Gå til innhold

Hva tenker dere om boligmarkedet i Oslo i 2018?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har nettopp gjort det slutt med kjæresten og solgt vår felles bolig. Nå bor jeg for øyeblikket i kollektiv og blir boende her minst i 9 måneder, på grunn av betingelser i kontrakten. Det var et bevisst valg jeg gjorde etter salget, fordi jeg ikke ville være så mye alene og fordi jeg antok at jeg ikke ville sitte igjen med nok egenkapital til å kjøpe meg noe eget. Jeg merker allikevel at jeg savner å ha "personal space". Nå gikk salget over all forventning, og det betyr at jeg har muligheten til å kjøpe noe allerede i dag, men dessverre litt for lite i forhold til hva jeg selv ønsker. Ideelt sett vil jeg kjøpe en leilighet hvor jeg kan bo i et par år, så jeg vil helst at den skal være 40-50 kvadratmeter. På nåværende tidspunkt har jeg råd til leiligheter som er rundt 30 kvadratmeter. Jeg planlegger et år med beinhard sparing for å se om jeg kan få råd til noe litt større i løpet av 2018. Jeg har også fått lovnader om et større lønnshopp i juni, så det vil gjøre meg i stand til å låne mer penger. Hvis jeg lykkes med planen tror jeg at jeg vil kunne kjøpe leiligheter med total kjøpesum rundt 2,8 millioner. 

Jeg er veldig nysgjerrig på hva dere på forumet tenker om boligmarkedet i år! De såkalte "ekspertene", som regel bransjeaktører som Eiendom Norge eller meglerfirma, mener at prisfallet skal være unnagjort og at prisene skal bevege seg sidelengs (dvs. 0% vekst i 2018). Det er vel et klassisk eksempel på bukken og havresekken, så jeg tar det med en klype salt. Nå som det stilles krav til 15% egenkapital, at maksimal belåning må være under 5*inntekt og at sekundærboliger i Oslo skal ha 40% egenkapital tror jeg at boligprisene kan falle enda mer. Jeg har også lest en plass at den massive tilflyttingen til Oslo har bremset opp de siste årene.

Hva tenker dere andre som vurderer å kjøpe leilighet i Oslo? Er det for få leiligheter? Er det mye fart på visninger? Er dere avventende eller tenker dere at nå er riktig tidspunkt for å kjøpe bolig?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo vanskelige estimater, men jeg tror nok mye av boligprisfallet er unnagjort. I tillegg er de økonomiske utsiktene litt mer positive med tanke på arbeidsmarked og oljepris, og det er jo noe som gjerne kan slå inn i boligmarkedet. Personlig tror jeg 15% EK, belåningsgrad 5x inntekt og 40% EK finansiering i stor grad er priset inn allerede (dvs. jeg tror ikke dette gir den veldig store effekten i nedadgående retninger når det gjelder boligpriser fremover). Det er nok ikke så farlig å vente noen måneder, særlig nå på vinteren er det jo mange meglere som mener det er mindre trafikk. Når det er sagt, så er det jo gambling å vente til slutten av året, hvis de økonomiske utsiktene slår til og påvirker boligprisene i oppadgående retning. Personlig ville jeg nok ikke ventet for lenge, og det er bedre å kjøpe seg inn på 30m2 og heller selge den om et par år. 

Anonymkode: 4129b...e3c

• Liker 2
Skrevet

De prisdempende boliglånsforskriftene for Oslo er ett prøvetiltak som varer fram til juni 2018. Jeg tror det lønner seg å kjøpe før juni 2018, og at det kanskje blir  billig også i juli og august siden det sjelden er så stor fart i sommerferietidene . Prisveksten gjetter jeg at kommer høsten 2018. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er mye aktivitet i markedet nå. Flere på visning og flere i budrunder. For litt siden var man alene mot selger, nå er det plutselig 2-3 stk inni bildet. Legger også merke til at mye går til prisantydning eller over. Hvis det ikke er en rønne, såklart.

Anonymkode: b4565...3cb

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, thedude1989 skrev:

Ideelt sett vil jeg kjøpe en leilighet hvor jeg kan bo i et par år, så jeg vil helst at den skal være 40-50 kvadratmeter. 

2 år er alt for kort tidsperspektiv til å i det heletatt vurdere å kjøpe en bolig. Transaksjonskostnadene (megler, dokumentavgift, boligkjøperforsikring, boligselgerforsikring, genbyr hos banken, eventuell oppussing, osv) kommer fort opp i 200.000 eller nesten 10.000 kroner i måneden om du fordeler det på 2 år.

I tillegg har du risikoen for prisfall..

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke prisene kommer til å falle noe særlig mer. Det vil alltid være en strøm av mennesker som vil inn til Oslo.

For 2,8 mill får du nok ikke stort mer enn 30 kvadrat nei. Eller, det kommer jo ann på hvor du vil bo selvfølgelig. Beveger du deg mot Norstrand eller Groruddalen får du nok større, men sentrumsnært skal det mer til. Her går 40 kvadratene for rundt 3,6.

Anonymkode: 121b5...cfe

Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er mye aktivitet i markedet nå. Flere på visning og flere i budrunder. For litt siden var man alene mot selger, nå er det plutselig 2-3 stk inni bildet. Legger også merke til at mye går til prisantydning eller over. Hvis det ikke er en rønne, såklart.

Hva baserer du dette på? Høy aktivitet ja, men prisutviklingen i desember var de svakeste siden målingene startet i 2003...

TS: Jeg ville helt klart ventet om jeg var deg, og kjøpt til høsten. Boligprisene i Oslo er fortsatt for høye. Lageret av boliger er så stort, så det er ingen fare for at markedet bråsnur og løper ifra deg. Boligmarkedet er en seig materie, og prisutviklingen de siste årene i Oslo ser vi nok ikke igjen i vår levetid.

De fleste meglere spår faktisk videre fall i prisene, i Q1. DNB markets spår -3% nedgang for hele 2018. SSB likeså. Forskriften og dens effekt er nok noe oppskrytt. Det ble solgt flere boliger i 2017 enn i 2016 i Oslo, så folk får jo lån. Men det er begrenset HVOR MYE man kan låne. I tillegg til at husholdningenes gjeld er helt i verdenstoppen gjør dette at det umulig kan bli særlig prisvekst fremover. De neste 10 årene tror jeg på maks 1% prisøkning i snitt. Kanskje er sjansen større for minus 1% i snitt. (justert for inflasjon).

I tillegg kommer det en flom av nye boliger i år og neste år. Disse er allerede solgt, og de som skal flytte inn skal da selge sin gamle bolig.

Dere som mener det snur nå, hva skal finansiere prisveksten?? 5x inntektsregelen blir garantert videreført etter 30. juni. Gjeldsveksten må betydelig NED før Siv vil vurdere å lempe på den.

Endret av Sommee
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp mens du fortsatt kan. Prisene skal opp, opp, mye opp. Samfunnet er i endring, og eiendom er i ferd med å bli et luksusgode og investeringsobjekt for de aller rikeste. I løpet av få år vil de aller fleste vanlige mennesker være leietakere, og husleieloven vil være rasert eller helt fjernet. Vi vil alle bo til ågerpriser, og på de rikes nåde...

Anonymkode: f716c...174

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ofte folk med egeninteresse av at boligbransjen gjør det bra, som trekker frem dette med at hvis økonomien går bra, så kan ikke boligprisene falle.  Det kan de. Hvis det er slik at boligprisene har steget til mer enn fundamental verdi (hva enn det skulle være), og psykologien snur, kan boligprisene falle MYE mer, selv om økonomien går bra.

Anonymkode: 08568...37d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Sommee skrev:

Hva baserer du dette på? Høy aktivitet ja, men prisutviklingen i desember var de svakeste siden målingene startet i 2003...

TS: Jeg ville helt klart ventet om jeg var deg, og kjøpt til høsten. Boligprisene i Oslo er fortsatt for høye. Lageret av boliger er så stort, så det er ingen fare for at markedet bråsnur og løper ifra deg. Boligmarkedet er en seig materie, og prisutviklingen de siste årene i Oslo ser vi nok ikke igjen i vår levetid.

De fleste meglere spår faktisk videre fall i prisene, i Q1. DNB markets spår -3% nedgang for hele 2018. SSB likeså. Forskriften og dens effekt er nok noe oppskrytt. Det ble solgt flere boliger i 2017 enn i 2016 i Oslo, så folk får jo lån. Men det er begrenset HVOR MYE man kan låne. I tillegg til at husholdningenes gjeld er helt i verdenstoppen gjør dette at det umulig kan bli særlig prisvekst fremover. De neste 10 årene tror jeg på maks 1% prisøkning i snitt. Kanskje er sjansen større for minus 1% i snitt. (justert for inflasjon).

I tillegg kommer det en flom av nye boliger i år og neste år. Disse er allerede solgt, og de som skal flytte inn skal da selge sin gamle bolig.

Dere som mener det snur nå, hva skal finansiere prisveksten?? 5x inntektsregelen blir garantert videreført etter 30. juni. Gjeldsveksten må betydelig NED før Siv vil vurdere å lempe på den.

Baserer det på hva jeg selv møter på visninger. Har vært ute i markedet siden november. Visninger flere ganger i uka + hver helg siden november. Merker en stor endring. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Sommee skrev:

- At mesteparten av prisnedgangen allerede er priset inn i markedsprisene, det er med andre ord ikke rom for så veldig mye realnedgang

- Litt bedre utsikter i norsk økonomi og relativt vedvarende relativt mye høyere oljepris enn på bunnen i 2014/2015. 

- For Oslo og de andre store byene vil det som regel være nok folk med sterk økonomi til å opprettholde et viss prispress uansett. 

Anonymkode: 4129b...e3c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

+ Lønnsveksten for i år og neste år vil være høyere enn på lenge. Siste årene har nordmenn gått ned i lønn. Dette snur i 2018.

• Liker 1
Skrevet (endret)
20 timer siden, prt90 skrev:

2 år er alt for kort tidsperspektiv til å i det heletatt vurdere å kjøpe en bolig. Transaksjonskostnadene (megler, dokumentavgift, boligkjøperforsikring, boligselgerforsikring, genbyr hos banken, eventuell oppussing, osv) kommer fort opp i 200.000 eller nesten 10.000 kroner i måneden om du fordeler det på 2 år.

I tillegg har du risikoen for prisfall..

:) Jeg var nok litt upresis her. Skulle nok skrevet: "Jeg vil ha en bolig hvor jeg kan bli boende en del år". Da tenker jeg på det som at jeg i prinsippet skal kunne bli boende der livet ut. For å si det mer enkelt så vil jeg vil ha et sted man kan bli boende frem til man eventuelt får barn. Og jeg vil ha et såpass "stort" sted, fordi transaksjonskostnadene ved å kjøpe en 30m2 leilighet å bytte denne med en 55m2 leilighet i løpet av et par år vil være svært høye. Hvis det blir et prisfall kan jeg også bli fanget i en liten leilighet.

22 timer siden, I Grosny skrev:

De prisdempende boliglånsforskriftene for Oslo er ett prøvetiltak som varer fram til juni 2018. Jeg tror det lønner seg å kjøpe før juni 2018, og at det kanskje blir  billig også i juli og august siden det sjelden er så stor fart i sommerferietidene . Prisveksten gjetter jeg at kommer høsten 2018. 

Det er et prøvetiltak som det skal gjøres en vurdering på om skal videreføres. Ettersom det har hatt ønsket effekt anser jeg det som lite sannsynlig at regjeringen vil fjerne kravet. Fjerner de krav(ene) vil spekulantene komme tilbake og gjeldsgraden vil fortsette oppover i samme takt som før. 

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke prisene kommer til å falle noe særlig mer. Det vil alltid være en strøm av mennesker som vil inn til Oslo.

For 2,8 mill får du nok ikke stort mer enn 30 kvadrat nei. Eller, det kommer jo ann på hvor du vil bo selvfølgelig. Beveger du deg mot Norstrand eller Groruddalen får du nok større, men sentrumsnært skal det mer til. Her går 40 kvadratene for rundt 3,6.

Anonymkode: 121b5...cfe

Enig. Men det har vært bygget veldig mye nå, og tilflyttingen til Oslo har vært lavere enn vanlig i 2017. Det som bestemmer boligprisene er forholdet mellom antall kjøpere og selgere. Akkurat nå har jeg inntrykket av at det er mange som vil selge. Det er masse ledige utleieleiligheter på finn.no og det begynner å bli stadig flere leiligheter til salgs også. 

11 timer siden, Sommee skrev:

Jeg er enig av mye av det du skriver. Hermanrud sier: http://www.hegnar.no/Nyheter/Eiendom/2018/01/Hermanrud-frykter-boligprisras

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp mens du fortsatt kan. Prisene skal opp, opp, mye opp. Samfunnet er i endring, og eiendom er i ferd med å bli et luksusgode og investeringsobjekt for de aller rikeste. I løpet av få år vil de aller fleste vanlige mennesker være leietakere, og husleieloven vil være rasert eller helt fjernet. Vi vil alle bo til ågerpriser, og på de rikes nåde...

Anonymkode: f716c...174

Dette tror jeg er et Oslo-fenomen. Det er utrolig mange som sitter på sekundærboliger her, både investorer og privatpersoner. Men med særkravet til egenkapital på sekundærbolig i Oslo har regjeringen vist handlekraft mot spekulantene. For at eiendom skal være et attraktivt investeringsobjekt må investorene forvente at prisene skal øke fremover, og jeg tror denne troen har fått seg en knekk. Da må det vel være mange som vurderer å selge sekundærboligen?

Etter å ha lest gjennom alle svarene, så ser jeg vel at det er delte meninger om at prisene skal opp eller ned. Virker som at forumet er svakt positivt til markedet det neste året. Det er interessant. Synes egentlig det er vanskelig å snakke om fundamental verdi for bolig. Min oppfatning er at prisene styres av hvor mye det er mulig låne, og det er vel ikke fundamental verdi?

Endret av thedude1989
  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Baserer det på hva jeg selv møter på visninger. Har vært ute i markedet siden november. Visninger flere ganger i uka + hver helg siden november. Merker en stor endring. 

Hvor leter du etter leiligheter?

Jeg ser litt rundtomkring i Østensjø bydel, og har inntrykk av at presset er mindre der enn i Sentrum.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fundamental verdi av bolig er vel det folk ser de kan betale i lån og fortsatt tjene på  eie fremfor å leie. Folk skal jo uansett bo. 

Anonymkode: bcdcd...d6c

Skrevet
På 5.1.2018 den 14.08, thedude1989 skrev:

Hei,

Jeg har nettopp gjort det slutt med kjæresten og solgt vår felles bolig. Nå bor jeg for øyeblikket i kollektiv og blir boende her minst i 9 måneder, på grunn av betingelser i kontrakten. Det var et bevisst valg jeg gjorde etter salget, fordi jeg ikke ville være så mye alene og fordi jeg antok at jeg ikke ville sitte igjen med nok egenkapital til å kjøpe meg noe eget. Jeg merker allikevel at jeg savner å ha "personal space". Nå gikk salget over all forventning, og det betyr at jeg har muligheten til å kjøpe noe allerede i dag, men dessverre litt for lite i forhold til hva jeg selv ønsker. Ideelt sett vil jeg kjøpe en leilighet hvor jeg kan bo i et par år, så jeg vil helst at den skal være 40-50 kvadratmeter. På nåværende tidspunkt har jeg råd til leiligheter som er rundt 30 kvadratmeter. Jeg planlegger et år med beinhard sparing for å se om jeg kan få råd til noe litt større i løpet av 2018. Jeg har også fått lovnader om et større lønnshopp i juni, så det vil gjøre meg i stand til å låne mer penger. Hvis jeg lykkes med planen tror jeg at jeg vil kunne kjøpe leiligheter med total kjøpesum rundt 2,8 millioner. 

Jeg er veldig nysgjerrig på hva dere på forumet tenker om boligmarkedet i år! De såkalte "ekspertene", som regel bransjeaktører som Eiendom Norge eller meglerfirma, mener at prisfallet skal være unnagjort og at prisene skal bevege seg sidelengs (dvs. 0% vekst i 2018). Det er vel et klassisk eksempel på bukken og havresekken, så jeg tar det med en klype salt. Nå som det stilles krav til 15% egenkapital, at maksimal belåning må være under 5*inntekt og at sekundærboliger i Oslo skal ha 40% egenkapital tror jeg at boligprisene kan falle enda mer. Jeg har også lest en plass at den massive tilflyttingen til Oslo har bremset opp de siste årene.

Hva tenker dere andre som vurderer å kjøpe leilighet i Oslo? Er det for få leiligheter? Er det mye fart på visninger? Er dere avventende eller tenker dere at nå er riktig tidspunkt for å kjøpe bolig?

I din situasjon er det nok det lureste du kan gjøre akkurat nå. Boligprisene er på vei ned, og når du klarer å få spart opp nok, eller litt mer, og du fortsatt har fast jobb, kan du gjøre et kupp. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tror det flater ut. Men det kommer an på områder og hva sentralbanken gjør.

Oslo er en hovedstad, og ingenting sier at markedet vil ramle mye. Nå har jeg ikke statistikk for andre lands hovedsteder, men de har en (hadde) langt høyere konjuktur.

Endret av Atea
  • Liker 1
Skrevet (endret)
4 timer siden, thedude1989 skrev:

Enig. Men det har vært bygget veldig mye nå, og tilflyttingen til Oslo har vært lavere enn vanlig i 2017. Det som bestemmer boligprisene er forholdet mellom antall kjøpere og selgere. Akkurat nå har jeg inntrykket av at det er mange som vil selge. Det er masse ledige utleieleiligheter på finn.no og det begynner å bli stadig flere leiligheter til salgs også. 

De har blitt bygget mye, men nå er det tilnærmet bråstopp. Det som er solgt og igangsatt bygges, men helt nye byggestarter er det mindre av. Det er ganske få saker hos Bymiljøetaten nå. Byggherrene sitter på gjerdet. Byggestoppen vil nok presse boligprisene oppover igjen, og det blir ikke full fart før prisene blir høye nok og de til god nok pris kan få solgt mange nok boliger til å starte opp. Jeg tror ikke bymiljøetaten er glad for denne byggebremsen. De får ikke gjennomført planer om nye torg, parker, bekkeåpninger etc. Dette er ting som har blitt betalt av byggherrer, men det kan ikke skje hvis de ikke får solgt det de skal. Det vil også være ett press fra entreprenørbransjen for å komme in på banen igjen.

Endret av I Grosny
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, thedude1989 skrev:

Hvor leter du etter leiligheter?

Jeg ser litt rundtomkring i Østensjø bydel, og har inntrykk av at presset er mindre der enn i Sentrum.

Ser nærmere sentrum ja. Kjøpte litt på Østensjø i 2015/2016. Presset startet i sentrum og bygde seg utover. Husker våren 2016 så kastet folk flere hundre tusen over takst for rønner på Bøler. Det er nok roligere tider på Østensjø nå ja, men det kan få ringeffekter igjen. Det bygger seg utover. 

En pussing ting, da. Mange mente veksten i Nedre Romerike kom til å avta (krakk) når Oslo begynte å falle. Spesielt Lørenskog og Lillestrøm. Men prisene der er stabile. Lørenskog gjorde et kjempebyks før jul. Så urolighetene i markedet har hovedsakelig vært i Oslo, som igjen hadde den ukontrollerte veksten.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg følger mye med på leilighetene sentralt i Oslo på mellom 20-30 kvm. Grünerløkka har 13 % prisfall siden april 2017. Har sett flere av dem til utleie på Finn etter hvert, så da er de tydeligvis trukket av markedet fordi selger enten ikke har fått bud eller ikke akseptert bud. Hadde disse blitt solgt til under takst ville boligprisfallet for disse leilghetene vært enda større. Og 13 % prisfall på så kort tid sier mye om at låneforskriften har vært dempende.

Jeg tror mye på psykologien i markedet, og jeg tror det faller i alle fall ut 2018, spesielt siden det falt i desember nå, Selv har jeg ikke råd enda, så jeg må uansett vente, men jeg skal spare 30 % av lønna mi i 2018 og forhåpentligvis få kjøpt i 2019.

Anonymkode: e36c7...ce8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...