Gå til innhold

når såkalte "normale" blir tankeblinde :-)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://karlamclaren.com/2015/02/02/autism-empathy-and-the-mind-blindness-of-everyday-people/

ikke det at Karla Mclaren er perfekt, jeg tror ikke hun er det, men jeg kopierer og limer inn interessante avsnitt fra denne artikkelen.

"Autistic people are continually discounted and dehumanized, and while there is a small but growing group of researchers working to challenge the dehumanization of autistic people, the reigning theories about autism and empathy are deeply troubling – and profoundly unempathic.
The continual confusion about empathy

It’s important to note that empathy itself is not yet understood clearly; at this point in our understanding, empathy is often seen as a trait that exists – or doesn’t exist – inside a person. Trait empathy is a factor, it’s true, but empathy is also a relational skill that more robustly exists between people.

No matter how much trait empathy we have, our empathy can drop to near-zero when we interact with someone unusual or unexpected. We’ve all experienced this empathy drop when a person or group we don’t agree with appears on the news; in fact, it’s completely normal to believe that people who are unlike us are suspicious and incompetent "

dette har jeg faktisk observert i virkeligheten: at en "normal" person blir "mindblind" i møte med noe uventet. Han kunne faktisk ikke se at den andre ble stresset....

"It’s nearly automatic for us to drop our empathy in the presence of difference.

"We are all, every day, engaged in mind-blindness against people we do not agree with or comprehend. We are all unempathic about some people and some groups, and it is a normal feature of human nature to be unempathic toward people who are not like us."

Hva lærer historien oss?? Det var alltid de med annen hudfarge eller på andre måter var veldig annerledes enn slavehandlerne/eierne som ble gjort til slaver....

"In my relatively short time in the autism community, I have witnessed countless instances where autistic people were called out as frauds (you can’t be autistic!) because: they can make eye contact; they can speak and/or write; they have and can understand emotions; they have empathy; they can understand humor, sarcasm, and irony; they can understand analogy and metaphor; they have friends; they have careers; they have lovers and spouses; and because they have beloved children."

Ja, dette kan jeg tro på, samtidig som det er utfordringer. Mitt poeng er at disse utfordringene kan overvinnes enten med kompensasjonsteknikker eller med noe som trener opp "sensitivity for context" direkte...(se posten "noen interessante opplysninger om asperger) Det er heldigvis mye som kan gjøres for å trene opp sosio-emosjonell kompetanse! 1f642.png

ps: jeg vil tro at det er en bedre prognose for dem som har asperger og får relevant informasjon enn for dem med klassisk autisme, men selv for dem med klassisk autisme så kan man lindre deres situasjon.

https://forskning.no/psykiske-lidelser/2016/08/noen-blir-nesten-kvitt-symptomene-pa-aspergers-syndrom

ps: det er ikke bare personer som har asperger som har en problematikk i forhold til sosial kompetanse:
https://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_mind

"Deficits can occur in people with autism spectrum disorders, schizophrenia, attention deficit hyperactivity disorder,[2] cocaine addiction,[3] and brain damage suffered from alcohol's neurotoxicity.[4" Før så trodde man at det var mangel på "theory of mind" hos dem med asperger, men Peter Vermeulen(autisme-spesialist, skribent, og forsker) har en annen teori, se posten:

noen interessante opplysninger om asperger

fra en annen bok:

https://www.amazon.co.uk/Autism-Asperger-Syndrome-Facts-Baron-Cohen/dp/019850490X/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1508329760&sr=8-1&keywords=autism+and+asperger+syndrome+the+facts

side 61: "A final limitation of the mindblindness theory is that a range of clinical conditions show forms of mindblindness(such as patients with schizofrenia, or narcissistic and borderline personality disorders, and children with conduct disorder), so this may not be specific to autism and asperger syndrome."

og de som er deprimerte og de som har nedsatt hørsel også...

og Simon Baron Cohen sier også i en annen bok at empati ikke er et binært fenomen. Det er minst 6 nivåer av empati.

Anonymkode: 5b4ff...17d

Videoannonse
Annonse
Gjest andysowhat
Skrevet

Noe jeg missliker veldig med mye av den forskningen jeg leser i dag, og den du presenterer. Er at den er presentert i et sosialt perspektiv. 

Så vist du ser på noe av dette i et biologiskt perspektiv. Så vet man at hjernen til en normal person kun klarer ikke å følge opp fler enn 150 mennesker/relasjoner. Din sosiale kapasitet er 150mennesker. Men i dagens samfunn møter vi langt mer enn 150 mennesker, og det dagelig. Så hvordan forventer en person som har en 150mennesker hard cap biologisk betingelse som ikke kan endres på. Å bli kjent med fler en 150 mennesker? (jo sosialt perspektiv finner du ikke noen biologiske begrensninger.)

Er det virkelig så underlig at mennesker blir "blinde", når vi er begrenset biologisk..... Og hvorfor kalle det blindhet? Er det da ikke en biologisk begrensning. Man er vel ikke blind bare fordi man ikke klarer å strekke seg utover sine egne menneskelige evner? (sist jeg sjekket kunne jeg ikke gå gjennom vegger.)

Og man vet hvorfor menneskehjernen ikke kan bli kjent med fler enn 150mennesker. Så er fordi vi ikke har nok prossessorer i hjernen. Vi mennesker kan ikke lage mer datakraft av ingenting. (Men så klart det kan man jo i et sosialt perspektiv.) ugh... Det er ikke noe underlig med det i det heletatt. Såklart skrur hjernen seg av når den blir overbelastet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...