Gå til innhold

Foreldre vil betale husleien min

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter en alvorlig ulykke ble jeg for noen år siden ufør. Mine foreldre kan ikke hjelpe til med økonomien og jeg ber dem ikke heller, men de har nå tilbydt seg å betale husleien min en stund så jeg kan få spart litt. Vurderer å si ja, men tenker enda. Lurer på om det er skatteregler for det? Regnes det som gave eller forskudd på arv?  Kan ingenting om dette jeg. Husleien er 5800kr pr mnd og det er snakk om kanskje 1 år. 

Anonymkode: 7a66b...449

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

si ja, det er gave! ikke noe konsekvenser for deg senere,

Anonymkode: c132c...683

• Liker 9
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Det er en gave og har ingenting å si på arv eller skatt.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde glatt sagt ja til det...

Anonymkode: 0fd9f...965

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Arveavgiften har uansett opphørt, så det hadde du heller ikke trengt å tenke på.

Anonymkode: 9ff1b...bdf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt ja. Det får ingen økonomiske konsekvenser med tanke på skatt eller arv

Anonymkode: a2c4d...43d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Taus87 skrev:

Bortskjemt....

Takk for svar alle sammen, sitter og vurderer det fortsatt. Nå til deg, Taus, noen ganger bør du nok bare leve opp til ditt navn. Jeg er absolutt ikke bortskjemt, aldri vært, og inntil jeg forulykket så tok jeg vare på meg selv. Dette kan gjøre at jeg kommer ovenpå og får meg en liten buffer og dermed en litt friere økonomisk hverdag, ikke luksusferie og shopping. Dette er så jeg skal klare meg litt bedre på sikt. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Taus87 skrev:

Bortskjemt....

Se hva du skrev her....

5a50164581915_Skjermbilde2018-01-06kl_01_19_53.png.c9e8825b47417c23ff2da63e84d83b92.png

TS, beklager avsporingen.

Men si ja til foreldrene dine. Spar deg opp. Det fortjener du sikkert :)

Anonymkode: 5496b...649

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Av og til trenger en litt hjelp her i liver :) si ja takk :) 

Anonymkode: ad89b...a97

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Si ja.

Gjør noe fint for dem når du kommer ovenpå igjen som takk for hjelpen. Hjelp dem når de trenger hjelp. Det å hjelpe hverandre når en kan er slik verden er ment å fungere.

Gjest Cartman
Skrevet

Ta imot pengene. Foreldrene dine er glad i deg og vil hjelpe. En familie som hjelper hverandre er en god familie.

AnonymBruker
Skrevet
På 5.1.2018 den 11.54, AnonymBruker skrev:

Etter en alvorlig ulykke ble jeg for noen år siden ufør. Mine foreldre kan ikke hjelpe til med økonomien og jeg ber dem ikke heller, men de har nå tilbydt seg å betale husleien min en stund så jeg kan få spart litt. Vurderer å si ja, men tenker enda. Lurer på om det er skatteregler for det? Regnes det som gave eller forskudd på arv?  Kan ingenting om dette jeg. Husleien er 5800kr pr mnd og det er snakk om kanskje 1 år. 

Jeg våger å påstå at det er nettopp dette de gjør; de hjelper til med økonomien!

Si ja takk til tilbudet med god samvittighet. Så heldig du er som har foreldre som kan hjelpe deg litt for en tid fremover. Og så må det sies at det er svært trist at du har havnet i situasjonen du befinner deg i. Håper du får det bedre på sikt!

Anonymkode: a08cf...591

• Liker 4
Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)

Alt vi gjør i dag er for ungen vår og sikre hans fremtid.

Om han hadde havnet i en knipe så hadde vi alltid stilt opp.

Om vi tilbyr å hjelpe så er det fordi vi elsker han og vil hjelpe han i vanskelige tider. Det har ingenting med å skjemme han bort når han havner i en sånn type situasjon.

Hadde vært noe helt annet om han prioriterte fornøyelse foran forpliktelser og brukte husleien på tull. Da måtte han som voksen fått kjent på konsekvensen som å f eks måtte ta et lån i banken eller noe. 

Endret av GoldenLioness
AnonymBruker
Skrevet

Ja gjør det! Veldig mange får økonomisk hjelp av foreldre en eller annen gang i livet. Enten det er tilskudd som student, kausjonist eller lån til hus/leilighet, utstyr når man får barn eller hva det er. Det er absolutt ingen skam å si ja, og hvis dette kan hjelpe deg ovenpå og få en bedre og mer strukturert og oversiktlig økonomi i fremtiden vil jeg tro det er verdt det. 

Juridisk sett har det ingen betydning, hverken for arv eller skatt. 

Anonymkode: 0da28...7a9

AnonymBruker
Skrevet

Bestemte meg for å takke ja, foreldrene mine har ikke spesielt mye penger, men jeg skal vise min takknemlighet ved å spare alt jeg klarer og hjelpe de med alt jeg kan hjelpe de med. Er så takknemlig for denne muligheten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bestemte meg for å takke ja, foreldrene mine har ikke spesielt mye penger, men jeg skal vise min takknemlighet ved å spare alt jeg klarer og hjelpe de med alt jeg kan hjelpe de med. Er så takknemlig for denne muligheten.

De er nok kjempe glade for å kunne få lov til å hjelpe deg med det de kan :hug:

Anonymkode: e1270...05e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...