Gå til innhold

Noen som har gått forkurs ingeniør?

Student98

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på om det er noen som har gått forkurs ingeniør som kan besvare noen spørsmål ang. denne studiemuligheten?

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags forkurs er det du tenker på? Hvilke fag? Jeg gikk ett år deltid på NITH (Nå Westerdahls) matte og fysikk. Trengte det egentlig ikke for å komme inn på studiet jeg valgte til slutt, men det var veldig nyttig, spesielt fordi det var så lenge siden jeg gikk på VGS. Jeg hadde nok slitt adskillig mye mer på høyskolen hvis jeg ikke hadde tatt forkurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, _popcorn_ skrev:

Jeg har tatt realfagskurset

Hvordan følte du det var? For jeg har hatt p-matte og er litt redd det blir for utfordrende. Har du gått ingeniørstudiet etterpå? Og i så fall hvordan gikk det etter realfagskurset, gjorde det noe lettere med kurset? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg begynte der. Det er ikke noe vits å ta det om p matten er vanskelig for deg for å si det sånn. 

Anonymkode: a67ec...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ok da går det sikkert fint : ) men det er mye regning. 

Anonymkode: a67ec...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk yrkesfag på videregående, og måtte derfor gå fullt forkurs. Det var vrient med den matematikken, men med noen aha-opplevelser underveis gikk det veldig bra til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøvde meg på dette for noen år siden, ikke noe for meg så jeg tok generell studiekompetanse istedenfor. Å gå fra P1 til R1/R2 var drøyt. De elevene med T matte fra VGS hadde klart et fortrinn da det er hva matematikken bygger videre på. Hadde selv også 6 i P matte :) 

Anonymkode: c4968...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Student98 said:

Hvordan følte du det var? For jeg har hatt p-matte og er litt redd det blir for utfordrende. Har du gått ingeniørstudiet etterpå? Og i så fall hvordan gikk det etter realfagskurset, gjorde det noe lettere med kurset? 

Det var knalltøft. Jeg hadde 2 i matte fra allmenn påbygg, den enkleste for å få studiekompetanse. 
Men lærere på høyskolen er vanligvis MYE flinkere enn dem på videregående. Ting ble forklart på en mye mer forståelig måte. I tillegg danner man arbeidsgrupper, hvor man støtter hverandre og hjelper hverandre. Jeg lærte mye av gruppa mi! 
Selve studiet etterpå var også enklere, for jeg hadde ett bedre grunnlag, itillegg til at jeg hadde hatt ett halvt år hvor jeg forsto mer av forskjellen mellom høyere utdanning og videregående. 
Men det er utfordrende, og du må regne med mye jobbing! Om du ikke er sterk i matte/fysikk fra før, må du regne med lange dager. Jeg hadde ikke deltidsjobb ved siden av, og det er jeg glad for, for skolen tok mye tid. Men jeg sitter også igjen med mye gode minner fra gruppearbeidet. 
Så om du er innstilt på å jobbe hardt, så klarer du det. Det er krevende, men det er overkommelig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...