Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Med 500 000 i egenkapital, 450 000 i årsinntekt og tre barn på småtrinnet får jeg ikke boliglån? Jeg kan ha kausjonist i tillegg om det hjelper... Hvordan klarer folk seg alene? Jeg har bare brukt slik kalkulator...

Anonymkode: 2ce10...f51

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var heldig å eie hus sammen med eksen, men det er tøft. Spesielt de ekstra utgiftene som tvlisens, vann og kloakkavgifter, husforsikringer, bombrikke og vegavgifter. Uten de hadde jeg hatt ok økonomi alene. Synes faktisk de som bor alene burde fått dette rimligere.

Anonymkode: 66e04...7c1

AnonymBruker
Skrevet

Ja, 3 barn utgjør vel rundt 1 mill mindre i lån.

Anonymkode: 1a3d0...64e

AnonymBruker
Skrevet

Jepp du må enten flytte på landet eller flytte sammen med ei venninne i samme situasjon, evt leie ut et rom for å få ekstra inntekt på det. Ganske håpløst. Er singel selv men uten barn, bil, lite studielån og god inntekt og får ikke til en liten leilighet i byen en gang.

Anonymkode: da646...627

Skrevet

De ser på utgifter på de tre barn som du har, samt de ekstra utgifter som du kommer til å få i fremtida.

Er du alenemor? Fint om du evt. kan bekrefte at du får barnebidrag hvermnd, betalt av eks. i et skriftlig dokumentasjon, signert av ham. Men det er mange som ikke betaler hver mnd og derfor banken ikke tar det seriøs.

Skrevet

Du får sikkert lån i husbanken, om ikke annet! Men snakk med banken din først, be om et møte. Det kan godt være du får lån likevel. De tar mange hensyn i regnestykket - alt fra hvilken type jobb du har, hvilke fradrag/bidrag du har, etc. Og hvis du ikke skulle få, kan de i det minste forklare deg bedre hva som skal til :) lykke til! Er for gale at det skal være så vanskelig :(

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye lån søker du etter, da? 

Bankene trekker mye fra pr barn du har. Det var en stund DNB trakk fra 500 000 i hva du kunne låne pr barn. Når de operer med at de absolutt max gir lån på 5x egen inntekt, og ofte ikke vil gi mer enn 3x egen inntekt, vil det si at du ikke kan låne så mye når du har 3 barn. 

Men du må jo høre med banken, ikke bare bruke kalkulatorer. De bruker skjønn, og om du kan ha kausjonist eller medlånetakere, kan det utgjøre forskjell. 

Anonymkode: d250b...d20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ho helt galmathias dette her 😥 Koster mer å leie enn å eie, så hva i all verden skal en da gjøre? Syns ikke utgangspunktet mitt er så galt...?! Jeg skal i banken ja 👍😊

hi

Gjest Dævendøtte
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var heldig å eie hus sammen med eksen, men det er tøft. Spesielt de ekstra utgiftene som tvlisens, vann og kloakkavgifter, husforsikringer, bombrikke og vegavgifter. Uten de hadde jeg hatt ok økonomi alene. Synes faktisk de som bor alene burde fått dette rimligere.

Virkelig? Er du alene så skal du kjøre billigere i bompengeringen og betale mindre i veiavgift? 

Skrevet

Lag et nøyaktig budsjett med absolutt alt av utgifter og inntekter og ta med i banken og vis at du har god råd til å betale lånet du ønsker, også selv om renta stiger og med rom for buffersparing i tillegg.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ho helt galmathias dette her 😥 Koster mer å leie enn å eie, så hva i all verden skal en da gjøre? Syns ikke utgangspunktet mitt er så galt...?! Jeg skal i banken ja 👍😊

hi

Hvor mye har du selv beregnet at du kan låne (og betjene selv ved renteoppgang) da?

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vann og kloakk er små summer

Anonymkode: 54e77...0b7

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med 500 000 i egenkapital, 450 000 i årsinntekt og tre barn på småtrinnet får jeg ikke boliglån? Jeg kan ha kausjonist i tillegg om det hjelper... Hvordan klarer folk seg alene? Jeg har bare brukt slik kalkulator...

Det spørs jo på hvor kostbar bolig du har regnet på. Du skal ha sifo budsjett i bunnen til å leve av det trekkes fra. Der kan du enkelt gå inn og se hvor mye du skal ha igjen når dette er trukket fra lønnen din. 

Du kan og søke kommunen din om kommunalt lån. 

Anonymkode: e1e7b...16d

Skrevet

Hvor mye regner du med du kan bruke på bolig pr måned? inkludert fellesutgifter, lån og strøm. 

AnonymBruker
Skrevet

De kalkulatorene må du ikke gå ut fra! :-)

Jeg er også blitt alene med tre barn på barneskolen. 1,5 mill i egenkapital og årslønn på 420 000,-. Ut fra de kalkulatorene får jeg nada.

Men hadde to møter i forskjellige banker før jul, og da fikk jeg lån i begge bankene. Den ene kunne tilby 1,6 mill og den andre 1,7 mill.

Så mitt råd; book møte med en konsulent! :-) Og lykke til! :-)

Anonymkode: f75ca...c3d

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Dævendøtte skrev:

Virkelig? Er du alene så skal du kjøre billigere i bompengeringen og betale mindre i veiavgift? 

Enslige bør betale like mye som par. Sånn som det er nå straffes enslige med å betale dobbelt så mye i mange avgifter som par må. For eksempel koster nrk-avgiften 2970,24 per person for enslige, mens par slipper unna med 1485,12 per person. Grov diskriminering.

Anonymkode: d56fe...127

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enslige bør betale like mye som par. Sånn som det er nå straffes enslige med å betale dobbelt så mye i mange avgifter som par må. For eksempel koster nrk-avgiften 2970,24 per person for enslige, mens par slipper unna med 1485,12 per person. Grov diskriminering.

Da burde det vel heller være at man skulle betale for det antallet personer som ser tv... En enslig mor med 3 barn må betale for 4, mens et par uten barn betaler for 2...

Anonymkode: e5fc7...9e5

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Bringebærdrops skrev:

Du får sikkert lån i husbanken, om ikke annet! Men snakk med banken din først, be om et møte. Det kan godt være du får lån likevel. De tar mange hensyn i regnestykket - alt fra hvilken type jobb du har, hvilke fradrag/bidrag du har, etc. Og hvis du ikke skulle få, kan de i det minste forklare deg bedre hva som skal til :) lykke til! Er for gale at det skal være så vanskelig :(

Jeg som enselig nyutdannet studnet som skulle kjøpe første bolig, fikk beskjed fra husbanken at med mindre jeg er asylsøker kom jeg ikke til å få noe lån hos dem. Så lenge jeg er norsk, så HAR jeg foreldre som kan stille opp :frkk:

Nå er jeg så heldig at jeg faktisk har to fantastiske foreldre som stiller opp (men det er jo ikke selvsagt det kun pga. jeg er norsk! og jeg fikk kjøpe meg leilighet, men...)

Norge støtter ikke sine Norske beboere altså. I mitt sinn var jeg ideal kandidat for husbanken, men akk nei, sukk mitt hjerte :) 

Anonymkode: b4667...1ea

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da burde det vel heller være at man skulle betale for det antallet personer som ser tv... En enslig mor med 3 barn må betale for 4, mens et par uten barn betaler for 2...

Det er forskjell på barn og voksne. Tviler på at det i det hele tatt vil være lov å kreve avgifter fra mindreårige. Men hjemmeboende barn over 18 bør betale på lik linje med alle andre.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på barn og voksne. Tviler på at det i det hele tatt vil være lov å kreve avgifter fra mindreårige. Men hjemmeboende barn over 18 bør betale på lik linje med alle andre.

Går arvingen ut å kjøper egen TV som settes i dennes navn hos feks Elkjøp, kommer regningen på NRK lisensen i posten og du får ikke slippe betale selv om du allerede betaler for egen TV 😬 Rigid system 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...