Gå til innhold

En hund som bjeffe. Fungerer bjeffehalsbånd ?

Juliejulie123

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja det kan fungere. Sier meg totalt uenig i at det alltid går an trene bort bjeffingen. Enkelte raser har det i instinkt å bjeffe, bare noe kanskje beveger seg 500 meter unna. Har selv elghunder og det er lite annet som nytter en å ha dem på jakt. Noe man ikke kan annet en om høsten. Men i jaktperioder, er bjeffingen hjemme, betydelig mindre. 

Brukte bånd med sitronsprut i perioder før. De slutta å bjeffe på alt og ingenting, men bjeffet fremdeles godt på alt som nærmet seg døren, noe som jo er vanlig uansett. Det fungerte dog ikke langsiktig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nobile skrev:

Dachshunder er jakthunder med mye instinkter og som krever mye stimuli for å trives ? Hva bruker du din til ? 

Mammaen min kjøpte hunden min som en familiehund rett etter at hun skilte seg. Hun ville rett og slett ikke være så mye alene så da tenkte hun at løsningen var en ny hund i familien. Han har aldri blitt brukt på jakt før, men jeg bor rett ved siden av skogen, og der stortrives han. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Juliejulie123 skrev:

Mammaen min kjøpte hunden min som en familiehund rett etter at hun skilte seg. Hun ville rett og slett ikke være så mye alene så da tenkte hun at løsningen var en ny hund i familien. Han har aldri blitt brukt på jakt før, men jeg bor rett ved siden av skogen, og der stortrives han. :D 

Jeg så ikke forhistorien om hunden din før etter jeg skrev. Supert at du nå tar ansvar for den. Den kan jo ha hatt noen tidligere erfaringer i forskjellige settinger som har vært dårlige. Har du vurdert å ta den med på kurs ? Evt start med å trene kontaktøvelser ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, Nobile said:

Dachshunder er jakthunder med mye instinkter og som krever mye stimuli for å trives ? Hva bruker du din til ? 

"Bruker "ikke en hund til noe som helst. Alle hunder trenger mental og fysisk stimuli.

Anonymkode: 2a1b5...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Bruker "ikke en hund til noe som helst. Alle hunder trenger mental og fysisk stimuli.

Anonymkode: 2a1b5...bc7

“Bruker” hunden er et helt normalt begrep innen hundeverden. Selvfølgelig trenger alle hunder stimuli, men raser har forskjellige behov

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2018 den 8.28, AnonymBruker skrev:

Bjeffehalsbånd er da ikke ulovlig, med mindre det er snakk om typen som gir støt og den selges vel knapt her til lands. Bjeffehalsbånd med sitron fungerer strålende sammen med andre treningsmetoder, fordi den snapper hunden ut av en uheldig modus slik at den blir mottakelig for kontakt med fører igjen. Ofte er bjefferesponsen ved passering er dårlig vane som egentlig ikke stikker så dypt, da er det verdifullt å kunne distrahere hunden det øyeblikket for å avbryte en negativ spiral iom at bjeffing er selvforsterkende.

Bare å prøve seg frem Ts. Kindereggmetoden bør du også sette deg inn i så du har flere bein å stå på. Lykke til!

Anonymkode: a6242...fcc

I følge Dyrevernsloven er det ikke lov å påføre dyr unødvendig frykt og smerte. Så kommer vel an på hvordan man tolker det.

Å snappe en hund ut av noe går fin-fint med positive metoder også. Og om en har bittelitt kunnskap om hvordan hunder lærer så vet man at de lærer ved assosiasjon. Så hva tror du skjer når noe negativt skjer når den passerer andre da...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Grovmel skrev:

Ja det kan fungere. Sier meg totalt uenig i at det alltid går an trene bort bjeffingen. Enkelte raser har det i instinkt å bjeffe, bare noe kanskje beveger seg 500 meter unna. Har selv elghunder og det er lite annet som nytter en å ha dem på jakt. Noe man ikke kan annet en om høsten. Men i jaktperioder, er bjeffingen hjemme, betydelig mindre. 

Brukte bånd med sitronsprut i perioder før. De slutta å bjeffe på alt og ingenting, men bjeffet fremdeles godt på alt som nærmet seg døren, noe som jo er vanlig uansett. Det fungerte dog ikke langsiktig. 

Og jeg sier meg totalt uenig at det ikke går an å trene bort bjeffing ved passering på alle raser. Har hatt til sammen kanskje 30 - 40 elghunder på kurs (bare i fjor!) og de klarte det med sine hunder ;-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Nobile skrev:

Jeg så ikke forhistorien om hunden din før etter jeg skrev. Supert at du nå tar ansvar for den. Den kan jo ha hatt noen tidligere erfaringer i forskjellige settinger som har vært dårlige. Har du vurdert å ta den med på kurs ? Evt start med å trene kontaktøvelser ? 

Ja, han har dessverre blitt litt nervøs:( Jeg skal prøve med passeringskurs. Håper det vil hjelpe. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...