Juliejulie123 Skrevet 5. januar 2018 #1 Del Skrevet 5. januar 2018 Hei! Jeg har en langhåret dachs som bjeffer så utrolig mye når vi går på tur. 99% av tilfellene er når han møter andre hunder. Jeg prøver å gjøre alt for at han skal sutte å bjeffe sånn, men jeg klarer det bare ikke. Jeg lurer på om bjeffehalsbånd fungerer, og om noen har et å anbefale? På forhånd takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #2 Del Skrevet 5. januar 2018 nei Anonymkode: 08979...d6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #3 Del Skrevet 5. januar 2018 Nei da forbinder hunden det den varsler om med smerte- og blir mer utrygg. Det er dessuten ulovlig med slike halsbånd i Norge, så anbefaler deg å prøve andre metoder, som kinderegg metode eller gå kurs for å trene på passering Anonymkode: 3848f...763 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 5. januar 2018 #4 Del Skrevet 5. januar 2018 Som andre sier, så er det ikke lov å bruke bjeffehalsbånd i Norge på den måten. Det er også ganske slemt gjort mot hunden, med tanke på at den høyst sannsynlig bjeffer fordi den er utrygg. En hund blir ikke tryggere av å bli påført ubehag. Som andre anbefaler jeg kurs for å trene passering, eller privattimer. Da hos noen som driver med oppdaterte metoder. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #5 Del Skrevet 5. januar 2018 16 minutter siden, Tabris skrev: Som andre sier, så er det ikke lov å bruke bjeffehalsbånd i Norge på den måten. Det er også ganske slemt gjort mot hunden, med tanke på at den høyst sannsynlig bjeffer fordi den er utrygg. En hund blir ikke tryggere av å bli påført ubehag. Som andre anbefaler jeg kurs for å trene passering, eller privattimer. Da hos noen som driver med oppdaterte metoder. Bjeffehalsbånd er da ikke ulovlig, med mindre det er snakk om typen som gir støt og den selges vel knapt her til lands. Bjeffehalsbånd med sitron fungerer strålende sammen med andre treningsmetoder, fordi den snapper hunden ut av en uheldig modus slik at den blir mottakelig for kontakt med fører igjen. Ofte er bjefferesponsen ved passering er dårlig vane som egentlig ikke stikker så dypt, da er det verdifullt å kunne distrahere hunden det øyeblikket for å avbryte en negativ spiral iom at bjeffing er selvforsterkende. Bare å prøve seg frem Ts. Kindereggmetoden bør du også sette deg inn i så du har flere bein å stå på. Lykke til! Anonymkode: a6242...fcc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #6 Del Skrevet 5. januar 2018 Fått en dråpe appelsin- eller sitronsaft i øyet før? Å forbinde noe man er redd for/utrygg på med ubehag, uansett om det er støtt, rykk eller vann er ikke en god løsning. Anonymkode: 3848f...763 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #7 Del Skrevet 5. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fått en dråpe appelsin- eller sitronsaft i øyet før? Å forbinde noe man er redd for/utrygg på med ubehag, uansett om det er støtt, rykk eller vann er ikke en god løsning. Anonymkode: 3848f...763 Ikke uttal deg om ting du tydeligvis ikke har greie på, hvis du virkelig tror halsbåndet er designet slik at det spruter sitron i øynene på bikkja må du jo være mindre intelligent. Jeg har brukt dette selv, fungerer helt supert. Anonymkode: a6242...fcc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #8 Del Skrevet 5. januar 2018 herregud..hvorfor har du en hund? Er du klar over at spørsmålet du stiller er like dumt som at jeg skulle laget en tråd om at barnet mitt gråter - bør jeg skaffe gråtehalsbånd for at barnet ikke skal gråte? Hunder bjeffer. Barn gråter. Ikke få noen av delene hvis du ikke takler det. Hvis du ikke kan unngå det så får du heller skaffe deg propper i ørene eller gjøre noe ræva-fix med deg selv. Anonymkode: 8363a...812 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #9 Del Skrevet 5. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke uttal deg om ting du tydeligvis ikke har greie på, hvis du virkelig tror halsbåndet er designet slik at det spruter sitron i øynene på bikkja må du jo være mindre intelligent. Jeg har brukt dette selv, fungerer helt supert. Anonymkode: a6242...fcc Skulle ha gitt deg snakkehalsbånd, for jeg hadde vært rimelig lei av å høre stemmen din., Anonymkode: 8363a...812 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #10 Del Skrevet 5. januar 2018 Anbefaler å lese litt på mattilsynet og nkk sine sider. Det finnes både lover og regler, og etiske retningslinjer, rundt hundehold. Gå på kurs! Om hunden er for gammal til valpekurs, finnes det noe som heter grunnkurs. Anonymkode: 8b16d...984 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #11 Del Skrevet 5. januar 2018 Finn andre måter å trene bort bjeffing på. Det fjerner kanskje lyden, men ikke årsaken å du kan ende opp med en utrygg hund. Anonymkode: 28884...eb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #12 Del Skrevet 5. januar 2018 Typisk dachs.. Nei. Halsbåndet fungerer ikke. Her må det trenes. Du må klare å få hunden til å ha lyst til å la være. Anonymkode: bf935...06f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juliejulie123 Skrevet 5. januar 2018 Forfatter #13 Del Skrevet 5. januar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: herregud..hvorfor har du en hund? Er du klar over at spørsmålet du stiller er like dumt som at jeg skulle laget en tråd om at barnet mitt gråter - bør jeg skaffe gråtehalsbånd for at barnet ikke skal gråte? Hunder bjeffer. Barn gråter. Ikke få noen av delene hvis du ikke takler det. Hvis du ikke kan unngå det så får du heller skaffe deg propper i ørene eller gjøre noe ræva-fix med deg selv. Anonymkode: 8363a...812 Hunden er oppvokst med en eier som er alkoholiker. Eieren er min mamma. Jeg har nettopp adoptert denne hunden som jeg elsker over alt på hele jord. Jeg prøver å gjøre alt for at han skal ha det bra. Det var bare et spørsmål, og jeg har fått noen nyttige svar, med unntak fra ditt. Jeg skal prøve å ta han på ulike passeringskurs så får håpe det hjelper. (Ps: Jeg tenkte aldri på bjeffebånd med støt, men med en såkalt «sitronlukt») MEN ikke kom her med den ekle tonen din og spør meg hvorfor jeg har en hund! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #14 Del Skrevet 5. januar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: herregud..hvorfor har du en hund? Er du klar over at spørsmålet du stiller er like dumt som at jeg skulle laget en tråd om at barnet mitt gråter - bør jeg skaffe gråtehalsbånd for at barnet ikke skal gråte? Hunder bjeffer. Barn gråter. Ikke få noen av delene hvis du ikke takler det. Hvis du ikke kan unngå det så får du heller skaffe deg propper i ørene eller gjøre noe ræva-fix med deg selv. Anonymkode: 8363a...812 Herregud skjerp deg Anonymkode: 28884...eb4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melis123 Skrevet 5. januar 2018 #15 Del Skrevet 5. januar 2018 Har du forsøkt å gå på tur med lomma full av godbiter og avlede når hunden bjeffer. Ev lære inn å gå pent ved siden av deg, og belønne det slik at du bytter ut en adferd med en annen. Om den bjeffer og trekker mot andre hunder feks, kan du snu og gå andre veien, til den slutter og så snu og gå den veien dere skulle. Blir ikke så lett å komme raskt fra a-b, men går an å forsøke om dere bare er på tur for turens skyld. Ikke la den komme bort til andre hunder når den bjeffer og trekker, om den skal få hilse, er det belønningen for pen oppførsel. Det fins ingen quick-fix på problemet. Er masse trening og tålmodighet for å få bedring. Høres lurt ut med passeringskurs👍🏻 Da kan du få masse gode råd og veiledning! Masse lykke til og flott at du har tatt over hunden og blitt så glad i den! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 5. januar 2018 #16 Del Skrevet 5. januar 2018 13 hours ago, AnonymBruker said: Bjeffehalsbånd er da ikke ulovlig, med mindre det er snakk om typen som gir støt og den selges vel knapt her til lands. Bjeffehalsbånd med sitron fungerer strålende sammen med andre treningsmetoder, fordi den snapper hunden ut av en uheldig modus slik at den blir mottakelig for kontakt med fører igjen. Ofte er bjefferesponsen ved passering er dårlig vane som egentlig ikke stikker så dypt, da er det verdifullt å kunne distrahere hunden det øyeblikket for å avbryte en negativ spiral iom at bjeffing er selvforsterkende. Bare å prøve seg frem Ts. Kindereggmetoden bør du også sette deg inn i så du har flere bein å stå på. Lykke til! Anonymkode: a6242...fcc "All bruk av utstyr som påfører hunden frykt, skade, smerte eller andre belastninger, som for eksempel feil eller uvettig bruk av pigghalsbånd eller strupehalsbånd, vil bli vurdert som i 15 strid med dyrevelferdsloven. Det samme gjelder for fjernstyrte dressurhalsbånd som påfører hunden ubehag som lyd, sitronsprut eller vibrasjon. Disse må bare brukes under direkte overvåking av kompetent person som aktivt trener hunden i avgrensede perioder." https://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/gjeldende_regelverk/veiledere/tilsynsveileder__hund.16904/binary/Tilsynsveileder - hund Det at hvilken som helst hundeeier skal kunne bruke bjeffehalsbånd på tur anser jeg som ulovlig i henhold til hva som står her. Jeg er også ganske uenig med deg i at det ofte er "gammel vane", hunden bjeffer som regel enten fordi den er redd eller fordi den er frustrert (vant med å hilse og får ikke lenger lov til det). Å bruke ubehag på bjeffingen blir da bare symptombehandling. Da er det mye bedre å være i forkant, og gå inn og trene hunden FØR den begynner å bjeffe og heller jobbe med årsaken til bjeffingen enn å straffe bort symptomet. Trener man kindereggmetoden så trenger man heller ikke tenke på bjeffingen, fordi man går inn og trener på så stor avstand at hunden aldri begynner å bjeffe. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juliejulie123 Skrevet 5. januar 2018 Forfatter #17 Del Skrevet 5. januar 2018 5 timer siden, Melis123 skrev: Har du forsøkt å gå på tur med lomma full av godbiter og avlede når hunden bjeffer. Ev lære inn å gå pent ved siden av deg, og belønne det slik at du bytter ut en adferd med en annen. Om den bjeffer og trekker mot andre hunder feks, kan du snu og gå andre veien, til den slutter og så snu og gå den veien dere skulle. Blir ikke så lett å komme raskt fra a-b, men går an å forsøke om dere bare er på tur for turens skyld. Ikke la den komme bort til andre hunder når den bjeffer og trekker, om den skal få hilse, er det belønningen for pen oppførsel. Det fins ingen quick-fix på problemet. Er masse trening og tålmodighet for å få bedring. Høres lurt ut med passeringskurs👍🏻 Da kan du få masse gode råd og veiledning! Masse lykke til og flott at du har tatt over hunden og blitt så glad i den! Tusen hjertelig takk for godt svar! Jeg skal virkelig prøve dette😊😊😊 Takk for hjelpen!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 5. januar 2018 #18 Del Skrevet 5. januar 2018 Har en som var sånn. Bjeffer på alt som nærmer seg! Men jeg satte meg ned med ham , og det roet seg mer og mer:-) han fikk fokus på meg , og reagerte ikke mye til slutt når andre kom. Litt " tilbakefall " har han . Men ikke noe problem:-) Avled hunden med det du kan ser og da :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 5. januar 2018 #19 Del Skrevet 5. januar 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: herregud..hvorfor har du en hund? Er du klar over at spørsmålet du stiller er like dumt som at jeg skulle laget en tråd om at barnet mitt gråter - bør jeg skaffe gråtehalsbånd for at barnet ikke skal gråte? Hunder bjeffer. Barn gråter. Ikke få noen av delene hvis du ikke takler det. Hvis du ikke kan unngå det så får du heller skaffe deg propper i ørene eller gjøre noe ræva-fix med deg selv. Anonymkode: 8363a...812 Du bør vel helst ikke få noen av delene. Tankene dine går til nesetippen og der stopper det . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nobile Skrevet 5. januar 2018 #20 Del Skrevet 5. januar 2018 Dachshunder er jakthunder med mye instinkter og som krever mye stimuli for å trives ? Hva bruker du din til ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå