Gå til innhold

Å tine 1 l melk

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et spørsmål for dem som husker litt elementær skolelærdom:
Hvor mange J trengs for å tine en melkekartong, altså varme 1 kg is fra -18°C til væske på 2°C?

Anonymkode: c5d9e...d7e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingeniør og syns ikke dette er elementært. Og hva er poenget med å bruke joule når det er en enhet de færreste har noe forhold til? Det blir vel noe sånt som 0,01 J for vann, men det blir ikke helt det samme for melk siden melk inneholder fett. Siden du mener dette er elementært bør du vel vite at 1 kg is ikke er det samme som 1 kg fryst melk. Is er fryst vann, vet du

Anonymkode: 4e648...3ca

• Liker 1
Skrevet

Er det fra Tine eller?:fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Det er omtrent alltid enklest å bruke SI-enheter. Så også her, for J er som kjent det samme som Ws, og derfor er det enkel hoderegning hvor lenge kokeplata eller mikrobølgeovnen må stå på for å tine melka. (Tap kommer i tillegg, naturligvis).
Mener du virkelig at dere ikke lærte å regne ut dette på skolen? Jeg kan knapt tro det, du må vel bare ha glemt det.

Men glem oppgaven, i mellomtida husket jeg verdien jeg manglet. Svaret er 1000 x (70+20) x 4,184 = 376 560. Altså f. eks. 1000 W i 6¼ min.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo barneskolelærdom. Det enkleste er å regne i kalorier og deretter gjøre om til joule. Hvorfor? Jo, fordi 1 kalori er definert som den energimengden som trengs for å varme opp 1 gram vann 1 grad celcius. Videre tilsvarer 1 kalori 4,2 joule. 

Her har vi 1000 gram vann (ja, melk er mest vann, så for alle praktiske formål kan vi bruke den samme varmekapasiteten...) som skal varmes opp til sammen 20 grader. Til dette trengs 20 000 kalorier, dvs 20 kcal. 

Omregnet til joule: 20 000 x 4,2 = 84 000 J, dvs 84 kJ

Anonymkode: 1d639...6f3

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Omregnet til joule: 20 000 x 4,2 = 84 000 J, dvs 84 kJ

Ja, men du har glemt selve tininga.

AnonymBruker
Skrevet

Det vil vel kreve mer energi å tine vann fra -18C til +2C, enn det vil kreve å varme vann fra +2C til +22C selv om differansen i temperatur er den samme. Samme gjelder også ved kokepunktet. Det går relativt kjapt å varme vann til kokepunktet på 100C, men det tar likevel veldig lang tid å få alt vannet til å fordampe og å koke pannen tørr. Det forsvinner ikke umiddelbart når det når 100C.

Anonymkode: d783d...b15

AnonymBruker
Skrevet

Ellers så er det kanskje bedre å flytte denne tråden til "Vitenskap, historie, natur og miljø", fordi melk egner seg dårlig til å fryses, og svaret er mer derfor vitenskapelig enn matrelatert. :-)

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

melk egner seg dårlig til å fryses, og svaret er mer derfor vitenskapelig enn matrelatert

Det er jeg ikke enig i. Muligens blir kvaliteten noe redusert hvis en tenker på å  drikke melka, det kjenner jeg liite til, men til matlaging er fryst melk i hvert fall utmerket. Og det er jo også vi som ikke drikker melk som har mest nytte av å fryse melk, siden forbruket vårt er så lite og så ujevnt.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg ikke enig i. Muligens blir kvaliteten noe redusert hvis en tenker på å  drikke melka, det kjenner jeg liite til, men til matlaging er fryst melk i hvert fall utmerket. Og det er jo også vi som ikke drikker melk som har mest nytte av å fryse melk, siden forbruket vårt er så lite og så ujevnt.

Men jeg mener at spørsmålet er mer vitenskapelig enn matrelatert likevel. :-)

Det går å fryse, men den pleier å skille seg når den tines igjen. Så den blir udelikat på utseendet hvis den skal drikkes, men kan selvsagt brukes i mat der det ikke spiller noen rolle. Det skjer ikke så mye med smaken. Jeg drikker lite melk selv jeg også, og pleier å den laktosereduserte melken fordi den varer 3-4 mnd i kjøleskap i motsetning til vanlig melk som fort blir sur. Den smaker litt søtere men det pleier å gå fint. Greit til en liten skvett her og der.

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Det vil vel kreve mer energi å tine vann fra -18C til +2C, enn det vil kreve å varme vann fra +2C til +22C selv om differansen i temperatur er den samme. Samme gjelder også ved kokepunktet. Det går relativt kjapt å varme vann til kokepunktet på 100C, men det tar likevel veldig lang tid å få alt vannet til å fordampe og å koke pannen tørr. Det forsvinner ikke umiddelbart når det når 100C.

Ja, det stemmer.. Å tine 1 g vann (is) krever 80 cal, å varme det fra 0°C til 100°C krever 100 cal, mens å fordampe det krever 540 cal.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Men jeg mener at spørsmålet er mer vitenskapelig enn matrelatert likevel

Nei, utgangspunktet var: Hvor lang tid tar det å tine en liters melkekartong i mikrobølgeovnen? Et helt dagligdags og kjøkkenrelatert problem.  For å besvare det må en grave fram litt skolepensum, men vitenskap er et alt for fornemt ord for slikt.

Takk for tipset om laktoseredusert melk, den skal prøves. Men jeg er skeptisk, for jeg ser det er ikke ordentlig melk, bare lettmelk, og i hvert fall til latte og cappuccino er lettmelk lite egnet, slik jeg ser det.

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, utgangspunktet var: Hvor lang tid tar det å tine en liters melkekartong i mikrobølgeovnen? Et helt dagligdags og kjøkkenrelatert problem.  For å besvare det må en grave fram litt skolepensum, men vitenskap er et alt for fornemt ord for slikt.

Takk for tipset om laktoseredusert melk, den skal prøves. Men jeg er skeptisk, for jeg ser det er ikke ordentlig melk, bare lettmelk, og i hvert fall til latte og cappuccino er lettmelk lite egnet, slik jeg ser det.

De har ganske nylig fått helmelk i "laktosefri" variant, men laktosefri er mye dyrere enn laktoseredusert. Koster fort over 30kr/liter, men bedre enn at den blir dårlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...