Gå til innhold

Hvilke regler ville du hatt for en myndig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om sønnen eller datteren din er myndig, bor fortsatt osv, hvilke regler ville du hatt?

Anonymkode: bb4dc...6f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om sønnen eller datteren din er myndig, bor fortsatt osv, hvilke regler ville du hatt?

bor fortsatt hjemme.. mente jeg😄

AnonymBruker
Skrevet

Om hva? De bør holde det pent og ryddig. Gjerne hjelpe med middag av og til... 

Bodde hjemme mellom 24-26år, hadde ingen spesielle regler sån, holde kjellerstua ren og ryddig, vaske en gang i uken. Si i fra når jeg kommer hjem, men ingen "innetid".

Anonymkode: 6e3a5...cef

Skrevet (endret)

Hjelpe til med husarbeid, lage middag en gang i blant, passe småsøsken ved behov. Si ifra når hn går ut og når hn kommer hjem så foreldre får en viss anelse om at hn er trygg. 

Dette er "regler" jeg har når jeg kommer hjem i feriene. Gjør meg absolutt ingenting, og skulle bare mangle.

Endret av Spiteful
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjemme før kl 01 i ukedager og 03.30 i helger. Ikke overnattingsbesøk av motsatt kjønn hjemme hos oss, men må få lov å sove hos andre om han/hun ønsker.

Støvsuge eget rom, og være med å vaske huset en gang i blandt og gå ut med søppel osv.

Lære seg å bruke vaskemaskinen men ikke ta mer enn 1 maskinvask pr uke (ellers risikerer man at de vasker to og to plagg , for det  er ikke de som får strømregninga)

Få seg en deltidsjobb og bidra med minimum 1500-3000 kr i mnd til mat, dette for å forberede seg til voksenlivet og bli mer ansvarsfull, å innse at ikke alt er gratis og mor er en uendelig bank.

Anonymkode: 4f416...4a1

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjemme før kl 01 i ukedager og 03.30 i helger. Ikke overnattingsbesøk av motsatt kjønn hjemme hos oss, men må få lov å sove hos andre om han/hun ønsker.

Støvsuge eget rom, og være med å vaske huset en gang i blandt og gå ut med søppel osv.

Lære seg å bruke vaskemaskinen men ikke ta mer enn 1 maskinvask pr uke (ellers risikerer man at de vasker to og to plagg , for det  er ikke de som får strømregninga)

Få seg en deltidsjobb og bidra med minimum 1500-3000 kr i mnd til mat, dette for å forberede seg til voksenlivet og bli mer ansvarsfull, å innse at ikke alt er gratis og mor er en uendelig bank.

Jikes, litt strengt å betale da. 1500-3000kr måneden kunne gått inn på sparekonto og vert med å bidra til egenandel til bolig :blink: Men alle er vel ulike da. Flyttet selv ut rett etter videregående til Universitet da. Flytter hjem 24-26 år og fikk spart opp litt penger, har nå egen leilighet og fasr jobb.

Anonymkode: 6e3a5...cef

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nr 1: Å flytte og finne sitt egen bopel

Anonymkode: d94a8...929

• Liker 1
Skrevet

Generell respekt for de andre som bor i huset. Altså at man rydder etter seg selv, bidrar med matlaging og husvask, sier fra dersom man ikke kommer hjem om natta og ikke ta med ONS hjem. Ikke spille musikk høyt når andre skal sove. 

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Det som man forventer av en myndig/voksen person.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som er alene trenger mer enn 1 maskinvask per uke. Minimum 3: farget vask, hvitvask og penvask. Man kan ikke vaske alle disse tingene sammen. Det koster heller ikke særlig mye i strøm for å vaske en maskinvask.

• Liker 6
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Innetider som myndig? :klo: Ingen overnatting av motsatt kjønn? Det er ikke en fjortiss det er snakk om her. En maskinvask per uke er som Nuttery sier også rart, litt avhengig av hvor mye klær som blir brukt. Bor man sammen må det vel gå an å samkjøre klesvask også.

Jeg tenker det har litt med grunnen til at man bor hjemme også. Er det fordi det er kjipt å jobbe og gå skole så det er mye bedre å leve på mamma og pappa mens man spiller dataspill burde man sette strengere krav som mer husarbeid og husleie (må dermed få seg jobb, pengene burde settes på konto øremerket egenkapital). Er det en pliktoppfyllende student som bor hjemme for å spare penger ville jeg sagt normal deltagelse i en husholdning, bidra med husarbeid, litt mathandling og annet som dukker opp i en familie.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Bodde tidligere alene og jobbet. Nå har jeg flyttet hjem, sluttet i jobb og begynt å studere istedenfor + har en hobby som tar mye tid. Har veldig snille foreldre som ikke krever husleie eller noen form for betaling av meg. Jeg hjelper til i huset, går tur med hundene når det trengs og stiller opp som pass dersom det er nødvendig. Ellers har jeg egentlig ingen regler. Det faller meg naturlig å si ifra når jeg drar, hvor og når jeg er tilbake. Er det noe spesielt, spør de om hjelp og jeg bidrar. :) 

Anonymkode: d57f6...b76

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde hjemme til jeg var 21. Vi diskuterte ikke regler. Jeg hadde jo bodd med foreldrene mine hele livet, så jeg visste at de forventet at jeg holdt det noenlunde ryddig, at jeg vasket eget bad o.l. Da jeg hadde friår fra skolen spurte jeg om jeg skulle betale noe hjemme. Vi ble da enig om 10% av inntekten min. Det var stort sett snakk om 1500-2000 pr mnd. Vi snakket aldri om sparing e.l. heller, men jeg sparte fult på BSU og car i tillegg på flere reiser.

Anonymkode: f4f99...ab7

AnonymBruker
Skrevet

"Myndig", som i nettopp fylt 18 år, eller som "voksent barn flytter midlertidig hjem"? De to gruppene er ikke helt sammenlignbare.

Jeg har en som går siste året på videregående. Hun betaler naturligvis ingenting for å bo hjemme, hun får til og med lommepenger (og jobber litt ved siden av skolen i tillegg). Hun har sin egen lille hybel og der vasker og rydder jeg ikke det grann, det er hennes ansvar. I tillegg bidrar hun litt i huset, går tur med hunden og passer småsøsken. Ellers gjør hun som hun vil.

De gangene hun er på fest avtaler vi henting senest klokka ett, for at vi foreldre skal kunne sove godt og hun kommer seg enkelt hjem. Det gjør vi neppe når hun er 25, men akkurat nå er ikke "myndig" så stort/voksent at det nødvendigvis føles ok for oss at hun reker gatelangs og leter etter en nattbuss klokka tre natt til søndag. Heldigvis godtar hun denne milde foreldrekontrollen.

Anonymkode: fd101...2af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...