AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #1 Skrevet 5. januar 2018 Hei, jeg skal begynne på høyere utdanning til høsten, og lurer på om noen vil dele erfaringer rundt dette å ta 45 studiepoeng pr semester Er det veldig krevende ift "kun" 30 studiepoeng ? Anonymkode: 1b7c6...bed
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #2 Skrevet 5. januar 2018 Det er mest avhengig i hvor mange fag det er snakk om. Ommdet skulle være 45 poeng med 5 poengs fag, tøft!! Men om det er to 20 poengs fag og et 5 poeng, bedre. Har opplevd at et 5 poengsfag krever like mye arbeid som et 10-15 poengs fag (skal ikke det, men ... ting er ofte ikke sommde skal være). Så tenk mer på antall fag enn poeng husk du skal ha eksamen i alle fagene, og anbefaler ikke å gå i "konte-fella", folk ender opp med å konte fag hvert semester pga. det. Anonymkode: edf22...339
Carolinekomm Skrevet 5. januar 2018 #3 Skrevet 5. januar 2018 Kommer litt an på fagområde og. Ser for meg at ekstra i bla. Realfag er verre. Selv tok jeg 15 poeng ekstra dette semesteret innen kommunikasjon, og gikk fint sånn tidsmessig (vet ikke helt resultatet enda, men blir nok en B eller C. De andre fagene fikk jeg A, A og B).
missmcbeal Skrevet 5. januar 2018 #4 Skrevet 5. januar 2018 Har tatt det 2 semester og det gikk veldig greitt. Det var 3 fag på 15 stp hver. Den ene gangen tok jeg det mens jeg skrev bacheloroppgave. Det gikk det og Men noe av grunnen til at det gikk greitt var at ekstrafagene jeg tok overlappet litt med tidligere fag. I tillegg tok jeg fagene etter å ha studert en stund, sånn at jeg var vant i gamet. Jeg satte heller ikke for høye krav karaktermessig, og endte vel opp med C og B i de fleste fag. Om det er vanskelig eller ikke kommer veldig an på arbeidskrav underveis i studiet, om undervisningen er obligatorisk og hva slags eksamensform det er og hvor tett eksamene kommer på. Husk at høstsemesteret er kortere og mer intensivt en vårsemester, så det er det verste tidspunktet å ta ekstrafag på. Jeg ville lest meg opp på arbeidskrav, om det er obligatorisk oppmøte og eksamensform før jeg hadde tatt en beslutning. Om det f.eks. ikke er obligatorisk undervisning, kun 1 enkelt arbeidskrav og 1 skoleeksamen per fag så går det kanskje greiere. Om du derimot ender opp med 3 eller 5 fag som alle har to eksamensformer, 2 arbeidskrav og obligatorisk undervisning så sier det seg selv at det kan bli litt mye. Og eksamener som kommer alt for tett.... Jeg tror også det er en fordel at man har studert et semester iallfall før man begir seg ut på ekstra studiepoeng. Har man ikke erfaring med å studere i høyere utdanning så vil ting gå litt tregere i starten med tanke på at man ikke har funnet sin studieteknikk og behersker akademisk skriving, så kan du utsette ekstrafag så kan det være lurt å gjøre det. Når det er sagt så er det ikke verre enn å melde seg opp til et ekstra fag og så melde seg av innen fristen (ofte 2 uker før eksamen) dersom du ser at du ikke vil klare faget, og sånn at du slipper å miste et eksamensforsøk Lykke til! 1
NewInTown Skrevet 5. januar 2018 #5 Skrevet 5. januar 2018 Det kommer an på en rekke andre faktorer, eks. hvor flink og strukturert du er som person og hvor mye du jobber på siden. Når jeg ikke jobbet på siden av studiene kunne jeg lett ta 50 stp per semester, men en deltidsjobb på 20-50 % på siden vil gjøre det umulig å få til tidsmessig.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #6 Skrevet 5. januar 2018 Det kommer helt an på fagområde, hvor flink du er, hvor motivert du er, hvor arbeidsom du er osv. Men ja, det finnes folk som klarer det. Anonymkode: 2d547...d58
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #7 Skrevet 5. januar 2018 8 timer siden, Carolinekomm skrev: Kommer litt an på fagområde og. Ser for meg at ekstra i bla. Realfag er verre. Selv tok jeg 15 poeng ekstra dette semesteret innen kommunikasjon, og gikk fint sånn tidsmessig (vet ikke helt resultatet enda, men blir nok en B eller C. De andre fagene fikk jeg A, A og B). Update: Ble visst A på ekstraemnet mitt 😂 Anonymkode: b0219...f33
Gjest ompalompa24 Skrevet 5. januar 2018 #8 Skrevet 5. januar 2018 Er enig med flere som skriver at det kommer an på fagområdet. Noen emner er enklere enn andre, og har mindre arbeidskrav. Noen har obligatorisk oppmøte omtrent hver dag med masse arbeidskrav. Da kan det fort bli for mye. Dersom du ikke har studert ved Uni./høgskole før, kan det fort være mye å sette seg inn i da man ofte må studere og legge opp dagene på en helt annen måte enn VGS, f.eks. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #9 Skrevet 5. januar 2018 Bør være gjennomført, avhengig av studiet. Du kan også være uheldig med eksamenstidspunkter som kolliderer eller overlapper. Jeg tok to ekstra emner et semester og fikk to hjemmeeksamener i samme tidsrom. Anonymkode: d3aaa...3ef
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #10 Skrevet 5. januar 2018 Har tatt 5 studiepoeng som slettes ikke opplevdes som 5 poeng, og det er som rimelig erfaren student. Men det var et fag som var kjent for å være veldig vanskelig å forstå seg på. Så det nytter ikke alltid å se på studiepoengene. Dermed er det lurt å se det an, få innsikt i hvordan andre har opplevd faget før du gir deg i kast med det. Anonymkode: 161ca...cab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå