Gå til innhold

Samboer bare dolket i ryggen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

og forlot meg. Vi har hatt en muntlig avtale med at han skal bo her med meg, men kontrakten står på meg. Og han nekter å betale halvparten av leia, og mener han ikke vil betale for noe han ikke bruker. Men han bare dro uten forvarsel, og da lurer jeg på hvilke rettigheter jeg har her?

Anonymkode: b9db8...be5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Etisk og moralsk sett burde han jo betale oppsigelsestiden. Men dersom dere ikke har noen skriftlig avtale kan det bli vanskelig å bevise noe 🤨

Anonymkode: fd5f4...f0e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Står ikke hans navn på papiret i kontrakten har du ingen rettigheter her dessverre. «Muntlig kontrakt» holder ikke, det er ikke engang bevis nok på at han har vært inni leiligheten i det hele tatt. Trist dette her men nå har du lært av dette og vet hva du ikke skal gjøre neste gang. Gratulerer med egen leilighet :)

Anonymkode: cff12...e0b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men er ikke det i følge norsk lov at muntlig avtale er like bindende som skriftlig? Bevis har jeg nok av at han har bodd der. Månedlige faste overføringer til mitt konto osv... jeg vet ikke, veldig forvirrende situasjon! Vet for eks om en som hadde ombestemt seg etter å ha takket ja til en hybel muntlig, men som måtte flytte inn likevel fordi husleier mente det var like bindende 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er ikke det i følge norsk lov at muntlig avtale er like bindende som skriftlig? Bevis har jeg nok av at han har bodd der. Månedlige faste overføringer til mitt konto osv... jeg vet ikke, veldig forvirrende situasjon! Vet for eks om en som hadde ombestemt seg etter å ha takket ja til en hybel muntlig, men som måtte flytte inn likevel fordi husleier mente det var like bindende 

Selvfølgelig er en muntlig avtale like bindende som en skriftlig, problemet er bare at med mindre du har opptak av samtalen eller vitner er det bortimot umulig å bevise dersom han motsier deg. Og da har du ingen sak. 

Anonymkode: b4fe0...e70

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig er en muntlig avtale like bindende som en skriftlig, problemet er bare at med mindre du har opptak av samtalen eller vitner er det bortimot umulig å bevise dersom han motsier deg. Og da har du ingen sak. 

Huseierne er jo vitnen. De vet at han har bodd her. De har snakket med ham og blitt enige, gitt ham husnøkkelen, og det er spor etter ham i hele leiligheten og huset er heller ikke lytt (de bor over oss) og de har klaget på støy fra oss to osv

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huseierne er jo vitnen. De vet at han har bodd her. De har snakket med ham og blitt enige, gitt ham husnøkkelen, og det er spor etter ham i hele leiligheten og huset er heller ikke lytt (de bor over oss) og de har klaget på støy fra oss to osv

Jeg snakker ikke om avtalen om at han har bodd der, det har han jo gjort, men har du noe bevis på at dere har avtalt at han fortsatt skal bo der? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker ikke om avtalen om at han har bodd der, det har han jo gjort, men har du noe bevis på at dere har avtalt at han fortsatt skal bo der? 

Overføring av husleie sikkert? 

Anonymkode: 226eb...ff2

Skrevet

TS- en muntlig avtale ER like bindende som en skriftlig, dette fölger av norsk lov. Men det er ofte vanskeligere å bevise at det forelå en avtale når den kun er muntlig. 

Det jeg ville gjort i din situasjon er å kontakte juridisk rådgivning. Du vet ingenting om hva folk som svarer her kan eller vet og det er mye synsing. Og du trenger kunnskap, ikke «tror» akkurat nå. 

Mange kommuner har en ordning med at advokater sitte feks på biblioteket en gang i uka og svarer på spørsmål, ellers finnes ordninger som jussbuss, jurk etc som er gratis. Tror også mange advokater har en ordning med at du får 30 min gratis innledende konsultasjon. Du kan derfor få info om hva og hvordan du skal agere i denne situasjonen sånn at du ikke sitter med husleia alene uten varsel, uten at det koster deg skjorta. Gjör dette så fort du kan, så får du avklart situasjonen raskt. 

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Da kan jo han like så godt si at han sa opp for mange måneder siden, og siste betaling var en del av hans sluttoppgjør. 

Noen ganger er bare livet kjipt. Se om du kan finne en løsning med huseier, og evnt flytte til en rimeligere leilighet raskt. 

Anonymkode: ddd53...6a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Overføring av husleie sikkert? 

Anonymkode: 226eb...ff2

Ja, men dette er jo bare noe som beviser at han har bodd der, ikke noe som bekrefter eller kan bevise en avtale om at han skal bo der videre. Har man ikke en skriftlig avtale så er det veldig vanskelig å komme noen vei, og jeg anbefaler heller TS å si opp avtalen hvis man kan. 

Anonymkode: 803dd...e6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...