Gå til innhold

Hvordan fortelle ungene at bestefar skal dø?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Faren min er kreftsyk og har nettopp avsluttet behandlingen. Det betyr at det kun er smertelindring siste tiden han har igjen. Han har vært syk i flere år, og ungene er veldig klar over at bestefar har kreft og de vet at man kan dø av det, men vi har ikke fortalt at han kommer til å dø. 

Jeg tror at tiden er kommet nå for å fortelle det, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si det. Vi har ikke noe nært forhold og ungene ser han noen timer 7-8 ganger i året, men det er jo likevel bestefar. 

Ungene er store, 11 og 13 år, så de skjønner jo en del. Eldste er veldig emosjonell og tar ting veldig innover seg, og det er bakgrunnen for at vi ikke har sagt noe tidligere. Vi har ikke villet at hun skulle gå å lure på om bestefar kom til å dø denne uken eller neste uke. Men nå er det kommet så langt at det etter all sannsynlighet skjer før påske og hvertfall før sommeren. 

Anonymkode: 282ed...05c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ærlig, og forteller dem det akkurat slik det er. De er klar over at han er syk og kan dø, og av erfaring vet jeg at sjokket blir stort hvis man pynter på sannheten den dagen de innser hvor alvorlig det faktisk er. 

• Liker 5
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Når de er så store vet de hva døden er, så si det som der, ikke pakk det inn.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, TheGirlWhoWaited skrev:

Du er ærlig, og forteller dem det akkurat slik det er. De er klar over at han er syk og kan dø, og av erfaring vet jeg at sjokket blir stort hvis man pynter på sannheten den dagen de innser hvor alvorlig det faktisk er. 

Jeg har ikke tenkt å pynte på sannheten. Er veldig for å fortelle ungene konsekvenser av ting de f.eks. gjør fremfor å pakke det inn. Men jeg synes det er vanskelig å skulle fortelle dem dette. Jeg er også redd for å si det i forhold til at vi ikke vet hvor lang tid det går før han dør. Jeg vil ikke at de skal gå rundt å bekymre seg i all evighet heller. 

AnonymBruker
Skrevet

11 og 13-åringer skjønner ganske mye, så du bør fortelle dem sannheten sånn den er. Perioden fremover vil virke inn på dere alle og barna vil se hvordan dere har det. Dere bør snakke om det og gi dem mulighet til å stille spørsmål. 

Anonymkode: 8138a...d45

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har ikke tenkt å pynte på sannheten. Er veldig for å fortelle ungene konsekvenser av ting de f.eks. gjør fremfor å pakke det inn. Men jeg synes det er vanskelig å skulle fortelle dem dette. Jeg er også redd for å si det i forhold til at vi ikke vet hvor lang tid det går før han dør. Jeg vil ikke at de skal gå rundt å bekymre seg i all evighet heller. 

Dette er selvfølgelig veldig vanskelig, men tiden dere går inn i vil bli vanskelig for dere alle. Derfor vil ungene uansett skjønne på deg, eller faren sin og andre familiemedlemmer at bekymringen ligger der. Samtidig er barn eksperter på å være i nuet - slik at selv om de er fullstendig klar over situasjonen, vil de fint kunnee leve livene sine som vanlig mellom hver gang de er triste/bekymret osv.

Skrevet

Si at bestefar er gammel og syk og kommer til å dø og at det er lov å syntes det er trist

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...