AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #1 Skrevet 4. januar 2018 Det ser ut til at jeg har blitt trukket 50% skatt den første lønning igår. Må man registrere skattekortet hvert år? Jeg var på reise store deler av fjoråret og gjorde derfor ikke noe med skattekortet og da ble det trukket "som vanlig". Anonymkode: e2c14...dc2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #2 Skrevet 4. januar 2018 Hei, jeg syns det høres ut som at arbeidsgiver/ lønningskontoret har glemt å hente inn skattekortet ditt. Jeg har nettopp begynt å jobbe med regnskap, og vi fikk beskjed om å hente inn skattekort før første lønnskjøring i år, siden systemet er oppdatert på et nytt år nå... hør med dem? Anonymkode: 7c69f...73e
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #3 Skrevet 4. januar 2018 Har okke arbeidsgiver skattekort tilgjengelig så er 50 % skatt lovpålagt arbeidsgiver å trekke deg. Logg deg inn på altinn.no og se hva som står på skattekortet ditt. Anonymkode: 1c800...672
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #4 Skrevet 4. januar 2018 Om jeg må logge inn og registrere skattekortet kan jeg skjønne at de trekker så mye, men det er så merkelig at de ikke trakk det samme for fjoråret. Tjent beløp er også godt under grensa for frikort. Anonymkode: e2c14...dc2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #5 Skrevet 4. januar 2018 Har opplevd det samme selv fordi arbeidsgiver ikke gadd å hente inn skattekortet. Fikk beskjed om å gjøre det tilgjengelig for dem (frikort) og gjorde det med en gang, men de hadde allerede sendt ut lønninga. Utrolig irriterende, siden jeg ikke kunne gjøre det tilgjengelig for dem uten beskjed Anonymkode: 41448...aa8
smilo Skrevet 5. januar 2018 #6 Skrevet 5. januar 2018 Klag til lønningskontoret.De kan rette på dette. Henvis til nye regler som kom i gjor om korrigering av skattetrekk
Gjest Blondie65 Skrevet 6. januar 2018 #7 Skrevet 6. januar 2018 "Gjøre skattekortet tilgjengelig"? Hva i all verden betyr det? Ja, du må søke om skattekort og frikort første gangen. Deretter blir skattekortet laget av seg selv - muligens andre regler for frikort. Dette skal arbeidsgiver hente før kjøring av lønn. Nei, de kan ikke bruke fjorårets skattekort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå