AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #1 Skrevet 4. januar 2018 Har et lite dilemma her, og ønsker å finne ut hva arbeidsgivere synes er viktig når de skal ansette en nyutdannet. Jeg har nå A og B i alle emner, og tar 1-2 ekstra emner i halvåret som er relevant for studiet men på et litt høyere nivå. Blir litt nervøs når så mange sier at karakterer ikke er viktig, og at arbeidserfaring og deltidsjobb og/eller verv mens man studerer teller mye mer. Her finnes det ikke relevante deltidsstillinger, så er det virkelig bedre å jobbe på butikk enn å ta flere emner som er relevante? Dette er ikke et studie som jus eller økonomi hvor gode karakterer teller mye, så på en måte satser jeg alt på at gode resultater og ekstra kunnskap fra universitetet skal gi meg en jobb. Søker sommerjobber også, men har ikke fått noen da det er veldig mange om beinet, som regel er det de som allerede kjenner noen der som får jobbene. Noen som har studert, tatt ekstra emner og fått jobb uten erfaring? Skulle du ønske du hadde jobbet mer istedetfor? Anonymkode: 31434...772
Charlene87 Skrevet 4. januar 2018 #2 Skrevet 4. januar 2018 har høyskole utdanning, men ja erfaring har mer å si , men det er forsatt greit å ha en grad uansett! Har C i snitt, tror ikke at det hadde vært noe bedre med en B i snitt :/
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #3 Skrevet 4. januar 2018 Spørs helt på bransjen du skal inn i, og hvem som er dine "konkurrenter". Mitt inntrykk er at karakterer er ganske viktig i næringslivet, det er sjelden negativt å ha et så godt snitt som mulig. Anonymkode: b87b8...24e
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #4 Skrevet 4. januar 2018 Desverre så kan jeg si at karakterer betyr ikke alt. Faktisk så kan det virke litt negativt, da arbedsgivere (uten å ha møtt personen) kan anta at det har gått utover vanlig sosialt liv. Men i en intervjusammenheng, om det skulle stå mellom deg og en annen, nesten så godt som identisk, men du har bedre resultater, da kan det veie inn positivt. Verv og slikt vil jo alltids være positivt, så lenge karakterene da ikke har gått nedover. Jeg selv hadde mest B og C, en E noen D. Og fikk høre at karakterene ikke er så verst de (jada finnes jo bedre tilbakemeldinger men karakterer betyr ikke alt altså). Har en D på en masteroppgave, fikk meg fast jobb. Og fikk en C på masteroppgave nr. 2 som jeg fulførte i den faste jobben jeg fikk. Vil ikke si direkte at jobb ved siden av studiene er det aller viktigste, sommerjobber er derimot viktig for å ikke ha hull i CV. Har du hull, bør du ha en forklaring på hvorfor du ikke jobbet sommeren i (ex) 2017. Ble litt langt svar dette, men ja, dette er slik jeg har forstått det Men i det store og hele så er det ikke direkte negativt da å ha gode karakterer, så bare å stå på videre 👍🏻👍🏻 Anonymkode: 2ef6b...9c2 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #5 Skrevet 4. januar 2018 Relevant erfaring er viktigst. Hvor mye du jobber som eksempelvis kassemedarbeider i en butikk som ikke er relevant for studieretningen din er mindre viktig, men generelt sett er det jo viktig å ha noe jobberfaring å vise til. Er du sikker på at det ikke finnes noe relevant da? Jeg har litt vanskelig for å tro at det ikke er noen muligheter for det. Det trenger jo ikke nødvendigvis å være lønnet arbeid heller. Det kan jo også være verv, internships etc. Ellers er jo også utveksling noe som mange arbeidsgivere også vektlegger. Når det gjelder de studieretningene der karakterer teller vesentlig vil også erfaring vektlegges. Det er vel vanskelig å finne et studium der karakterer overlegent trumfer relevant erfaring. Anonymkode: 5000e...fd8 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #6 Skrevet 4. januar 2018 Var jeg deg ville jeg meldt meg til frivillig arbeid istedet for å ta mange ekstra emner, om de ikke gir deg en veldig fordel. Da viser du engasjement for noe og at du ofrer litt ekstra. Jobber du som leksehjelp kan du vise til erfaring med barn, f.eks. Det finnes massevis av verv og småjobber på studiestedene, så sjekk ut det. Om du har mulighet kan du også ta en sommerjobb langt unna der du bor. Det viktige er å få en referanse som går god for deg. Hvis du vil fortelle litt om hva du studerer kan vi kanskje hjelpe deg med alternative jobber. Anonymkode: 17e52...e4f 6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #7 Skrevet 4. januar 2018 Å ha arbeidserfaring, uansett relevans, og gode referanser derfra viser at du fungerer i arbeidslivet og forstår basisregler som å møte når du skal, følge dagsplan/arbeidsoppgaver, samarbeide med andre kolleger om å få ting gjort, evt erfaring med kundebehandling, og kunne et minimum og fravær og ferieavvikling. I tillegg kan du selvfølgelig får bevist at du er god på samspill, tar initiativ, har en utvikling, er pålitelig osv som er viktig i enhver jobb. Å ha verv viser at du engasjerer deg og ikke er redd for å ta ansvar og påta deg nye oppgaver, at du evner å ha fokus på mer enn kun fag, at du er villig til å ta i et tak og ikke minst vil det gi deg et nettverk. Folk med nettverk får lettere jobb og kjenner lettere folk der det trengs, som er et gode for bedriften. Jeg hadde ganske dårlig karakterer, men plenty av verv og arbeidserfaring (som nok hadde sitt å si for rævva karakterer), har stort sett alltid fått de jobbene jeg søker på og blitt headhuntet til jobb og posisjoner pga det. Har flere ganger gått forran folk med bedre vitnemål, fordi stort nettverk, evne til å legge ned jobben som trengs og å multitaske seg frem, samarbeide godt med andre og har gjort feilene sine i studentorganisasjoner framfor i en bedrift som taper penger på det er gull verdt. Så det er sikkert bra at du tar flere fag, men det hjelper ikke om du ikke viser at dukan få ting gjort, og fungerer sosialt. Engasjer deg i studentmiljøet, skaff deg verv, og finn en eller annen jobb, enten ved siden av skolen hele året eller bare i feriene. Anonymkode: c913c...bd8 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #8 Skrevet 4. januar 2018 Tusen takk for svar dere, det er som jeg fryktet. Regnes det virkelig som hull i cv å ta noen uker fri på sommeren før skolen begynner igjen? Det har jeg aldri tenkt over. Når man er ferdig med 5-6 eksamener og har stått på som bare det hele våren føles det ikke ufortjent å ta noen uker fri. Man kan dra på utveksling på mitt studie, men ønsker ikke dette selv da broren min nettopp har fått barn med litt ekstra behov og hans kone har en tøff tid så jeg hjelper de mye med pass og avlasting. Har jobbet i belgia med noe helt urelevant for dette studiet før, så har fått min dose av utlandet også Internship har jeg ikke sett noe av, men det er jo studentforeninger på skolen min man kan delta i som er litt relevante om man legger godviljen til. Er kanskje ikke så veldig sosial av meg, men det er ikke emnene/karakterene som går utover det sosiale livet, det er jo fordi jeg er veldig interessert i emnene jeg ønsker å lære mer om det. Blir visst litt feil uansett hva man gjør Sjekker etter jobber daglig, men det er kun 100% stillinger til nå, og har ikke mulighet til å jobbe så mye samtidig som jeg studerer. Quote Når det gjelder de studieretningene der karakterer teller vesentlig vil også erfaring vektlegges. Det er vel vanskelig å finne et studium der karakterer overlegent trumfer relevant erfaring. Ja mener ikke at jeg skal gå foran de som har jobbet noen år, men om det er 2 som er nyutdannet, og den ene har jobbet i en ikke-relevant jobb ved siden av studiene, og den andre har ekstra kunnskap gjennom fordypning i emner så hadde jeg håpet at vi iallefall stiller likt. Quote Det finnes massevis av verv og småjobber på studiestedene, så sjekk ut det. Om du har mulighet kan du også ta en sommerjobb langt unna der du bor. Det viktige er å få en referanse som går god for deg. Hvis du vil fortelle litt om hva du studerer kan vi kanskje hjelpe deg med alternative jobber. Vil ikke si hva jeg studerer da vi er få som går dette studiet i Norge, sjekker sommerjobber for hele landet men har ikke dukket opp noe enda. Frivillig arbeid er en god ide, men er det virkelig bedre å hjelpe til med lekser og jobbe for dyrebeskyttelsen enn å ha 80 ekstra stp i noe som er relevant? Anonymkode: 31434...772
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #9 Skrevet 4. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Å ha arbeidserfaring, uansett relevans, og gode referanser derfra viser at du fungerer i arbeidslivet og forstår basisregler som å møte når du skal, følge dagsplan/arbeidsoppgaver, samarbeide med andre kolleger om å få ting gjort, evt erfaring med kundebehandling, og kunne et minimum og fravær og ferieavvikling. I tillegg kan du selvfølgelig får bevist at du er god på samspill, tar initiativ, har en utvikling, er pålitelig osv som er viktig i enhver jobb. Å ha verv viser at du engasjerer deg og ikke er redd for å ta ansvar og påta deg nye oppgaver, at du evner å ha fokus på mer enn kun fag, at du er villig til å ta i et tak og ikke minst vil det gi deg et nettverk. Folk med nettverk får lettere jobb og kjenner lettere folk der det trengs, som er et gode for bedriften. Jeg hadde ganske dårlig karakterer, men plenty av verv og arbeidserfaring (som nok hadde sitt å si for rævva karakterer), har stort sett alltid fått de jobbene jeg søker på og blitt headhuntet til jobb og posisjoner pga det. Har flere ganger gått forran folk med bedre vitnemål, fordi stort nettverk, evne til å legge ned jobben som trengs og å multitaske seg frem, samarbeide godt med andre og har gjort feilene sine i studentorganisasjoner framfor i en bedrift som taper penger på det er gull verdt. Så det er sikkert bra at du tar flere fag, men det hjelper ikke om du ikke viser at dukan få ting gjort, og fungerer sosialt. Engasjer deg i studentmiljøet, skaff deg verv, og finn en eller annen jobb, enten ved siden av skolen hele året eller bare i feriene. Anonymkode: c913c...bd8 Takk for godt svar Hovedproblemet mitt er at vervene og det sosiale er ganske kjedelig sammenlignet med å fordype seg i det jeg studerer. Jeg fungerer sosialt, men er nok litt "nerd" som ikke har tusen baller i lufta på en gang. Anonymkode: 31434...772
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #10 Skrevet 4. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar dere, det er som jeg fryktet. Regnes det virkelig som hull i cv å ta noen uker fri på sommeren før skolen begynner igjen? Det har jeg aldri tenkt over. Når man er ferdig med 5-6 eksamener og har stått på som bare det hele våren føles det ikke ufortjent å ta noen uker fri. Man kan dra på utveksling på mitt studie, men ønsker ikke dette selv da broren min nettopp har fått barn med litt ekstra behov og hans kone har en tøff tid så jeg hjelper de mye med pass og avlasting. Har jobbet i belgia med noe helt urelevant for dette studiet før, så har fått min dose av utlandet også Internship har jeg ikke sett noe av, men det er jo studentforeninger på skolen min man kan delta i som er litt relevante om man legger godviljen til. Er kanskje ikke så veldig sosial av meg, men det er ikke emnene/karakterene som går utover det sosiale livet, det er jo fordi jeg er veldig interessert i emnene jeg ønsker å lære mer om det. Blir visst litt feil uansett hva man gjør Sjekker etter jobber daglig, men det er kun 100% stillinger til nå, og har ikke mulighet til å jobbe så mye samtidig som jeg studerer. Ja mener ikke at jeg skal gå foran de som har jobbet noen år, men om det er 2 som er nyutdannet, og den ene har jobbet i en ikke-relevant jobb ved siden av studiene, og den andre har ekstra kunnskap gjennom fordypning i emner så hadde jeg håpet at vi iallefall stiller likt. Vil ikke si hva jeg studerer da vi er få som går dette studiet i Norge, sjekker sommerjobber for hele landet men har ikke dukket opp noe enda. Frivillig arbeid er en god ide, men er det virkelig bedre å hjelpe til med lekser og jobbe for dyrebeskyttelsen enn å ha 80 ekstra stp i noe som er relevant? Anonymkode: 31434...772 Et par uker ferie er ikke et hull, men om det betyr at du ikke har jobbet noe som helst den sommeren, da er det et hull desverre. Verden er tøff. Fikk fast jobb i Mars og fullførte master nr2. Samtidig. Jobbet 100%, tok meg litt ferie i høst, 12 dager sammenhengende ferie. Da var det flere år siden jeg hadde hatt ferie er tøft å være student desverre. Kan legge til, i tillegg til middels karakterer hadde jeg ingen verv eller slikt på Universitetet. Har hatt mange ulike deltidsjobber som har gitt ulik erfaring, som jeg tror var det mest positive i forhold til ar jeg fikk jobben Men ikke stress for mye, igjen gode karkterer er ikke noe negativt. Og er jo positivr å ta fag, det vil jo også vise igjen da. Men søk gjerne på alt som finnes av sommerjobber (ikke bare relevante), hadde selv en vaskejobb, jobb i mat produksjon, jobb på sykehuset i tillegg til butikk (ikke redd for å ta i et tak). God variasjon i arbeidserfaring Anonymkode: 2ef6b...9c2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #11 Skrevet 4. januar 2018 59 minutter siden, AnonymBruker said: Et par uker ferie er ikke et hull, men om det betyr at du ikke har jobbet noe som helst den sommeren, da er det et hull desverre. Verden er tøff. Å ta seg sommerferie når en er fulltidsstudent er da virkelig ikke det samme som å ha hull i CVen. En har ikke hull før en f.eks. har gått månedsvis uten å gjøre noe. Det å ha hatt en sommerjobb kan selvsagt telle positivt, men arbeidsgivere forventer ikke at folk aldri skal ha gått en sommer uten jobb. Det er ikke hull å ta sommerferie. Anonymkode: 77c35...7c7 10
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #12 Skrevet 4. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Å ta seg sommerferie når en er fulltidsstudent er da virkelig ikke det samme som å ha hull i CVen. En har ikke hull før en f.eks. har gått månedsvis uten å gjøre noe. Det å ha hatt en sommerjobb kan selvsagt telle positivt, men arbeidsgivere forventer ikke at folk aldri skal ha gått en sommer uten jobb. Det er ikke hull å ta sommerferie. Anonymkode: 77c35...7c7 Der jeg studerte var det sommerferie i 3 måneder, vil si 3 måneder med å gjøre ingenting er et hull. Men, ikke sikkert alle mener det samme da. Men er ikke feil å finne seg en sommerjobb for å få noe arbeiderfaring, det vil veie ganske positivt på en CV. Anonymkode: 2ef6b...9c2 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #13 Skrevet 4. januar 2018 Just now, AnonymBruker said: Å ta seg sommerferie når en er fulltidsstudent er da virkelig ikke det samme som å ha hull i CVen. En har ikke hull før en f.eks. har gått månedsvis uten å gjøre noe. Det å ha hatt en sommerjobb kan selvsagt telle positivt, men arbeidsgivere forventer ikke at folk aldri skal ha gått en sommer uten jobb. Det er ikke hull å ta sommerferie. Anonymkode: 77c35...7c7 Det føles iallefall beroligende at du sier det! Hadde jeg fått en relevant sommerjobb hadde jeg selvfølgelig tatt den, ikke bare for pengene men fordi jeg synes dette feltet er utrolig spennende og morsomt. Reiser ofte rundt i landet og besøker slekt og venner, og bare slapper og leser pensum vi skal ha til høsten på sommeren. Føler jeg trenger litt fri for å lade opp. Jeg studerer fulltid, har studielån og ingen jobb nå, og siden jeg ikke gjør så mye sosialt som koster penger (byen, festing, dyre hobbier) greier jeg meg helt fint med det. (Siste eksamen er i midten av Juni og vi starter igjen i midten av August så det er 8ish uker ferie på mitt universitet) Anonymkode: 31434...772 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #14 Skrevet 4. januar 2018 Det finnes ingen fasitsvar på dette. Ja, for noen bransjer så betyr karakterer mye, som f.eks Finans, Management Consulting, Advokatjobber. Ellers så setter noen krav til karakterer, rett og slett fordi de får så mange søkere. Utenom det, så ser de fleste mer på erfaring. Hvor mye du har jobbet, og hva du har jobbet med. I vanlige arbeidsplasser, så føler jeg at karakterkrav kommer helt an på de som ansetter. Dersom den som ansetter / eier bedriften selv bryr seg om karakterer, så er det ofte høyere karakterpress. Dersom h*n er mer opptatt av hva du har gjort, så er det mindre press. Noen arbeidsplasser bryr seg heller ikke så mye om hverken karakterer eller erfaring, da de stort sett må trene opp de ansatte fra bunnen av, og heller ser på diplom som en form for garanti at arbeidstakeren kan tilnærme seg ny kunnskap. Anonymkode: bf240...030 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #15 Skrevet 5. januar 2018 Jeg har mastergrad innen realfag. Kun A og B på mastervitnemålet. Det hjalp fint lite når man sto der som nyutdannet, da var det hvem du kjente som avgjorde om du fikk jobb eller ei. Universitetsstillingene gikk til de som hadde gode kontakter på huset gjennom sine verv i studentpolitikken, eller til søkere fra utenlandske universiteter. Sykehusstillingene gikk til de med kontakter der, eller de som har bachelorgrad med spesiell tittel fra høgskole (som koster mindre å ansette). Private firmaer ville kun ansette folk som hadde gjort masteroppgaver på oppdrag fra dem. Utrolig surt å se for seg at «gevinsten» for så mange års hardt arbeid endelig skulle komme, for så å stå der som arbeidsledig i ett år, før jeg fikk meg en totalt irrelevant og lavt lønnet jobb jeg like godt kunne ha fått rett etter vidergående... Anonymkode: 77365...ce2 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #16 Skrevet 5. januar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har mastergrad innen realfag. Kun A og B på mastervitnemålet. Det hjalp fint lite når man sto der som nyutdannet, da var det hvem du kjente som avgjorde om du fikk jobb eller ei. Universitetsstillingene gikk til de som hadde gode kontakter på huset gjennom sine verv i studentpolitikken, eller til søkere fra utenlandske universiteter. Sykehusstillingene gikk til de med kontakter der, eller de som har bachelorgrad med spesiell tittel fra høgskole (som koster mindre å ansette). Private firmaer ville kun ansette folk som hadde gjort masteroppgaver på oppdrag fra dem. Utrolig surt å se for seg at «gevinsten» for så mange års hardt arbeid endelig skulle komme, for så å stå der som arbeidsledig i ett år, før jeg fikk meg en totalt irrelevant og lavt lønnet jobb jeg like godt kunne ha fått rett etter vidergående... Anonymkode: 77365...ce2 Det er dette jeg er redd for, at det ikke skal hjelpe å gjøre det bra på studiet Realfag men spisset inn mot noe spesifikt her, så enda smalere felt enn vanlig. Tok du ekstra emner som var relevante siden du ikke jobbet? Eller hadde du jobb? Grunnen til at jeg startet å studere er fordi jeg ikke får meg noe jobb, og ikke har så stort nettverk, så det hjelper ikke så mye at folk sier jeg bør jobbe ved siden av. Litt derfor jeg tar flere emner også, så selv om jeg ikke jobber så gjør jeg iallefall NOE relevant. Sjekket også alle sommerjobber i mitt fylke + området rundt nå, og alle krever erfaring eller er selger jobber (telefonsalg etc). Ikke en vaskejobb en gang. Anonymkode: 31434...772
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #17 Skrevet 5. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har mastergrad innen realfag. Kun A og B på mastervitnemålet. Det hjalp fint lite når man sto der som nyutdannet, da var det hvem du kjente som avgjorde om du fikk jobb eller ei. Universitetsstillingene gikk til de som hadde gode kontakter på huset gjennom sine verv i studentpolitikken, eller til søkere fra utenlandske universiteter. Sykehusstillingene gikk til de med kontakter der, eller de som har bachelorgrad med spesiell tittel fra høgskole (som koster mindre å ansette). Private firmaer ville kun ansette folk som hadde gjort masteroppgaver på oppdrag fra dem. Utrolig surt å se for seg at «gevinsten» for så mange års hardt arbeid endelig skulle komme, for så å stå der som arbeidsledig i ett år, før jeg fikk meg en totalt irrelevant og lavt lønnet jobb jeg like godt kunne ha fått rett etter vidergående... Anonymkode: 77365...ce2 Jeg må bare få si dette klart, slik at andre studenter også kanskje forstår det. En universitetsgrad er på ingen måte noen "rett" eller garanti for ansettelse. Ei heller er karakterer noen garanti eller sikkerhet. Dersom du har A og B, så er skolene langt mer interesserte i å holde på deg, for eventuelle stipendiatstillinger. Det er mange flinke studenter som tror det er en automatikk i dette, at gode grader = gode jobber. For noen jobber er det sant, men for folk flest burde du heller sette av tid til nettverksbygging, internships, verv, og slikt. 90% av arbeidslivet er å kunne jobb med andre. Har du bare A og B, men ingen erfaring, så kan det bli tolket som at du har brukt veldig mye tid på å jobbe alene. Har du derimot en C / B student, som har mange forskjellige verv og prosjekter, samt har jobbet hver sommer, så signaliserer dette at de åpenbart er kompetente til å jobbe i bedrifter. Ja, drømmen er nok en A student med et tonn av verv og sommerjobber, men de er uhyre sjeldne. Det koker ned til risiko...det er dyrt å ansette feil. En kan anta at folk med C og opp er kompetente i fagene sine. Da ligger all risiko på hvordan de fungerer med andre. Anonymkode: bf240...030 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #18 Skrevet 5. januar 2018 Hvis du er god i matematikk kunne det sikkert vært en ide å søke jobb i et av disse private leksehjelpfirmaene som Mentornorge, Metis osv. Da kan du jobbe så mye eller lite du har tid til, som regel ettermiddag/kveld, i tillegg til studier, og det de fleste trenger hjelp til er matematikk både på barneskole, ungdomsskole og vgs nivå. En grei måte å skaffe seg erfaring og referanser på. Anonymkode: b80ad...ab2 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #19 Skrevet 5. januar 2018 Selv har jeg kun A’er og B’er. Har selv stresset for at B’ene mine har vært for dårlig, men det har jeg fått streng beskjed om at er bare tull. Alt vi får høre er at så lenge vi har C i snitt klarer vi oss bra. Jobbet de to første årene av bachelorgraden i matbutikk (hovedsaklig sommerjobb), vært på utveksling og tok etter det sommerferie med god samvittighet (måtte si opp i matbutikken før utveksling). Tok forrige semester et ekstra emne i forskningsmetode (uvisst hva karakteren blir her), og på grunn av god kontakt med studieveileder og foreleser, samt at jeg hele tiden har vist interesse for studiene fikk jeg tilbud om å jobbe frivillig i redaksjon for studiets facebook og blogg (relevant for fremtidig jobb). Nå har jeg praksis i et verdenskjent selskap og såvidt jeg vet har ikke de giddet å sjekke karakterene mine. Har forsåvidt også jobbet tre år som representant for skolen på utdanningsmesser. Kombinerer nå frilansstilling som skribent og praksis. Vil tro at én av de tingene som har gjort at jeg har klart meg bra frem til nå er at jeg har vist engasjement og stilt opp på det jeg kan. Likevel vil jeg tro at det at jeg blant annet tok et ekstra emne viste nok interesse for studiene slik at studieveilederen ville ha meg med i teamet. Jobb er en fordel, men å finne et eller annet verv (selv om det er kjedelig) er nok også noe du bør satse på. Må ærlig inrømme at sommerjobben min har bare blitt vist interesse for av de som ansatte meg som studentambassadør, så den har ikke vært kritisk for meg i det heletatt. Men selvfølgelig, uten noe annen jobb å vise til er det nok lurt å ha. beklager dette ble langt :o Anonymkode: 32275...323
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #20 Skrevet 5. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv har jeg kun A’er og B’er. Har selv stresset for at B’ene mine har vært for dårlig, men det har jeg fått streng beskjed om at er bare tull. Alt vi får høre er at så lenge vi har C i snitt klarer vi oss bra. Jobbet de to første årene av bachelorgraden i matbutikk (hovedsaklig sommerjobb), vært på utveksling og tok etter det sommerferie med god samvittighet (måtte si opp i matbutikken før utveksling). Tok forrige semester et ekstra emne i forskningsmetode (uvisst hva karakteren blir her), og på grunn av god kontakt med studieveileder og foreleser, samt at jeg hele tiden har vist interesse for studiene fikk jeg tilbud om å jobbe frivillig i redaksjon for studiets facebook og blogg (relevant for fremtidig jobb). Nå har jeg praksis i et verdenskjent selskap og såvidt jeg vet har ikke de giddet å sjekke karakterene mine. Har forsåvidt også jobbet tre år som representant for skolen på utdanningsmesser. Kombinerer nå frilansstilling som skribent og praksis. Vil tro at én av de tingene som har gjort at jeg har klart meg bra frem til nå er at jeg har vist engasjement og stilt opp på det jeg kan. Likevel vil jeg tro at det at jeg blant annet tok et ekstra emne viste nok interesse for studiene slik at studieveilederen ville ha meg med i teamet. Jobb er en fordel, men å finne et eller annet verv (selv om det er kjedelig) er nok også noe du bør satse på. Må ærlig inrømme at sommerjobben min har bare blitt vist interesse for av de som ansatte meg som studentambassadør, så den har ikke vært kritisk for meg i det heletatt. Men selvfølgelig, uten noe annen jobb å vise til er det nok lurt å ha. beklager dette ble langt :o Anonymkode: 32275...323 Innser at dette fremstår litt skrytete, men skal sies at jeg alltid har fått beskjed av familie om at jeg er for lat, for teoretisk (sammenliknet med søskenbarn og søster som er mer praktiske og hjelpsomme av seg osv). Har riktignok bedret seg nå som jeg kombinerer masse greier 😝 så er håp for alle! Anonymkode: 32275...323
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå