AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #1 Skrevet 4. januar 2018 Noen som vet ca. hvor mange prosent som trengs for å få A, B, C, D, E og F? Eller Anonymkode: c1d74...b5e
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #2 Skrevet 4. januar 2018 For NTNU (gjelder ikke for alle studier): A: 89–100 poeng B: 77–88 poeng C: 65–76 poeng D: 53–64 poeng E: 41–52 poeng F: 0–40 poeng Anonymkode: 15a59...7fd
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #3 Skrevet 4. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: For NTNU (gjelder ikke for alle studier): A: 89–100 poeng B: 77–88 poeng C: 65–76 poeng D: 53–64 poeng E: 41–52 poeng F: 0–40 poeng Anonymkode: 15a59...7fd Takk, men kan det ha seg at A'en kan ligge opp mot 96-97 % og? (tenker nå på andre universiteter/studier Anonymkode: c1d74...b5e
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #4 Skrevet 4. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk, men kan det ha seg at A'en kan ligge opp mot 96-97 % og? (tenker nå på andre universiteter/studier Anonymkode: c1d74...b5e Ja. Anonymkode: 407a5...c79
Ze.Xhx Skrevet 4. januar 2018 #5 Skrevet 4. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk, men kan det ha seg at A'en kan ligge opp mot 96-97 % og? (tenker nå på andre universiteter/studier Anonymkode: c1d74...b5e Man vil vel flytte på skalaen ut fra en normalfordeling. Så hvis ingen har dårligere enn 60% riktig så vil A'en snevres inn. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #6 Skrevet 4. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, men kan det ha seg at A'en kan ligge opp mot 96-97 % og? (tenker nå på andre universiteter/studier Anonymkode: c1d74...b5e Ja. Karakterskalaen kan variere, og den er i tillegg kun veiledende. Anonymkode: 15a59...7fd 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #7 Skrevet 4. januar 2018 TS her: Så det vil bety at selv om veldig mange gjør det bra (f.eks. får 90 % så kan dette bety at man kan få en C fordi da bli sjiktet høyere for B og C? Potensielt må man ha nærmest 100 % for å få A? Anonymkode: c1d74...b5e
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #8 Skrevet 4. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her: Så det vil bety at selv om veldig mange gjør det bra (f.eks. får 90 % så kan dette bety at man kan få en C fordi da bli sjiktet høyere for B og C? Potensielt må man ha nærmest 100 % for å få A? Anonymkode: c1d74...b5e Nei, dersom alle er "up there", så vil selvsagt mange få A (og B). Det er jo tilfeller av eksamener hvor halvparten får A. Men det kommer helt an på. Mitt inntrykk er at "seriøse" universiteter vil gå langt for å "unngå" at det blir alt for gode resultater, uten å måtte skuffe for mange. Anonymkode: 407a5...c79
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #9 Skrevet 4. januar 2018 Karakterer blir ikke normalfordelt på universitet eller høgskoler. Det er bare tull Anonymkode: c525f...d1e 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #10 Skrevet 4. januar 2018 Overhode ikke tull. Men det forskjeller fra studiested til studiested, og fra sensor til sensor. Anonymkode: 407a5...c79 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #11 Skrevet 4. januar 2018 Ønsker å legge til, det finnes mange professorer som normalfordeler. Dvs, de ønsker å ha en fin kurve på karakterene. Minst A og F, flere B og D og mest C. Da kan prosentandel for å få A øke endel altså, just saying (snakker av erfaring her!). Anonymkode: f2db5...5f9 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #12 Skrevet 4. januar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker said: Ønsker å legge til, det finnes mange professorer som normalfordeler. Dvs, de ønsker å ha en fin kurve på karakterene. Minst A og F, flere B og D og mest C. Da kan prosentandel for å få A øke endel altså, just saying (snakker av erfaring her!). Anonymkode: f2db5...5f9 Må si meg helt enig i dette. Fikk tilbake en tredelt eksamen før jul hvor minst 60% hadde tilnærmet alt feil på en del og fikk likevel C/D. Ingen stryk. Snitt på eksamenene disse retter er alltid C Veldig greit å få A om man gidder åpne boka med andre ord. Anonymkode: fb65c...385
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #13 Skrevet 4. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Må si meg helt enig i dette. Fikk tilbake en tredelt eksamen før jul hvor minst 60% hadde tilnærmet alt feil på en del og fikk likevel C/D. Ingen stryk. Snitt på eksamenene disse retter er alltid C Veldig greit å få A om man gidder åpne boka med andre ord. Anonymkode: fb65c...385 Jepp. Studenter klager ofte på normalfordeling, men realiteten er typisk at de nyter godt av normalfordelingen. Har tatt flere eksamener hvor kunnskapsnivået mitt var såpass lavt at jeg burde ha strøket, men har pga. normalfordeling likevel alltid bestått. Har også fått noen A'er som neppe ville ha vært en A uten normalfordeling, men heller kun en middelmådig besvarelse. Anonymkode: 19985...fcc
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #14 Skrevet 5. januar 2018 Jeg vet ihvertfall at på muntlig eksamen i grunnskoleutdanning så er det ikke prosentfordeling, men føler det er det på skriftlige eksamener. Anonymkode: 4e84c...7ae
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #15 Skrevet 5. januar 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jepp. Studenter klager ofte på normalfordeling, men realiteten er typisk at de nyter godt av normalfordelingen. Har tatt flere eksamener hvor kunnskapsnivået mitt var såpass lavt at jeg burde ha strøket, men har pga. normalfordeling likevel alltid bestått. Har også fått noen A'er som neppe ville ha vært en A uten normalfordeling, men heller kun en middelmådig besvarelse. Anonymkode: 19985...fcc Da har du nok misforstått normalfordelingen. Det er ikke slik at man nødvendigvis skal ha normalfordeling innen en og samme eksamen, men at institusjonen over tid tilpasser vanskelighetsgradn slik at man tilnærmet får en normalfordelt kurve, alle eksamenene som blir avholdt sett i sammenheng. Anonymkode: 292e0...51d 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #16 Skrevet 5. januar 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Da har du nok misforstått normalfordelingen. Det er ikke slik at man nødvendigvis skal ha normalfordeling innen en og samme eksamen, men at institusjonen over tid tilpasser vanskelighetsgradn slik at man tilnærmet får en normalfordelt kurve, alle eksamenene som blir avholdt sett i sammenheng. Anonymkode: 292e0...51d Etter fem år på universitetet er det kun en eksamen hvor eksamensstatistikken ikke viste normalfordeling for min del. Har som sagt hatt flere eksamener hvor jeg har fått veldig gode karakter som jeg vet at jeg ikke hadde fått hadde det ikke vært for normalfordelingen. Siden sensorene finner "nivået" på eksamenen ved å se på flere besvarelser er det lettere å komme godt ut av det dersom nivået er lavt. Anonymkode: 19985...fcc 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #17 Skrevet 5. januar 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter fem år på universitetet er det kun en eksamen hvor eksamensstatistikken ikke viste normalfordeling for min del. Har som sagt hatt flere eksamener hvor jeg har fått veldig gode karakter som jeg vet at jeg ikke hadde fått hadde det ikke vært for normalfordelingen. Siden sensorene finner "nivået" på eksamenen ved å se på flere besvarelser er det lettere å komme godt ut av det dersom nivået er lavt. Anonymkode: 19985...fcc Jada, jeg er som tidligere student også fullt klar over at tilnærmet normalfordeling på en enkelteksamen kan forekomme, og mange merker kanskje at det også skjer flere ganger, men det er altså ingen regel som tilsier at det skal være sånn, snarere tvert imot. Intensjonen med normalfordeling er derimot at det over tid skal være en tilnærmet normalfordeling, ikke på en enkelt eksamen isolert sett. Anonymkode: 292e0...51d
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #18 Skrevet 5. januar 2018 Jeg har vært sensor på en del eksamener. Jeg normalfordeler aldri. Etter sensuren aner jeg aldri hvor mange A-er, C-er eller E-er jeg har gitt. LIkevel er det ofte slik - og jeg blir alltid overrasket når jeg teller over - at karakterene ser ut som om de er (forholdsvis) normalfordelte. Men grunnen er jo egentlig ganske selvfølgelig: De aller fleste kan det de skal kunne (C), noen få kan ingenting (F) og noen få kan over det man kan forvente (A). Anonymkode: 3eaea...3df 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #19 Skrevet 5. januar 2018 Det kom vel fram for ei tid tilbake at BI t.d. ga langt betre karakterar enn dei meir offenlege. Sjølvsagt for å tiltrekke seg fleire elever. So ein B her er t.d. langt mindre verdt her enn ein B på NHH t.d. Anonymkode: 9ea65...d6f 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #20 Skrevet 5. januar 2018 Anonymkode: 9ea65...d6f Du er i allefall helt på jordet. NHH er blant verstingene i landet med høy grad av karakterinflasjon. Anonymkode: 407a5...c79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå