AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #1 Skrevet 4. januar 2018 Hei! Jeg driver aktivt med løping, langdistanse. Trener mye både løping, sykling og ski. Jeg vil ned 3-4kg før konkurransesesongen starter først og fremst for å se om dette kan forbedre tiden min noe. Er kvinne og har i dag en BMI på 21 så er kun snakk om 3-4kg. Vet at jeg strengt talt ikke trenger å gå ned i vekt fra et helseperspektiv, men dette gjør jeg kun for å forbedre tiden min. Jeg tenker å bruke 8 uker på disse 3kg og ha et kalori underskudd på 400-500 kalorier per dag, hvordan bør jeg gjennomføre det mtp at det ikke skal gå utover treningen? Jeg trener 3 intervalløkter i uka (kun løping) og dette er nøkkeløktene mine, tenker da at det er viktig å spise godt med karbohydrater den dagene i forkant av økta for å ikke gå tom, og ha nok energi og overskudd,men er det OK å redusere karbo inntaket de andre dagene? Da driver jeg bare med sone 1 trening (sykkel/ski). Tenker liksom det er viktig å fylle på med karbo før og etter hardøktene for optimal restitusjon. Jeg tenker også noen rolige morgenøkter på tom mage kan være hensiktsmessig ift vektnedgang.Noen som har noen tanker om dette eller evt har slanket seg noen kilo i harde treningsperioder? Trener mellom 12-14 timer i uken nå, og skal gjøre det frem til april. Vil slanke meg uten at det går ut over prestasjonen og håper noen har noen gode råd/tips å komme med😊 Jeg trener også styrke 2 ganger i uken (egenvektstrening og ikke tung styrke) kostholdet mitt ser slik ut per i dag frokost: havregrøt laget av 1.5dl havregryn med vann. Tilsetter 1 boks cottage cheese og to bananer og 1ss lett syltetøy lunsj:tre skiver rugbrød med pålegg som egg, omelett skinke,salami,gulost,brunost og et eple spiser varmmat til lunsj 2-3dager i uken (torsk/laks/kylling) poteter og grønnsaker måltid 1-2 timer før trening: ofte en banan, et eple og en yt bar eller en yoghurt etter trening middag etter trening er en normal porsjon middag, sunn hverdagsmat laget fra bunn av. Spiser mye grønnsaker jeg spiser 2300 kalorier daglig og opprettholder min vekt på dette inntaket. Trener 12-14timer i uken og er ellers ganske inaktiv med stillesittende kontorjobb. Jeg har lav vekt så må nok ned på 1800 kalorier noe som blir tøft med denne mengden trening. Kommer til å slite med sult og sukkersug. Anonymkode: 49340...8d0
Ild Skrevet 6. januar 2018 #2 Skrevet 6. januar 2018 Jeg er ingen ekspert, og trener mindre enn deg -har likevel gjort noen erfaringer som kanskje kan være nyttige for deg. Fra påske 2017 til oktober trente jeg to harde intervalløkter (løping) og en langtur på 20km i uka + ca en til to korte rolige turer. Dette opplegget gjorde meg ganske sliten i kroppen, og jeg følte relativt ofte at jeg ikke fikk gitt nok i de harde øktene da det ikke ble nok restitusjon mellom dem. Spiste "normalt" og gikk ikke ned/opp noe (har bmi på 20) De siste 4 ukene har jeg løpt 13km x 5 i rolig tempo + langrenn/slalom med familien i helgen. Har til min forundring opplevd to veldig rare ting med kroppen: 1) Er mye mer uthvilt i beina konstant, føler meg spretten og med spenst i hver løpeøkt, er aldri sliten eller ikke nok restituert, til tross for flere km per uke. 2) spiser betydelig mer enn før, både sunt og usunt. Har spist store mengder julemat, julekaker og godteri, kakao, gløgg osv. Spiser treretters til lunsj hver dag (gjorde det ikke tidligere) og kveldsmat. Har også gått ned 3 kg på disse 4 ukene. Merker at låra på buksene er blitt videre.... nå veier jeg meg for å passe på at jeg ikke går ned mer. At jeg er mer uthvilt i beina kan skyldes at jeg er blitt i bedre form og at jeg ikke trener knallharde økter. Men jeg synes det med mat og vekt er rart. Har altså merket en stor forskjell på bare 4 uker. En venn sa at man forbrenner brunt fett ved rolig trening når det er kaldt, og jeg løper kun ute. Hun er forsker og hun pleier ikke å komme med udokumenterte påstander, så kanskje det er noe i det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå