AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #1 Skrevet 4. januar 2018 Info: Har en samsung s7 som ble kjøpt våren 2016. I kveld skulle jeg trykke på noe på facebook, men telefonen slukket seg bare. Dette har skjedd en gang før i romjulen 2017, så jeg la telefonen fra meg. Rett etter på hørte jeg raslende lyder fra der telefonen lå, jeg tok derfor opp telefonen. Da kjente jeg at telefonen var kokvarm, og at dekselet, som ikke skal kunne tas av, hadde sprukket opp. Batteriet este altså ut. Ettersom jeg ble redd telefonen skulle begynne å brenne, fikk jeg den ut så fort som mulig. Telefonen har kjølt seg ned nå, og batteriet eser ikke mer. Telefonen tørr jeg ikke å skru på, og sprekken er ca en halv cm bred langs vestre siden på telefonen. Jeg vet telefonen har 1 års garanti på feil, men jeg vet at forbrukerloven sier man har 5 års reklamasjon. Ettersom garantien har gått ut, er og blir dette reklamasjon? Anonymkode: f1401...398
Mokkilokki Skrevet 4. januar 2018 #2 Skrevet 4. januar 2018 Du bør levere den tilbake ja, høres ut som batteriet har en feil. Skru den ikke på. Høres ut som reklamasjonssak. Du får snakke med de.
Gjest Bruker115236 Skrevet 4. januar 2018 #3 Skrevet 4. januar 2018 (endret) 2 minutter siden, Mokkilokki skrev: Du bør levere den tilbake ja, høres ut som batteriet har en feil. Skru den ikke på. Høres ut som reklamasjonssak. Du får snakke med de. Telefonen kan ikke skrus på ettersom telefonen er delt i 2 på en måte, og det skal ikke gå an på telefonen min siden batteriet er "innebygd". Men takk for svar. Da trapper jeg opp med nytt mot i morgen Ps. Jeg er ts forresten... Endret 4. januar 2018 av Bruker115236
Dr. A. Kula Skrevet 4. januar 2018 #4 Skrevet 4. januar 2018 Link til lov om forbrukerkjøp.§27 reklamasjon
Gjest Bruker115236 Skrevet 4. januar 2018 #5 Skrevet 4. januar 2018 29 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Link til lov om forbrukerkjøp.§27 reklamasjon Det som står der er jeg klar over, men lurer på om dette går på reklamasjonen. Ettersom den ble ødelagt på den måten den ble ødelagt på.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #6 Skrevet 4. januar 2018 1 minutt siden, ElizabethTaylor skrev: Det som står der er jeg klar over, men lurer på om dette går på reklamasjonen. Ettersom den ble ødelagt på den måten den ble ødelagt på. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Info: Har en samsung s7 som ble kjøpt våren 2016. I kveld skulle jeg trykke på noe på facebook, men telefonen slukket seg bare. Dette har skjedd en gang før i romjulen 2017, så jeg la telefonen fra meg. Rett etter på hørte jeg raslende lyder fra der telefonen lå, jeg tok derfor opp telefonen. Da kjente jeg at telefonen var kokvarm, og at dekselet, som ikke skal kunne tas av, hadde sprukket opp. Batteriet este altså ut. Ettersom jeg ble redd telefonen skulle begynne å brenne, fikk jeg den ut så fort som mulig. Telefonen har kjølt seg ned nå, og batteriet eser ikke mer. Telefonen tørr jeg ikke å skru på, og sprekken er ca en halv cm bred langs vestre siden på telefonen. Jeg vet telefonen har 1 års garanti på feil, men jeg vet at forbrukerloven sier man har 5 års reklamasjon. Ettersom garantien har gått ut, er og blir dette reklamasjon? Anonymkode: f1401...398 Ja, dette kan du reklamere på. Anonymkode: f63ea...b4f
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #7 Skrevet 4. januar 2018 Det er to års garanti på telefoner. jeg fikk nettopp reparert min som ble kjøpt i februar 2016. (Batterirelatert, og innebygd batteri.) Anonymkode: caff5...f6e
Gjest Bruker115236 Skrevet 4. januar 2018 #8 Skrevet 4. januar 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er to års garanti på telefoner. jeg fikk nettopp reparert min som ble kjøpt i februar 2016. (Batterirelatert, og innebygd batteri.) Anonymkode: caff5...f6e Er det 2 år? Leste på det garantikortet som kom med telefonen min at det kun var 1 år. Vet det er 1 år på apple og. Kanskje de andre merkene har andre garantier i så fall?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #9 Skrevet 4. januar 2018 Akkurat nå, ElizabethTaylor skrev: Er det 2 år? Leste på det garantikortet som kom med telefonen min at det kun var 1 år. Vet det er 1 år på apple og. Kanskje de andre merkene har andre garantier i så fall? Tipper vedkommende blander garanti og reklamasjon, igrunn. Helt ulike ting. Garanti er noe selger gir deg som må dekke noe mer enn ordinær reklamasjonsrett. Både om man får noen garanti, hva den i så fall dekker og hvor lenge den varer vil gjerne variere fra produkt til produkt og butikk til butikk. Så din garantistatus kan den du siterte tross alt ikke vite noe om. Du sier selv ett år, og da stemmer sikkert det. Men jo, dette høres for meg ut som en soleklar reklamasjonssak, og reklamasjonsretten påvirkes overhodet ikke av eventuell garanti som måtte ha gått ut. Når ingen av oss aner årsaken til dette kan jeg jo ikke garantere 100 % at du får medhold, selv om dette definitivt høres ut som en feil ved telefonen fremfor normal slitasje eller din feil, men riktig skritt er uansett å reklamere på telefonen. Du kan i prinsippet gå direkte til tidligere salgsledd Samsung, men det naturlige er jo å ta reklamasjonssaken i butikken du kjøpte mobilen av. Så jepp: Reklamasjon. Anonymkode: 4b30b...bc8 2
Gjest Bruker115236 Skrevet 4. januar 2018 #10 Skrevet 4. januar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tipper vedkommende blander garanti og reklamasjon, igrunn. Helt ulike ting. Garanti er noe selger gir deg som må dekke noe mer enn ordinær reklamasjonsrett. Både om man får noen garanti, hva den i så fall dekker og hvor lenge den varer vil gjerne variere fra produkt til produkt og butikk til butikk. Så din garantistatus kan den du siterte tross alt ikke vite noe om. Du sier selv ett år, og da stemmer sikkert det. Men jo, dette høres for meg ut som en soleklar reklamasjonssak, og reklamasjonsretten påvirkes overhodet ikke av eventuell garanti som måtte ha gått ut. Når ingen av oss aner årsaken til dette kan jeg jo ikke garantere 100 % at du får medhold, selv om dette definitivt høres ut som en feil ved telefonen fremfor normal slitasje eller din feil, men riktig skritt er uansett å reklamere på telefonen. Du kan i prinsippet gå direkte til tidligere salgsledd Samsung, men det naturlige er jo å ta reklamasjonssaken i butikken du kjøpte mobilen av. Så jepp: Reklamasjon. Anonymkode: 4b30b...bc8 Tusen takk for utfyllende svar
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #11 Skrevet 4. januar 2018 35 minutter siden, ElizabethTaylor skrev: Tusen takk for utfyllende svar Bare hyggelig! Anonymkode: 4b30b...bc8
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #12 Skrevet 5. januar 2018 Mobiltelefoner skal vare lengre enn 2 år, de har derfor 5 år reklamasjonstid. Gjelder uansett hvilket merke mobiltelefon om den er kjøpt i norsk butikk eller nettbutikk, derfor kan du levere den inn der du kjøpte den Dersom du ikke har byttet ut batteriet eller laderen til uoriginalt vil de nok ordne en ny telefon til deg i dette tilfellet. Anonymkode: a9016...056
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #13 Skrevet 5. januar 2018 Forbrukerrådet har tatt en mobiltelefon sak til Høyesterett. Høyesterett har slått fast at en mobiltelefon er ment å skulle vare vesenetlig lengre enn 2 år og derfor har 5 års reklamasjonsrett på fabrikkasjonsfeil. Det ts her beskriver er langt fra normalt å forvente av en telefon. Finn kvittering eller annen dokumentasjon som sannsynliggjør hvor telefonen er kjøpt og når, så tar du telefonen tilbake til butikken og forklarer hva du opplevde. Vil ikke butikken hjelpe deg kontakter du forbrukerårdet. Anonymkode: 9f51d...823 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå