Gå til innhold

Star wars 7 og 8.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De som syns denne er bra, kan dem si hva som var bra med den? Har sett den tre ganger nå, og jeg gir karakter -2. Jeg er så skuffet over hvordan Disney kan bytte ut regissører som har så forskjellig syn på star wars, selv om begge filmene var utrolig dårlige.

Anonymkode: 53b61...671

Videoannonse
Annonse
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Hvorfor ser du en film du ikke liker 3 ganger ?

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg var med venner, og jeg håpet på høyere makter at den kanskje ble bedre.

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som syns denne er bra, kan dem si hva som var bra med den? Har sett den tre ganger nå, og jeg gir karakter -2. Jeg er så skuffet over hvordan Disney kan bytte ut regissører som har så forskjellig syn på star wars, selv om begge filmene var utrolig dårlige.

Synes de var magiske og fantastiske, forstår ikke hvorfor du mener som du gjør.

Anonymkode: 58398...e91

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Har ikke sett denne tråden før nå. Kom hjem etter å ha sett TLJ for andre gang.

Jeg elsker filmene. Jeg syntes TLJ gikk på et blunk. Det er etpar ting jeg ikke er helt fornøyd med. Leias magiske overlevelse i rommet er litt for fantastisk, når man ikke har sett henne gjøre noe med kraften. Leia var satt opp til å ha en stor rolle i film IX og derfor overlevde hun. Hadde ikke Carrie Ficher dødd, ville hun utviklet seg og brukt kraften mer og mer.

I TFA får vi se Rey ha en opplevelse av 6 lignede skikkelser som Kylo.Disse var tydelig ment å være Knights of Ren, og de forsvinner uten at noen nevner de.

Jeg har sett mange være skikkelig sure over at "nå kan alle bruke kraften uten trening". Sammenlign Luke med Rey. Luke hadde en normal oppvekst i en normal familie. Selv om han var foreldreløs, fikk han kjærlighet hos onkelens familie og manglet ikke noe materielt sett. De var farmere og han kjedet seg og ville vekk fra det trygge livet.

Likevel brukte Luke lasersverdet i A New Hope og hans mentor Obi-Wan Kenobi dør før han får lært Luke mer enn et par triks. Man ser ikke han få lang opplæring av Yoda heller.

Ray derimot, har sloss for å overleve i 15 år, mer eller mindre. Hun er ca 20 år når vi møter henne, og var forlatt som femåring. Hun har slåss mot menn som er større, sterkere og med lengre rekkevidde. Hun har basisk kamptrening inne. Hun har overlevd og vunnet.

Som Luke mestrer å fly i rommet, så gjør Rey det. Rey bruker en eller flere flysimulatore, og vi ser ikke Luke få noen spesiell flytrening. Han flyr like over overflaten på Tatoine, man kan sammenligne det med å gå fra scoter til Formel 1 kjøring uten trening. Det er nok kraften som hjelper til for alle våre helter.

Etter å ha sett Anakin filmene, har jeg fått Jediakademiet opp i halsen. Det er noe sykelig med å ta småunger fra familien og nekte de å se foreldrene. Det minner om klostre og munkekrigere. Jeg vet ikke om hensikten var å lære de å bruke kraften, eller om det var å være lydige. Å la en mor bli igjen som slave, lett å forstå at det skjedde det og da, men de søkkrike jedi'ene har store templer og penger nok. De skulle kjøpt fri Anakins mor og latt henne leve fritt i et lite hus, og la Anakin besøke henne imellom. Men da hadde vi ikke fått noen Darth Vader?... Like greit å la den tradisjonen dø.

Tydelig at Ben/Kylo har hatt en vanskelig oppvekst, med to foreldre som kranglet hele tiden. Hans far Han mener kraften er "mumbo-jumbo" og Leia har ikke villet bruke kraften i det hele tatt. Lett å gjette at Ben/Kylo har hatt problemer med å bruke kraften fra han var liten, har hatt raserianfall, sikkert løftet/kastet/knust ting, fått skjenn, lovet å være snill, brukt kraften, fått skjenn, lovt å være snill, utallige ganger, før han blir sendt bort til Luke som skal få skikk på han. Og Luke har fortsatt med Jediopplæringen hvor man kutter lærlingenes kontakt med familien. En eller annen gang har Snoke fått grep på tankene hans og begynt lignende fordervelse som i Anakintrilogien. Som Anakin hadde dårlig samvittighet over moren og hennes død, er det ikke utenkelig at Ben/Kylo klandrer seg selv for foreldrenes krangling og for å være så slem at han blir sendt bort.

Jeg ser disse filmene som en baklengs Anakinhistorie. Det er mange likheter i historiene deres. https://imgur.com/gallery/uhAN0

Ben/Kylo kunne drept Rey. Han holder igjen. Når han fanger henne i skogen, er det katten som leker med musen. Han slår henne ut med kraften med minimal vold, bærer henne pent og forsiktig opp i skipet, i motsetning til Anakin som slo sin gravide kone i bakken og tok kvelertak på henne med kraften. Kylo er alene med henne i forhørsrommet, og tar av seg hjelmen. Han er ivrig etter å vise henne ansiktet sitt. Han han i det hele tatt av seg hjelmen for en ukjent tidligere, en han skal forhøre og skremme? Han leser minnene hennes og høres trist ut. Mens han bare brøt seg inn i Poes hode og tok minnene hans uten å bry seg om å være forsiktig.

Når hun sloss mot han i slutten, er han skutt i magen, av Chewbaccas kraftige våpen som ellers dreper folk, men Kylo beseirer Finn lett. Finn som må ha fått basisk stormtroppopplæring og som er en sterk mann. I TLJ ser vi Finn sloss mot Plasma og vinne. Når Rey kaller til seg lasersverdet, er det sjokk nummer to for Kylo. Han har allerede opplevd Rey slå han ut av hodet sitt og vinne mentalt. Nå sloss han fysisk med henne, uten å virke som om han vil drepe henne, men overvinne henne. Han har henne presset ut over en avgrunn, holder henne der og tilbyr henne å overgi seg, og ikke nok med at hun skal få leve, han skal også lære henne opp. Så kaller Rey på kraften, og får overtak på han. Hun har, som sagt, sloss mot menn som er sterkere og større enn henne på Jakku, og har vunnet. Nå har hun kraften, som lader henne opp med friske krefter mot en mann som er såret.

Kylo virker helt sjokkert etter å ha drept Han. Han stopper blasterskudd som om han slår bort fluer i starten av filmen, men her blir han skutt mens han virker helt i sjokk. Når fikk han et kjærtegn eller ømhet fra faren sist? Tjue år siden? Legg merke til at han dreper faren akkurat i det solen slukner, mørket faller bokstavelig over han der på broen. Så han er fysisk og psykisk såret. Han slår seg selv før han sloss i snøen, for at smerten skal vekke han opp. Smerte og raseri øker den mørke sidens kraft.

I neste film TLJ, virker det som om det går mot en full kjærlighetshistorie, men ville det egentlig ikke være for lett? Og hva skulle bli spenningen for film IX? Kylo viser et helt følelsesregister, såret, trist, medfølende, psykotisk, rasende. Adam Driver er helt fantastisk. Fint å se en mannlig karakter som er både fysisk imponerende og sårbar. Anakin var mest sur og klaget over å ikke bli mester Jedi, og fusset over Padme.

Rey er både medfølende, tilgivende, og hard som stål. Hvor Padme bare kunne gråte "Anakin, don't do this..." så gir hun etter for Anakin hele tiden. Og Anakin vender seg mot henne i raseri og gjengjelder kjærlighet med vold og mistro. Rey derimot, velger selv og tar ikke shit fra noen. Det er ikke nok med kjærlighet. Skurken må selv overvinne sin mørke side.

Måten hendene deres møtes. https://www.pinterest.co.uk/pin/566327721885332590/ Snoke må gjerne skryte over at han lagde båndet. Han kan tro det, men kraften er med i bildet. For hvorfor forsvant ikke båndet når Snoke døde? Når Rey stenger døren til Millenium Falcon, er Kylo nede i gruven. Men de ser hverandre. Han er helt knust. Hun har kontroll over seg selv. Men hun er ikke uberørt.

I tronrommet er det tydelig følelser "You are nobody... but not to me" "Join me.... please....". Det er kjærlighet der. Jeg tror Rey elsker han også. Det blikket, når hun ser på på han fra redningskapselen, er det mest håpefulle, forventningsfulle jeg har sett. https://i.ytimg.com/vi/G1E-siw-aCQ/maxresdefault.jpg

Endret av ops2
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Det ble for langt for en post. Jeg liker også Luke Skywalkers forandring. Åja, mange klarer ikke å se helten som desillusjonert og tilbaketrukket. Alle forventer at han skal ta imot lasersabelen og begynne opptrening av Rey, og så slutter de seg til rebellene og slåss. Det tror alle på slutten av TFA. Jeg også.

Det hadde vært kjedelig og helt standard. Luke viser kompleksitet. Han har blitt eldre og er nedbrutt over å ha feilet. Han er også sur og sta. Yoda minner han på at man lærer av nederlag. Mentorer skal forklare sine lærlinger om tap, ikke bare om seier. Hadde Luke gått inn i treet, ville han ha sett at Rey har tatt med seg Jedienes skrifter. Yoda brenner ned treet, og sier nonsjalant at "Rey har alt hun trenger å vite". Jeg tror de bøkene vil spille en rolle i IX. Yoda snakker alltid sant, men på en uventet måte.

Jeg var absolutt ikke forberedt på at Luke prosjekterte seg til Crait. Han sendte ikke bare bildet av seg, men også en minst ti år yngre Luke, sterk, med trimmet hår og skjegg, uten noe grått i skjegget. Han prosjekterte bildet av seg selv slik Ben/Kylo frykter han. Han blunker til Treepio, som er en droide og som sikkert ser det er noe galt. Først når Kylo skjønner det, skjønner jeg det. Og jeg var heller ikke forberedt på at det krevde så mye krefter at han døde.

Jeg liker også Finn og Roses tur til Canto Bight. Finn må skrives ut av historien som Reys mulige kjæreste. Og det å møte Rose er den beste måten å gjøre det på. Finn har en fantastisk utvikling, han blir en virkelig helt, innstilt på å ofte livet. Canto Bight tror jeg vil spille en rolle i IX. Hvor skal ellers de få gjenlevende rebellene få penger, våpen og stjerneskip fra? Hva med et raid av Canto Bight, hvor de stjeler det de får tak i og frigjør slaver? Canto Bight er allerede etablert som Universets Saudiarabia eller Qatar, med en søkkrik overklasse som holder fattige folk som slaver. Samtidig trenger rebellene flere folk. Nå er de bare tjue stykker eller så, med kun Milenium Falcon. De står på bar bakke.

Er virkelig Kylo Ren hovedskurken? Eller skal han snu til lyset? Hvem skal dø? Kylo eller Rey? Skal Kylo dø når han redder Rey? Skal Rey drepe Kylo, og han hviske "takk" fordi hun endelig setter hans plagete sjel fri? Så mange muligheter. Vil vi se Knights of Ren? Og hva slags grunn skal de ha for å være helt borte i TLJ, ikke nevnt i det hele tatt og bare hintet om i TFA. Det skal være en skikkelig bra grunn, ellers blir det bare dumt.

Jeg ser General Hux vise motvilje mot Kylo hele tiden. Og Hux er ikke så redd for Kylo som han var for Snoke. Kylo tar tak rundt halsen hans med kraften, men Hux er ikke mer redd enn at han opponerer mot Kylo etterpå. Når de har skutt hundrevis av ganger mot Lukes skikkelse, kommanderer Hux ild opphør. Han ville aldri våget det mot Snoke. Kylo gir ordre til at de skal lande og han slåss alene mot Luke. Hux protesterer. Han våget aldri å snakke slik til Snoke. Hux hadde hånden på blasteren når Kylo lå besvimt, men skyndte seg å ta bort hånden fordi han våknet. Det er Hux som kommanderer hæren. Det var han som taler til troppene og beorder de rundt på Starkiller Base. Det var han som kommanderte å fyre av. Han virker som om han forakter Kylos raseriutbrudd, han er skremt, men han ser også ned på Kylo.

Jeg ville gjette på at Hux tar makten fra Kylo. Finnes det en måte å stenge av han fra kraften? Hvor mange stormtropper trengs det for å fysisk beseire en som Kylo? Hundre? Flere hundre? Hux har tusener, titusener? Vi har sett både Jedi og Sith dø. De er ikke usårlige. Hux ville vært en enda mer sadistisk og facistisk skurk enn Kylo. At Kylo blir holdt fanget og torturert, eller unnslipper mer død enn levende og strandet på en øde planet, er en mulig måte å straffe han for sine onde gjerninger. Hvis han får lide, og komme gjennom det ved å kalle på den gode kraften av egen fri vilje, så gjør han seg fortjent... på en måte... til å få tilgivelse. I eventyr med forheksete prinser, må både prinsen og hun som redder han - ofte en pike av lav byrd - gå gjennom tunge prøvelser. Og Ben Solo/Kylo Ren er en prins. Han er sønn av en prinsesse. https://scifi.stackexchange.com/questions/134405/is-kylo-ren-a-prince

George Lucas har selv sammenlignet de originale Star Wars filmene med eventyr. Ikke så rart at han solgte rettighetene til Disney.

http://blog.afi.com/from-the-archives-george-lucas-tells-the-star-wars-origin-story/

Siden Carrie Fischer er død, så må Leia dø i IX. Det er mest sannsynlig at hun dør i et angrep, men ikke av at Kylo dreper henne direkte. Kylo kommanderer at alle rebellene skal dø i slutten av TLJ, men han er helt gal etter å ha blitt avvist av Rey. Jeg ville tro at han ikke klarer å drepe moren med sine egne hender når han får litt avstand til det som skjedde. Dersom han dreper sin mor selv, så er han fortapt. Jeg ser ikke at han kan snu etter noe slikt. Han føler seg sviktet og hadde motvilje mot faren. Selv om han føler seg sviktet av moren, så er hun fremdeles hans mor.

Jeg ville tro at noen av Huxs soldater skyter ned et stjerneskip som Leia er på, eller at hun blir drept på bakken. Og at Kylo blir enda mer gal. Dette kunne Hux utnytte.

Så er det muligheten av at Poe blir Reys kjæreste. Det er mulig. Men jeg vil tro at han flørter, men blir avvist. Rey er ikke uberørt av Kylo, selv om hun nektet å svikte rebellene. Hun vet at hun ikke kunne leve med det. Jeg ville tro at hun bestemmer seg til å vie livet til kampen, og si at hun ikke har tid til en romanse. Poe vil ta det fint. Poe har fått en fantastisk utvikling også, fra å være en uvøren og bråkjekk helt, til å bli en lederskikkelse. Jeg vil tro at Poe blir en av lederene, kanskje øverste leder. Finn blir den som lærer opp nye rekrutter og leder de på bakken, mens Poe er taktisk leder og kaster seg ut i en luftstrid når han trenges. Rey finner noen som kan lede kraften på Canto Blight og starter opplæring av den eller de, men på en friere måte enn den tradisjonelle jeditreningen. Hun beholder det som var bra, og forkaster de dårlige delene, som at jedier ikke kan ha noen lidenskap og følelser for andre.

Men det er det jeg tror. Det beste med de nye Star Wars filmene, er at de er mer uforutsigbare. I tradisjonell Star Wars, ville ikke Poe bli degradert for å ikke følge ordre. Rose og Finn ville stengt av trackeren. Han Solo ville ikke dødd. Rey ville snudd Kylo. Luke ville vært en sjarmerende og vis jediridder som reddet dagen uten å dø, eller som døde i heltemodig kamp. Rey ville vært en vanlig heltinne som hadde som hovedfunksjon å være pen og elske helten.

Og det var kjedelig.

Endret av ops2
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...