Gå til innhold

Som eier som hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare funderer litt på dette for tiden. Hvis eieren er reservert, har angst og sosial angst, er det da lurest å velge er reservert hund også som da ikke hilser på alle og enhver? Gjør det dette da lettere for eieren og at de passer bedre sammen da?

Eller om eieren er supersosial og prater med alt og alle og har masse venner er det vell lettest også å ha en sosial hund? Som da ikke trekker seg unna? En hund som også vil hilse på alle og vil ha kos fra fremmende er vell kjekt da eller?

Eller er dette helt tull? Som eier som hund.

Siden det står litt i forumet om dette den siste tiden så bare funderte jeg litt.

Hvordan er dere som person og hvordan er hunden din i forhold til dette her?

Anonymkode: 232e6...6c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og hunden min er litt skeptiske. 

Anonymkode: 3292d...b9d

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare funderer litt på dette for tiden. Hvis eieren er reservert, har angst og sosial angst, er det da lurest å velge er reservert hund også som da ikke hilser på alle og enhver? Gjør det dette da lettere for eieren og at de passer bedre sammen da?

Eller om eieren er supersosial og prater med alt og alle og har masse venner er det vell lettest også å ha en sosial hund? Som da ikke trekker seg unna? En hund som også vil hilse på alle og vil ha kos fra fremmende er vell kjekt da eller?

Eller er dette helt tull? Som eier som hund.

Siden det står litt i forumet om dette den siste tiden så bare funderte jeg litt.

Hvordan er dere som person og hvordan er hunden din i forhold til dette her?

Anonymkode: 232e6...6c9

Nei, det tror jeg ikke.

En hund som ikke er sosial, og skeptisk til fremmede vil si fra, og den vil også kanskje utagere når den møter fremmede på veien. Det er noe som ofte vil føre til at eier blir enda mindre sosial enn før, fordi eier da etterhvert vil unngå å møte andre sammen med hunden sin. Dette fordi det er vanskelig å trene bort dette. Jeg har prøvd det, og ville helt klart valgt en sosial rase. Det er lettere å trene en hund til å ikke hilse på alle, enn å trene bort mistenksomhet og reserverthet. 

En hund som er sosial kan fint trenes til å ikke hilse på de som går forbi. 

Jeg har selv to hunder, som begge er sosiale til en viss grad.

Cane Corsoen min, som er en vakt/vokterhund, og dermed er ganske skarp, hun er veldig sosial. Langt over normalen for sin rase.  Hun vil kose med alle som er godkjent av meg. Men når vi går langs veien, hender det hun sier fra, om de vi møter ikke bare går forbi. Jeg vet hun beskytter om noe skulle skje, men hun er stort sett vennlig.

Labradoren min er jo av en sosial rase, men han er ikke så sosial. Han kan fint hilse på andre, men han har ikke noen interesse av de. Så han hilser hvis han "må", og er glad og lykkelig, men han overser helst andre mennesker. De har ikke noen betydning for han.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...