AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #1 Skrevet 4. januar 2018 Jenta vår på 10 år er så sliten hele tiden. Hun har alltid vært slik. Etter barnehage, og nå skole, er hun kjempe sliten. Lunten er kort, og hun orker veldig lite. Hun har ikke gått på sfo, fordi hun ikke orket. Hun er nesten aldri ute og leker (da snakker jeg om at det kan gå en måned uten at hun er ute og leker), hun er nesten aldri på besøk og har nesten aldri besøk. Ikke fordi ingen vil være med henne, og ikke fordi hun ikke vil selv, men fordi hun er så sliten etter skoledagen at hun ikke orker. Vi har hatt ganger hvor vi har avtalt besøk, og hun har grått sårt fordi hun rett og slett ikke orker like vel. Vi har ofte måttet avlyse bursdagsbesøk i siste liten, fordi hun har vært så sliten at verden har rast sammen for ingenting. Hun går heller ikke på fritidsaktiviteter, fordi hun ikke orker å måtte ut en fast dag i uken. Har forsøkt seg på noen, og stortrivdes, men likevel gitt seg, med tårer, fordi hun ikke orker. Hun har fått diagnosen ADD, og det sies at det kommer av det, at hun blir så sliten av alle inntrykk og av alt skolearbeidet på skolen, så hun er oppbrukt når hun kommer hjem (selv med 3-4 ekstra pauser i løpet av skoledagen.) Jeg synes det er rart at en 10 åring skal være SÅ sliten, "bare" av det. Missforstå meg rett, ADD er ikke bare, men jeg har aldri hørt om lignende. Hun har tatt eeg, ekg, ultralyd av hjertet, blodprøver i hopetall, sjekket for leukemi +++ Er det noen som har lignende erfaringer? Det er så ufattelig fortvilende å se den lille jenta mi ligge på sofaen og gråte fordi hun ikke orker å fortsette på en fritidsaktivitet hun elsker. Eller høre at hun sier nei når venninner spør om hun vil komme på besøk i morgen, fordi hun erfaringsmessig vet at hun vil være for sliten! Anonymkode: b1754...fdb
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #2 Skrevet 4. januar 2018 Min med adhd er nesten like sliten. Bruker hun medisin? Kan det være et alternativ å vurdere? Medisinen øker fokuset så hun ikke trenger jobbe så hardt for å konsentrere seg at hun ikke har noe igjen til etter skolen. Anonymkode: 0fa36...871
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #3 Skrevet 4. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Min med adhd er nesten like sliten. Bruker hun medisin? Kan det være et alternativ å vurdere? Medisinen øker fokuset så hun ikke trenger jobbe så hardt for å konsentrere seg at hun ikke har noe igjen til etter skolen. Anonymkode: 0fa36...871 Hun prøver medisin nå. Kom opp i den dosen hun skal ha i julen. Merker det godt på konsentrasjonen, men ingenting på energien. Men det er "godt" å høre at fler har det slik. Tror hun føler seg veldig alene om det selv også. Får dere noe ekstra tilrettelegging på skolen pga det? Anonymkode: b1754...fdb
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #4 Skrevet 4. januar 2018 Min med ADHD er også veldig sliten, om ikke så ille som din. Vi kutter ned på lekser for at hun skal orke å være sosial eller gå på trening. Skolen tar helt knekken på henne. Og det til tross for at hun skårer høyere enn de fleste på evnetester. Anonymkode: f0636...647
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #5 Skrevet 4. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Min med ADHD er også veldig sliten, om ikke så ille som din. Vi kutter ned på lekser for at hun skal orke å være sosial eller gå på trening. Skolen tar helt knekken på henne. Og det til tross for at hun skårer høyere enn de fleste på evnetester. Anonymkode: f0636...647 Her har hun hatt helt leksefri ett halvt år nå, men det hjelper ikke på energien, da den er tom når hun kommer hjem. Hjelper veldig på konfliktnivået da... Anonymkode: b1754...fdb
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #6 Skrevet 4. januar 2018 Jeg var sånn da jeg gikk på barneskolen! Det viste seg senere at jeg sannsynligvis har hatt vekselvis høyt og lavt stoffskifte hele livet. Det kan være lavt veldig lenge, før det plutselig blir høyere og høyere, for så å gå ned igjen. Noen enkle blodprøver kunne spart meg for er langt mareritt. Min mor ble ikke hørt, selv om hun prøvde å be om stoffskifteprøver siden både hun og min mormor har/har hatt problemer med stoffskiftet. Anonymkode: 767c5...4a4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #7 Skrevet 4. januar 2018 Nå må du ikke bli redd, men høres veldig ut som meg på barne/ungdomsskole/VGS. Helt utslitt etter skolen. Hadde ingen diagnose, før jeg på vgs mistet synet (midlertidig) over natta, og det viste seg å være MS. Slitenheten jeg alltid følte på, var fatige. Anonymkode: 7ae2f...181
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #8 Skrevet 4. januar 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her har hun hatt helt leksefri ett halvt år nå, men det hjelper ikke på energien, da den er tom når hun kommer hjem. Hjelper veldig på konfliktnivået da... Anonymkode: b1754...fdb Hvordan er hun i ferier da? Anonymkode: f0636...647
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #9 Skrevet 4. januar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan er hun i ferier da? Anonymkode: f0636...647 Hun er vel litt mindre sliten, men det er fordi hele dagen blir lagt opp etter henne. Er vi på besøk/har besøk, eller ute på action blir hun sliten. Anonymkode: b1754...fdb
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #10 Skrevet 4. januar 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er vel litt mindre sliten, men det er fordi hele dagen blir lagt opp etter henne. Er vi på besøk/har besøk, eller ute på action blir hun sliten. Anonymkode: b1754...fdb Ja, det høres ikke godt ut. Vår jente er bedre i sommerferien. Spesielt hvis det er godt vær, og hun kan gå ut og inn som hun vil. Svært få krav. Da fungerer hun best. Hvis hun blir sliten, blir hun også veldig høylytt og sint. Så det prøver vi for all del å unngå.. Anonymkode: f0636...647
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #11 Skrevet 4. januar 2018 Jeg har ingen erfaring med ADD, men jeg har selv en kronisk sykdom som gjorde at jeg slet med utmattelse da jeg gikk på skolen. Jeg presset og presset meg, men det forverret sykdommen min. Jeg er i dag ufør, og har ingen nytte av den skolegangen jeg presset meg gjennom. Jeg skulle heller ønske at jeg brukte mer tid sammen med venner den gang. Jeg vil anbefale deg å snakke med skolen om å prøve ut f.eks. halve skoledager. Skolefag kan man alltids ta igjen senere, men gode minner, lek og moro med jevnaldrene barn kan man ikke ta igjen og det er faktisk viktigere for normal modning enn skolefag. Anonymkode: f8fd7...695 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå