Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk akkuratt vite at grensen for å føde på fødeloftet på Sus er 30 i bmi. Min var (før svangerskap) 33... Har tenkt på det tidligere, men håpet grensen var 35.

Ble skikkelig deppa av dette, da jeg ikke liker sykehus. Har ikke opplevd noe dumt på sykehus, men liker ikke stemningen der. Var så innstilt på vertfall litt mindre sykehuspreg på fødeloftet... Nesten så jeg mister troen på hele fødselsopplsen min.. 

Det jeg synes er verst er at rommene er veldig sykehusaktige og at det ikke er dobbeltseng der.

Håper noen kan muntre meg opp litt med gode erfaringer om fødsel på fødeavdelingen!? Trenger det virkelig nå :(

Anonymkode: 2e062...808

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en super fødsel på fødeavdelingen på Sus. Hadde ikke valgt fødeloftet, var veldig fornøyd nede. Jobba mye med fødselsbrevet mitt og opplevde at de virkelig tok det jeg hadde skrevet på alvor. Hadde en fantastisk jordmor, ser i ettertid at det var det viktigste, ikke rommet eller interiøret. Be om en ny jordmor hvis det ikke stemmer for deg og ikke stress med rommet. Hvis noe går galt kommer du til å prise deg lykkelig over at du er på sykehus! Masse lykke til!

Anonymkode: c8372...28b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, det hjelper! 

Det jeg kommer til å savne mest er at mannen ikke kan ligge ved siden av meg i en dobbeltseng, men at jeg må ligge i den grusomme fødesenga.. Uff!

Dette handler jo mye om innstilling, for jeg hadde aldri valgt å føde nede om jeg ikke måtte. Så må prøve å innstille meg nå på at det er der jeg skal føde.. Synes det er skikkelig dumt at jeg ikke kan ha en "grønn" fødsel :(

Skrevet

Jeg skulle på fødeloftet, men der var det fullt da jeg kom, så endte på fødeavdelingen. Litt skuffet, men det hadde i det store og hele lite å si, jeg rakk egentlig ikke å reflektere særlig over hvor jeg var uansett. Ante ikke at de hadde dobbeltseng på fødeloftet, hadde uansett mest bruk for å ha mannen STÅENDE på siden av meg, ikke liggende. :P 

Det er jo vanskelig å planlegge en fødsel og vite hva du kommer til å føle behov for og ikke der og da. Men hvis du snakker med sykehuset på forhånd, skriver et tydelig fødebrev, og nå bruker tiden på å innstille deg på det så går det kanskje greiere? Jeg har hvertfall ingenting negativt å si om fødeavdelinga. :) 

Skrevet

... Og fordelen med fødeavdelingen er jo at du slipper å bekymre deg for at det kan være fullt på fødeloftet? ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Bra dere har gode erfaringer. 

Håper fødselen går fort slik jeg slipper å tenke så mye på hvor jeg er😅

Må bruke ukene framover til å innstille meg på det, og skrive et godt fødebrev.

Visste ikke at det var plassmangel på fødeloftet, men de fleste av mine venninner har fødet nede, da de har ønsket epidural eller hatt komplikasjoner. 

AnonymBruker
Skrevet

De har en slik avdeling på HUS også, med samme grense, men jeg fikk føde der likevel. Ingen spurte om BMI. 

Anonymkode: c2918...64c

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har en slik avdeling på HUS også, med samme grense, men jeg fikk føde der likevel. Ingen spurte om BMI. 

Å? Kan jeg spørre hva bmien din var? Skal til sykehuset om en uke for innskrivingssamtalen men spurte min kommunale jordmor og hun sa grensen var 30, men at de kunne gjøre unntak om man lå rett over- men altså ikke når jeg lå såpass mye over. 

Nå får jeg liitt håp her, men prøver å innstille meg på fødeavdelingen uansett. 

AnonymBruker
Skrevet

To ganger på fødeloftet og to ganger på føden, og mener du fint får en god opplevelse på føden. 

Jeg tror ikke du skal henge deg så mye opp i den debbeltsengen altså! Jeg tror jeg var innom alle rom på fødeloftet, og de sengene er ikke så veldig stas. Lave og smale til å være dobbel. Stor forskjell på rommene der også, og ikke alle med badekar (derfor jeg byttet). 

Jeg har hatt det som iflg jordmor var det fineste rommet på føden, og det var stort! Alt for stort, faktisk. Men fødesengen der var fantastisk :) 

Når du skal føde er det kjemien med jordmor som er første pri, ikke rommet. Du MÅ ikke være på rommet heller, jeg var mye på gangen og gikk :) 

Husk at du kan bytte jordmor om kjemien ikke stemmer, det er DIN fødsel og du som bestemmer :) 

Anonymkode: 6809d...1b4

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å? Kan jeg spørre hva bmien din var? Skal til sykehuset om en uke for innskrivingssamtalen men spurte min kommunale jordmor og hun sa grensen var 30, men at de kunne gjøre unntak om man lå rett over- men altså ikke når jeg lå såpass mye over. 

Nå får jeg liitt håp her, men prøver å innstille meg på fødeavdelingen uansett. 

31,9

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

To ganger på fødeloftet og to ganger på føden, og mener du fint får en god opplevelse på føden. 

Jeg tror ikke du skal henge deg så mye opp i den debbeltsengen altså! Jeg tror jeg var innom alle rom på fødeloftet, og de sengene er ikke så veldig stas. Lave og smale til å være dobbel. Stor forskjell på rommene der også, og ikke alle med badekar (derfor jeg byttet). 

Jeg har hatt det som iflg jordmor var det fineste rommet på føden, og det var stort! Alt for stort, faktisk. Men fødesengen der var fantastisk :) 

Når du skal føde er det kjemien med jordmor som er første pri, ikke rommet. Du MÅ ikke være på rommet heller, jeg var mye på gangen og gikk :) 

Husk at du kan bytte jordmor om kjemien ikke stemmer, det er DIN fødsel og du som bestemmer :) 

Anonymkode: 6809d...1b4

Takk for et godt svar som beroliget meg veldig! 😊 Ja jeg synes egentlig rommene på fødeavdelingen er for store, høye under taket osv-det som gjør det veldig "sykehus", men må nok bare innstille meg på det. 

Kan godt hende jeg ler av meg selv i ettertid for å fokusere på dette, fordi jeg finner ut under fødselen at det har veldig lite å si😅

Skal ta med meg videre det med jordmor og kjemien!👍🏻

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

31,9

Ok, da er jeg kanskje ikke like heldig. Men takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

Hehehe, godt vi er forskjellige!! Jeg er 29 år, har 20 i BMI, er sunn og sprek og fikk beskjed av jordmor at jeg derfor bør føde på storken, Haukeland (tilsvarende som fødeloftet). Jeg ble såå stressa og sa at jeg ikke ønsket det fordi jeg vil ha epidural. Da prøvde hun å overbevise meg om hvorfor storken var så bra.. jeg ble ordentlig stressa.. jeg er selv anestesisykepleier og har NULL sykehusskrekk, jeg vil bare ha folkene som "kan" en akuttsituasjon best, sånn i tilfelle og jeg vil ha mest mulig smertestillende :P (at storken kanskje er mer koselig for min mann, som ikke liker sykehus, er ikke så viktig, det er han også enig i)

Anonymkode: 3d566...4c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var innom fødeloftet, men senga der var langt fra noe å skryte over. Klarte ikke å være i senga, gikk rundt, prøvde så mye rart, men fant aldri en god stilling. Den var så lav at den ikke fungerte som albuestøtte engang da jeg var på gulvet. Og jordmor var innom 2-3 ganger på 3 timer. Dårligere oppfølging skal man lete lenge etter. Ikke fornøyd! Ba om epidural til slutt og ble sendt ned.

Nei, du trenger ikke å være veldig skuffet over å ikke være der. Nede på fødeavdelingen havnet jeg på et stort rom. Opplevde faktisk det rommet bedre enn fødeloftet.

Anonymkode: 69f04...1ab

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehehe, godt vi er forskjellige!! Jeg er 29 år, har 20 i BMI, er sunn og sprek og fikk beskjed av jordmor at jeg derfor bør føde på storken, Haukeland (tilsvarende som fødeloftet). Jeg ble såå stressa og sa at jeg ikke ønsket det fordi jeg vil ha epidural. Da prøvde hun å overbevise meg om hvorfor storken var så bra.. jeg ble ordentlig stressa.. jeg er selv anestesisykepleier og har NULL sykehusskrekk, jeg vil bare ha folkene som "kan" en akuttsituasjon best, sånn i tilfelle og jeg vil ha mest mulig smertestillende :P (at storken kanskje er mer koselig for min mann, som ikke liker sykehus, er ikke så viktig, det er han også enig i)

Anonymkode: 3d566...4c5

Ja det er tydelig at vi har helt forskjellige tanker rundt fødsel. Jeg føler meg ikke syk, og har et helt normalt svangerskap så vil helst unngå å føle meg som en sykehuspasient. Med en gang man velger epidural havner man i rød gruppe. Liker ikke følelsen av å være bedøvet og man kan jo ende opp med å måtte ha drypp osv fordi fødselen nærmest stopper opp. Vil helst ha en så naturlig fødsel! (Ikke at jeg ikke kan få det på vanlig fødeavdeling altså)

Skjer noe som gjør at man trenger mer hjelp så trilles man bare ned til fødeavdelingen underveis, og det er jo samme jordmødre som jobber på begge avdelingene. Men må jo selvfølgelig ned for å få hjelp av legene som setter epidural, event om det blir keisersnitt. (Viss det er det du mener med "folkene som kan det").

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var innom fødeloftet, men senga der var langt fra noe å skryte over. Klarte ikke å være i senga, gikk rundt, prøvde så mye rart, men fant aldri en god stilling. Den var så lav at den ikke fungerte som albuestøtte engang da jeg var på gulvet. Og jordmor var innom 2-3 ganger på 3 timer. Dårligere oppfølging skal man lete lenge etter. Ikke fornøyd! Ba om epidural til slutt og ble sendt ned.

Nei, du trenger ikke å være veldig skuffet over å ikke være der. Nede på fødeavdelingen havnet jeg på et stort rom. Opplevde faktisk det rommet bedre enn fødeloftet.

Anonymkode: 69f04...1ab

Det var nesten litt godt å høre! At senga ikke var så god- hehe!

La også merke til at rommene var litt små, og jeg håper å gå/stå mye, så da kan det jo kanskje være fordel med et større rom ja!

Har ikke et stort behov for at jordmor skal være inne hos meg mye før mot slutten. Men skjønner jo at det opplevdes utrygt og dårlig oppfølging for deg. Jeg er heller redd for å få en jordmor jeg må "kaste ut" om hun er for masete😅

AnonymBruker
Skrevet

Har også god erfaring med fødeavd. Pga tidlig vannavgang måtte vi være der med barn nr 2. Hadde da fått erfare fødeloftet med nr 1. Hos oss satte de inn ekstra seng til mannen. Så vi sov side om side den natten. Sengen tok de ikke ut igjen før pressriene kom. Hadde en veldig fin fødsel på avd til tross for 4 forskjellige jordmødre, rom uten vindu og jeg rakk heller ikke badekar som først tenkt. Man er så veldig i øyeblikket når man føder, så omgivelsene spiller mindre rolle:) lykke til!

Anonymkode: e1747...27a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har også god erfaring med fødeavd. Pga tidlig vannavgang måtte vi være der med barn nr 2. Hadde da fått erfare fødeloftet med nr 1. Hos oss satte de inn ekstra seng til mannen. Så vi sov side om side den natten. Sengen tok de ikke ut igjen før pressriene kom. Hadde en veldig fin fødsel på avd til tross for 4 forskjellige jordmødre, rom uten vindu og jeg rakk heller ikke badekar som først tenkt. Man er så veldig i øyeblikket når man føder, så omgivelsene spiller mindre rolle:) lykke til!

Anonymkode: e1747...27a

Å så bra! Takk for du delte din erfaring! Får litt angst av å ikke ha vindu, men det er vel kanskje som du sier- ikke noe man legger merke til der og da. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har født to ganger på SUS, begge gangene ville de ha meg på loftet og begge gangene sa jeg nei. 

Hvorfor?

Jo, fordi at hvis det skjer komplikasjoner så blir man kjørt ned til føden. Jeg vil ikke risikere det å ha nødt til å kjøre en tur over halve sykehuset når fødsel er i gang.

Jeg er så glad for at jeg sto på mitt og nektet å være oppe for begge gangene ble det komplikasjoner og vakum o.l måtte til.

I 2013 kunne en ikke få epidural på loftet. Om de har endret reglene ang det vet heg ikke.

Og den fødesenga den er god å ha når baby kommer! Med mulighet til å sette opp ryggen, stå oppi osv med støtte.

Nede på føden har de rom med badekar også. 

Ikke får man være lenge hverken på loftet eller føden etter barnet er født så om en får sykehus følelsen så forsvinner den fort om man kommer på hotellet. Havner en på barsel så legger en ikke stort merke til det da man er opptatt med baby. 

På barsel serverer de salami 😁

Anonymkode: 9f11d...c4c

AnonymBruker
Skrevet

Måtte på føden pga risiko. Var uheldig med jordmor (vennlig dame, men tror hun var ny og usikker, hun hjalp ikke til eller ga råd eller støttet eller oppmuntret eller noe). Rommet var bra, stort badekar og fødeseng, men måtte et stykke nedover gangen for toalett, det var en påkjenning. Mannen måtte massere korsrygg på hver rietopp og hadde ikke tid til å legge seg nedpå;-) Fødselen ble håndtert veldig teknisk og uten støtte og omsorg, men tror det har med akkurat min jordmors svakheter å gjøre og ikke avdelingen. Til trykkefasen tilspisset det seg for babyen og all hjelp var raskt på pletten for oss. Bare husk at du kan bytte jordmor, også om hun ikke er sjefete/negativ, i den tilstanden jeg var i ga jeg på en måte opp fordi det føltes vanskelig å ta det opp på toppen av fødselsarbeidet og slitenheten og det ubehagelige med å si fra.

Anonymkode: a9a5e...969

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...