Gå til innhold

"Stygg" ordbruk i nettaviser

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Følger ei lokalavis på fb. Det har nå vært en tragisk ulykke på veien, og avisen har såklart en nyhetssak med bilde. Men det jeg reagerer på er at bildeteksten låter: "bilen er fullstendig smadret". Er det virkelig nødvendig å bruke slike uttrykk? Går det ikke an å skrive "bilen har store materielle skader"? Er jeg alene om å reagere slik? Ikke første gang jeg ser slike tekster ifbm ulykker... 

Anonymkode: e096b...4d3

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du reagerer på det, er du i overkant prippen og oversensitiv. Hva i alle dager er galt med å si at en bil som er smadret, er nettopp smadret? 

Anonymkode: 81857...b95

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Hvilke stygge ord ??

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om du reagerer på det, er du i overkant prippen og oversensitiv. Hva i alle dager er galt med å si at en bil som er smadret, er nettopp smadret? 

Anonymkode: 81857...b95

Joda, bilen er per definisjon smadret. Men når det ender med tragisk utfall kan vel ordbruken justeres litt av hensyn til involverte parter og pårørende? Det er en viss forskjell på en bil som er smadret etter herverk og en bil som er smadret etter en tragisk ulykke.. 

Anonymkode: e096b...4d3

• Liker 1
Skrevet

Enig med  ts her, det er unødvendig krast. Ikke for meg personlig, men den som var i bilen har sannsynligvis pårørende som leser artikkelen. Jeg forstår at kampen om leserne er hard, men man bør tenke seg litt om når man omtaler ulykker. Ikke for det, har faktisk lest verre eksempler, men vil ikke nevne dem her. Og jada, bilen var nok smadret, men det finnes mer hensynsfulle formuleringer. Det er en grunn til at man skriver at folk omkommer eller mister livet, man omtaler det ikke som at de har tatt kvelden, parkert tøflene eller er steindaue. Det har med respekt og folkeskikk å gjøre.

Skrevet

Jeg hører nok til de som foretrekker at nyhetsopplesere, aviser ol. har et litt mer "skikkelig" språk, og synes nok også "smadret", for ikke å snakke om alle dobbeltordene de finner på, passer bedre på bloggen enn i (nett)avisen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...