Gå til innhold

Matforgiftning! Hvor lenge varer og hva kan man spise?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tok et plastbeger med blåbær i butikken. Skylte bærene vel og lenge hjemme før jeg spiste dem med vaniljekesam. Merket senere på kvelden at jeg var kvalm. La meg for å sove. Kl. 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08 er jeg oppe for å både spy og med full diaré :sjokkbla::cry3:Får endelig sove litt fra 09-13. Føler meg elendig nå. Fikk drukket litt saft uten å spy det opp igjen. Hva nå videre? :sukk:

Anonymkode: 32df9...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Drikk mye vann, for å få skylt ut bakteriene fra systemet.

Anonymkode: 3f20b...fdd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje spis noe som er lett for magen, som feks kjeks, loff o.l.

Anonymkode: 3f20b...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vann, ikke krydret mat. Ris og kylling feks :) 

Anonymkode: e5c8b...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved infeksjon i mage/tarmsystemet blir også vi som vanligvis tåler laktose, laktoseintolereante.  Det er fordi laktasen i tarmen blir satt midlertidig ut av funksjon.

Derfor bør du holde deg unna laktoseholdige produkter en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Kalevala skrev:

Ved infeksjon i mage/tarmsystemet blir også vi som vanligvis tåler laktose, laktoseintolereante.  Det er fordi laktasen i tarmen blir satt midlertidig ut av funksjon.

Derfor bør du holde deg unna laktoseholdige produkter en stund. 

Men jeg kan drikke laktosefri melk for eksempel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drikk eplemost blandet med farris i stedet.

Anonymkode: 6c6c4...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge det varer kommer både an på ditt imunforsvar og bakterieflora, men også hvilke bakterier du har fått i deg. De mest vanlige er nok 1-3 dager. Varer det lengre bør du kontakte lege. 

Sørg for å få i deg nok væske, selv om du kaster opp etterpå! Blandingen mellom farris og eplejuice er mest anbefalt, men om du bare har vann eller saft, så drikk det og sørg for å spise noe med salt! Ideelt sett bør du drikke 2-3 liter i døgnet når du er dårlig. 
Prøv få i deg lettfordøyelig mat, og heller ofte og i små mengder. 
Kroppen trenger næring for å klare jobbe seg igjennom sykdommen, så uansett om du havner på do etterpå bør du prøve få i deg noe. Salte kjeks er fint å sitte å småspise på! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette trenger vel ikke være matforgiftning, du kan like gjerne ha blitt smittet av omgangssyken da du betalte og tastet koden på kortterminalen...

Få i deg litt salt kjeks og drikk vann i små mengder, og så går det over når det går over. Det er dritt(pun intended) når det står på, men går over til slutt! <3

Anonymkode: 42326...16a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppdatering: tydeligvis noe som varer litt. Spiste noen salte kjeks og kjøpte sånn Nutridrinker med eplejuice på apoteket. Drakk litt flat cola, og senere litt laktosefri melk. Magen rumler som fy og har visst en del luft der inne. 😑 Er heldigvis ikke kvalm på den måten at det kommer opp igjen. Har aldri vært sånn dårlig før og er lei allerede. 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sitat

Tiden det tar fra du smittes til du blir syk, inkubasjonstiden, er vanligvis 12-48 timer

Står det på NHI. Jeg spiste bærene kl 22 og fikk første reaksjon rundt 01. Hadde heller ikke vondt i magen. Min samboer spiste det samme som meg og ble like syk som meg for øvrig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er mye mer sannsynlig at det er omgangssyken, den smitter veldig lett. Inkubasjonstiden kan være alt mellom 12-72 timer, så det er sannsynlig at samboeren din også blir syk.

Anonymkode: a7e1b...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye mer sannsynlig at det er omgangssyken, den smitter veldig lett. Inkubasjonstiden kan være alt mellom 12-72 timer, så det er sannsynlig at samboeren din også blir syk.

Anonymkode: a7e1b...25e

Han ble syk samtidig med meg, og vi spiste nøyaktig det samme. For øvrig bedre med meg nå, stabil men med ulmende kvalme, min samboer tok Immodium og det blir nok bedre det og tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...