Sunstone Skrevet 4. januar 2018 #1 Del Skrevet 4. januar 2018 Min kusine er på det svarteste dypet nå. Hun ser ingen mening i livet lenger og sier hun ikke ønsker hjelp. Hun vil bare dø. Det er vondt å høre. Hun er ikke mottagelig for noe når man snakker med henne. Hun skal snart til psykolog men sier hun har null tro på at det funker og reiser dit bare for å gjøre andre fornøyd. Jeg prøver å være forståelsesfull og støttende. Men hva kan jeg si og gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catalina Culès Skrevet 4. januar 2018 #2 Del Skrevet 4. januar 2018 Jeg hadde ringt 113, hun trenger profesjonell hjelp og innleggelse, det er det jeg tenker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunstone Skrevet 4. januar 2018 Forfatter #3 Del Skrevet 4. januar 2018 5 minutter siden, Calandria skrev: Jeg hadde ringt 113, hun trenger profesjonell hjelp og innleggelse, det er det jeg tenker. Hun har hatt hjemmebesøk av fastlegen to ganger. Så det er vel lite vits for meg å ringe 113. Hun bor hjemme hos moren sin også. Hun er 19 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catalina Culès Skrevet 4. januar 2018 #4 Del Skrevet 4. januar 2018 1 minutt siden, Sunstone skrev: Hun har hatt hjemmebesøk av fastlegen to ganger. Så det er vel lite vits for meg å ringe 113. Hun bor hjemme hos moren sin også. Hun er 19 år. Ok, men uansett vis at du er der for henne, du trenger ikke si så mye bare vis at du bryr deg, og hun burde ikke være alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #5 Del Skrevet 4. januar 2018 Hvis hun er svært langt nede og man er redd for at hun skal finne på noe så må man ringe ambulansen eller fastlegen når den er åpent. Men ellers så er det lurt at hun ikke er alene nå når det er som verst. Å ønske å ta livet sitt og ha selvmordstanker er faktisk ganske så vanlig i tunge stunder. Så man må ikke overdramatisere. Men man skal selvfølgelig reagere. Det er nok lite du kan si eller gjøre for å gjøre ting så veldig mye bedre. Dessverre. Har det skjedd noe i det siste som kan forårsake dette? Så bra at hun snart skal til psykolog. Selv om hun ikke forstår hvordan det skal hjelpe nå, så vil nok det komme etterhvert. Bare det å prate med noen som forstår og har vært borti dette før er god hjelp. Anonymkode: 3f3de...41a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #6 Del Skrevet 4. januar 2018 Du kan få tak i nummer til fastlegen å ringe inn anonymt med bekymringsmelding i dag. Har man selvmordstanker må det handles umiddelbart. Ikke vente på liste. At hun bor hos moren betyr ikke at moren vet dette, så jeg ville informert henne om dette umiddelbart. Anonymkode: 0c08f...280 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunstone Skrevet 4. januar 2018 Forfatter #7 Del Skrevet 4. januar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis hun er svært langt nede og man er redd for at hun skal finne på noe så må man ringe ambulansen eller fastlegen når den er åpent. Men ellers så er det lurt at hun ikke er alene nå når det er som verst. Å ønske å ta livet sitt og ha selvmordstanker er faktisk ganske så vanlig i tunge stunder. Så man må ikke overdramatisere. Men man skal selvfølgelig reagere. Det er nok lite du kan si eller gjøre for å gjøre ting så veldig mye bedre. Dessverre. Har det skjedd noe i det siste som kan forårsake dette? Så bra at hun snart skal til psykolog. Selv om hun ikke forstår hvordan det skal hjelpe nå, så vil nok det komme etterhvert. Bare det å prate med noen som forstår og har vært borti dette før er god hjelp. Anonymkode: 3f3de...41a Jeg har vært med henne i dag, og skal tilbake til henne etterpå. Hun blir antakelig innlagt når hun sier så masse at hun ønsker å ta livet sitt. Hun har nettopp vært igjennom et brudd, og mye nedturer med ene siden av familien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunstone Skrevet 4. januar 2018 Forfatter #8 Del Skrevet 4. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan få tak i nummer til fastlegen å ringe inn anonymt med bekymringsmelding i dag. Har man selvmordstanker må det handles umiddelbart. Ikke vente på liste. At hun bor hos moren betyr ikke at moren vet dette, så jeg ville informert henne om dette umiddelbart. Anonymkode: 0c08f...280 Moren vet dette. Vi snakker masse om det vi to, for å hjelpe henne best mulig. Moren skulle snakke med fastlegen igjen i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #9 Del Skrevet 4. januar 2018 1 minutt siden, Sunstone skrev: Moren vet dette. Vi snakker masse om det vi to, for å hjelpe henne best mulig. Moren skulle snakke med fastlegen igjen i dag. Når man er i fare for eget eller andres liv må man handle. Ingenting å vente på. Du/dere hun forteller dette til må handle! Lytte kan dere gjøre siden. To venninner har tatt livet av seg uten at de sa de hadde dødsønske, men jeg var dem de ville snakke med på slutten. Jeg skulle ønske jeg hadde forstått hvor ille det var å fått hjelp. Dere kan få henne innlagt i dag. Hvorfor vente? Anonymkode: 0c08f...280 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #10 Del Skrevet 4. januar 2018 24 minutter siden, Sunstone skrev: Hun har hatt hjemmebesøk av fastlegen to ganger. Så det er vel lite vits for meg å ringe 113. Hun bor hjemme hos moren sin også. Hun er 19 år. Uenig! Fastlegen høres ubrukelig ut. Ring 113 å si det er fare for at hun tar livet av seg. Det høres dramatisk ut, men heller det enn at hun gjør noe med tankene sine! Anonymkode: 0c08f...280 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunstone Skrevet 4. januar 2018 Forfatter #11 Del Skrevet 4. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uenig! Fastlegen høres ubrukelig ut. Ring 113 å si det er fare for at hun tar livet av seg. Det høres dramatisk ut, men heller det enn at hun gjør noe med tankene sine! Anonymkode: 0c08f...280 Skal snakke litt mer med tanten min i dag. Hun jobber også i ambulansen, så jeg kan jo ikke bare ringe dit. Hun skal på nødsamtale på dps i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #12 Del Skrevet 4. januar 2018 Jeg vet ikke men tenker at folk flest ofte er sterkere og mer resilente enn hva man kunne tro. Om det er slik at hun har uttalt at hun ønsker å dø burde du snakke med noen andre om det. Kanskje helst en lege for å avgjøre om hun trenger ekstra hjelp. Man må selvfølgelig ta slikt på alvor men hvis det er bare noe du tror hun kan gjøre fordi hun går igjennom en vanskelig tid så er det heller bedre å ta en prat med henne om hvordan hun har det. Anonymkode: 07454...cbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #13 Del Skrevet 4. januar 2018 Her får du om ikke annet en oversikt over noen muligheter og hjelpetelefoner. https://helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/depresjon/selvmord-og-selvmordstanker Hjelpetelefoner Mental Helse: 116 123 Røde Kors: 800 33 321 Kirkens SOS: 22 40 00 40 ____ Du kan også ringe legevakten og forhøre deg om hva de kan bistå med akutt, så får du heller overtale henne til å bli med dit og snakke med en lege (mange har psykiatrisk legevakt). Hun er dypt deprimert og uansett hva du sier til henne vil du ikke klare å fikse dette på egen hånd. Anonymkode: 6c065...a00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 4. januar 2018 #14 Del Skrevet 4. januar 2018 Kjære TsJeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.Vennlig hilsen lillesky (mod) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg