Gå til innhold

Underlig spørsmål: Hva gjør ditt barn når det fryser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette gjelder en 7 åring. Hvis han blir veldig kald, står han stiv som en pinne. Jeg ville trodd at alle instinktvis begynner å bevege kroppen når man er veldig kald.

Hver gang vi er på fjellet(som er nesten hver helg), så er det samme scenariet. Han griner og står helt stille eller sitter i en krok uten å tulle seg inn i pledd eller tilsvarende. Hvis jeg ikke hadde fortalt han hva han skal gjøre fra gang til gang ville han sikkert frosset ihjel! Vi passer på han har nok ullundertøy og flere lag med tøy. Jeg sjekker så klart om han er våt eller tørr å sier hva han skal gjøre hver gang, bare så merkelig at han ikke gjør dette nå uoppfordret som 7 åring?

Er det ikke et normalt instinkt? Kan det være en mangel eller tegn på at noe er galt? Emosjonelt ligger han langt etter andre barn uten å ha blitt utredet. 

Anonymkode: ef820...f2b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vår 4-åring blir veldig klengete, men skjønner ikke/nekter å ta på seg mer klær. 

Litt aldersforskjell, men kanskje han bare henger litt etter...

Anonymkode: 9c3d9...fde

• Liker 1
Skrevet

Jeg var akkurat lik som barn. Hadde ikke lyst til å være ute, og hadde i allefall ikke lyst til å hoppe rundt for å bli varm. Ville bare inn. Antar det var min stille protest for å si "jeg vil faktisk ikke være her,jeg vil hjem".

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vår 4-åring blir veldig klengete, men skjønner ikke/nekter å ta på seg mer klær. 

Litt aldersforskjell, men kanskje han bare henger litt etter...

Anonymkode: 9c3d9...fde

Ja kan hende. Han blir ikke klengete, bare sutrete og helt i villrede på hva som skal til for å holde seg varm. Det er forøvrig ikke langt fra bilen opp til hytta. 3 min å gå. Jeg visste instinktvis selv hva som måtte til når jeg var i den alderen. Andre barn vi har med hopper opp og ned, beveger fingre og tær av instinkt og de tuller seg inn i ullpledd. Synes dette er så rart at han ikke lærer dette av både alt han ser vi gjør og hva vi forteller han. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er min naturlige reaksjon til kulde også, å stå helt stivfrossen. Jeg blir frossen helt inn til skjellettet til tross for ullundertøy og lag på lag og måtte til slutt gi opp å bo i Norge - det gjorde meg rett og slett helt ulykkelig å ikke klare å lære meg å takle kulde. Har ikke tatt på hvor mange ganger jeg har tatt til tårene pga kulde, til tross for at jeg i alle andre scenarioer har en meget sterk psyke. 

Anonymkode: 48eff...a3a

• Liker 3
Skrevet

Er dette kun når han er ute?  Eller inne og? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Nuttery skrev:

Jeg var akkurat lik som barn. Hadde ikke lyst til å være ute, og hadde i allefall ikke lyst til å hoppe rundt for å bli varm. Ville bare inn. Antar det var min stille protest for å si "jeg vil faktisk ikke være her,jeg vil hjem".

Han elsker å være ute å leke. Står aktivt på ski og elsker å være på hytta. Bare så merkelig. Jeg hadde aldri tvunget han med hvis han ikke ville. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Outlander skrev:

Er dette kun når han er ute?  Eller inne og? 

Det er når han kommer inn på hytta de første timene. Har ikke sett dette har skjedd ute. 

AnonymBruker
Skrevet

PS: det aller såreste for meg har alltid vært å ikke bli forstått - mine foreldre føler ikke kulde på samme måte og har alltid fått meg til å føle meg som en pyse pga min manglende evne til å takle det, at jeg bare måtte ta meg sammen og skjerpe meg. Jeg er nå godt over tretti og har lært at noen rett og slett ikke er bygd for kulde. Om jeg blir kald på nese eller kinn, går den kulda inn i hele resten av kroppen min også, da hjelper det ikke mye med ullundertøy.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

PS: det aller såreste for meg har alltid vært å ikke bli forstått - mine foreldre føler ikke kulde på samme måte og har alltid fått meg til å føle meg som en pyse pga min manglende evne til å takle det, at jeg bare måtte ta meg sammen og skjerpe meg. Jeg er nå godt over tretti og har lært at noen rett og slett ikke er bygd for kulde. Om jeg blir kald på nese eller kinn, går den kulda inn i hele resten av kroppen min også, da hjelper det ikke mye med ullundertøy.

Jo det forstår jeg og dumt du har følt det slik. Nå er dette en gutt som elsker ski og hyttelivet. Han fryser ikke når han er aktiv og heller ikke en frysepinn. Det er mer at instinktet ikke virker helt som det skal når vi kommer inn. 

• Liker 1
Skrevet

Da han er fortsatt bare 7 ville jeg egentlig ha bare passet på han litt lengre i forhold til når han kommer inn da.  Sette han i sofakroken med et pledd og lage en god kopp kakao. Sikkert noe han vokser ut av - barn er så merkelig til tiders! :)

AnonymBruker
Skrevet

Du sier han henger sosialt litt etter? I kombinasjon med at han etter sju års hytteliv ennå ikke har lært at han må bevege seg eller ta et teppe, så tenker jeg at han kanskje bør utredes for noe slags lærevansker.

Å bevege seg eller kle på seg når man fryser er ikke instinktivt, det er tillært automatisert handling. 

Anonymkode: 8277d...cf1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Outlander skrev:

Da han er fortsatt bare 7 ville jeg egentlig ha bare passet på han litt lengre i forhold til når han kommer inn da.  Sette han i sofakroken med et pledd og lage en god kopp kakao. Sikkert noe han vokser ut av - barn er så merkelig til tiders! :)

Ja det gjør vi også. Vi prøver bare å få han mere selvstendig å forstå at han selv må bevege kroppen. Jeg har aldri sett lignende som han gjør og det blir vel mer tydelig for meg nå som han er større pluss vi har med flere barn. Jeg bare stusser på om den emosjonelle biten har noe med dette å gjøre.. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier han henger sosialt litt etter? I kombinasjon med at han etter sju års hytteliv ennå ikke har lært at han må bevege seg eller ta et teppe, så tenker jeg at han kanskje bør utredes for noe slags lærevansker.

Å bevege seg eller kle på seg når man fryser er ikke instinktivt, det er tillært automatisert handling. 

Anonymkode: 8277d...cf1

Det er litt i de baner jeg har begynt å tenke. Sosialt og emosjonelt henger han tilbake og vi forsøkt å lære han dette i noen år nå. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

7åringen din høres litt ut som meg :fnise:

Jeg har blitt flinkere først nå (i år faktisk!), og jeg er 21. Men bevegelse i kulde er fremdeles noe jeg må tvinge meg selv til å gjøre, jeg vil helst stå i ro. Jeg hadde nok vært den første til å fryse ihjel skulle det oppstått en krise.

Men jeg er litt sånn når det kommer til annen smerte også. Til og med under fødsel var jeg helt stille, lå som fryst i en posisjon og kløp meg fast i samboeren 8timer i strekk til jordmors store misnøye. Og det kjennetegner meg ganske godt, det er rett og slett min måte å takle smerte på, jeg trekker meg så og si alltid inn i meg selv istedet for å gjøre noe fysisk med problemet. Og det å fryse er jo veldig vondt. Pledd har jeg dog alltid vært glad i da, så det har jeg helt fra jeg var liten alltid hentet meg ett lass av når det er kaldt.

Godt mulig jeg mangler noen instinkter. Men tror ikke jeg har hengt noe særlig etter når det kommer til andre ting noen gang 🤔

Endret av heipådegsann
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, heipådegsann skrev:

7åringen din høres ut som meg :fnise:

Jeg har blitt flinkere først nå (i år faktisk!), og jeg er 21, men bevegelse i kulde er fremdeles noe jeg må tvinge meg selv til å gjøre, jeg vil helst stå i ro. Jeg hadde nok vært den første til å fryse ihjel skulle det oppstått en krise.

Men jeg er litt sånn når det kommer til annen smerte også. Til og med under fødsel var jeg helt stille, lå som fryst i en posisjon og kløp meg fast i samboeren 8timer i strekk til jordmors store misnøye. Og det kjennetegner meg ganske godt, det er rett og slett min måte å takle smerte på, jeg trekker meg så og si alltid inn i meg selv istedet for å gjøre noe fysisk med problemet. Og det å fryse er jo veldig vondt.

Godt mulig jeg mangler noen instinkter. Men tror ikke jeg har hengt noe særlig etter sosialt eller emosjonelt noen gang 🤔

Interessant! Gutten har lav smerteterskel så kanskje det er en umiddelbar reaksjon? Han tåler ironisk nok å være lenge ute i kulda i lek da. Klager aldri da. Han gråt så mye en dag at min samboer tok han med på legevakten. Da var det oppstart av helt normal forskjølse. Hørtes ut som han skulle dø. 

AnonymBruker
Skrevet

6-åringen min er også sånn. Han kan sitte med åpen jakke og klage over at han fryser uten å komme på at han kan lukke jakka... I tillegg er det umulig å få varmen i ham igjen ute hvis han først blir kald, da er eneste alternativ å gå inn. Så vi må bare passe på at han har varme nok klær på seg fra starten av.

Anonymkode: 44036...43a

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

6-åringen min er også sånn. Han kan sitte med åpen jakke og klage over at han fryser uten å komme på at han kan lukke jakka... I tillegg er det umulig å få varmen i ham igjen ute hvis han først blir kald, da er eneste alternativ å gå inn. Så vi må bare passe på at han har varme nok klær på seg fra starten av.

Anonymkode: 44036...43a

Det er ikke helt dette som er problemet. Vi passer dessuten på at han har på seg nok. Det går ikke på en slags slurvete barnlig måte å glemme ting, men mere noe som er fryktelig vanskelig å lære for han, der han fryser til is og ikke beveger kroppen. Han er dessuten aldri kald ute, men det er ironisk alltid denne korte turen på et par min fra bilen og opp til hytta. Han har mer enn nok tøy. 

AnonymBruker
Skrevet

Barn er forbløffende gamle før de reagerer logisk på å være for kald eller for varm. 5 åringen min blir bare sutrete, og svarer nei om jeg spør han om han er kald, må kjenne i nakken enda... Han kan gå med jakken åpen og fryse, men det faller han ikke inn å lukke jakken...

Anonymkode: cfc5c...9ad

• Liker 1
Skrevet

Kan det også ha med hvor utadvendt man er? (I mangel på bedre ord)

Noen er veldig flinke til å uttrykke følesene sine - hopper av glede, banner og skriker når de får vondt, beveger seg når de er kalde, vifter når de er varme. Andre, som meg, biter i seg alle følesene og er "stone face" (med unntak av tårer når følelsene blir for store til å holdes innvendig). 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...