Gå til innhold

Gutten min ønsker mindre samvær med far.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutten er 8 år og går i 3.klasse. Har bodd med meg siden fødselen av, både før og etter faren hans flyttet ut. Faren jobbet offshore slik at han var borte 50% av tiden og den tiden han hadde hjemme brukte han stort sett på data og seg selv. Så jeg kan nesten si at jeg har vært alenemor siden gutten ble født. 

Det er 6 år siden det ble slutt og han flyttet hjem på gutterommet til sine foreldre. Som var en times flyreise unna. Jeg ville at han skulle bo nærnere for barnets skyld men det var ikke aktuelt. Etter en stund flyttet jeg til en by litt nærmere, av årsak både jobb og at han skulle få se faren sin litt mer. Men fortsatt en føyreise unna. Faren nekter fortsatt å flytte ut av foreldrenes hus og nærmere sønnen sin. Så går det et års tid og faren finner seg en kjæreste og flytter 2 timer med fly unna for å bo med den nye kjæresten. Som resulterer i at sønnen, nok en gang, blir nedprioritert. 

Vi har en samværsavtale som har fungert fint ftrm til nå. Annenhver ferie, en helg pr mnd på besøk hos far og halve sommerferien (altså 1 mnd his far og 1 mnd hos meg). 

Dette er ikke nok for far. Da han ønsker at sønnen skal ta 1 fredag fri hver helg han skal opp til han. Dette er jeg uenig i og synes gutten skal være på skolen når det er skoledag. Han ønsker også hovedomsorgen, noe han har innrømt til meg, og som han har brukt sleipe og drastiske virkemidler for å få til. Han har prøvd å svartmale min samboer og hans evne til å ta vare på gutten sammen med meg, med å anmelde til politiet uten å i det hele tatt spørre meg eller oss om saken på forhånd, vi som faktisk deler samme hjem som gutten. Og dette uten å i det hele tatt ha hilst på samboeren min noen gang. Samboeren min er en fantastisk omsorgsperson for barnet mitt, han er mye mer enn noen kan forvente av en stefar og elsker barnet omtrent som om det var hans eget. Og det er ikke bare jeg som kan bekrefte det. Både venner og familie rundt meg ser hvor flink han er med gutten og hvor glad gutten faktisk er i han. 

Dette opplegget til far har han ikke fått igjennom da hjemmet vårt har nå vært til utredning av barnevern samt politi har vært involvert. Jeg og sønnens hjem er frikjent og de ser ingen grunn til at noe hos meg er bekynringsverdig. Dette er en av farens sleipe knep for å få sønnen fulltid, eller at han i det minste skal flytte opp til far. Om han nå går til rettsak er uvisst. 

Far er nå forferdelig lite samarbeidsvillig. Han er sur, gretten og nekter å gjøre ting slik vi har gjort tidligere og nekter å legge til rette for en lettere hverdag for meg når det gjelder avlevering/henting av gutten (noe han bar hatt null problem meg tidligere). Han virker rett og slett utrolig bitter, noe som også går utover meg og min velvilje til å samarbeide pg være grei tilbake.

Gutten sier nå til meg at han vil ikke være hos far så lenge i gangen. At å reise så langt er slitsomt og at han faktisk vil hjem når han har vært hos far noen dager. Han ringte meg i romjulen og spurte hvorfor han måtte være der så lenge og at han telte dager til å få komme hjem igjen. Så sier han at han tør ikke si dette til faren sin fordi at han kommer bare til å bli sint og lei seg. Så ber han meg om å være så snill å ikke si dette til faren. 

Hva skal jeg gjøre? Magefølelsen min sier å begrense samvær. Men det kommer til å bli et helvete på jord og far kommer ikke til å gi seg. Han er deaverre veldig verbalt sterk og kjører over alt som kommer i veien for hans planer, og det verste er at han lykkes hver gang. Han prater i senk alle han treffer. Så står jeg der da, og føler meg som et null og føler han får alle på hans side. 

Er samværet slik der er idag ok eller ville dere prøvd å kutte ned? Jeg må forberede meg på en kamp. For barnefar ser ikke, og har aldri heller sett på samvær på noe som skal gå på barnets premisser. Han ser på det som HANS rett til samvær med barnet, og ikke omvendt. Han er sikkert kjempestressa nå som han føler et nederlag med at politiet og barnevernet er ute av bildet. Og det gjør jo ikke saken noe bedre for noen. 

Anonymkode: 79d12...0e7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Hør på magefølelsen din og ikke minst sønnen din. Jeg ble tvunget til å være hos min far da jeg var barn og det var den verste perioden i livet mitt.

Endret av Catalina Culès
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn ønsket også mindre samvær så det ble som hun ville. Grunnen var at far ikke var interessert i å opprettholde hennes sosiale liv med bursdager og kamper osv når hun var hos han annenhver helg. Nå reiser hun dit når det passer. Noen mnd er det to helger andre ganger kan det gå to mnd uten samvær.

Når man har en far som viser lite initiativ i oppveksten så er dette resultatet. Min datter drar til far stort sett pga kontakt med halvsøsken. Hun er nå 13 år og har styrt samværet siden hun var 11 år. 

Anonymkode: 32de0...6c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her:

Må også få med at forrige jul gutten har hos far hadde han ytret samme ønske. At han ville ikke være der så lenge. Dette fortalte jeg far men jeg ble kun møtt med at han trakk på skuldrene og ba om å få snakke med barnet for å overtale han. Jeg synes dette er dårlig gjort overfor et barn, at følelsene blir skyvet sånn under teppet og bare ledd av omtrent. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn ønsket også mindre samvær så det ble som hun ville. Grunnen var at far ikke var interessert i å opprettholde hennes sosiale liv med bursdager og kamper osv når hun var hos han annenhver helg. Nå reiser hun dit når det passer. Noen mnd er det to helger andre ganger kan det gå to mnd uten samvær.

Når man har en far som viser lite initiativ i oppveksten så er dette resultatet. Min datter drar til far stort sett pga kontakt med halvsøsken. Hun er nå 13 år og har styrt samværet siden hun var 11 år. 

Okei. Hvordan tok far det? Ble det styr og krangling? Jeg er omtrent redd for fyren fordi han er så utrolig voldsom når han blir sint og irritert. Derfor jeg kvier meg litt for å legge frem dette. Men jeg vet jo at jeg kanskje burde ta kampen for gutten sin del. 

Ts 

Skrevet

Du må väre taktisk i denne situasjonen, og du må regne med at endringer tar tid. Og ikke pröv deg på noe alene - sörg både for vitner og for å dokumentere det du gjör. Og ikke minst - dokumenter det barnet sier også. 

Jeg ville gjort det enkelt i förste omgang - send en skriftlig henvendelse til far om at barnet önsker endringer i samvärsavtalen, og si gjerne noe om hvorfor (lang reisevei, OL). Be om svar innen en frist og be om at far evt kommer med forslag til lösning. Dersom det ikke föler fram ville jeg dernest tatt kontakt med Familievernkontoret der du bor. Be om et möte og legg fram saken i korte trekk. Dann deg et inntrykk av holdningen - er de opptatt av å se og höre barnet og dets behov eller mest av fars rettigheter? 

Hvis de synes å väre mer opptatte av fars rettigheter enn av barnets beste, (noe som dessverre er vanlig) så er det antakelig liten vits i å gå videre med famvernkontoret. Virker det imidlertid som at de ser barnet, så innkall far til möte på FVK. Forbered deg godt med tanke på hva du vil, hvordan du skal presentere saken etc. Vär klar på hva du vil ha fram i samtalene og hold deg til det. Du risikerer selvsagt at far ikke möter, men det får du gjort lite med. Du har iallfall lagt et dokumenterbart löp for å få til endring. 

Dersom far er uvillig/nekter til å möte på FVK så kan du be han foreslå nöytral tredjepart som dere kan diskutere saken hos. Men ikke aksepter hva/hvem som helst, det kan ikke väre en advokat fkes som far har hyret inn. Hvis heller ikke dette föler fram (og jada, jeg er helt enig i at du ikke burde måtte reise til hans bosted for dette, men kanskje du må det, for å vise velvilje). Som siste lösning så tar du kontakt med advokat som hjelper deg med å sette opp et brev til far hvor du foreslår endringer i samvärsavtalen. Du burde uansett skaffe deg en dyktig advokat med familierett som spesiale, for å få råd og veiledning i denne situasjonen. Et brev fra advokat kan gjöre at far skjönner at du ikke bare diller, men faktisk mener alvor. Det kan bidra til å eskalere konflikten (men det höres jo ut som om far allerede har gjort mer enn nok for akkurat det), men det kan også gjöre at far skjönner at du nå har fått nok og ikke aksepterer hans agering. 

Og som sagt - dokumenter - dokumenter - dokumenter. Hva barnet sier, hva far sier/gjör/ikke gjör etc. Du stiller mye sterkere om du f.eks har en perm hvor du har notert klokkeslett og datoer, ting barnet har sagt etc. Og også alt far allerede har gjort med tanke på politi/barnevern etc. 

Viktig også at du står opp for gutten din. Du skal ikke love ham at det blir endring raskt, men du skal vise ham at du tar opp kampen. Han skal forövrig også höres - og jo eldre han blir jo mer teller hans ord. Så lurt å få han til feks å snakke med famvernkontoret (hvis dere ender opp der). 

• Liker 3
Skrevet

Han har fått en ny kjerring som nok blir veldig irritert at han må betale barnebidrag.  ALDRI i livet ville jeg ha tatt mitt barn ut av skolen hver fredag han skulle på besøk til faren og da faren nå har valgt å flytte enda lengre bort fra barnet ville jeg ha sagt han kan se han i sommerferier og hver annen jul/påske men thats it.  

Må bare le at han vil ha hovedomsorgen HAHA! 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei. Hvordan tok far det? Ble det styr og krangling? Jeg er omtrent redd for fyren fordi han er så utrolig voldsom når han blir sint og irritert. Derfor jeg kvier meg litt for å legge frem dette. Men jeg vet jo at jeg kanskje burde ta kampen for gutten sin del. 

Ts 

Han tok det veldig fint. Men det kan være fordi han egentlig driter i hele samværet. 

Jeg sa bare at siden han ikke er interesser i å følge opp så blir det sånn. 

Men hvor ofte har sønnen din samvær og har dere noe skriftlig avtale?

Gjest GiftMann38
Skrevet

Fyren må jo være gæern hvis man mener barnet skal ta fri skolen annenhver fredag for å komme på besøk.

Nok et eksempel på at valg av partner er det viktigste man gjør i livet.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, GiftMann38 skrev:

Fyren må jo være gæern hvis man mener barnet skal ta fri skolen annenhver fredag for å komme på besøk.

Må du huske at mennesker er uforutsigbare. Men kan aldri vite hvilke valg et annet menneske tar. Noen ganger har man bare flaks. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han tok det veldig fint. Men det kan være fordi han egentlig driter i hele samværet. 

Jeg sa bare at siden han ikke er interesser i å følge opp så blir det sånn. 

Men hvor ofte har sønnen din samvær og har dere noe skriftlig avtale?

Han har samvær med far annenhver ferie pluss en helg hver mnd. Som har blitt til langhelg da far ønsker at han tar fri hver fredag far han skal opp til han. Ikke helt enig i dette men har latt det gå til nå for "husfredens" skyld..

6 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Barnet er ikke hos far annenhver helg men 1 helg pr mnd. Jeg syns nå det ikke er helt okei. Men far ønsker det slik pga lang reiseveg, selv om den lange reiseveien er selvforskyldt.

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang er reiseveien og hvordan kommer gutten din seg dit? 

Må si jeg er overrasket at skolen har innvilget fri en dag hver mnd pga samvær. Det hadde aldri skjedd her for å si det sånn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang er reiseveien og hvordan kommer gutten din seg dit? 

Må si jeg er overrasket at skolen har innvilget fri en dag hver mnd pga samvær. Det hadde aldri skjedd her for å si det sånn.

Saken er at far har løyet til meg og sagt at læreren har godkjent det. Jeg snakket med henne selv og hin fortalte at det har hun aldri sagt og det syntes hun heller ikke skulle være ok. Så jeg har jo levd i god tro om at han snakket sant. Vet ikke hvorfor lærern ikke har kontaktet oss eller meg pga dette for gutten har jo tatt fri hver samværsfredag hele høsten. Det har dog vært far som har bestilt flybilletter opp dit. 

Gutten tar fly. Det tar va 1,5 time med fly. Pluss venting på flyplass etc. Ting tar jo tid. 

Ts 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saken er at far har løyet til meg og sagt at læreren har godkjent det. Jeg snakket med henne selv og hin fortalte at det har hun aldri sagt og det syntes hun heller ikke skulle være ok. Så jeg har jo levd i god tro om at han snakket sant. Vet ikke hvorfor lærern ikke har kontaktet oss eller meg pga dette for gutten har jo tatt fri hver samværsfredag hele høsten. Det har dog vært far som har bestilt flybilletter opp dit. 

Gutten tar fly. Det tar va 1,5 time med fly. Pluss venting på flyplass etc. Ting tar jo tid. 

Ts 

Er far av den oppfatningen at gutten skal fortsette med dette samværet utover? Det vil jeg si er nesten umulig. Etter hvert som han blir eldre er annenhver helg mye å være borte når man blir 100% isolert fra den vanlige hverdagen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er far av den oppfatningen at gutten skal fortsette med dette samværet utover? Det vil jeg si er nesten umulig. Etter hvert som han blir eldre er annenhver helg mye å være borte når man blir 100% isolert fra den vanlige hverdagen. 

Nei nei han er ikke hos faren annenhver helg, men 1 helg pr mnd. Eller langhelg, som det har vært siste 6 mnd. Pluss annenhver ferie. Hvor også far har hatt hsn litt mer pga jeg har ønsket å være litt grei da de sees skjelden.  

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Hver gang du prater med faren, så tar du opp disse samtalene. Det er nøkkelen tilfelle det kommer noe trusler eller lignende. Hør på sønnen din, og ikke la han reise så langt i helgene.. det er jo helt vanvittig.

Anonymkode: eef66...0d2

• Liker 1
Gjest GiftMann38
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hver gang du prater med faren, så tar du opp disse samtalene. Det er nøkkelen tilfelle det kommer noe trusler eller lignende. Hør på sønnen din, og ikke la han reise så langt i helgene.. det er jo helt vanvittig.

Anonymkode: eef66...0d2

Opptak av samtaler uten samtykke kan ikke brukes som bevis i en eventuell rettssak. Jeg vil heller anbefale å kommunisere i større grad på SMS eller epost.

Gjest making.a.mess
Skrevet

Reglene for at barn skal fritas for skoleplikten er svært strenge. Jeg kan ikke begripe at ingen fra skolen har tatt tak i dette. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Opptak av samtaler uten samtykke kan ikke brukes som bevis i en eventuell rettssak. Jeg vil heller anbefale å kommunisere i større grad på SMS eller epost.

Dette stemmer ikke. Opptak av samtaler der man selv er en part vil som regel kunne benyttes som bevis, med mindre retten anser at beviset ble fremskaffet på utilbørlig måte. I praksis ser man at det skal mye til for å få et bevis avskåret som utilbørlig (Se HR-2011-01019-U).

Anonymkode: 6e50a...a91

• Liker 1
Gjest GiftMann38
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette stemmer ikke. Opptak av samtaler der man selv er en part vil som regel kunne benyttes som bevis, med mindre retten anser at beviset ble fremskaffet på utilbørlig måte. I praksis ser man at det skal mye til for å få et bevis avskåret som utilbørlig (Se HR-2011-01019-U).

Anonymkode: 6e50a...a91

Jeg har en venninne som opplevde det motsatte. "Utilbørlig" medførte i hennes tilfelle at opptak av samtaler ikke kunne benyttes som bevis i en fordelingssak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...