AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #1 Skrevet 4. januar 2018 Har lest at det går an å vaske klær for hånd, med bruk av en bøtte/balje, vaskemiddel og varmt vann (så varmt som klærne tåler). Og at man ikke vasker for mange plagg samtidig. At det skal ligge slik en stund, og røre om med en sleiv e.l. ca. hvert 5-10 min. Deretter tar klærne opp, skylle i kaldt vann, vri dem godt, henge til tørk. Men blir egentlig klærne rene av dette? Like rene som av vaskemaskin? Anonymkode: b43a1...4d8
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #2 Skrevet 4. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har lest at det går an å vaske klær for hånd, med bruk av en bøtte/balje, vaskemiddel og varmt vann (så varmt som klærne tåler). Og at man ikke vasker for mange plagg samtidig. At det skal ligge slik en stund, og røre om med en sleiv e.l. ca. hvert 5-10 min. Deretter tar klærne opp, skylle i kaldt vann, vri dem godt, henge til tørk. Men blir egentlig klærne rene av dette? Like rene som av vaskemaskin? Anonymkode: b43a1...4d8 Hei. Jeg har vasket for hånd. Men på den måten du beskriver blir jo vannet mye kaldere før tøyet blir vasket ferdig (og dermed ikke rent). En annen ting er at man må jobbe aktivt med å vaske tøyet i flere minutter sammenhengende mens vannet har rett vasketeperatur (bruk hendene, med hansker på) og ikke bare røre med en sleiv. Anonymkode: b370b...9af 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #3 Skrevet 4. januar 2018 Her er en fin beskrivelse:" Når jeg skal vaske for hånd (noe som skjer veldig sjelden) vasker jeg vasken først, tar i vann og litt såpe. I selve vaskinga gnir jeg plagget mot hverandre. Så bytter jeg vann og skyller 3-4 ganger avhengig av hvor stort plagget er. Det er for å få ut all såpa. Så vrir jeg opp så godt jeg klarer og henger opp[:)] " http://forum.babyverden.no/threads/hvordan-vaske-klær-for-hånd.1091023/ Anonymkode: b370b...9af 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #4 Skrevet 4. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har vasket for hånd. Men på den måten du beskriver blir jo vannet mye kaldere før tøyet blir vasket ferdig (og dermed ikke rent). En annen ting er at man må jobbe aktivt med å vaske tøyet i flere minutter sammenhengende mens vannet har rett vasketeperatur (bruk hendene, med hansker på) og ikke bare røre med en sleiv. Anonymkode: b370b...9af 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her er en fin beskrivelse:" Når jeg skal vaske for hånd (noe som skjer veldig sjelden) vasker jeg vasken først, tar i vann og litt såpe. I selve vaskinga gnir jeg plagget mot hverandre. Så bytter jeg vann og skyller 3-4 ganger avhengig av hvor stort plagget er. Det er for å få ut all såpa. Så vrir jeg opp så godt jeg klarer og henger opp[:)] " http://forum.babyverden.no/threads/hvordan-vaske-klær-for-hånd.1091023/ Anonymkode: b370b...9af Okei, så jeg bør tappe i vann, vaske klærne for hånd, evt. skifte vann en gang og gjøre det samme på nytt, og så skylle i kaldt vann før jeg vrir om og henger opp? Men tilbake til det første spørsmålet også: Vil klærne da bli rene? Like rene som ved vaskemaskin? Anonymkode: b43a1...4d8 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #5 Skrevet 4. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1)Okei, så jeg bør tappe i vann, vaske klærne for hånd, evt. skifte vann en gang og gjøre det samme på nytt, og så skylle i kaldt vann før jeg vrir om og henger opp? 2)Men tilbake til det første spørsmålet også: Vil klærne da bli rene? Like rene som ved vaskemaskin? Anonymkode: b43a1...4d8 1) Ja 2) Ja Anonymkode: b370b...9af
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #6 Skrevet 4. januar 2018 Men, selvfølgelig, hvis det er kokvask (90-100 grader), kan man ikke stå og jobbe aktivt med tøyet med hendene. Da må man bruke sleiv. Anonymkode: b370b...9af 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #7 Skrevet 4. januar 2018 Ved temperaturer over 60 grader skolder man huden (dvs huden blir ødelagt/ man får brannskader). Anonymkode: b370b...9af 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #8 Skrevet 4. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men, selvfølgelig, hvis det er kokvask (90-100 grader), kan man ikke stå og jobbe aktivt med tøyet med hendene. Da må man bruke sleiv. Anonymkode: b370b...9af 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved temperaturer over 60 grader skolder man huden (dvs huden blir ødelagt/ man får brannskader). Anonymkode: b370b...9af Ja, men da bruker jeg sleiv istedet for hendene Anonymkode: b43a1...4d8 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #9 Skrevet 4. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men da bruker jeg sleiv istedet for hendene Anonymkode: b43a1...4d8 Fint Lykke til med vaskingen Anonymkode: b370b...9af
Hulderen Skrevet 4. januar 2018 #10 Skrevet 4. januar 2018 (endret) Klærne blir rene med håndvask. Men hvorfor skyller du dem i kaldt vann? Jeg skyller i lunkent vann for å være sikker på at all såpen og alt skittent vann skylles ut. Du skal heller ikke bare røre med en sleiv, bruk hendene og gni klesplaggene mot hverandre! En annen viktig ting: ikke vri klærne etter vask. Da kan klesfiber knekke. Bare klem forsiktig vannet ut, før du henger dem opp. Endret 4. januar 2018 av Hulderen 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #11 Skrevet 4. januar 2018 Hvilken magi er det vaskemaskiner utfører som ikke vi får til? Jeg vasker nesten all ull for hånd. Legger det i glovarmt vann med Milo, skyller litt, legger i nytt glovarmt vann og skyller så flere ganger til all såpe er borte. Tror nok ulltøyet mitt blir renere enn om jeg vasket det i maskinen på ullvask. Nå har jeg ikke flekker på ulltøyet, søler ikke på klærne mine, så jeg trenger ikke gni. Lettvint og ulltøyet holder seg mye lenger pent, slites ikke fort heller. Anonymkode: 7e382...278
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #12 Skrevet 4. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Fint Lykke til med vaskingen Anonymkode: b370b...9af 4 timer siden, Hulderen skrev: Klærne blir rene med håndvask. Men hvorfor skyller du dem i kaldt vann? Jeg skyller i lunkent vann for å være sikker på at all såpen og alt skittent vann skylles ut. Du skal heller ikke bare røre med en sleiv, bruk hendene og gni klesplaggene mot hverandre! En annen viktig ting: ikke vri klærne etter vask. Da kan klesfiber knekke. Bare klem forsiktig vannet ut, før du henger dem opp. Som sagt så bruker jeg hendene så fremt vannet ikke er for varmt. Men hvor lenge må jeg "holde på" med klesvasken for at det skal bli rent nok? Til eventuelle flekker forsvinner, eller må jeg holde på lengre for å fjerne "usynlig skitt"? Trener en del, så trenger å vaske mye treningsklær. Noe spesielt jeg må ta hensyn til da? Anonymkode: b43a1...4d8
Hulderen Skrevet 5. januar 2018 #13 Skrevet 5. januar 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Som sagt så bruker jeg hendene så fremt vannet ikke er for varmt. Men hvor lenge må jeg "holde på" med klesvasken for at det skal bli rent nok? Til eventuelle flekker forsvinner, eller må jeg holde på lengre for å fjerne "usynlig skitt"? Trener en del, så trenger å vaske mye treningsklær. Noe spesielt jeg må ta hensyn til da? Anonymkode: b43a1...4d8 Med synlige flekker holder du på til de er borte. Ta gjerne litt ekstra vaskemiddel rett på flekken når du gnir, så går det lettere bort. "Usynlig skitt", altså svette, blir borte av seg selv. La gjerne klærne ligge i vann en halvtimes tid, så såpen får virket. Lukt på klærne når de har tørket. Lukter du svette, så holdt du på for kort tid. Hvis du ikke lukter noe, så holdt du på lenge nok. Beklager at jeg ikke kan gi deg en tydligere svar, jeg har aldri tatt tiden når jeg har vasket klær. 1
Hulderen Skrevet 5. januar 2018 #14 Skrevet 5. januar 2018 (endret) 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken magi er det vaskemaskiner utfører som ikke vi får til? Jeg vasker nesten all ull for hånd. Legger det i glovarmt vann med Milo, skyller litt, legger i nytt glovarmt vann og skyller så flere ganger til all såpe er borte. Tror nok ulltøyet mitt blir renere enn om jeg vasket det i maskinen på ullvask. Nå har jeg ikke flekker på ulltøyet, søler ikke på klærne mine, så jeg trenger ikke gni. Lettvint og ulltøyet holder seg mye lenger pent, slites ikke fort heller. Anonymkode: 7e382...278 Fint at denne måten har funket på dine ullklær. Men jeg vil ikke anbefale andre å bruke så varmt vann. Da risikerer man at ulla blir tovet og krymper. Bruk den temperaturen som står på vaskelappen, også ved håndvask. Endret 5. januar 2018 av Hulderen 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå