Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha gått i "realfagsfella", som så mange andre, så tok jeg PPU og ble lærer. PPU var nok det beste utdanningsvalget jeg har gjort med tanke på en "sikker" jobb etterpå, og i tillegg trives jeg skikkelig godt i yrket. Hverdagen med elever og kolleger er virkelig herlig! Føler jeg får brukt så mange ulike sider av både utdanningen og personligheten min, og koser meg virkelig i klasserommet. Får gode tilbakemeldinger fra både elever, foreldre, kolleger og ledelse, så jeg tror at dette er "riktig hylle" for meg. Samtidig er det noen ting ved jobben som skremmer meg litt, og som jeg tenker veldig mye på. Dette knytter seg til hvor mye tid og energi jeg opplever at jobben tar, med påfølgende mangel på tid med familien og barna mine. Jeg får bare noen få timer sammen med dem som betyr aller mest for meg, og det gjør skikkelig vondt. Og den tiden man får, er jo gjerne ikke den beste heller. Morgenstress og middagstrøtthet. Det hender at jeg begynner å gråte over dette når jeg går på gata eller sitter alene på kontoret, det er veldig pinlig. Fritid og alenetid har jeg omtrent ikke hatt siden jeg begynte. Jeg føler at dagene aldri ender. Jeg har ikke tid til noe av det jeg gjorde før, er liksom ikke "hjemme". Skulle så gjerne hatt kvelden fri til å koble av, pusle med noen hobbyer, ta en treningsøkt, fikse litt i hjemmet, hente meg litt inn, kanskje av og til gå ut og finne på noe med noen venner. Men jeg vet at når morgendagen kommer, så møtes jeg av 32 par øyne som forventer at jeg har en plan, og helst en god en. Så da blir det å sette av kvelden til rettearbeid, gi tilbakemeldinger, fullføre det jeg ikke rakk da jeg måtte haste fra jobb, lese meg opp på morgendagens temaer, forberede, planlegge... Til jeg stuper i seng rett før ti. Som om ikke kveldsarbeidet er nok, så har jeg ikke følelsen av å ha fri i helgene heller. En ting er rettearbeid, som dessverre må komme med jevne mellomrom. Men jeg har også undervisning fra 0800 mandag morgen, og denne må forberedes søndag kveld. Fredagene er min lengste undervisningsdag, så jeg rekker ikke å kopiere eller planlegge noe for mandag før jeg må dra fra jobb.

Jeg har hørt at det første og andre året som lærer er et sant helvete, men at det blir bedre etter det. (Glemte vel å nevne det, men er i mitt andre år som lærer.) Men når jeg leser statuser fra folk med tjue års erfaring i yrket, som beskriver at de sitter og planlegger i juleferien, da mister jeg virkelig motet. Med forbehold om at det kan være mange fersiser i slike grupper, så ser jeg også at aktiviteten i diverse lærergrupper og undervisningsopplegg-grupper på Facebook tilsynelatende ikke minker selv om det er juleferie. Dette gir ikke akkurat inntrykk av at læreryrket blir mer "innenfor vanlig arbeidstid" med årene... Å jobbe en og annen kveld eller helg, det må man vel regne med i alle yrker. Men å ofre så mye som det jeg føler at jeg gjør, alle de kveldene og helgene på bekostning av familietid og egentid, det er det ikke verdt. Vet ikke helt hvor jeg vil med innlegget. Kanskje bare høre noen andres erfaringer... Blir det bedre? Får du kvalitetstid med familien? Får du tid til egne ting igjen? Du har ikke tilfeldigvis klart å komme deg ut av læreryrket og inn i noe annet som går innenfor "normal" arbeidstid? (Har inntrykk av at folk blir lærere etter å ha gått lei av andre yrker, aldri omvendt...) 

Anonymkode: 0150f...f64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er veldig forskjellig hvordan dette oppleves. Jeg følte det ble bedre etter  tre år i yrket, men arbeidet som lærer tar aldri slutt. 

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsuken for en lærer er vel på 42,5 timer. Men dette blir du jo kompensert for med kjempemye avspasering i sommer-, jule- høst-, vinter-, og påskeferie. 

Etter noen år blir du nok mer effektv i arbeidet. I tillegg kan du gjerne gjenbruke en del materiell, og må ikke lage alt fra bånn hvert år. 

Omtrent hele morsslekten min er lærere, og ja, de må jo sitte og rette en del oppgaver på kveldstid (men det får de jo betalt for, det inngår i de 42,5 timene). Men det blir nok lettere med årene, ja. 

Anonymkode: 306fd...5ab

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg endte med å gi opp. Aldri har jeg hatt en mer krevende jobb enn som lærer. Jeg jobbet hver kveld, 12-15 timer hver helg, i tilegg til ferier. Begynte til slutt å skrive ned alle timene og fant ut at jeg hver uke jobbet over 50 timer, dvs. en hel dag gratis hver eneste uke. Jeg har barn selv, og vil bruke kvelder og helger med barnet. Man lever jo ikke får å jobbe, men jobber for å leve. 

Anonymkode: def29...ffe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I kunnskapsintensitive yrker: Det blir aldri bedre med tanke på jobb/fritidbalanse, det er bare å venne seg til først som sist. For lærere blir det sannsynligis litt letter med tanke på å lage opplegg/undervisning siden man kan gjenbruke litt fra år til år, men man må stadig følge med i utviklingen uansett. Men jeg syntes ikke lærere har det så ille uansett, selv om det sikkert er tøft når det står på, så har de lange perioder med avspasering og ferier om sommeren. 

Anonymkode: af9bb...750

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg endte med å gi opp. Aldri har jeg hatt en mer krevende jobb enn som lærer. Jeg jobbet hver kveld, 12-15 timer hver helg, i tilegg til ferier. Begynte til slutt å skrive ned alle timene og fant ut at jeg hver uke jobbet over 50 timer, dvs. en hel dag gratis hver eneste uke. Jeg har barn selv, og vil bruke kvelder og helger med barnet. Man lever jo ikke får å jobbe, men jobber for å leve. 

Dere har jo lange perioder med avspasering og fri om sommeren. Jobber i en annen bransje, og der er det 50--70 timer jevnt som det er, året rundt. Uten mulighet til å avspasere. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere har jo lange perioder med avspasering og fri om sommeren. Jobber i en annen bransje, og der er det 50--70 timer jevnt som det er, året rundt. Uten mulighet til å avspasere. 

Men du får gjerne betalt for dette?

Anonymkode: 5704e...452

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men får du ikke overtidsbetalt for det da? Jeg jobbet jo den ekstra dagen gratis? Hverken avspasering eller betaling.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags yrke er dette? Selvstendig næringsdrivende stiller jo i en litt spesiell stilling, om det er det du jobber innenfor. 

Har venner som jobber veldig mye kvelder og helger. Men de får jo faktisk betalt for dette. 

Håper høstferier og vinterferier etterhvert kan bli "ferie", og ikke bare "retteferie". "De lange og mange feriene" trekkes jo ofte fram som en gulrot ved læreryrket, men så langt har jeg bare opplevd at sommerferien faktisk er en ferie... De andre avspaseringene har blitt brukt til retting og planlegging, og til å ta igjen alt man ikke har rukket i perioden før. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du får gjerne betalt for dette?

Anonymkode: 5704e...452

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men får du ikke overtidsbetalt for det da? Jeg jobbet jo den ekstra dagen gratis? Hverken avspasering eller betaling.

Jobber i et teknisk yrke. Og nei, det er ikke overtidsbetalt eller avspasering, kun fastlønn. Den er kanskje litt høyere, men den kompenserer ikke for så mye jobb i det store og hele. Men det nytter heller ikke å bytte jobb, for nesten alle stililnger er på tilsvarende vis, og jeg har flere venner og bekjente som jobber like mye og sågar mer enn meg. Det er ganske vanlig i mange kunnskapsyrker, og skal man ha en jobb, så må man stå på. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags yrke er dette? Selvstendig næringsdrivende stiller jo i en litt spesiell stilling, om det er det du jobber innenfor. 

Har venner som jobber veldig mye kvelder og helger. Men de får jo faktisk betalt for dette. 

Håper høstferier og vinterferier etterhvert kan bli "ferie", og ikke bare "retteferie". "De lange og mange feriene" trekkes jo ofte fram som en gulrot ved læreryrket, men så langt har jeg bare opplevd at sommerferien faktisk er en ferie... De andre avspaseringene har blitt brukt til retting og planlegging, og til å ta igjen alt man ikke har rukket i perioden før. 

Ikke selvstendig næringsdrivende. Ja, mange får betalt for det, men desto flere får en fastlønn, men den reflekterer gjerne ikke 30-100% mer arbeid i løpet av året enn en 100% stilling. 

Skjønner godt at det er hardt, men lærere har da i det minste nesten to måneder fra midten av juni til midten av august. Det skulle jeg gitt mye for å ha, i stedet for å ha max 4-5 dager uten å måtte jobbe. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke selvstendig næringsdrivende. Ja, mange får betalt for det, men desto flere får en fastlønn, men den reflekterer gjerne ikke 30-100% mer arbeid i løpet av året enn en 100% stilling. 

Skjønner godt at det er hardt, men lærere har da i det minste nesten to måneder fra midten av juni til midten av august. Det skulle jeg gitt mye for å ha, i stedet for å ha max 4-5 dager uten å måtte jobbe. 

Du er god som orker. Men må si det høres ut som urimelige arbeidsvilkår. Jeg klarte ikke jobbe så mye uke etter uke. Kroppen sa bare stopp til slutt. En utbrent lærer er ikke bra for elevene, så jeg hadde ikke annet valg enn å finne meg enn jobb med mer normale arbeidstider.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er god som orker. Men må si det høres ut som urimelige arbeidsvilkår. Jeg klarte ikke jobbe så mye uke etter uke. Kroppen sa bare stopp til slutt. En utbrent lærer er ikke bra for elevene, så jeg hadde ikke annet valg enn å finne meg enn jobb med mer normale arbeidstider.

Ja, jeg syntes bransjen jeg jobber i for ofte er urimelig, men man lærer jo mye. Men jeg orker nok ikke dette kjøret til pensjonsalder, så jeg sier maks 1-2 år til før jeg finner en annen bransje. 

AnonymBruker
Skrevet

Det blir lettere etter hvert, da kan du gjenbruke materialet fra tidligere år og slipper å «finne opp kruttet på nytt» hver gang. I tillegg kompenseres du jo med fri hele sommeren samt høstferie, vinterferie, juleferie og påskeferie, noe som andre yrkesgrupper som også har stor arbeidsbelastning bare kan drømme om (nei, slett ikke alle får betalt for å jobbe langt over 100% stilling. Mange har såkalte «særlig uavhengige stillinger» (selv om jobben absolutt ikke kvalifiserer til dette i hht arbeidsmiljøloven) eller opparbeider seg lassevis med «avspasering» som de aldri får mulighet til å avvikle og som kanskje til og med blir slettet ved nyttår) 

At du nå bruker mye av feriene/avspaseringsperiodene til returarbeidet og planlegging vil gå seg til etter som du får mer erfaring og kan gjenbruke materiale fra tidligere år. 

Lykke til! 

Anonymkode: 878a7...58f

AnonymBruker
Skrevet

For dere som skal "trøste" med å si at de får jo betalt for det. Det har ikke noe med saken å gjøre når det er tiden til familien som blir spist opp. Det er ikke jobben i seg selv, men at den jobben man gjør går ut over familietid.

Anonymkode: f89ea...579

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir lettere etter hvert, da kan du gjenbruke materialet fra tidligere år og slipper å «finne opp kruttet på nytt» hver gang. I tillegg kompenseres du jo med fri hele sommeren samt høstferie, vinterferie, juleferie og påskeferie, noe som andre yrkesgrupper som også har stor arbeidsbelastning bare kan drømme om (nei, slett ikke alle får betalt for å jobbe langt over 100% stilling. Mange har såkalte «særlig uavhengige stillinger» (selv om jobben absolutt ikke kvalifiserer til dette i hht arbeidsmiljøloven) eller opparbeider seg lassevis med «avspasering» som de aldri får mulighet til å avvikle og som kanskje til og med blir slettet ved nyttår) 

At du nå bruker mye av feriene/avspaseringsperiodene til returarbeidet og planlegging vil gå seg til etter som du får mer erfaring og kan gjenbruke materiale fra tidligere år. 

Lykke til! 

Anonymkode: 878a7...58f

Jepp, det uthevede er jeg godt kjent med :(

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For dere som skal "trøste" med å si at de får jo betalt for det. Det har ikke noe med saken å gjøre når det er tiden til familien som blir spist opp. Det er ikke jobben i seg selv, men at den jobben man gjør går ut over familietid.

Og som mange påpeker, det er ytterst få "kunnskapsjobber" som ikke går like mye ut over familietiden.

De aller fleste jeg kjenner, som ikke jobber turnus eller tilsvarende (altså har en jobb der noen tar over når de går hjem.) sliter med akkurat det samme.

Det er jobb fra 08.00-16.00 hver dag. (Familietid fra 06-07 og fra 17-20.) Bortsett fra at de må sitte lenge noen dager i uka (Flexitid, som brukes for å dekke opp skolens ferier, fridager, foreldrekaffer osv.)

Det er 5 uker ferie hvert år, som skal dekke opp skolens juleferie, påskeferie, vinterferie, høstferie og 8 uker sommerferie. Dvs, barna tvinges til å måtte være på SFO i feriene, eller foreldrene bruker all sin opparbeidede tid til å forsøke å dekke inn så mye som mulig av barnas ferier.

Kveldsarbeid er ganske vanlig for å klare å få gjort unna arbeidsmengden på jobben. Og det å måtte "svare på ett par mail" eller "bare ta en telefon eller fem" er helt normalt i alle ferier. (Spesielt høstferie og vinterferie, som er normaltid for resten av verden.)

Jeg forstår at lærer er frustrert over at de må bruke mye av tiden de ikke har undervisning til å forberede/rette. Men det følger altså med jobben.

Jeg tror i mye større grad det er forventingen om å kunne være sammen med barna og familien i alle ferier, og i tillegg mer enn noen timer hver dag på hverdager. At man liksom er en dårlig forelder om man ikke er 100% tilgjengelig all den tid man ikke fysisk er på jobb.

Når det gjelder hobbyer i perioden med barn og familieliv, så handler dette om prioritering av tid. Og hvis tiden prioriteres å være ajour på jobb og å ha tid med barna, så blir det faktisk ikke mye tid til overs for å være med venner eller trene eller andre ting man brukte tid på før man fikk familie.

Jeg vil tippe TS i tillegg til å være fersk lærer, også er småbarnsforelder. Og at det egentlig ikke er læreryrket som er frustrerende, men det ganske så intense og slitsomme småbarnslivet, der man aldri føler at tiden strekker til til alt man tror "alle andre" rekker.

Det blir bedre når barna blir mer selvstendige, når du blir tryggere i jobben, og når du senker lista for forventningene til deg selv og hva du skal klare å ha tid til.

Jeg vet jeg selv hadde dårlig samvittighet da jeg lot mitt eldste barn være mer enn 5 timer om dagen i barnehagen. Og følte jeg hadde altfor lite tid med barn hjemme når jeg ikke kom hjem før 16.00 på en hverdag.
Nå går det helt greit at barna en gang i blant hentes 16.30, eller at jeg ikke kommer hjem før 18.00 på en hverdag. (Evt. at jeg faktisk prioriterer venner og ikke kommer hjem før etter barna er lagt.) Barna har nemlig en far som kan håndtere familielivet når jeg ikke er der.
Verden går rundt, og barna ser ut til å bli oppegående, selvstendige personer som klarer seg bedre enn "hønemor og hønefar" av og til tror. Til tross for at de av og til må være lenger alene eller på SFO fordi vi har krevende jobber, og faktisk ikke klarer å hente/levere like sent/tidlig som hjemmeværende mødre.  

Anonymkode: c81b1...c06

• Liker 1
Gjest GiftMann38
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nesten så man kunne tro at de månedene man har fri resten av året er ment til å kompensere for dette!

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Det er nesten så man kunne tro at de månedene man har fri resten av året er ment til å kompensere for dette!

Nei, det er feil. Lærere har 42,5 timers arbeidsuke ikke 37,5. De ekstra timene hver uke er avspasering 4 uker om sommeren og de andre feriene. Når man da jobber 50-55 timer hver uke jobber man 8-13 timer gratis. Altså hverken lønn eller avspasering. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Ville trodd at familietid er viktigere jevnt over enn bare i ferier. 

Jeg ville heller hatt moren min tilgjengelig for meg en time ekstra hver ettermiddag/kveld enn noen ekstra uker i ferier hvert år. 

Og så tenker jeg ofte på at de som er misunnelige (dette er generelt og ikke svar til det siterte fra GiftMann38) på all ferien som lærere får, egentlig burde vært glad for at lærere er der. Til å oppdra og lære bort og rette prøver og ta telefoner fra foreldre og trøste hvis barnet har det vondt osv osv osv. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...