AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #1 Skrevet 4. januar 2018 I går var svigermor på besøk.. Det nærmet seg leggetid for femåringen vår, så jeg begynte med å børste det ekstremt flokete håret til jenta mens vi snakket rundt bordet. Pga. ekstreme floker og straks leggetid, så ble femåringen naturligvis sutrete og sint fordi det gjorde vondt når jeg børstet. Og for hver lille lyd datteren vår lagde så blir bestemoren da hysterisk og begynne å erte om at vi måtte klippe håret kort og at hun ikke kan ha langt hår dersom det skal være slik. Datteren vår sier da: Bestemor er slem!, går på kjøkkenet og smeller døren etter seg mens hun gråter.. Da begynner svigermor å spørre oss hvorfor vi lar henne holde på slik, at hadde det vert opp til henne så hadde hun puttet jenta i seng for lenge siden, uten kveldsmat osv.. Jenta kommer etter en liten stund tilbake, etter en liten prat med faren som hadde fått roet henne, og krabber rett opp i fanget mitt.. Da reiser svigermor seg opp og sier at hun ikke orker å være hos oss når hun er slik, og at hun da blir lei seg. Min mann hisser seg opp og blir sint på sin mor.. og der går hun ut døren, også sint. Ettermiddagen sin det Men slik er det alltid.. Når femåringen oppfører seg, slik jeg mener, at er normalt for en femåring, så takler ikke svigermor dette.. Hun mener visstnok at alle barn skal sitte fint på fanget, gi besteforeldrene sine klemmer og smile hele tiden. Og viser de tegn til sinne, følelser eller trass, så er det noe alvorlig feil med oppdragelsen. Hva gjør jeg med dette? Det er så utrivelig når det blir slik hveeer gang.. Anonymkode: 91fd3...bb2 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #2 Skrevet 4. januar 2018 Det der var akkurat som å lese om min egen mor Anonymkode: 74cce...41b 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #3 Skrevet 4. januar 2018 Sånn var mormoren min også. Hun stemplet meg som et Vanskelig Barn, noe som traff meg veldig hardt. Så snakk med datteren deres, og si at det er helt normalt og ok å være sint og sur av og til, og at hun ikke skal høre på bestemor om hun sier hun er slem. Og snakk med svigermor. Si klart ifra at det er dere som oppdrar datteren deres, og at om hun ikke tåler at ungen oppfører seg som en unge, så får hun rettt og slett bare gå sin vei, da. Og det uten å komme med kommentarer, da er hun ikke lenger velkommen. Kommer hun med en sånn kommentar, si rolig ifra at dette har dere snakket om, og at om hun sier slike ting, så må hun gå hjem, da er hun ikke velkommen hos dere så lenge hun ikke respekterer deres regler. Anonymkode: 71811...e84 6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #4 Skrevet 4. januar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn var mormoren min også. Hun stemplet meg som et Vanskelig Barn, noe som traff meg veldig hardt. Så snakk med datteren deres, og si at det er helt normalt og ok å være sint og sur av og til, og at hun ikke skal høre på bestemor om hun sier hun er slem. Og snakk med svigermor. Si klart ifra at det er dere som oppdrar datteren deres, og at om hun ikke tåler at ungen oppfører seg som en unge, så får hun rettt og slett bare gå sin vei, da. Og det uten å komme med kommentarer, da er hun ikke lenger velkommen. Kommer hun med en sånn kommentar, si rolig ifra at dette har dere snakket om, og at om hun sier slike ting, så må hun gå hjem, da er hun ikke velkommen hos dere så lenge hun ikke respekterer deres regler. Anonymkode: 71811...e84 Takk Datteren vår er nok av den temperamentfylte sorten, men langt ifra noe problembarn... Med en ettermiddag etter en romjul full av rangling så mener jeg at oppførselen hennes var helt normal.. Datteren vår var helt rar etter at svigermor hadde gått ut døren, og var svææært hjelpsom og blid.. Så jeg tror hun skjønte hvem som tok feil, etter at pappaen hennes kjeftet slik på mamman sin :o Men en rolig prat med svigermor er nok på sin plass, ja! Anonymkode: 91fd3...bb2 3
Gjest chisandra Skrevet 4. januar 2018 #5 Skrevet 4. januar 2018 Minner meg om oldemoren min da jeg var liten. Barn skulle knapt nok synes, og hvertfall ikke høres.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #6 Skrevet 4. januar 2018 Litt OT, men jeg har også slikt problemhår. Har dere prøvd tangle teezer-børsten? Den er hekt fantastisk!! Anonymkode: 6b1ac...738 7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #7 Skrevet 4. januar 2018 Nja... Blir lett å skylde på svigermor her. Hvis barnet har generelt litt dårlig adferd og blir sint for det minste ting så synes jeg det er greit å reagere på. Hvis dere ønsker en liten diva Queen med dårlig temperamentregulering, så vil hun ikke bli godt likt av andre voksne eller barn fremover.. spesielt når hun begynner på skolen. Ja, hun er bare 5 år, men hvis dere ikke setter grenser for dårlig regulert aggresjon og bare tenker at hun er et barn med å ta henne opp på fanget etter dårlig adferd så gjør dere barnet en bjørnetjeneste fremover. Har man langt hår må barnet takle å bli gredd eller klippe. Jeg tipper det er flere ting svigermor reagerer på fordi det er normalt å reagere på. Man ønsker ikke sutrete barn og hvis foreldrene ikke setter klare grenser, blir det resultatet. Anonymkode: b2412...ae6 17
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #8 Skrevet 4. januar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt OT, men jeg har også slikt problemhår. Har dere prøvd tangle teezer-børsten? Den er hekt fantastisk!! Anonymkode: 6b1ac...738 vi har den Anonymkode: 91fd3...bb2 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #9 Skrevet 4. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nja... Blir lett å skylde på svigermor her. Hvis barnet har generelt litt dårlig adferd og blir sint for det minste ting så synes jeg det er greit å reagere på. Hvis dere ønsker en liten diva Queen med dårlig temperamentregulering, så vil hun ikke bli godt likt av andre voksne eller barn fremover.. spesielt når hun begynner på skolen. Ja, hun er bare 5 år, men hvis dere ikke setter grenser for dårlig regulert aggresjon og bare tenker at hun er et barn med å ta henne opp på fanget etter dårlig adferd så gjør dere barnet en bjørnetjeneste fremover. Har man langt hår må barnet takle å bli gredd eller klippe. Jeg tipper det er flere ting svigermor reagerer på fordi det er normalt å reagere på. Man ønsker ikke sutrete barn og hvis foreldrene ikke setter klare grenser, blir det resultatet. Anonymkode: b2412...ae6 En sliten femåring etter mange kvelders rangling og en brå start på barnehagen igjen, må få lov til å sutre litt.. Det var ikke mye sutring, og når bestemoren i tillegg begynner å erte og lage voldsomt oppstyr rundt sutringen så skjønner jeg at hun ble irritert og sint. Hun fikk komme i fanget etter at hun og pappaen hadde hatt seg en prat, og da var hun bare lei seg.. Så det var ikke slik at hun bare fikk buse i vei heller.. Anonymkode: 91fd3...bb2 7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #10 Skrevet 4. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En sliten femåring etter mange kvelders rangling og en brå start på barnehagen igjen, må få lov til å sutre litt.. Det var ikke mye sutring, og når bestemoren i tillegg begynner å erte og lage voldsomt oppstyr rundt sutringen så skjønner jeg at hun ble irritert og sint. Hun fikk komme i fanget etter at hun og pappaen hadde hatt seg en prat, og da var hun bare lei seg.. Så det var ikke slik at hun bare fikk buse i vei heller.. Anonymkode: 91fd3...bb2 Jaja, mange dagers rangling for en 5 åring er ikke bra. Juleferie eller ei, så trenger barn søvn som kjent for at humør og alt annet skal være normalt. Våre barn sover aldri inn tapt søvn og får maks være oppe en time lenger i helger eller ferie. Rett og slett fordi de blir vanskelige.Tipper dere er i en boble der dere ikke gjør noe feil og det vil slå tilbake på dere selv når flere utfordringer vil komme. Anonymkode: b2412...ae6 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #11 Skrevet 4. januar 2018 Sånn kan mine besteforeldre også være, nå mot sine oldebarn. Heldigvis sier de ikke mye direkte til barna, men de lar det komme tydelig frem i samtale med oss voksne at barna er "vanskelige" - gjelder spesielt min søsters barn. Resultatet er at min både min søster, mine foreldre OG mine besteforeldre går på nåler når vi er samlet alle sammen. Dette merker selvfølgelig barna og blir forvirret og frustrerte og dermed vanskeligere å ha med å gjøre. Håpløst... Ettersom det i vårt tilfelle er snakk om svært gamle oldeforeldre har vi kommet frem til at vi ikke orker å "ta kampen", men i deres tilfelle hvor det er bestemoren er det nok på sin plass med en samtale. Gjerne på tomannshånd mellom din mann og hans mor. Anonymkode: a16fc...151 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #12 Skrevet 4. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jaja, mange dagers rangling for en 5 åring er ikke bra. Juleferie eller ei, så trenger barn søvn som kjent for at humør og alt annet skal være normalt. Våre barn sover aldri inn tapt søvn og får maks være oppe en time lenger i helger eller ferie. Rett og slett fordi de blir vanskelige.Tipper dere er i en boble der dere ikke gjør noe feil og det vil slå tilbake på dere selv når flere utfordringer vil komme. Anonymkode: b2412...ae6 Herrefred da... Det er jo helt normalt for en femåring å ha sine utbrudd, til og med når hverdagsrutinene er på plass. Å forvente at et barn skal sitte pent og smile dagen lang er totalt urealistisk. Å aldri avvike fra rutiner og regler er også urealistisk. At barn blir lei seg og sinte for det vi voksne anser som bagateller hører med til småbarnslivet. Det høres ut for meg som at TS og mannen hennes har gode rutiner for å takle dette, og hjelpe barnet med å bearbeide følelsene sine når de tar overhånd. Hvis bestemoren ikke tåler dette er det hun som har et problem. Anonymkode: a16fc...151 8
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #13 Skrevet 4. januar 2018 Godt å lese at mannen din blir sint på henne for det. Det viktigste er at barnet deres skjønner at dere har henne i ryggen og forsvarer henne uansett. Deretter er forholdet deg og mannen imellom viktigst. Etter deeeeet igjen så kommer hun. Går an å snakke om respekt og "childism". Kanskje spørre henne om hun har opplevd å få råd og kritikk hun ikke ba om da hun hadde småbarn. Få henne til å sette deg inn i deres situasjon. Fortell hvordan dere planlegger å oppdra henne, kanskje dra frem noen eksempler på hvordan tidene har forandret seg osv. For jeg synes det høres ut som om dere har helt forskjellige forventninger til hva barneoppdragelse betyr, så prøv å få henne til å se deres synspunkt og helheten i det. Og samtidig så burde dere kanskje ikke forvente at hun egentlig skal forandre seg. Å forvente det av en eldre dame er ikke så lett. Ikke umulig, men kanskje ikke hensiktsmessig. Forbered også datteren deres på hva som vil møte henne når svigers kommer. At det ikke er noe galt med datteren deres, men at bestemor er streng og har hatt det sånn og sånn da hun vokste opp og derfor kan bli sur. Anonymkode: f1a8a...fbf 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #14 Skrevet 4. januar 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jaja, mange dagers rangling for en 5 åring er ikke bra. Juleferie eller ei, så trenger barn søvn som kjent for at humør og alt annet skal være normalt. Våre barn sover aldri inn tapt søvn og får maks være oppe en time lenger i helger eller ferie. Rett og slett fordi de blir vanskelige.Tipper dere er i en boble der dere ikke gjør noe feil og det vil slå tilbake på dere selv når flere utfordringer vil komme. Anonymkode: b2412...ae6 Jeg tror det er du som er dypt begravd i den bobla. Leser du i det hele tatt det du skriver før du trykker på "send", eller er du like nedlatende og passiv aggressiv i virkeligheten også? Anonymkode: 8621a...114 11
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #15 Skrevet 5. januar 2018 På 4.1.2018 den 10.30, AnonymBruker skrev: Jaja, mange dagers rangling for en 5 åring er ikke bra. Juleferie eller ei, så trenger barn søvn som kjent for at humør og alt annet skal være normalt. Våre barn sover aldri inn tapt søvn og får maks være oppe en time lenger i helger eller ferie. Rett og slett fordi de blir vanskelige.Tipper dere er i en boble der dere ikke gjør noe feil og det vil slå tilbake på dere selv når flere utfordringer vil komme. Anonymkode: b2412...ae6 Du er vel den type svigermor/bestemor du siden du er så kvass? Anonymkode: eea4a...9c6 5
tussi680 Skrevet 5. januar 2018 #16 Skrevet 5. januar 2018 Nei sånn bestemor er jeg ikke. Det er å blande seg inn i en families oppdragelse selv om det er ens sønn/ datter som er forelder. Får råd om vi prater om det felles på kjøkkenet vi voksne.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #17 Skrevet 5. januar 2018 På 4.1.2018 den 10.30, AnonymBruker skrev: Jaja, mange dagers rangling for en 5 åring er ikke bra. Juleferie eller ei, så trenger barn søvn som kjent for at humør og alt annet skal være normalt. Våre barn sover aldri inn tapt søvn og får maks være oppe en time lenger i helger eller ferie. Rett og slett fordi de blir vanskelige.Tipper dere er i en boble der dere ikke gjør noe feil og det vil slå tilbake på dere selv når flere utfordringer vil komme. Anonymkode: b2412...ae6 Så en 5-åring som sutrer skal man adferdskorrigere? Hva da med en dame på 50 pluss som ikke mestrer normal høflighet? Skal man 10-doble korrigeringer, mener du? Eller la henne være fordi hun er for gammal til å lære? Du kan si hva du vil om oppførselen til barnet. Det er likevel sånn at alle voksne skal oppføre seg respektfullt og høflig ovenfor andre mennesker, da innbefattet barn. Gjør de ikke det så må andre voksne rundt dem ta seg på tak og gjøre jobben foreldrene skulle tatt seg av: nemlig grunnleggende oppdragelse. Anonymkode: 261fc...c46 3
h/k Skrevet 6. januar 2018 #18 Skrevet 6. januar 2018 Kjøp en hårolje hos frisør (de dyre er best!). Det hjelper mye på mitt hår som er veldig tynt og floker seg fort.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #19 Skrevet 6. januar 2018 På 04/01/2018 den 10.30, AnonymBruker skrev: Jaja, mange dagers rangling for en 5 åring er ikke bra. Juleferie eller ei, så trenger barn søvn som kjent for at humør og alt annet skal være normalt. Våre barn sover aldri inn tapt søvn og får maks være oppe en time lenger i helger eller ferie. Rett og slett fordi de blir vanskelige.Tipper dere er i en boble der dere ikke gjør noe feil og det vil slå tilbake på dere selv når flere utfordringer vil komme. Anonymkode: b2412...ae6 Du kommer til å bli en sånn besteforelder som ts beskriver. Good job. Håpe svigerdatter eller -sønnen din er bestemt meg deg og kaster deg ut om du er ufin med en unge som bare er en unge. Anonymkode: eb9c3...05e 3
Gjest Blondie65 Skrevet 6. januar 2018 #20 Skrevet 6. januar 2018 Leste jeg rett? Bestemor kommenterer at man må klippe håret og blir deretter sur når barnebarnet blir såret over det? Hva slags dust er denne bestemoren? Her la hun opp til selvmål og i motsetning til 5-åringen - som ikke har referanseramme nok til å vite når noe er en (dårlig) spøk eller ramme alvor - bør bestemor virkelig gå i seg selv og lære seg at når man er slem så kan man risikere å bli kalt slem. Kudos til barnet for å si fra, bestemor: dra hjem og tenk over oppførselen din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå