Gå til innhold

Finnes det regler for hvordan arb.giver skal opptre om arbeidstaker ringer inn syk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Opplever å få kjeft om jeg ringer inn syk. Er dette lov? Noen lover som sier noe om dette? Hvem kan kontaktes for hjelp?

Anonymkode: a8958...c91

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kontakter din plasstillitsvalgte, dersom du er organisert.

Eventuelt verneombudet på arbeidsplassen.

Anonymkode: ba1ca...a22

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er du syk, så er du syk. Er så lei av å høre om ledere som absolutt ikke har lederevner. 

Alt de trenger å si er: "Åja. Det var dumt. God bedring. Ring oss gjerne om en oppdatering i morgen"

De skal fikse vikar. Ikke du. 

Ang kjefting så får du ta det med tillitsvalgt eller fagorganisasjonen din.

Skulle ønske det fantes svartelister over dårlige ledere, som aldri fikk holde slike posisjoner med mindre de fikk et 3 måneders opplæringsskurs i etikk, moral og godt arbeidsmiljø.

Anonymkode: 84332...690

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver har ikke lov til å kjefte, enkelt og greit.  Min arbeidsgiver sier bare god bedring. Så leverer  eg egenmedlingskjema når jeg er tilbake på jobb. Det er sånn det skal være. Jeg jobber i staten. 

Det skaper merarbeid for arbeidsgiver å finne vikar og slikt, men kjefting på den som ringer inn syk er ikke ok. Organiser deg og snakk med fagforening og verneombud hvis dette er tilbakevendene at arbedsgiver klager, kjefter osv. 

Anonymkode: 69859...bd2

• Liker 1
Gjest padawan
Skrevet

Hvorfor kjefter sjefen din? Er du mye borte? 

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver har ikke lov til å straffe deg på noe vis (f. eks. gjennom hersketeknikker som kjeft og kritikk), men dessverre er dette normalen i dagens arbeidsliv. Ingen bryr seg om AML, og ingen bryr seg om arbeidsmiljø, og du må bare være tøff tilbake. 

Anonymkode: 8b10d...718

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som fungerer mot slike ledere er at man er tøff / direkte tilbake "Jeg har rett til å ta egenmelding om jeg er syk, og jeg er syk i dag.". Forutsatt at du faktisk har opparbeidet egenmeldingsrettigheter, da. 

Anonymkode: 37d15...2ca

• Liker 1
Gjest padawan
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Forutsatt at du faktisk har opparbeidet egenmeldingsrettigheter, da. 

Anonymkode: 37d15...2ca

og ikke har tatt for mange egenmedlingsdager enn man faktisk har rett til. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, padawan skrev:

og ikke har tatt for mange egenmedlingsdager enn man faktisk har rett til. 

har man tatt for mange, så har man mistet retten til egenmeldingsdager. Det betyr ikke at TS skal få kjeft, men få beskjed om at arbeidsgiver nå krever legeerklæring for at det ikke skal bli ugyldig fravær. 

Anonymkode: 84332...690

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...