Wiwa Skrevet 4. januar 2018 #1 Skrevet 4. januar 2018 Hei, Nå trenger jeg litt hjelp fra dere som har kunnskap eller erfaring på dette med trening og kosthold i forhold til vektnedgang. Har en sittestillende jobb, men trener intervalltrening og går tur i fjellet et par ganger i uken. Har et ønske om å både gå ned i vekt og forbedre oksygenopptaket mitt. Etter å ha regnet ut vekt, alder og høyde og aktivitetsnivå har jeg funnet ut at mitt daglige kaloribehov er rundt 2300 kcal. Etter å ha snakket med en god bekjent her om dagen ble jeg litt forvirret. Han mente mitt daglige kaloribehov var 2500, og at hvis jeg skulle ned i vekt så trengte jeg ikke å drive med intervalltrening, men heller gå tur 3 ganger i uken på 20 min slik at jeg ble litt svett. Han sa jeg kunne øke gåturene etter hvert, men at jeg fortsatt skulle spise mitt daglige kaloribehov. Dette er hva jeg trodde var tiltakene man må gjøre hvis man ønsker å gå ned i vekt: At man skal ligge på ca. 500 kcal i underskuff på vårt daglige kaloribehov eller forbbrenne 500 kcal med trening. At grunnen til man evt. ikke går ned i vekt er pga kostholdet. Det hjelper ikke å trene seg i hel. At intervalltrening er bra hvis man skal ned i vekt og forbedre kondisjonen At fjelltur er bra for kondisjonen At man skal spise mye grønnsaker, fisk, kylling og det sunne fettet når man skal ned i vekt. At man bør kutte ned på sukker/stivelse At man skal kombinere styrketrening og kondisjon At man må gjøre en varig livsstilsendring (kosthold). Ikke diett At det er viktig med balanse i forhold til sjokolade/alkohol o.l At man som regel går opp i vekt etter vektnedgangen siden man begynner å spise normalt igjen. At man skal spise regelmessig og gjerne 4-6 måltider til dagen Noen som kan forklare meg litt om hva som faktisk fungerer I praksis, og hjelpe meg litt på vei her?
Jiffi Skrevet 4. januar 2018 #2 Skrevet 4. januar 2018 7 minutter siden, Wiwa skrev: Hei, Nå trenger jeg litt hjelp fra dere som har kunnskap eller erfaring på dette med trening og kosthold i forhold til vektnedgang. Har en sittestillende jobb, men trener intervalltrening og går tur i fjellet et par ganger i uken. Har et ønske om å både gå ned i vekt og forbedre oksygenopptaket mitt. Etter å ha regnet ut vekt, alder og høyde og aktivitetsnivå har jeg funnet ut at mitt daglige kaloribehov er rundt 2300 kcal. Etter å ha snakket med en god bekjent her om dagen ble jeg litt forvirret. Han mente mitt daglige kaloribehov var 2500, og at hvis jeg skulle ned i vekt så trengte jeg ikke å drive med intervalltrening, men heller gå tur 3 ganger i uken på 20 min slik at jeg ble litt svett. Han sa jeg kunne øke gåturene etter hvert, men at jeg fortsatt skulle spise mitt daglige kaloribehov. Dette er hva jeg trodde var tiltakene man må gjøre hvis man ønsker å gå ned i vekt: At man skal ligge på ca. 500 kcal i underskuff på vårt daglige kaloribehov eller forbbrenne 500 kcal med trening. At grunnen til man evt. ikke går ned i vekt er pga kostholdet. Det hjelper ikke å trene seg i hel. At intervalltrening er bra hvis man skal ned i vekt og forbedre kondisjonen At fjelltur er bra for kondisjonen At man skal spise mye grønnsaker, fisk, kylling og det sunne fettet når man skal ned i vekt. At man bør kutte ned på sukker/stivelse At man skal kombinere styrketrening og kondisjon At man må gjøre en varig livsstilsendring (kosthold). Ikke diett At det er viktig med balanse i forhold til sjokolade/alkohol o.l At man som regel går opp i vekt etter vektnedgangen siden man begynner å spise normalt igjen. At man skal spise regelmessig og gjerne 4-6 måltider til dagen Noen som kan forklare meg litt om hva som faktisk fungerer I praksis, og hjelpe meg litt på vei her? Hei tar meg den frihet av å svare da jeg har både utdannelse og erfaring på området. svarer punktvis nedover i forhold til innlegget ditt. #en utregning av kaloribehov vil alltid være et estimat. Om du har funnet 2300kcal så kan det være en dag mens en annen dag der du er mer aktiv, så vil 2500 være mest riktig. Det kommer også ann på hvilken formel som er benyttet for utregning.Mitt forlag er å legge deg på 2300, siden det er det du har beregnet og ta det derifra. #du vil høyst sannsynlig forbrenne mer på en 20 min med intervall enn med 20 min hurtig gåtur. Avhengig av intensitetsnivå. Foreslo han gåturer for deg av den grunn at du er helt utrent så kan det være et fint sted å begynne. Du kan fint kjøre gå intervaller på både slette og i bakker. # spiser du ditt vanlige kaloriinntak de dagene du trener, altså 2300, vil trenings kaloriene være det som utgjør minuset denne dagen. For noen vil dette være best og føles best, fremfor å kutte både kalorier og ligge i treningsunderskudd. Med tanke på restitusjon og sult dagen etterpå. # 500kcal er et tall som ofte blir nevnt. Detter er individuellt, noen tåler ikke, altså de blir sultne og grettne og har lite energi. Andre trenger ikke ligge så lavt. Kommer Ann på hvor høyt du lå i utgangs punket. #spiser man for mye, går man ikke ned i vekt. Så ja. Spiser du for mye kan du trene så mye du vil. Du vil forbedre O2 opptak og få helsegevinster men ikke vektnedgang. #disse matvarene du nevner sim man sksl spise og ikke spise er det som er anbefalt som sunn mat for oss. Uansett vektnedgang eller ei. Vil du spise loff med nugatti kan du og gå ed i vekt, men du vil nok oppleve mengden du kan spise som liten og overskudd i hverdagen som lite optimalt. #man må ikke kombinere styrke og kondisjon. Det viktigeste er å gjøre noe og vilke mål du har. Vil du bli sterk i markløft så må du trene styrke. #ja det er en livsstil, derfor viktig å finne både mat og trening som passer deg. Ikke en på jobben eller en et sted du har lest. #det handler om balanse ja. Forskjell på hverdag og fest. #går man tilbake til å spise for mye, vil vekten komme tilbake ja. #noen trives med 3 måltider noen med 10. Dette er også hva du ønsker og føler gir mest metthet og gjevn energi. Så,det viktigeste er at du finner noe som du kan fortsette med over tid og gir deg de resultatene du vil. 😁
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #3 Skrevet 4. januar 2018 Spiser du ltie vil du gå ned i vekt. Du kan ligge i sengen din og spise sjokolade hele tiden, om du spiser lite nok vil du fortsatt gå ned i vekt. Ingenting annet betyr noe, egentlig. Men selvsagt er det mest sunt å spise næringsrik mat og trene. Det virker som du blander sunt og vekttap. Du kan gå ned i vekt på usunn mat og omvendt, men usunn mat er gjerne veldig kaloririk samt at man blir raskere sugen på det igjen. Man kan lett spise sjokolade hele dagen, verre å spise fisk hele dagen (for de fleste). Dess bedre kosthold man har, dess enklere er det å holde på det etterpå, det er derfor man aldri skal drive med dietter, man skal drive med kostholdsendringer som skal være for resten av livet. Du kan for øvrig drive med periodisk faste (fast 16 timer, spise innenfor de resterende 8 timer) uten at det har noe å si. Om du spiser mange måltider eller noen få store spiller ingen rolle så lenge du får i deg nok næring. Forskning tyder også på at de som faster lever lengre og får mindre kreft enn de som ikke faster Anonymkode: 584ec...2bb
Pringle Skrevet 4. januar 2018 #4 Skrevet 4. januar 2018 (endret) Det er ikke noe rart mange sliter med vekta, informasjonen som blir formidlet er overveldende, og i form av unyanserte råd og usammenhengende formaninger. Men det er virkelig ikke så innviklet. Sunn fornuft og logikk gjelder på dette området også. Hva som skal til for å gå ned i vekt, er et kaloriunderskudd over tid. Du kan beregne kaloribehovet ditt med forskjellige "BMI-kalkulatorer", men det er flere feilkilder, den mest åpenbare er at det er vanskelig å bedømme sitt eget aktivitetsnivå. Noen slike kalkulatorer er mer avanserte med felter du kan legge inn antall minutter du går, trener, sitter osv, og den jeg brukte (husker ikke hvor jeg fant den) var ihvertfall veldig treffsikker for meg. Du kan regne ut kaloriforbruket ditt hvis du logger matinntaket ditt, nøyaktig, over tid, og veier deg, regelmessig, over tid, siden en kilo kroppsfett tilsvarer 7000 kalorier. Tid er viktig, fordi kroppen din består av mange forskjellige ting som har forskjellig egenvekt, og noen av disse tingene varierer i mengde, så vekta di varierer ganske mye fra dag til dag, ofte mer enn du kan forvente å bruke opp av lagret fettvev på en uke, så det av og til kan se ut som du ikke går ned, eller står stille, selv om du i virkeligheten mister fett. Hvis du ikke vet hva som skjer, er det lett å få panikk, og enten stramme mer inn på maten og trene hardere, eller gi opp "siden det ikke virker uansett", og ingen av disse strategiene er særlig smarte. Det som fungerer, er tålmodighet og selvdisiplin til å fortsette, og det kan du bare ha hvis du har visshet om at du er i kaloriunderskudd. Hvor stort underskuddet bør være, er aller mest avhengig av hvor overvektig man er. Jo mer man veier, jo fortere kan (og bør) man gå ned. En prosent av kroppsvekten per uke er en god tommelfingerregel - du kan faktisk gå enda litt fortere ned om du veier flere hundre kilo, men om du veier 55 kilo, er 550 gram per uke altfor mye. Hvor stort underskuddet kan være, er avhengig av hvor flink du er til å holde styr på kaloriloggingen, og til å unngå fristelser. Jo tyngre du er, jo mer ekstreme er spisevanene dine, så selv om det er fysiologisk lettere å gå ned i vekt, er det sannsynligvis vanskeligere psykologisk. Trening er bra for helsa, men de aller færreste klarer å trene nok (og ikke spise mer for å kompensere) til å få nevneverdig uttelling på vekta. Hverdagsaktivitet er en lite ansett, men viktig, faktor. Hva som fungerer i praksis, er individuelt, og avhenger dermed av hva som er viktig og vanskelig for akkurat deg, og hva som vil hjelpe akkurat deg. Men det er generelle allmengyldige råd for hvert problem. Hvis du er plaget av sult, og du bare spiser hamburgere og sjokolade, kan det være lurt å spise mer grønnsaker og grovt brød. Men hvis du er sulten og allerede spiser mye grønnsaker og grovt brød, trenger du mer fett og protein. Hvis du ikke sliter med sult, men sug, kan du se om det er noe du savner, eller om du føler at du går glipp av noe. Hvis slankingen føles som tortur, vil det ikke fungere. Vektmestringsråd fungerer etter hviskeleken-prinsippet. Individuelle preferanser blir presentert som generelle retningslinjer. Kostholdsråd blir til skremselspropaganda. Når matgleden forsvinner, lider helsa. Kommentarer til hvert av punktene som jeg har noen mening/kunnskap/erfaring om:At fjelltur er bra for kondisjonen - all trening som får hjerte og lunger til å jobbe hardere, er bra for kondisjonen.At man skal spise mye grønnsaker, fisk, kylling og det sunne fettet når man skal ned i vekt - det er bra å spise variert uansett om man skal opp eller ned i vekt, man skal ikke spise for mye av noe, og det eneste usunne fettet er menneskeskapt transfett som uansett er i ferd med å fases ut.At man bør kutte ned på sukker/stivelse - når man skal ned i vekt, skal man kutte ned på kaloriene. Sukker og stivelse er rent karbohydrat (4 kcal per gram), og å kutte ned her er enkelt, men ikke nødvendigvis lett, fordi mat med sukker og stivelse smaker godt, er lett å spise, billig og overalt.At det er viktig med balanse i forhold til sjokolade/alkohol o.l - det er en god ide å ha et skille mellom hverdag og fest.At man som regel går opp i vekt etter vektnedgangen siden man begynner å spise normalt igjen - hvis du regner det kostholdet du hadde da du var overvektig, som normalt, og går tilbake til det, går du opp igjen. Hvis du klarer å finne "en ny normal", går du ikke opp igjen.At man skal spise regelmessig og gjerne 4-6 måltider til dagen - det er lurt å spise regelmessig, men hvor ofte det er hensiktsmessig for deg å spise, må du finne ut av. Endret 4. januar 2018 av Pringle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå