AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #1 Skrevet 4. januar 2018 Er førstegangsprøver og lurer på hva dere andre gjør i prøvetia når det kommer til mat og drikke og tilskudd? Er det noe dere kutter ut eller spiser/drikker mer av og evnt hvorfor? 😊 Anonymkode: 54d3b...8e4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #2 Skrevet 4. januar 2018 Jeg tok folat, det anbefales å begynne med 3 mnd før man begynner prøvingen (men er ikke krise om du ikke har tenkt på det før du faktisk begynner å prøve). Ellers bare tran som vanlig. Jeg kuttet ned på koffein, til en kopp kaffe daglig, da mye koffein kan påvirke syklusen og klusse med eggløsningen. Jeg levde også "som gravid" fra el til ikm, altså ingen alkohol, spekemat, osv. Ellers spiste jeg sunt som vanlig. Anonymkode: 8d641...01b
Rosmerta Skrevet 4. januar 2018 #3 Skrevet 4. januar 2018 Jeg har kutta litt i kaffen (ca en kopp om dagen), fra før av drikker jeg fint lite, så sjelden noe problem. Jeg har prøvd så lenge at jeg ikke orker å leve som gravid mellom eggløsning og mensen. Men jeg prøver å spise og leve litt sunnere for min egen del, og fordi vi skal i gang med IVF snart. Så jeg begynner med folat snart, tenker jeg.
Ede Skrevet 5. januar 2018 #4 Skrevet 5. januar 2018 Spiser mer variert og mer næringsrik kost (ikke tomme kalorier) Spiser mye komplekse karbohydrater, grønsaker, linser/bønner, grove kornprodukter samt magre melkeprodukter, egg, kjøtt, fisk og fugl. Unngår tomme kalorier av alle slag. (brus, chips, loff, hvit ris etc.) Å spise fet fisk er veldig viktig men unngå de med mest tungmetaller. Fisk er også en god kilde til andre næringsstoffer man trenger mye av. Jeg tar tran, folat og multivitamin hver dag. Jeg slanker meg ikke da dette kan være skadelig for forsteret om jeg blir gravid (med mindre man er overvektig da bør man jo diskutere med lege). Passer samtidig på at jeg ikke legger på meg nevneverdig. Jeg trener som normalt og jevnlig men ingen hardtrening da det kan øke risiko for spontanabort. Jeg forsøker å unngå stress. Har sluttet å spise produkter som kan gi toxoplasmose Jeg har kuttet ut kaffe, men det sies at moderate mengder ikke er skadelig Anbefaler dette kurset, her får du siste forskning på livsstil og kosthold for de som er eller prøver å bli gravide (det er helt gratis): https://www.coursera.org/learn/nutrition-pregnancy/home/welcome
Trotwood Skrevet 5. januar 2018 #5 Skrevet 5. januar 2018 Jeg tar folsyre, tran-tabletter og multivitaminer daglig. Spiser normalt, men prøver å kutte ned litt på koffein. Men en tekopp om morgenen og litt cola til kos blir det litt av. Er vegetarianer, så spiser uansett ikke fisk og kjøtt, men spiser linser og melkeprodukter.
Nanami Skrevet 10. januar 2018 #6 Skrevet 10. januar 2018 Folat og multivitaminer. Har alltid spist sunt og variert, så fortsetter med det. Burde kutte ned på kaffe og vin.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #7 Skrevet 10. januar 2018 På 5.1.2018 den 10.43, Ede skrev: Spiser mer variert og mer næringsrik kost (ikke tomme kalorier) Spiser mye komplekse karbohydrater, grønsaker, linser/bønner, grove kornprodukter samt magre melkeprodukter, egg, kjøtt, fisk og fugl. Unngår tomme kalorier av alle slag. (brus, chips, loff, hvit ris etc.) Å spise fet fisk er veldig viktig men unngå de med mest tungmetaller. Fisk er også en god kilde til andre næringsstoffer man trenger mye av. Jeg tar tran, folat og multivitamin hver dag. Jeg slanker meg ikke da dette kan være skadelig for forsteret om jeg blir gravid (med mindre man er overvektig da bør man jo diskutere med lege). Passer samtidig på at jeg ikke legger på meg nevneverdig. Jeg trener som normalt og jevnlig men ingen hardtrening da det kan øke risiko for spontanabort. Jeg forsøker å unngå stress. Har sluttet å spise produkter som kan gi toxoplasmose Jeg har kuttet ut kaffe, men det sies at moderate mengder ikke er skadelig Anbefaler dette kurset, her får du siste forskning på livsstil og kosthold for de som er eller prøver å bli gravide (det er helt gratis): https://www.coursera.org/learn/nutrition-pregnancy/home/welcome Dette var da litt drøyt om du er i prøveperioden bare, selv om noe av dette må til hvis du er gravid. Ikke redd at det skal stresse deg mer enn nødvendig?? Prøveperioder kan strekke seg ut. Anonymkode: 5cb55...c8b 1
Ede Skrevet 11. januar 2018 #8 Skrevet 11. januar 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette var da litt drøyt om du er i prøveperioden bare, selv om noe av dette må til hvis du er gravid. Ikke redd at det skal stresse deg mer enn nødvendig?? Prøveperioder kan strekke seg ut. Anonymkode: 5cb55...c8b Jeg skjønner at listen over virker lang, men jeg lever stort sett ganske sunt så dette er ikke noe offer for meg, føler meg bedre uansett når jeg er sunn og absolutt ikke stress. Jeg beskriver jo egentlig bare en normal livsstil, hvilken av livsstilsendringene er det du mener er drøy? Hvorfor i alle dager skulle det være stressende å være fysisk aktiv og spise sunn mat? Det største offeret for meg er egentlig at jeg ikke kan spise muggost, rått kjøtt, gravlaks, rakfisk etc. Jeg elsker den type mat! Husk at det er helt i starten spiren er aller mest sårbar så det er gjerne før man oppdager at man er gravid at dette er aller viktigst! Hva man har på lager av vitaminer, mineraler og fettsyrer i kroppen betyr mye fra unnfangelse. Det kan dessuten påvirke fruktbarheten. Toxoplasmose er det veldig viktig at man unngår, hvis du får en infeksjon rett før graviditet så kan du gjøre alvorlig skade på fosteret. Legen min er ihvertfall veldig klar på at dette er viktig. Samme med folsyre, dette er egentlig kun/mest effektivt om man tar det allerede før graviditeten. Sannsynligheten for begge deler (ryggmarksbrokk og toxoplasmoseinfeksjon) er jo lav, men i så fall vil samme argument gjelde hele svangerskapet. Konsekvensen hvis det skulle skje er så uendelig kjip! Alkohol kan man sannsynligvis drikke moderate mengder av hele svangerskapet i følge legen min men greit å unngå allikevel synes jeg... Kaffe er bare en personlig preferanse gjør meg rastløs og litt stresset og det er jo ikke så bra for fruktbarheten. Vil anbefale deg kurset jeg linket til over slik at du kan lære mer. Her er det en hel modul om livsstil før graviditeten! https://www.coursera.org/learn/nutrition-pregnancy/home/welcome Skader ikke med litt kunnskap om det siste innen forskning! Men, for de aller fleste går det bra uansett hva man gjør, jeg mener ikke å stresse de som ble gravide som et uhell og tok seg noen turer på fylla før de fant det ut. Det går som regel veldig bra!
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #9 Skrevet 11. januar 2018 56 minutter siden, Ede skrev: Jeg skjønner at listen over virker lang, men jeg lever stort sett ganske sunt så dette er ikke noe offer for meg, føler meg bedre uansett når jeg er sunn og absolutt ikke stress. Jeg beskriver jo egentlig bare en normal livsstil, hvilken av livsstilsendringene er det du mener er drøy? Hvorfor i alle dager skulle det være stressende å være fysisk aktiv og spise sunn mat? Det største offeret for meg er egentlig at jeg ikke kan spise muggost, rått kjøtt, gravlaks, rakfisk etc. Jeg elsker den type mat! Husk at det er helt i starten spiren er aller mest sårbar så det er gjerne før man oppdager at man er gravid at dette er aller viktigst! Hva man har på lager av vitaminer, mineraler og fettsyrer i kroppen betyr mye fra unnfangelse. Det kan dessuten påvirke fruktbarheten. Toxoplasmose er det veldig viktig at man unngår, hvis du får en infeksjon rett før graviditet så kan du gjøre alvorlig skade på fosteret. Legen min er ihvertfall veldig klar på at dette er viktig. Samme med folsyre, dette er egentlig kun/mest effektivt om man tar det allerede før graviditeten. Sannsynligheten for begge deler (ryggmarksbrokk og toxoplasmoseinfeksjon) er jo lav, men i så fall vil samme argument gjelde hele svangerskapet. Konsekvensen hvis det skulle skje er så uendelig kjip! Alkohol kan man sannsynligvis drikke moderate mengder av hele svangerskapet i følge legen min men greit å unngå allikevel synes jeg... Kaffe er bare en personlig preferanse gjør meg rastløs og litt stresset og det er jo ikke så bra for fruktbarheten. Vil anbefale deg kurset jeg linket til over slik at du kan lære mer. Her er det en hel modul om livsstil før graviditeten! https://www.coursera.org/learn/nutrition-pregnancy/home/welcome Skader ikke med litt kunnskap om det siste innen forskning! Men, for de aller fleste går det bra uansett hva man gjør, jeg mener ikke å stresse de som ble gravide som et uhell og tok seg noen turer på fylla før de fant det ut. Det går som regel veldig bra! Jeg er allerede gravid, så jeg vet alt dette. Jeg syns bare det er trist å lese om folk som skal leve 100% som om de er gravide, og dermed gi slipp på matvarer de elsker, når de fortsatt er i prøvefasen. Jeg forstår godt at man ønsker å holde seg unna alkohol i dpo-land, men blåmuggost? Spekemat? Seriøst? Nuvel.. Prøveperioder kan bli lange. Toxoplasmose er nesten helt umulig å få i seg i Norge, med mindre man renser kattedoen under graviditeten. Selv da skal det godt gjøres. Det eneste rådet som faktisk gis til gravide, som ikke har fertilitetsproblemer, er å starte med folsyre 3 mnd før. Selv om man ikke gjør det er det heller ingen krise. Kaffe kan fint drikkes, så lenge det gjøres i moderate mengder. Da har det ingenting å si for fruktbarheten. Spiren er sårbar hele svangerskapet. Sannsynligheten for abort er størst i starten, og når det skjer, så er det nesten utelukkende pga alvorlige feil med fosteret. Ikke feil mor eller far har påført fosteret. Når det er sagt har noen virus størst påvirkning i starten av svangerskapet, og noen andre gir størst skade i slutten. Anonymkode: 5cb55...c8b 1
Ede Skrevet 11. januar 2018 #10 Skrevet 11. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er allerede gravid, så jeg vet alt dette. Jeg syns bare det er trist å lese om folk som skal leve 100% som om de er gravide, og dermed gi slipp på matvarer de elsker, når de fortsatt er i prøvefasen. Jeg forstår godt at man ønsker å holde seg unna alkohol i dpo-land, men blåmuggost? Spekemat? Seriøst? Nuvel.. Prøveperioder kan bli lange. Toxoplasmose er nesten helt umulig å få i seg i Norge, med mindre man renser kattedoen under graviditeten. Selv da skal det godt gjøres. Det eneste rådet som faktisk gis til gravide, som ikke har fertilitetsproblemer, er å starte med folsyre 3 mnd før. Selv om man ikke gjør det er det heller ingen krise. Kaffe kan fint drikkes, så lenge det gjøres i moderate mengder. Da har det ingenting å si for fruktbarheten. Spiren er sårbar hele svangerskapet. Sannsynligheten for abort er størst i starten, og når det skjer, så er det nesten utelukkende pga alvorlige feil med fosteret. Ikke feil mor eller far har påført fosteret. Når det er sagt har noen virus størst påvirkning i starten av svangerskapet, og noen andre gir størst skade i slutten. Anonymkode: 5cb55...c8b Du synes det er trist at jeg lever sunt og trives med det? Veldig merkelig kommentar må jeg si... Man kan faktisk få toxoplasmose i Norge uten å spise utav kattedoen! Igjen, sjansen for å bli smitta og deretter smitte barnet er minimal, det skjønner jeg også, men konsekvensene er enorme dersom det skulle skje... Å være litt forsiktig, spesielt når du er på utenlandsreise er da greit? Om man sier dette ikke er viktig fra unnfangelse så gjelder samme logikken i så fall hele svangerskapet. De matvarene jeg nevner er på grunn av listeria, jeg var nok litt uklar her. Om du faktisk hadde noe som helst kunnskap så ville du ha visst dette. Deg om det dersom du ignorerer dette, men ikke sleng med leppa til de som faktisk er ansvarsfulle nok til å gjøre denne lille endringen i kostholdet! Jeg sier jo selv at kaffe kun er en personlig preferanse, den gjør meg ekstra stresset og stress er ikke bra for fruktbarheten. Er heller ikke noe jeg trives med generelt. Moderat med kaffe i seg selv er så klart helt ufarlig.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #11 Skrevet 11. januar 2018 35 minutter siden, Ede skrev: Du synes det er trist at jeg lever sunt og trives med det? Veldig merkelig kommentar må jeg si... Man kan faktisk få toxoplasmose i Norge uten å spise utav kattedoen! Igjen, sjansen for å bli smitta og deretter smitte barnet er minimal, det skjønner jeg også, men konsekvensene er enorme dersom det skulle skje... Å være litt forsiktig, spesielt når du er på utenlandsreise er da greit? Om man sier dette ikke er viktig fra unnfangelse så gjelder samme logikken i så fall hele svangerskapet. De matvarene jeg nevner er på grunn av listeria, jeg var nok litt uklar her. Om du faktisk hadde noe som helst kunnskap så ville du ha visst dette. Deg om det dersom du ignorerer dette, men ikke sleng med leppa til de som faktisk er ansvarsfulle nok til å gjøre denne lille endringen i kostholdet! Jeg sier jo selv at kaffe kun er en personlig preferanse, den gjør meg ekstra stresset og stress er ikke bra for fruktbarheten. Er heller ikke noe jeg trives med generelt. Moderat med kaffe i seg selv er så klart helt ufarlig. Selvfølgelig vet jeg at det kan føre til listeria. Som gravid holder jeg meg langt unna dette. Selv nevnte du ingenting om listeria, så hvem vet va du egentlig mente. All denne maten kan dessuten spises hvis den er varmebehandlet. Det eneste jeg syns er trist, er at du som visstnok elsker enkelte av matvarene du lister opp, aktivt velger dem bort i prøveperioden. Jeg regner med du ikke har prøvd lenge? For de som prøver i årevis kan dette bli veldig vanskelig. Jeg slenger ikke med leppa til deg. At du tar deg nær av dette er din sak, mulig du leser det annerledes enn det jeg gjør. Jeg leser det som en lang bastant liste som prøvere må legge seg etter. Det er ikke sant. Gravide må det, i noen av tilfellene. Anonymkode: 5cb55...c8b 3
Milio Skrevet 11. januar 2018 #12 Skrevet 11. januar 2018 (endret) Jeg tok folat noen mnd før jeg aktivt begynte prøving (fordi det var det offisielle rådet for prøvere) og D-vitamin (fordi jeg hadde mangel tidligere). Begge to fortsatte jeg med til 2.trimester. Prøvere (meg inkludert) kan fort bli hysteriske i prøvetiden med kosttilskudd, kjerringråd og levevaner. Det som klaffet var å senke skuldrene og bruke EL-tester. Prøvde grapefruktjuice for mer EL-slim. Det funket ikke, for å si det sånn. Holdte meg unna alkohol fra eggløsning til IKM. Men vet flere som ikke gjør det. Jeg drikker ikke stort til vanlig, så var ikke noe tap. Spiste mye spekemat da, for det elsket jeg (og savner nå). Ville ikke bli for hysterisk. edit; og ja - selvfølgelig drakk jeg kaffe (1-2 kopper) og brus. Hallo! Pepsi Max var min erstatning til alkohol. Er det fortsatt idag. Endret 11. januar 2018 av Milio
Ede Skrevet 12. januar 2018 #13 Skrevet 12. januar 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig vet jeg at det kan føre til listeria. Som gravid holder jeg meg langt unna dette. Selv nevnte du ingenting om listeria, så hvem vet va du egentlig mente. All denne maten kan dessuten spises hvis den er varmebehandlet. Det eneste jeg syns er trist, er at du som visstnok elsker enkelte av matvarene du lister opp, aktivt velger dem bort i prøveperioden. Jeg regner med du ikke har prøvd lenge? For de som prøver i årevis kan dette bli veldig vanskelig. Jeg slenger ikke med leppa til deg. At du tar deg nær av dette er din sak, mulig du leser det annerledes enn det jeg gjør. Jeg leser det som en lang bastant liste som prøvere må legge seg etter. Det er ikke sant. Gravide må det, i noen av tilfellene. Anonymkode: 5cb55...c8b Jeg var nok litt krass jeg også.... Jeg skjønner godt at det er vanskelig for de som bruker veldig lang tid, men de fleste blir faktisk gravide innen noen mnd. og da koster det lite å legge om noen få ting? Jeg prøver ikke å dømme noen andre for deres valg, men det er faktisk viktigere enn mange tror hvordan man lever før svangerskapet. Det kan påvirke barnet på mange måter man kanskje ikke er klar over. Jeg hadde ikke denne kunnskapen før jeg dukket ned i hva forskningen viser. Ofte er det hundrevis som leser disse trådene og hvis mange tar disse rådene til seg så kan det faktisk gjøre en stor forskjell for noen få enkeltpersoner. Derfor vil jeg gjerne få fram dette poenget. Jeg tar ikke dette ut i fra luften, samboeren min er lege og har mye kunnskap om dette. Jeg var også litt sånn: "Seriøst! Kan jeg ikke spise disse tingene før jeg blir gravid??" Han var veldig klar på at det var noe man absolutt ikke bør gjøre! Er du gal? sa han... Å drikke 1-2 glass vin av og til var imidlertid helt greit. Vi har mange leger i omgangskretsen vår og jeg har sjekket med flere, dette er ikke bare fjas. Problemet er jo at man ikke vet at man er gravid før det har gått en noen uker og da kan det være for sent. (Disse matvarene kan forresten inneholde mange forskjellige bakterier og parasitter som kan skade fosteret, ikke bare listeria og toxoplasmose) Igjen, sannsynligheten for at det skal skje noe er jo ekstremt liten. Konsekvensen dersom det skulle skje er ekstremt stor. Da blir det en risikoanalyse hvor hver og én må vurdere. Hva koster det meg å leve slik før graviditeten? Går det ut over livskvaliteten? Stresser det meg at jeg må gjøre disse endringene? Gjør det at jeg hele tiden blir minnet på at jeg har vansker for å bli gravid? Hindrer dette meg i å delta fullverdig i sosiale settinger? Føler man på disse tingene er det så klart en annen sak. Personlig blir jeg mer stressa av at jeg stadig skal måtte ta graviditetstester for å vite om jeg er gravid. Da er det en trygghet for meg å vite at det egentlig spiller liten rolle når jeg finner det ut, jeg har allerede en livsstil som er forenelig med graviditet. Hvis noen blir stresset av å leve som gravid i månedsvis før man i det hele tatt blir gravid så har jeg full forståelse for at man ikke ønsker det og jeg mener heller ikke at noen skal få dårlig samvittighet for det valget. Det går fint med nesten alle uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå