Gå til innhold

Ringe psykologen til venninnen

QueenOfTheSidewalk

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg husker ikke hvor på kg, men jeg husker jeg leste at ei dame hadde ringt venninna sin psykolog og fortalt om henne.

Jeg vaska litt her og lot tankene vandre, hvis jeg var i fotsporene til den som ringte psykologen til ei venninne, hvorfor ville jeg gjort det? 

Da tenker jeg at jeg egentlig ikke hadde likt venninna mi og ringt psykologen i et desperat forsøk på få psykologen til å "fikse" henne. Ellers ville jeg heller prøvd å snakke med henne.

Hva tenker dere, hadde det bare vært velment om dere ringte psykologen til venninna deres? 

Lurer også litt på den saken, om noen kjenner seg igjen, fikk du noen gang vite hvorfor venninnen din ringte psykologen og hva som ble sagt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så ustabile, arrogante og hovmodige som jeg har lært at enkelte her på kg er, hadde jeg tatt mottatt en slik telefon med stor skepsis. Venner er ikke i utgangspunktet pårørende eller nærtstående, om ikke uttrykkelig notert som det. 

Anonymkode: 9a28d...e98

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så ustabile, arrogante og hovmodige som jeg har lært at enkelte her på kg er, hadde jeg tatt mottatt en slik telefon med stor skepsis. Venner er ikke i utgangspunktet pårørende eller nærtstående, om ikke uttrykkelig notert som det. 

Anonymkode: 9a28d...e98

Ja, nå var det ikke ei på KG som hadde ringt, men ei venninne av ei på kg, som hadde ringt om hun på KG. 

Jeg prøver bare å sette meg inn i hvorfor noen ringer, for jeg kan ikke tenke meg det er en hyggelig grunn. 

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om noe hadde skjedd eller jeg var bekymret, og jeg var nokså sikker på at venninnen min ikke ville delt det med psykologen, kunne jeg ringt. 

Anonymkode: 67dc2...f22

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evilposelos skrev:

Hei.

Jeg husker ikke hvor på kg, men jeg husker jeg leste at ei dame hadde ringt venninna sin psykolog og fortalt om henne.

Jeg vaska litt her og lot tankene vandre, hvis jeg var i fotsporene til den som ringte psykologen til ei venninne, hvorfor ville jeg gjort det? 

Da tenker jeg at jeg egentlig ikke hadde likt venninna mi og ringt psykologen i et desperat forsøk på få psykologen til å "fikse" henne. Ellers ville jeg heller prøvd å snakke med henne.

Hva tenker dere, hadde det bare vært velment om dere ringte psykologen til venninna deres? 

Lurer også litt på den saken, om noen kjenner seg igjen, fikk du noen gang vite hvorfor venninnen din ringte psykologen og hva som ble sagt? 

Jeg har aldri hørt om noe lignende før. Tillitsbrudd. Og det blir jo egentlig så krenkende ovenfor den som blir gått over hodet på. Hvordan kan vennskapet fungere i ettertid.. 

Men hvis jeg skal sette meg inni situasjonen og at jeg skulle tatt den samtalen så måtte det ha handlet om liv, eller om veldig alvorlige ting. Det måtte nesten vært sånn at hvis jeg ikke tok affære så ville vennskapet uansett gå i dass.

Og da kun etter å ha prøvd å prate henne til vett selv først og forsøkt å alliere meg med andre venner familie o.l.

Jeg hadde selvsagt gitt henne en advarsel om at jeg kom til å foreta meg noe sånt først.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ringt psykolog, fastlege og politi og gitt de informasjon om min venninne som truet med selvmord gjentatte ganger. Hadde det vært mindre alvorlige ting så hadde jeg også ringt. Jeg redde heller et luv ved å være iloljal enn å ha det på samvittigheten.

Anonymkode: 470c6...6e0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ringt psykolog, fastlege og politi og gitt de informasjon om min venninne som truet med selvmord gjentatte ganger. Hadde det vært mindre alvorlige ting så hadde jeg også ringt. Jeg redde heller et luv ved å være iloljal enn å ha det på samvittigheten.

Anonymkode: 470c6...6e0

Hvor går da grensen om hva som er alvorlig nok å gi beskjed om?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Evilposelos skrev:

Hei.

Vi trnger ikke tenke så mue over en slik sak. De av oss som vet hvordan loven og helsepersonell arbeider vet at psykologer, leger og andre behandlere tar ikke i mot komporentopplysninger fra andre om egen pasient. Dette skaper mistillit mellom behandler og pasient er er dermed frarådet å gjøre med mindre det er fare for pasientens liv og helse. 

Så ring i vei, men du slipper neppe igjennom til psykologen. 

Anonymkode: 3b35b...a98

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi trnger ikke tenke så mue over en slik sak. De av oss som vet hvordan loven og helsepersonell arbeider vet at psykologer, leger og andre behandlere tar ikke i mot komporentopplysninger fra andre om egen pasient. Dette skaper mistillit mellom behandler og pasient er er dermed frarådet å gjøre med mindre det er fare for pasientens liv og helse. 

Dette er tull. Selvfølgelig tar man i mot relevante komparentopplysninger, men hvor mye vekt de tillegges er en annen sak.

Anonymkode: da449...1e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri ringt og skal heller ikke ringe. 

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er tull. Selvfølgelig tar man i mot relevante komparentopplysninger, men hvor mye vekt de tillegges er en annen sak.

Dette er absolutt ikke tull! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får som regel ikke snakket med legen/psykologen når man ringer inn for å "sladre"., kun sekretæren, også blir det skrevet i journalen. Og legen/psykologen vil da ringe pasienten eller vente til man har et møte om det er like rundt hjørnet og snakke om samtalen og hvordan pasienten har det nå, om det lå noe bak telefonsamtalen osv. 

Så det er sjelden det har noe veldig for seg. Men de må snakke med pasienten ja, og høre at alt er bra. Men det er klart det kommer jo an på hva man har ringt inn å sagt. 

Ang å ringe for å si at noen truer med å ta livet av seg eller prøver å ta livet av seg, så ringer man politiet eller ambulansen. 

Anonymkode: b19f7...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er absolutt ikke tull! 

Opplysninger blir selvfølgelig tatt imot. Det er ikke slik at de ikke kommer frem selv om man kanskje ikke personlig får snakke med psykolog/lege. Jeg har flere ganger gitt slike opplysninger - noen ganger til administrativt personale, andre ganger direkte til behandler.

Jeg jobber selv i helsevesenet, og har ofte mottatt komparentopplysninger. Det er varierende hvor relevante de er, men det er tull at de ikke blir mottatt. Det som er riktig, er at man ikke kan garantere at de blir tillagt noen vekt - og det er fordi at slike opplysninger ikke alltid har noen relevans for pasientens videre behandling.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har bare en ting å si til dette og det er at husarbeid hjelper! Man tenker faktisk bedre når man vasker!

Anonymkode: 240c4...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, Evilposelos skrev:

Hei.

Jeg har gjort det, og jeg gjorde det fordi jeg var redd for hennes liv, og for å beskytte meg selv.   

Bakgrunnen var at hun hadde ringt meg dag og natt i tre døgn, hadde en manisk oppførsel, og truet med å ta sitt eget liv hvis jeg ikke snakket med henne.  Det nyttet ikke å snakke fornuft med henne. Til slutt måtte jeg bare sette strek, og ringte psykologen hennes både for å gi beskjed om oppførselen hennes, men også for å få råd om hvordan jeg skulle forholde meg til telefonene hennes.

Anonymkode: 53b38...550

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville aldri ringt psykologen. Hadde det vært fare for liv og helse hadde jeg ringt politi/ambulanse. Hadde hun gjort meg noe, hadde jeg fortalt henne at det hun har gjort er galt, oppfordret henne til å fortelle det til psykologen og kuttet kontakt.

Anonymkode: 2f9f3...d47

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Fullstendig uakseptabelt UANSETT GRUNN .

En eks-venninde av meg ringte min DPS og spurte om hvem som var psykologen min, hun fikk faktisk gitt han en beskjed og det bryter kraftig på taushetsplikten at de i det hele tatt bekreftet at jeg var pasient der. Jeg hadde ikke engang sagt det var den dps jeg tilhørte men det er jo lett å finne ut når noen vet hvilken bydel eller fylke man bor i.

Anonymkode: 29749...648

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville aldri ringt psykologen. Hadde det vært fare for liv og helse hadde jeg ringt politi/ambulanse. Hadde hun gjort meg noe, hadde jeg fortalt henne at det hun har gjort er galt, oppfordret henne til å fortelle det til psykologen og kuttet kontakt.

Anonymkode: 2f9f3...d47

Ja, det er det første jeg tenker om det er snakk om alvorlige psykiske tilstander også.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En eks-venninde av meg ringte min DPS og spurte om hvem som var psykologen min, hun fikk faktisk gitt han en beskjed og det bryter kraftig på taushetsplikten at de i det hele tatt bekreftet at jeg var pasient der. Jeg hadde ikke engang sagt det var den dps jeg tilhørte men det er jo lett å finne ut når noen vet hvilken bydel eller fylke man bor i.

Vet du hva beskjeden var? :sjokkert: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke brudd på taushetsplikten å ta imot opplysninger. Du vet heller ikke om de har opplyst at du var pasient der. Det eneste du vet, er at de har tatt imot en beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Venner har ingen grunn til å ringe psykologen til andre venner. Man har ingen grunn til å ringe helsevesnet med mindre personen er i ferd med å ta selvmord eller står i fare for å skade andre. 

Anonymkode: a4816...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...