Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da far døde var alle enig om et fin setning som vi skulle ha på gravstenen.

mor trumfet igjennom den simpleste stenen - alle måtte være enig før hun bestilte sa hun - men ga ikke rom for å mene noe annet. 

Og nå har hun kun navn og dato.. det var nok .. men.."vi skulle jo skrive" ... jeg blir brutt av med : "nei , uff nei nå blir det slik.."

er det normalt at kun ektefellen bestemmer.. og vi barna ikke har noe å si.. fatter ikke hvorfor hun vil være så jævlig .. det er vår far- hun tar liksom ikke hensyn i det hele.. 

Anonymkode: 323b6...2ec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Både og på om det er normalt.  Nå koster gravstein og begravelse utrolig mye. Kan det være at din mor ikke har råd til mer, men ikke tør si det til dere? Har dere tilbudt å hjelpe og betale? Høres kynisk ut, men for noen så koker det ned til det. 

Anonymkode: f5c35...317

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man tar jo gjerne fra arven etter han for å finansiere begravelsen. 

Vet ikke hvor gamle dere er. Men ofte må de mest voksne ta ansvaret og være bobestyrer osv.

Anonymkode: 089ee...ad7

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da far døde var alle enig om et fin setning som vi skulle ha på gravstenen.

mor trumfet igjennom den simpleste stenen - alle måtte være enig før hun bestilte sa hun - men ga ikke rom for å mene noe annet. 

Og nå har hun kun navn og dato.. det var nok .. men.."vi skulle jo skrive" ... jeg blir brutt av med : "nei , uff nei nå blir det slik.."

er det normalt at kun ektefellen bestemmer.. og vi barna ikke har noe å si.. fatter ikke hvorfor hun vil være så jævlig .. det er vår far- hun tar liksom ikke hensyn i det hele.. 

Anonymkode: 323b6...2ec

Er du i oposisjon til alt din mor gjør, eller bare om en gravsten? Dette er direkte usmakelig både fra din side og å oprette en tråd på. Din mor er din fars nærmeste pårørende og trenger ikke diskutere med deg eller andre hvordan gravstenen til din far skal være. Gravstener og inskriftsjon koster en formue, har du tilbudt deg å betale noe på stenen kanskje? 

Anonymkode: b6e80...771

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du i oposisjon til alt din mor gjør, eller bare om en gravsten? Dette er direkte usmakelig både fra din side og å oprette en tråd på. Din mor er din fars nærmeste pårørende og trenger ikke diskutere med deg eller andre hvordan gravstenen til din far skal være. Gravstener og inskriftsjon koster en formue, har du tilbudt deg å betale noe på stenen kanskje? 

Anonymkode: b6e80...771

Jeg syntes jo alle i nærmeste familie, dvs. både ektefelle og biologiske/adopterte barn normalt sett bør ha noe å si i den prosessen, med mindre man faktisk ikke har hatt særlig kontakt med det avdøde familiemedlemmet over lang tid. Når det er sagt, så bør man vurdere om gjenlevende ektefelle skal ha den siste tungen på vektskålen gitt at den gjenlevende ektefellen er barnets "ekte" far/mor (dvs. den ektefellen som den avdøde hadde da man selv ble født eller adoptert, syntes det blir noe annet dersom avdøde på et tidspunkt giftet seg på nytt). Gjenlevende ektefelle har jo tross alt levd lengst med den som er død og kjenner normalt sett den avdøde best.

Personlig ville jeg ikke giddet å ta noen slik diskusjon i det som normalt er en tung prosess, og for min del hadde det vært viktigere med en velstelt grav enn akkurat hva som står på gravstenen. Det er jo også mulig å legge på ekstra tekst/grafikk i etterkant, når den gjenlevende ektefellen går bort (noe som uansett gjøres hvis det er felles grav). 

Anonymkode: dc668...d41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For mange betyr gravsteinen mye, for andre er det "bare en stein". Kan det være at dere har ulik mening om dette? Min mor kunne svart noe lignende som din mor gjorde her, men da ville jeg skjønt at det var mest pga at hun ikke orket å forholde seg til slike valg når hun er i sorg. Om det er pga penger bør dere kunne diskutere dette åpent. Er det flere enn deg som vil ha med den ekstra teksten kan dere gå sammen om å betale, eller i alle fall ta en diskusjon på det. Til syvende og sist er det "bare en stein", og man kan heller la fokuset være å holde gravstedet fint. (Er krangelen verdt å ta...?)

Anonymkode: 9481a...c15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...