Gå til innhold

Sikkerhetsklarering Avinor/Gardermoen og gammel promilledom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt oppfordret til å søke en jobb som krever adgangskort på Gardermoen.  For å få dette må man gjennom sikkerhetsklarering/bakgrunnssjekk og det innebærer uttømmende politiattest.

For åtte år siden ble jeg tatt for promillekjøring og ble dømt i tingretten (tilståelsesdom).  Jeg mistet lappen i et par år, fikk en heftig bot og 30 dagers betinget fengsel.  Boten er for lengst betalt og jeg har fått førerkortet tilbake.  Bortsett fra dette er rullebladet mitt rent.

Noen som vet om dette betyr at jeg kan glemme godkjent sikkerhetsklarering og adgangskort?  Jeg har veldig lyst på jobben, men vil ikke søke om jeg uansett ikke får adgangskort, det er bortkastet tid for både potensiell arbeidsgiver og meg.

Anonymkode: b9add...0be

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke ta deg bryet med å skrive eller sende søknad. Du kommer ikke i betraktning uten plettfritt rulleblad. 

Anonymkode: e0de1...d65

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville kontaktet luftfartstilsynet, de har nok et ordentlig svar til deg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, ÒranAbhainn skrev:

Jeg ville kontaktet luftfartstilsynet, de har nok et ordentlig svar til deg.

Jeg skal kontakte dem.  

Spurte her i håp om at noen hadde erfaring og kunne svare på om man kan få adgangskort til OSL med en dom som er flere år gammel på rullebladet.  En bekjent av meg med ganske tilsvarende rulleblad kom gjennom nåløyet til en stilling som i følge annonsen krevde plettfri vandel for å få godkjent sikkerhetsklarering fordi forholdet lå mange år tilbake i tid.  Det var i en annen bransje, men pga det har jeg et lite håp om at det kan ordne seg (stillingen jeg er oppfordret til å søke involverer forresten ikke bilkjøring, det er en service/kontorjobb).

TS

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke ta deg bryet med å skrive eller sende søknad. Du kommer ikke i betraktning uten plettfritt rulleblad. 

Anonymkode: e0de1...d65

Man skal ikke la seg stoppe av standardformuleringer som er et utgangspunkt. Det er helt klart vanskeligere med en dom med tanke på jobber som krever uttømmende rulleblad, men helt umulig er det ikke. Vanligvis ser de på egnethet, om forholdet ligger langt tilbake i tid, om dommen gjelder noe annet enn konteksten som kreves i jobben etc. Dvs. har du blitt dømt for økonomisk kriminalitet, så kan det likevel hende man kan få jobb som krever stor omgang med barn i f. eks. helsevesenet i den grad det krever uttømmende politiattest. 

Anonymkode: 6a07b...2ea

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kontakte dem.  

Spurte her i håp om at noen hadde erfaring og kunne svare på om man kan få adgangskort til OSL med en dom som er flere år gammel på rullebladet.  En bekjent av meg med ganske tilsvarende rulleblad kom gjennom nåløyet til en stilling som i følge annonsen krevde plettfri vandel for å få godkjent sikkerhetsklarering fordi forholdet lå mange år tilbake i tid.  Det var i en annen bransje, men pga det har jeg et lite håp om at det kan ordne seg (stillingen jeg er oppfordret til å søke involverer forresten ikke bilkjøring, det er en service/kontorjobb).

TS

Det er mye mulig. Vet at feks ved bopel i utlandet er det kun der du har bodd de siste fem årene de krever attest for, så om saken er eldre kan det fremdeles være du får gyldig avgangskort. Noen deler av flyplassen(CSRA) er også strengere enn landside, så hvilken jobb du søker har også noe å si. 

• 7 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Gammel tråd, men kom på at jeg kanskje burde oppdatere. Fikk jobben og bakgrunnssjekken ble godkjent for full CSRA tilgang (Security + Airside). At jeg har rent rulleblad de siste fem++ årene og at lovbruddet ikke var et brudd på straffeloven, men vegtrafikkloven var visst utslagsgivende.

TS

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...