Gå til innhold

Skifteattest før og etter 60 dager

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han skrev testamentet og meg som testamentsfullmektig for unngå at alle arvingene skulle skrive under, men at min underskrift holdt for alle.  

Det ble litt fram og tilbake siden vi ikke hadde tatt i betraktining et par mindreårige som trengte underskift fra midlertidig verge.

Så nå har det gått litt tid. Vi venter på at midl verge skal skrive under og levere tilbake melding om privat skifte - enten tilbake til meg eller sende den direkte til de som utsteder attesten. 

Avdøde har nå vært borte i snart 60 dager. 

Hvis skjema for skifte ikke har blitt ferdig før 60 dager så trenger ikke alle arvinger å skrive under? Har jeg tolket det riktig? Er et da sånn at etter 60 dager vil jeg få tilsendt skifteattest uansett om de har fått skjema eller ikke? 

Anonymkode: c4c76...499

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Borte i 60 dager, mener du død i 60 dager eller er det en forsvinningssak? 

Skriver ikke alle under på privat skifte så blir detmoffentlig skifte. Ring Tingretten de forklarer alt for deg. 

Anonymkode: 5e6fc...a97

Skrevet (endret)
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis skjema for skifte ikke har blitt ferdig før 60 dager så trenger ikke alle arvinger å skrive under? Har jeg tolket det riktig? Er et da sånn at etter 60 dager vil jeg få tilsendt skifteattest uansett om de har fått skjema eller ikke? 

Du har rett i at ikke alle arvingene trenger å skrive under, men siden det er mindreårige arvinger, så er det et tilleggsvilkår at vergen(e) samtykker, så du får ikke skifteattesten før samtykke er gitt.

At arvingenes frist på 60 dager er gått ut gjør ikke at samtykke fra vergen(e) ikke lenger er nødvendig. 

§ 79: "Er noen av loddeierne under 18 år, må vergen skriftlig samtykke i at boet blir skiftet privat."

Endret av Testosteron
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar Testosteron. :)

Dette var svar på skjema om privat skifte, ikke sant?

Gjelder det også fullmaktskjema, eller må alle skrive under på det også? Vi har testamente der jeg står som fullmektig, men er det nok? 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar Testosteron. :)

Dette var svar på skjema om privat skifte, ikke sant?

Gjelder det også fullmaktskjema, eller må alle skrive under på det også? Vi har testamente der jeg står som fullmektig, men er det nok? 

Ja. Dette gjaldt skjemaet Erklæring om privat skifte av dødsbo. Siden testamentet utpeker én person til å utføre testamentets bestemmelser, vil skifteattesten si at denne personen; testamentsfullbyrderen, alene står for skiftet. Dermed trengs det ikke fullmakter fra vergene til de mindreårige arvingene, noe som ville ha vært nødvendig uten testamentsbestemmelsen om testamentsfullbyrder.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Testosteron skrev:

Ja. Dette gjaldt skjemaet Erklæring om privat skifte av dødsbo. Siden testamentet utpeker én person til å utføre testamentets bestemmelser, vil skifteattesten si at denne personen; testamentsfullbyrderen, alene står for skiftet. Dermed trengs det ikke fullmakter fra vergene til de mindreårige arvingene, noe som ville ha vært nødvendig uten testamentsbestemmelsen om testamentsfullbyrder.

Tusen takk. :kyss:

Hadde jeg visst dette på forhånd så skulle jeg ikke stressa så mye med å skaffe disse underskriftene, men bare ventet til det hadde gått 60 dager. 

Et siste spørsmål om du gidder: Den ene mindreåriges verge, kan den bestemme hva som skal skje med arven til barnet? Den ene har sin ene forelder som verge og den andre har en som er oppnevnt, men er disse vergene med på å bestemme om pengene skal settes i bank til sparing eller i fond (eller brukes til tull og fjas for den del), eller er det den forelderen som bor med barnet som kan bestemme det?

Når moren og faren ikke bor sammen og den ene har skrevet under som verge fordi den andre ikke kunne det pga inhabilitet (fordi den var begunstiget i testamentet), kan da den som skrev under bestemme hva barnet skal gjøre med pengene? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den ene mindreåriges verge, kan den bestemme hva som skal skje med arven til barnet? Den ene har sin ene forelder som verge og den andre har en som er oppnevnt, men er disse vergene med på å bestemme om pengene skal settes i bank til sparing eller i fond (eller brukes til tull og fjas for den del), eller er det den forelderen som bor med barnet som kan bestemme det?

Når moren og faren ikke bor sammen og den ene har skrevet under som verge fordi den andre ikke kunne det pga inhabilitet (fordi den var begunstiget i testamentet), kan da den som skrev under bestemme hva barnet skal gjøre med pengene? 

Når arveoppgjøret er gjennomført og arven er utbetalt, så er den midlertidige vergen ferdig med sitt oppdrag. Forvaltningen av arven er det foreldrevergene som tar seg av, også den av vergene som var inhabil under arveoppgjøret. 

Hvis arven overstiger to ganger grunnbeløpet i folketrygden; 2 x kr 93 634 = kr 187 268, så er det fylkesmannen som forvalter arven.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Testosteron skrev:

Når arveoppgjøret er gjennomført og arven er utbetalt, så er den midlertidige vergen ferdig med sitt oppdrag. Forvaltningen av arven er det foreldrevergene som tar seg av, også den av vergene som var inhabil under arveoppgjøret. 

Hvis arven overstiger to ganger grunnbeløpet i folketrygden; 2 x kr 93 634 = kr 187 268, så er det fylkesmannen som forvalter arven.

I testamentet ble det skrevet at fylkesmannen ikke skulle gripe inn (litt annen ordlyd, fant en fin formulering på nettet et sted) for umyndige, og da blir det vel ikke tatt av det som tidligere var overformynderiet? Testamentet overstyrer fylkesmannen?

Og hvis det ikke gjør det, kan verger bestemme hvor fylkesmannen skal sette pengene på konto fram til de er 18 år?

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

I testamentet ble det skrevet at fylkesmannen ikke skulle gripe inn (litt annen ordlyd, fant en fin formulering på nettet et sted) for umyndige, og da blir det vel ikke tatt av det som tidligere var overformynderiet? Testamentet overstyrer fylkesmannen?

Og hvis det ikke gjør det, kan verger bestemme hvor fylkesmannen skal sette pengene på konto fram til de er 18 år?

Du har rett i at testamentet eller gavebrevet kan overstyre fylkesmannen. Dette står i vergemålsloven § 95. 

Hvis testamentet eller gavebrevet ikke bestemmer dette, så kan ikke vergen bestemme helt fritt hvor den umyndiges midler skal plasseres. Vergen må velge blant de finansinstitusjonene som den sentrale vergemålsmyndigheten har framforhandlet en slik avtale med. Dette står i vergemålsforskriften § 25. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...