AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #1 Del Skrevet 3. januar 2018 Jeg skal etter planen begynne på pskykologutdanning til høsten, og vurderer i den sammenheng to studiesteder - UIB og NTNU. Dersom noen har erfaring fra en av (eller begge) disse stedene, kunne du fortalt litt om hvordan du opplevde studiemiljøet? Er også interessert i å høre om hvor mye du jobbet med faget ila. en vanlig uke og om det er noe som overrasket positivt/negativt ifht. forventningene til studiet. Anonymkode: 1e00f...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #2 Del Skrevet 4. januar 2018 UIO Anonymkode: 2fa74...40e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #3 Del Skrevet 4. januar 2018 Jeg går psykologi på NTNU (bachelor, ikke profesjon). Bachelor, profesjon og årsenheten går samlet første året, bortsett fra klinisk. Totalt ca 250-300 studenter. Jeg har inntrykk av at miljøet er godt blant profesjonsstudentene. Man starter med klinisk allerede første semesteret, noe jeg tror de ikke gjør andre steder. Da finner du fort ut om det er dette du vil drive med. Ellers er det stort sett gode forelesere. Anonymkode: 2573a...959 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #4 Del Skrevet 6. januar 2018 På 4.1.2018 den 22.46, AnonymBruker skrev: Jeg går psykologi på NTNU (bachelor, ikke profesjon). Bachelor, profesjon og årsenheten går samlet første året, bortsett fra klinisk. Totalt ca 250-300 studenter. Jeg har inntrykk av at miljøet er godt blant profesjonsstudentene. Man starter med klinisk allerede første semesteret, noe jeg tror de ikke gjør andre steder. Da finner du fort ut om det er dette du vil drive med. Ellers er det stort sett gode forelesere. Anonymkode: 2573a...959 Spennende! Er du fornøyd med Trondheim som studentby? Hvor mye tror du at du ila. en vanlig uke jobber med psykologifaget? Andre ting som overrasket deg positivt/negativt med studiet? Takk for svar! Anonymkode: 1e00f...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #5 Del Skrevet 6. januar 2018 Trondheim er en veldig fin studentby og by generelt. Mye som skjer og byen er liten nok til at du treffer kjenninger på gata, og stor nok til at her er et variert tilbud. Noe for alle i grunn. Mye som skjer på campus også om man orienterer seg litt. Jeg er en særdeles slapp student, så for meg er det forelesninger (2t pr emne, tot. 8t uka) og panikklesing før eksamen. Men jeg henger med, har B/C-snitt. Lær deg en god studieteknikk, det hjelper på. Anonymkode: 2573a...959 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #6 Del Skrevet 6. januar 2018 Bergen, uten tvil. Eneste i landet med eget fakultet, topp forelesere, godt miljø. Anonymkode: 53d4c...4da 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #7 Del Skrevet 6. januar 2018 Definitivt Trondheim Jeg studerte ikke psykologi så kan ikke si noe om selve faget, men studentmiljøet og byen er fantastisk! Anonymkode: bd205...9ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #8 Del Skrevet 7. januar 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Bergen, uten tvil. Eneste i landet med eget fakultet, topp forelesere, godt miljø. Anonymkode: 53d4c...4da Kan du utdype litt hvorfor du synes Bergen er så bra? Har du studert psykologi der selv? Anonymkode: 1e00f...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #9 Del Skrevet 18. februar 2018 Bump Anonymkode: 1e00f...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #10 Del Skrevet 18. februar 2018 Jeg går profesjonsstudiet i Trondheim og kan anbefale det på det sterkeste. Tett årskull med mange møtepunkter (eks ulike grupper arrangert av linjeforeningen), gode forelesere, generell fin studieby og godt opplagt studieløp. Trondheim har, etter det jeg kan se, et unikt løp de to første årene med Klinisk praktikum 1-4. I disse fagene blir vi delt inn i grupper på ca 10 stk og har en fast psykolog som veileder oss i ulike temaer som er nødvendige før vi skal ut i klinikken. I tillegg er det lagt opp til en dag praksis første året, og to uker andre året (en i førstelinjetjenesten og en i andrelinje). Ntnu vektlegger metode tungt, og har tilsammen 22,5 stp de første årene. Ser at Bergen har noe mindre. Lesemengden ila uken varierer litt, men jeg leser ca 4-6 timer hver dag og har 2*4 timer forelesninger i uken. Du tar 30 stp hvert semester og på 7,5 stp er lesemengden på ca 500-600 sider. Instituttet arrangerer i tilllegg kollokviegrupper (lesegrupper som ligner klassetimer fra vgs) med kollokvieledere som er viderekommende studenter/ forelesere det første året som er verdt å dra på. Nå vet jeg ikke hvordan Bergen organiserer studieløpet, men siden de først i fjor begynte med opptak direkte fra vgs så er de kanskje ikke like veletablerte som Ntnu? Som en forsmak på studiet kan jeg uansett anbefale boken «Hjernen er stjernen» av Kaja Nordengen. Den gir en liten smakebit av det biologiske aspektet på psykologi som også taes opp i fagene senere. Bloggen Virtuell Katarsis tar også opp mange av temaene som kommende psykologistudenter lurer på, og er verdt en titt: https://virtuellkatarsis.wordpress.com/ Anonymkode: 1c26b...135 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #11 Del Skrevet 18. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg går profesjonsstudiet i Trondheim og kan anbefale det på det sterkeste. Tett årskull med mange møtepunkter (eks ulike grupper arrangert av linjeforeningen), gode forelesere, generell fin studieby og godt opplagt studieløp. Trondheim har, etter det jeg kan se, et unikt løp de to første årene med Klinisk praktikum 1-4. I disse fagene blir vi delt inn i grupper på ca 10 stk og har en fast psykolog som veileder oss i ulike temaer som er nødvendige før vi skal ut i klinikken. I tillegg er det lagt opp til en dag praksis første året, og to uker andre året (en i førstelinjetjenesten og en i andrelinje). Ntnu vektlegger metode tungt, og har tilsammen 22,5 stp de første årene. Ser at Bergen har noe mindre. Lesemengden ila uken varierer litt, men jeg leser ca 4-6 timer hver dag og har 2*4 timer forelesninger i uken. Du tar 30 stp hvert semester og på 7,5 stp er lesemengden på ca 500-600 sider. Instituttet arrangerer i tilllegg kollokviegrupper (lesegrupper som ligner klassetimer fra vgs) med kollokvieledere som er viderekommende studenter/ forelesere det første året som er verdt å dra på. Nå vet jeg ikke hvordan Bergen organiserer studieløpet, men siden de først i fjor begynte med opptak direkte fra vgs så er de kanskje ikke like veletablerte som Ntnu? Som en forsmak på studiet kan jeg uansett anbefale boken «Hjernen er stjernen» av Kaja Nordengen. Den gir en liten smakebit av det biologiske aspektet på psykologi som også taes opp i fagene senere. Bloggen Virtuell Katarsis tar også opp mange av temaene som kommende psykologistudenter lurer på, og er verdt en titt: https://virtuellkatarsis.wordpress.com/ Anonymkode: 1c26b...135 Takk for supert svar! Skal definitivt sjekke ut den boka. Hva synes du om campus Dragvoll? At utdanningen hører til i supermoderne, flotte lokaler er naturligvis ikke essensielt, men jeg har vært innom der en gang tidligere, og fikk ikke et spesielt godt førsteinntrykk. Er lokalene for psykologi greie? Og er det noen ting som har overrasket deg med studiet ifht. forventningene du hadde? Anonymkode: 1e00f...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #12 Del Skrevet 18. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for supert svar! Skal definitivt sjekke ut den boka. Hva synes du om campus Dragvoll? At utdanningen hører til i supermoderne, flotte lokaler er naturligvis ikke essensielt, men jeg har vært innom der en gang tidligere, og fikk ikke et spesielt godt førsteinntrykk. Er lokalene for psykologi greie? Og er det noen ting som har overrasket deg med studiet ifht. forventningene du hadde? Anonymkode: 1e00f...520 Hvorfor ikke? Anonymkode: 4a716...9d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gohege Skrevet 19. februar 2018 #13 Del Skrevet 19. februar 2018 (endret) 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for supert svar! Skal definitivt sjekke ut den boka. Hva synes du om campus Dragvoll? At utdanningen hører til i supermoderne, flotte lokaler er naturligvis ikke essensielt, men jeg har vært innom der en gang tidligere, og fikk ikke et spesielt godt førsteinntrykk. Er lokalene for psykologi greie? Og er det noen ting som har overrasket deg med studiet ifht. forventningene du hadde? Anonymkode: 1e00f...520 Altså.. Det er ikke uten grunn at det planlegges å legge ned campus Dragvoll og samlokalisere alle campusene. Institutt for psykologi blir sannsynligvis lagt til et helsehus eller lignende på Øya hvor også medisinstudiet ligger i dag. Dragvoll ligger som du sikkert skjønner litt langt unna de andre campusene og byen for øvrig, og jeg kjenner på både fordeler og ulemper ved dette. Første året mitt bodde jeg i gangavstand fra Dragvoll og slapp unna bussturene på 25 min fra sentrum, og billigere med tanke på bussbilletter og husleie. Dragvoll ligger også rett ved den ene bymarka (Estenstadmarka), og det gjør litt godt å slippe unna all bytrafikken noen ganger. Det er også godt å kunne ta seg en gåtur eller skitur rett etter skolen hvis man ønsker. Det negative var at jeg var lengre unna byen og mistet litt av det sosiale siden jeg alltid tok siste ordinære buss hjem (før kostet nattbussen mer enn den gjør i dag). I dag bor jeg i sentrum, kan være mer sosial med venner ute på byen osv, men må gjerne beregne ekstra reisetid siden bussene kan være fulle ved mitt stopp. Campus Dragvoll i dag kan bare beskrives som slitent og trenger sårt litt TLC. Ventilasjonen er ganske dårlig, så sommerne er overvarme, og vinterne er skikkelige kalde innendørs. Likevel forsøker de å gjøre det beste ut av det, og undervisningsrommene våre er helt ok. Sit (studentskipnaden) har også et skikkelig godt og rimelig kantine- og kafetilbud som trekker opp, i tillegg til noen nye loungeområder. Likevel har Dragvoll en slags sjarm over seg, og alle ler litt oppgitt sammen over den litt dårlige skiltingen og mangelen på varme/kulde Når det gjelder teknologi og undervisning varierer dette i stor grad på foreleserne. Flesteparten bruker powerpointer og snakker ut i fra dette, og noen andre bruker flere nye løsninger. Noen tar også opp forelesningene og legger de ut på Blackboard (ekvivalent til Fronter og Its Learning). De fleste av forelesningene er forresten ikke obligatoriske, så hvis man vil kan man sitte hjemme/ på et bibliotek å lese pensum på egenhånd. Med studentkortet har du også tilgang til de fleste andre campuser på NTNU, så man kan også lese på Gløshaugen, Øya, Kalvskinnet, Moholt, Tyholt eller Rotvoll hvis man heller ønsker det. På tross av dette ville jeg ikke byttet ut det gode studentmiljøet på Dragvoll for noe annet. Mye av det kommer av de flinke folkene som gjør linjeforeningen aktiv og kan tilby aktiviteter for en hver smak (fester, strikkeklubb, turgruppe, fagdager, revy, lunsjer osv). Det er noe som overrasket meg positivt. Noe annet som overrasket meg med studiene var hvor bredt psykologifeltet er, og det var mer biologi enn jeg regnet med (mange andre blir overrasket over det sammme). Du vil få god opplæring i alle basalområdene de første årene (biologi, utvikling, kognitiv, sosial, personlighet og anvendt) så det blir en del teorier og lesing. Mesteparten av pensum er på engelsk, så om jeg visste dette på forhold ville jeg valgt fordypning i både biologi og engelsk på vgs. Ikke misforstå, det går helt fint nå i ettertid (går tredjeåret) Er det noe mer får du bare spørre! Endret 19. februar 2018 av gohege Skulle egentlig være anonym, men men. Er samme bruker som ..135 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå