Gå til innhold

En ting jeg lurer på ang. barn og penger.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på en ting. Jeg hører stadig av folk sier "Du må ikke finne på å få barn før du har jobbet en stund". eller "Du må ha fast stilling om du skal få barn med tanke på pengene". Hva mener de egentlig med det? Hvor mye får en kvinne om hun har fast jobb når hun får baby? I steden for en kvinne som får baby når hun ikke har jobb.

Ja jeg er helt lost når det gjelder sånne ting.

Anonymkode: da452...195

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på en ting. Jeg hører stadig av folk sier "Du må ikke finne på å få barn før du har jobbet en stund". eller "Du må ha fast stilling om du skal få barn med tanke på pengene". Hva mener de egentlig med det? Hvor mye får en kvinne om hun har fast jobb når hun får baby? I steden for en kvinne som får baby når hun ikke har jobb.

Ja jeg er helt lost når det gjelder sånne ting.

En kvinne som har jobbet siste 6 av 10 måneder før hun får barn får vanlig lønn utbetalt. En kvinnen som ikke har jobbet får en engangsutbetaling på litt over kr. 60 000 utbetalt i en engangsstønad. Er kvinnen uføretrygdet får hun ingenting utover barnetrygd når barnet er født. 

Anonymkode: 89728...359

Skrevet

Dersom du har jobb för barnet blir födt, får du foreldrepenger i x antall uker (nesten ett år) med full lönn, basert på det du tjente för permisjonen.  Får du barn uten å väre i jobb får du en engangsutbetaling som ikke er mer enn rundt 30 000 eller noe sånt. 

Derfor er det mye mer ökonomisk lönnsomt å väre i jobb enn å ikke väre det når du får barn. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar begge to. Da ble jeg litt klokere. :P:) 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, regine skrev:

Dersom du har jobb för barnet blir födt, får du foreldrepenger i x antall uker (nesten ett år) med full lönn, basert på det du tjente för permisjonen.  Får du barn uten å väre i jobb får du en engangsutbetaling som ikke er mer enn rundt 30 000 eller noe sånt. 

Derfor er det mye mer ökonomisk lönnsomt å väre i jobb enn å ikke väre det når du får barn. 

30 000? Det er mange år siden beløpet var så lavt. 63 140 er beløpet i 2018. https://www.fremover.no/jobb/lov/nav/flere-endringer-i-nav-lovverket-fra-januar/s/5-17-351742

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er både det økonomiske, og det praktiske med å få jobb i etterkant. 

Har du ikke jobb, får du kun engangsstønad, på 63 140 kr. Dett er dett. Har du jobb, har du krav på 100% av lønnen i 49 uker, eller 80% av lønnen i 59 uker. Om du tjener mer enn 6G (oppunder 570 000 kr er det vel), brukes 6G i stedet for lønnen, men de fleste arbeidsgivere betaler da mellomlegget på 6G og vanlig lønn, så du får det samme beløpet likevel. 

Jeg tjener 660 000, og har en grei arbeidsgiver, så jeg får akkurat like mye penger som vanlig. Det er ganske stor forskjell på det, og på bare engangsstønaden, for å si det sånn...

Så er det det at jeg har en jobb å gå tilbake til etter endt permisjon. Arbeidsgivere er ofte skeptiske til å ansette småbarnsmødre, og selv om det ikke er lov å diskriminere, er det likevel fryktelig vanskelig å bevise at man blir diskriminert pga barn. Så om man ikke har jobb fra før, men må ut og søke jobb når man har en liten baby, så kan det være ganske vanskelig. 

Anonymkode: 1cf05...c7b

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

30 000? Det er mange år siden beløpet var så lavt. 63 140 er beløpet i 2018. https://www.fremover.no/jobb/lov/nav/flere-endringer-i-nav-lovverket-fra-januar/s/5-17-351742

Takk for oppklaring :-) skjönner at jeg er utdatert. Men poenget er jo det samme -man får kun dette belöpet om man ikke er i jobb, og det er langt mindre enn om man får närmest normal lönn i hele permisjonstiden. 

AnonymBruker
Skrevet

Men du må da ikke være i jobb for å få foreldrepenger. Jeg får det og har ikke jobbet på 2 år. er på vei ut i ny jobb, men har ikke fått jobben på papiret enda.

Aap gir også rett til foreldrepenger f eks: (hentet fra Nav.no under)

Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt:

• sykepenger
  • foreldrepenger
  • svangerskapspenger
  • omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet
  • pleie- og opplæringspenger
  • dagpenger under arbeidsløshet
  • arbeidsavklaringspenger
  • omsorgsstønad

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være:

• lønn fra arbeidsgiver under videre- eller etterutdanning
  • ventelønn
  • avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste
  • Etterlønn fra arbeidsgiver

Hvis du ikke har opparbeidet deg rett til foreldrepenger, kan du ha rett til engangsstønad.

Anonymkode: c61c8...014

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at det å råde folk til å først ordne det praktiske med utdanning, jobb etc og SÅ få barn etterpå, ikke først og fremst gjelder hvor mange penger du får i permisjonen. Det er STREVSOMT å ha lite barn, og dersom du i tillegg skal drive på med utdanning og jobbsøking i denne fasen, og ikke har sikker inntekt når utgiftene med barnet tårner seg opp, blir det ikke lett.

Anonymkode: 7b064...2c9

AnonymBruker
Skrevet

En kvinne som får barn når hun har opparbeidet seg foreldrepermisjonsrettigheter, får full lønn inntil 6 G i 10 måneder etter fødsel, har rett til permisjon uten lønn senere, har en jobb å begynne i når permisjonen tar slutt og har rettigheter som sykmeldinger, sykt barn dager, ammefri, ferie osv, hun får pensjonspoeng og kan forsørge seg selv og sitt barn når barnet er baby og senere.

En kvinne som får barn uten jobb får et engangsbeløp og det er det. Hva skal hun og barnet leve av? Da må hun søke jobb/ta utdanning osv midt i babyperioden og ingen vet hva framtiden bringer. Faren har ikke egne opparbeidede foreldrepengerettigheter, hans rettigheter er også avhengige av at mor har jobbet/ er i full aktivitet. 

Det er så enkelt som: Har du jobb, har du inntekt. Jobber du ikke, får du ikke lønn. Med et barn, er du veldig avhengig av å ha en inntekt.

Anonymkode: 14861...6f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...