Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg og min samboer har prøvd i snart 3 år å få barn. Vi har vært igjennom snart 3 ivf forsøk hos Porsgrunn. Jeg får ut mange egg (mellom 10-14 stykker) men bare 2 har overlevd. Vi skal igang med innsett av fryst egg nå i slutten av januar. Men hele denne prøve perioden har egentlig vært så deprimerende for meg at jeg nå bare går å gruer meg. Tror ikke det kommer til å bli positivt denne gangen heller og føler jeg bare utsetter meg selv for disse skuffelsene. Vet det er mange som har holdt på mye lengre en meg, men har en veldig "down" periode nå. 

Mitt spørsmål er egentlig om noen ønsker å dele de tingene dere gjorde før et positivt forsøk? Jeg vet også det er 100 sånne her ting på nettet som jeg kan lese. Det bryr jeg meg ikke noe om, for syntes det er hyggelig å kunne følge dere også. Jeg er veldig ung og ingenting som er galt med verken meg eller mannen. 

Anonymkode: 7025f...c33

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men hva sier klinikken? De må jo ha sagt hva de tenker om hvorfor bare 2 egg blir til embryoer.

Anonymkode: 4610f...d22

AnonymBruker
Skrevet

Nei, dem har faktisk ikke sagt noe om det. Kanskje merkelig, men jeg har ikke tenkt så mye over det selv, men skal definitivt spørre om det neste gang vi møter sykehuset. 

Skrevet

Jeg synes du bør kreve litt svar av Porsgrunn, og be om vurdering av å endre medisiner og opplegg (har du hatt lang eller kort protokoll? FSH med eller uten LH?) dersom du har flere uttak igjen. Hvis dere ikke lykkes med neste innsett heller kan det være verdt det å sende journalen deres til noen privatklinikker og spørre om deres mening - mange av dem er villige til å si hva de anbefaler av opplegg og hva de synes om situasjonen deres selv om dere ikke har bestemt dere for hvorvidt dere skal gå i den retningen ennå.

Husk også at veldig mye skyldes tilfeldigheter - du kan rett og slett ha vært uheldig med syklusene du har hatt uttak hvis de ikke har noen annen forklaring på hvorfor du har fått litt dårlig uttelling.

Du skriver heller ikke hvor lenge de har dyrket eggene - hvis det er snakk om blastocyster er ikke 2 stykker så galt :) Mange får aldri egg på frys, så det tyder jo på at kvaliteten på de som har overlevd ikke har vært dårlig!?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at det er de parene der man ikke finner noe galt på noen av de som har best mulighet til å bli gravide :)

Jeg kjenner et sånt par, som etter 4 års naturlig prøving fikk barn ved hjelp av prøverør. De hadde også et befruktet egg på frys til et søskenforsøk. De bestemte seg for å prøve naturlig før de satte inn egget (søskenforsøket) og det klaffet på første forsøk! 

Dere blir nok foreldre!! Lykke til 😘

Anonymkode: 64e1b...1a7

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, miore skrev:

Jeg synes du bør kreve litt svar av Porsgrunn, og be om vurdering av å endre medisiner og opplegg (har du hatt lang eller kort protokoll? FSH med eller uten LH?) dersom du har flere uttak igjen. Hvis dere ikke lykkes med neste innsett heller kan det være verdt det å sende journalen deres til noen privatklinikker og spørre om deres mening - mange av dem er villige til å si hva de anbefaler av opplegg og hva de synes om situasjonen deres selv om dere ikke har bestemt dere for hvorvidt dere skal gå i den retningen ennå.

Husk også at veldig mye skyldes tilfeldigheter - du kan rett og slett ha vært uheldig med syklusene du har hatt uttak hvis de ikke har noen annen forklaring på hvorfor du har fått litt dårlig uttelling.

Du skriver heller ikke hvor lenge de har dyrket eggene - hvis det er snakk om blastocyster er ikke 2 stykker så galt :) Mange får aldri egg på frys, så det tyder jo på at kvaliteten på de som har overlevd ikke har vært dårlig!?

Takk for svar! 
Ja, burde kanskje det. Må lære meg å skrive ned ting jeg lurer på, for når jeg er der står det veldig stille. 
Første forsøk har jeg gått på lang protokoll, fikk da ut 14 egg (de var dyrket i 5 dager og det var 2 som overlevde). 
2 forsøket var kort protokoll og da fikk vi ut 12 egg (også dyrket i 5 dager og 2 som overlevde) 
3 forsøket som vi er på nå var også kort protokoll siden jeg fikk ut like mange egg og kroppen hadde like god effekt som på lang. ( dyrket i 5 dager, 2 som overlede) Det er det 3 forsøket vi er på nå, siste egget som er på frys som skal settes inn på i slutten av januar. Så om det ikke skulle gå nå, må vi vel uansett på privat klinikk siden vi har brukt opp våres 3 forsøk gjennom staten. 

Kvaliteten har vært god på de eggene som overlevde. Sant som du sier, er veldig heldig at jeg har fått ut egg i det hele tatt. :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt at det er de parene der man ikke finner noe galt på noen av de som har best mulighet til å bli gravide :)

Jeg kjenner et sånt par, som etter 4 års naturlig prøving fikk barn ved hjelp av prøverør. De hadde også et befruktet egg på frys til et søskenforsøk. De bestemte seg for å prøve naturlig før de satte inn egget (søskenforsøket) og det klaffet på første forsøk! 

Dere blir nok foreldre!! Lykke til 😘

Anonymkode: 64e1b...1a7

Godt å høre om folk som har lykkes, det gir alltid et lite håp! 
Tusen takk, veldig godt å høre! :-* 

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 
Ja, burde kanskje det. Må lære meg å skrive ned ting jeg lurer på, for når jeg er der står det veldig stille. 
Første forsøk har jeg gått på lang protokoll, fikk da ut 14 egg (de var dyrket i 5 dager og det var 2 som overlevde). 
2 forsøket var kort protokoll og da fikk vi ut 12 egg (også dyrket i 5 dager og 2 som overlevde) 
3 forsøket som vi er på nå var også kort protokoll siden jeg fikk ut like mange egg og kroppen hadde like god effekt som på lang. ( dyrket i 5 dager, 2 som overlede) Det er det 3 forsøket vi er på nå, siste egget som er på frys som skal settes inn på i slutten av januar. Så om det ikke skulle gå nå, må vi vel uansett på privat klinikk siden vi har brukt opp våres 3 forsøk gjennom staten. 

Kvaliteten har vært god på de eggene som overlevde. Sant som du sier, er veldig heldig at jeg har fått ut egg i det hele tatt. :) 

Siden du har fått eggene dyrket til blastocyst hver gang har absolutt ikke uttellingen vært gal, altså! Det er både normalt og forventet at mange faller fra til dag fem, det er jo bare de potensielle barna som får det til. Spesielt pleier mange å falle fra mellom dag tre og fem. Det er nok bare et spørsmål om tid, for det høres ikke ut til å være noe problem med embryokvaliteten. Min uttelling har vært ganske tilsvarende din: én blasto på seks-åtte egg, to på 11 egg, og jeg har blitt gravid tre ganger på fem uttak (har mistet én av dem, har ett barn og et halvbakt). 

En ting du KAN vurdere før neste innsett er scratching, som bør times til ca en uke før siste mens før innsettet. Du kan jo google det. Det er ikke akkurat gjennomstudert, men de få og relativt små studiene som finnes er positive så lenge det times riktig, og alle privatklinikkene - og noen privatgynekologer, f.eks Oslo city legesenter, tilbyr det.

Jeg er stor tilhenger av å droppe kjerringråd og kun gjøre ting det er bevist at virker, men det lille som var av studier på scratching var overbevisende nok til at jeg testet det ut før det siste søskenforsøket mitt (jeg ble gravid, hadde da hatt en avbrutt, to negative og en positiv som endte i SA). Tilfeldighetene hadde jo helt garantert mest å si, men jeg angrer ikke på scratchingen - jeg var interessert i å gjøre alt jeg kunne for å «hjelpe til litt» ;) 

Endret av miore
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange innsettinger har du hatt totalt? 

Jeg kan dele av min erfaring: Vi hadde prøvd å få barn i 2,5 år, inkludert en del måneder med hormontabletter (pergotime), før vi hadde vårt første IVF-forsøk. Det var kort protokoll med gonal-f, 10 egg ut, 8 befruktet og ett som var bra på innsettingsdagen (dag 2 etter uttak). Jeg ble gravid på første forsøk, og vi fikk sønnen vår. Etter noen år ville vi prøve på søsken. Da lyktes vi ikke før på sjette innsettingen. Nå har jeg kort tid igjen til termin med barn nr 2. Det har ikke vært noen endringer i hormonverdiene mine på disse årene, mannen sin sædkvalitet har alltid vært god, og jeg er fortsatt ung i prøverørssammenheng (rundt 30 år). Forsøket vi til slutt fikk klaff med var fryseforsøk i naturlig syklus. De fem negative var fire ferskforsøk og et frys. Så jeg tenker at dette i stor grad handler om tilfeldigheter. Jeg har også alltid fått ut et fint antall egg (8 - 16), hatt en befruktningsrate på 60 - 80 %, men få egg igjen til innsettingsdagen. 

Vi endte opp med å gå privat etter to mislykkede forsøk i det offentlige, og jeg angrer absolutt ikke på det. Den individuelle tilpasning av medisiner er en helt annen i det private følte jeg. Etter hver negative forsøk der, snakket vi med legene om hva vi kunne gjøre annerledes til neste runde. Vi hadde også gått for scratching som miore nevner over her, dersom jeg ikke hadde blitt gravid på det siste fryseforsøket. Men som sagt; både vi og legene mente at det i stor grad handler om tilfeldigheter. Likevel er det greit å gjøre enkelte endringer og små justeringer fra forsøk til forsøk i håp om å øke sjansene litt. 

Jeg ville derfor ikke gitt opp helt enda, selv om jeg vet hvor lett det er å miste håpet etter mange negative forsøk. Vi var nær ved å gi opp for et år siden og vurderte sterkt å gå for adopsjon. Men ønsket om en ny graviditet og ny baby var så stort at vi bestemte oss for å gi det mer tid. Og nå sitter jeg her med struttende mage og venter på å føde igjen. De aller, aller fleste lykkes til slutt :)  

Anonymkode: 10364...44b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...