AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #1 Skrevet 3. januar 2018 Hei og god kveld alle Jeg ble innvilget 100 % ung ufør for akkurat et år siden, å har lyst å prøve meg ut i en jobb igjen etter et år hjemme. Hvordan fungerer dette med jobb og uføre? Hvor mye kan man tjene skattefritt i året? Hvis jeg for eksempel hadde jobbet 5 til 6 timer to dager i uka, ville de trukket av uføren da eller hvor mye hadde en sittet til overs med hvis en for eksempel fikk 15 900 i ufør og jobbet med 160 kr timen til dette utenom. Setter pris på gode tilbakemeldinger om folk er i samme situasjon. Takk Anonymkode: 78483...b47
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #2 Skrevet 3. januar 2018 Du kan tjene opp til 0,4G=37 000 skattefritt. Deretter trekkes du i uføretrygd. Jobber du 30%, reduseres uføretrygden til 70%, men du sitter totalt sett igjen med mer siden lønn er høyere enn trygd. Anonymkode: 8dd66...9df
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #3 Skrevet 3. januar 2018 Du tjener ingenting skattefritt!! Hvor har dere fått det fra?! Men du kan tjene inntil 0,4 G (litt over 37000) uten å få trekk i uføretrygden. Det kan likevel trekkes i barnetillegget, om du har det. Du må skatte av de pengene du tjener også. Siden skattekortet ditt er beregnet kun etter en uføretrygd, så vil du antakelig skatte mellom 30-36% av de pengene du tjener utenom. Anonymkode: 458de...e74 6
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #4 Skrevet 3. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tjener ingenting skattefritt!! Hvor har dere fått det fra?! Men du kan tjene inntil 0,4 G (litt over 37000) uten å få trekk i uføretrygden. Det kan likevel trekkes i barnetillegget, om du har det. Du må skatte av de pengene du tjener også. Siden skattekortet ditt er beregnet kun etter en uføretrygd, så vil du antakelig skatte mellom 30-36% av de pengene du tjener utenom. Anonymkode: 458de...e74 Oi, tusen takk for korreksen! Det skulle stått brutto! Til ts: du kan ha skattefrie inntekter i tillegg, men det blir noe helt annet og fordrer at du setter deg inn i regelverket for hva som er skattefri inntekt. Reglene for deg er selvsagt de samme som for andre. Anonymkode: 8dd66...9df 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #5 Skrevet 4. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan tjene opp til 0,4G=37 000 skattefritt. Deretter trekkes du i uføretrygd. Jobber du 30%, reduseres uføretrygden til 70%, men du sitter totalt sett igjen med mer siden lønn er høyere enn trygd. Anonymkode: 8dd66...9df Ikke helt korrekt. Tjener man over 0.4G, trekkes man i trygd ihh til kompensasjonsgraden man fikk da man fikk innvilget ufør. Denne er ulik fra person til person. Dette opp til et visst beløp, der man da mister hele trygden. Anonymkode: 96a21...0d3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #6 Skrevet 4. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan tjene opp til 0,4G=37 000 skattefritt. Deretter trekkes du i uføretrygd. Jobber du 30%, reduseres uføretrygden til 70%, men du sitter totalt sett igjen med mer siden lønn er høyere enn trygd. Anonymkode: 8dd66...9df Det kommer jo an på lønnen. Selv driver jeg eget firma, og går i minus med trekket i uføretrygd. Jeg syns uansett det er viktig for psyken å gjøre NOE annet, men klarer ikke jobbe mye da. Ellers er det viktig å sjekke når du mister retten til uføretrygd. Jeg har denne kompensasjonsgraden som nevnes her, så jeg kan tjene inntil 37.000 uten å bli trukket. MEN viktig å merke seg at om jeg tjener 330.000 kr så forsvinner hele uføretrygden. Anonymkode: 96d54...3c7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #7 Skrevet 4. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kommer jo an på lønnen. Selv driver jeg eget firma, og går i minus med trekket i uføretrygd. Jeg syns uansett det er viktig for psyken å gjøre NOE annet, men klarer ikke jobbe mye da. Ellers er det viktig å sjekke når du mister retten til uføretrygd. Jeg har denne kompensasjonsgraden som nevnes her, så jeg kan tjene inntil 37.000 uten å bli trukket. MEN viktig å merke seg at om jeg tjener 330.000 kr så forsvinner hele uføretrygden. Anonymkode: 96d54...3c7 Det stemmer, om det er den summen du har fått oppgitt i ditt vedtak. Jeg er også med i et firma, men kun som aksjonær. Aksjeutbytte som jeg får hvert år, berører ikke trygden. Pleier få 250000 i året, men med effektiv dobbelbeskatning, blir det trukket 46.6% i skatt totalt av dette. Men har altså full trygd ved siden av. Det hadde jeg hatt om utbyttet var 250 mill også. Anonymkode: 96a21...0d3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #8 Skrevet 4. januar 2018 Jeg er 100% ufør. Frem til nå har jeg kunne tjene inntil kr 60 000 i året uten trekk på trygden fra NAV, mens alt over 0,4 G medfører trekk på 70% fra andre pensjonsordning (KLP, Statens pensjonskasse). Jeg skatter av både trygden og inntekten, og går derfor i minus etter å ha tjent 0,4 G. Jeg har også mistet barnetillegget. Fra 01.2019 er grensen hos NAV også 0,4 G. I vedtaket ditt står alle tall du må forholde deg til. Tallene varierer avhengig av om de har med barnetillegg, inntekt eller reduksjon av trygden å gjøre. Du kan også miste hele trygden om du tjener over et vedtatt beløp. Men du mister ikke retten til uføretrygd. Skattefri inntekt er som for alle andre: bl a småjobber i hjemmet til folk (inntil kr 6000 per "kunde" i året). Selv har jeg valgt å heller delta i det frivillige arbeidet som skjer lokalt,og har en liten jobb ved siden av som fra nå ikke kommer til å overstige 0,4 G. Anonymkode: a08ff...275
Angelheart2 Skrevet 4. januar 2018 #9 Skrevet 4. januar 2018 Les vedtaket ditt, der står alt du lurer på. Kompensasjonsgraden er individuell og derfor er det ingen som kan fortelle deg hva du vil bli trukket i uføretrygd dersom du tjener mer enn fribeløpet. Dersom du har en kompensasjonsgrad på 57 vil det i at det trekkes 57 kroner av trygden din for hver 100-lapp du tjener. Slik vil det for det fleste lønne seg å jobbe da du i det tilfellet vil få 143 kroner pr 100-lapp i stedet for 100.... (tungt forklart, men du skjønner sikkert...) 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #10 Skrevet 4. januar 2018 3 minutter siden, Angelheart2 skrev: Les vedtaket ditt, der står alt du lurer på. Kompensasjonsgraden er individuell og derfor er det ingen som kan fortelle deg hva du vil bli trukket i uføretrygd dersom du tjener mer enn fribeløpet. Dersom du har en kompensasjonsgrad på 57 vil det i at det trekkes 57 kroner av trygden din for hver 100-lapp du tjener. Slik vil det for det fleste lønne seg å jobbe da du i det tilfellet vil få 143 kroner pr 100-lapp i stedet for 100.... (tungt forklart, men du skjønner sikkert...) Lønnsomheten er ganske knapp. Det skal skattes av både trygd og inntekt. Så med kr 143 i kombinasjon lønn og trygd, fratrukket 30% skatt, er utbetalingen på kr 100,10. Spørs om de 10 ørene føles verdt det. Anonymkode: a08ff...275
Angelheart2 Skrevet 4. januar 2018 #11 Skrevet 4. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lønnsomheten er ganske knapp. Det skal skattes av både trygd og inntekt. Så med kr 143 i kombinasjon lønn og trygd, fratrukket 30% skatt, er utbetalingen på kr 100,10. Spørs om de 10 ørene føles verdt det. Anonymkode: a08ff...275 Men det ville jo blitt skattet av den 100-lappen i utgangspunktet også, så da ville utbetalingen kun vært 70, ikke 100.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #12 Skrevet 4. januar 2018 1 time siden, Angelheart2 skrev: Men det ville jo blitt skattet av den 100-lappen i utgangspunktet også, så da ville utbetalingen kun vært 70, ikke 100. Ja, i kroner og ører blir det mer. Men slik reglene er lagt opp, sitter man igjen med 70% av utbetalt beløp ved å gjøre ingenting. Ved arbeidsinnsats, sitter man igjen med 5O%. Og dette er utifra ditt eksempel. For mitt vedkommende, trekkes jeg 70% av trygden, og sitter dermed igjen med ca kr 90 av kr 200. Anonymkode: a08ff...275
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #13 Skrevet 4. januar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også med i et firma, men kun som aksjonær. Anonymkode: 96a21...0d3 Kan du fortelle litt mer om dette? Hva slags "jobb" er det? Anonymkode: 17109...ca1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #14 Skrevet 4. januar 2018 Er ikke ung ufør for de som ikke er i stand til å jobbe? For øvrig er det vel slik at 0,4 G, i underkant av 40.000, er det man kan tjene før uføretrygden avkortes, dersom man ellers er 100 % ufør. Men blir jo rart om man skal la være å jobbe mer enn det, ikke fordi man ikke klarer, men fordi man da får avkortning av en uførepensjon man da strengt tatt ikke skulle fått i så stor grad. Anonymkode: 1c227...e44 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #15 Skrevet 4. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er ikke ung ufør for de som ikke er i stand til å jobbe? For øvrig er det vel slik at 0,4 G, i underkant av 40.000, er det man kan tjene før uføretrygden avkortes, dersom man ellers er 100 % ufør. Men blir jo rart om man skal la være å jobbe mer enn det, ikke fordi man ikke klarer, men fordi man da får avkortning av en uførepensjon man da strengt tatt ikke skulle fått i så stor grad. Anonymkode: 1c227...e44 Jo, for min del er det helt uaktuelt å ha en vanlig jobb eller fullføre en utdannelse. Brev på dataen kan jeg derimot skrive fordi om. Anonymkode: 96d54...3c7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #16 Skrevet 4. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du fortelle litt mer om dette? Hva slags "jobb" er det? Anonymkode: 17109...ca1 Det er et selskap som jeg eier 50% av. Men er kun eier, og jobber der ikke. Selskapet leverer et pent overskudd hvert år, da det er en meget oversiktlig og stabil økonomi der. Av overskuddet får jeg 250000 hvert år i aksjeutbytte. Dette skattes totalt 46,6% av. Først selskapsskatt, så kapitalskatt for meg. Dette gir 113500 utbetalt for meg i året. Det berører ikke uføretrygden og er et fint tilskudd til den:-) Anonymkode: 96a21...0d3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #17 Skrevet 4. januar 2018 Hvorfor i all verden har du søkt om ufør når du er frisk nok til å jobbe?! Hvor lenge har du vært i avklaring og uten helse til å jobbe noe som helst da? Trodde det var mye strengere å få ufør, at man ikke skulle ha noe som helst utsikter til å bli arbeidsfør de kommende 7 årene og alvorlig kronisk sykdom. Anonymkode: aad71...07e 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #18 Skrevet 4. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er et selskap som jeg eier 50% av. Men er kun eier, og jobber der ikke. Selskapet leverer et pent overskudd hvert år, da det er en meget oversiktlig og stabil økonomi der. Av overskuddet får jeg 250000 hvert år i aksjeutbytte. Dette skattes totalt 46,6% av. Først selskapsskatt, så kapitalskatt for meg. Dette gir 113500 utbetalt for meg i året. Det berører ikke uføretrygden og er et fint tilskudd til den:-) Anonymkode: 96a21...0d3 Dette forstår jeg ikke hvordan kan stemme, men er jo isåfall veldig heldig for deg da, at du har rukket å bygge opp en bedrift med så god inntekt før du ble syk, som nå kan driftes av andre og samtidig gi deg økonomisk uttelling. Men i alle vedtak på ufør står det et maks beløp man har lov til å tjene før de trekker i uføretrygden. Dette beløpet er på 37.000,- Vet nav at du eier og får inntekter fra denne bedriften? Anonymkode: aad71...07e 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #19 Skrevet 4. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette forstår jeg ikke hvordan kan stemme, men er jo isåfall veldig heldig for deg da, at du har rukket å bygge opp en bedrift med så god inntekt før du ble syk, som nå kan driftes av andre og samtidig gi deg økonomisk uttelling. Men i alle vedtak på ufør står det et maks beløp man har lov til å tjene før de trekker i uføretrygden. Dette beløpet er på 37.000,- Vet nav at du eier og får inntekter fra denne bedriften? Anonymkode: aad71...07e Dette stemmer på en prikk. Man kan ha så mye man vil i kapitalinntekter som ufør uten at det berører trygden. Flere milliarder, om så er. Jeg har ikke bygget bedriften, men fått kjøpe halvparten av aksjene der. Dermed er jeg bedriftseier, men jobber ikke der. Når det gjelder arbeidsinntekt, kan man tjene 0.4G, ca 37000 før man blir trukket i trygd, ja. Nav vet og bifaller at jeg eier aksjer i dette selskapet. Anonymkode: 96a21...0d3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #20 Skrevet 5. januar 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i all verden har du søkt om ufør når du er frisk nok til å jobbe?! Hvor lenge har du vært i avklaring og uten helse til å jobbe noe som helst da? Trodde det var mye strengere å få ufør, at man ikke skulle ha noe som helst utsikter til å bli arbeidsfør de kommende 7 årene og alvorlig kronisk sykdom. Anonymkode: aad71...07e Jeg har en varierende arbeidsevne på rundt 20 %, og er 100% ufør. Grunnen til det er ifølge Nav at jeg uansett kan jobbe utenpå uføretrygden OM jeg får meg jobb, og om jeg føler jeg klarer. Hadde de gitt meg 80% uføretrygd så måtte de hjulpet meg med å få 20% jobb, og det er så og si umulig med varierende form. Nav sier også at man kan føle seg friskere etter man har fått innvilget uføretrygd, fordi den økonomiske belastningen med å være under avklaring kan forverre helsen. Dette er jo ganske opplagt. Det finnes ikke noe sted på søknadsskjemaet om uføretrygd hvor man skriver inn prosentandel av hvor mye uføretrygd man trenger. Dette er det Nav som vurderer, utfra inntekten. Har du ikke arbeidsinntekt, da blir du 100% ufør. Ellers ville jo slike som meg trukket vanvittig mange ressurser ut av systemet. Gi meg avklaring og kurs for 20% stilling som jeg muligens vil klare å beholde en kort periode? Jeg skulle ønske det heller var slik, men jeg forstår at det hadde vært latterlig ressursbruk. Det er vondt å ikke få hjelp til å få jobb, men det har jeg ikke rett på. Anonymkode: 458de...e74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå