Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hjelp! jeg blir totalt innvadert av en veninne. det er tlfsamtaler nesten hver dag; gjerne 1-2 timer. messenger fra kl 07-23.

og konstant mas om å treffes. det er kun hun som tar kontakt...

men det verste for meg er det at jeg har sosial angst, og hun trigger den enormt med sin væremåte.

hun kamuflerer all kontakt som «omsorg»for meg. jeg har flere ganger sagt at jeg er introvert og ønsker fred og ro. i tillegg har jeg andre veninner jeg slapper av med og vil tilbringe tid med.

vet ikke hvordan jeg skal håndtere dette;er begynt å gå ut over studiene mine nå... og angsten er verre.

vi er forresten i slutten av 30-årene,så vi skal jo være voksne og fornuftinge...noen gode råd?😐

Anonymkode: 2eb0e...574

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si du er opptatt og avslutt samtalene. Eller enda bedre, la være å ta telefonen når det "ikke passer". Du er ikke forpliktet til å svare på alle fremstøt. Ikke vis deg som pålogget på messenger. Du må sette grenser!

Anonymkode: 29e5b...17d

• Liker 18
Skrevet

Si fra. Finn motet til å si fra. Før du sprekker. Å være motparten der en sprekker er alt annet enn gøy. Det er faktisk svært sårt. Hun ønsker deg sannsynligvis alt godt, og liker deg, men hun må få vite (på en skikkelig måte) at det blir for mye. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

jeg vet at hun har lite venner(sannsynligvis fordi hun er for intens) og er redd for å såre henne.

hun er utrolig snill på mange måter, men også meget krass. jeg vet ikke om det er rett å ta hensyn til min angst, eller om det er mer rett å såre henne ved å kutte henne ut.

jeg gjorde det for 5 år siden, da hadde vi null kontakt i tre år.

men hun har ikke forandret seg

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å ta telefonen noe særlig. Noen timer etter hun har ringt kan du gjerne skrive på Messenger: "Litt travel i dag, passet ikke helt med telefon". Eller du kan være i forkant en dag og sende melding og si: "Jeg er litt sliten for tiden. Tror jeg skrur av verden litt og tar litt alene-tid - prates neste uke!"

Anonymkode: 1a633...fcb

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt til henne at du er opptatt for en periode og senere tatt kontakt med henne selv for å finne på noe. Mulig at hun endrer seg litt om andre tar kontakt slik at hun kan "slappe litt mer av" :) 

Anonymkode: f9076...918

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bare bra at det finnes slike som drar deg ut av komfortsonen og gir deg sosial trening? Kanskje dette kan kurere deg for lidelsen din?

Anonymkode: ea645...64e

AnonymBruker
Skrevet

takk for råd, men dette gjør jeg allerede. har sluttet å ta tlf hver gang hun ringer(hun ringer gjerne flere ganger ila en dag)prøver å ikke være innlogget på messenger. og sier at jeg ikke orker mye sosialt.

men når hun ringer en søndag og sier at hun ikke har snakket med noen hele helgen, og at hun er ensom og trist, da er det vanskelig for meg å avvise

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

det er bra at hun vil ha meg med ut, men foretrekker å gjøre det med andre venner som er litt rundere i kantene enn henne. hun ser ned på veldig mange, og snakker stygt om de få vennenne hun har.

jeg blir et vrak når jeg er med henne

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

takk for råd, men dette gjør jeg allerede. har sluttet å ta tlf hver gang hun ringer(hun ringer gjerne flere ganger ila en dag)prøver å ikke være innlogget på messenger. og sier at jeg ikke orker mye sosialt.

men når hun ringer en søndag og sier at hun ikke har snakket med noen hele helgen, og at hun er ensom og trist, da er det vanskelig for meg å avvise

Ok. Da legger hun sin byrde (ensomhet) over på deg, og det er ikke greit. Du må finne motet og gi beskjed, før hun sluker deg. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg vet at hun har lite venner(sannsynligvis fordi hun er for intens) og er redd for å såre henne.

hun er utrolig snill på mange måter, men også meget krass. jeg vet ikke om det er rett å ta hensyn til min angst, eller om det er mer rett å såre henne ved å kutte henne ut.

jeg gjorde det for 5 år siden, da hadde vi null kontakt i tre år.

men hun har ikke forandret seg

Det er rett å ta hensyn til din helse og det som er best for deg.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår. Men hun må ta ansvar for sitt liv. Det er ikke ditt ansvar.

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hjelp! jeg blir totalt innvadert av en veninne. det er tlfsamtaler nesten hver dag; gjerne 1-2 timer. messenger fra kl 07-23.

og konstant mas om å treffes. det er kun hun som tar kontakt...

men det verste for meg er det at jeg har sosial angst, og hun trigger den enormt med sin væremåte.

hun kamuflerer all kontakt som «omsorg»for meg. jeg har flere ganger sagt at jeg er introvert og ønsker fred og ro. i tillegg har jeg andre veninner jeg slapper av med og vil tilbringe tid med.

vet ikke hvordan jeg skal håndtere dette;er begynt å gå ut over studiene mine nå... og angsten er verre.

vi er forresten i slutten av 30-årene,så vi skal jo være voksne og fornuftinge...noen gode råd?😐

Som sagt: Du må ta hensyn til deg selv og din helse.

Anonymkode: eae39...1b8

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Er det ditt ansvar at hun er ensom og trist? Er det riktig at du skal bli sliten og utbrent for at hun skal føle seg bedre? Si ifra på forhånd - at du er sliten for tiden og vil logge deg litt av sosiale medier. Si gjerne noe sånt som: "Så vi kan prates neste uke!" Da har du gitt deg en uke "fri" og tar IKKE telefonen eller leser hva hun skriver på messenger.

• Liker 5
Skrevet

Det høres ut som du kan ha godt av å trene på grensesetting.

Tenk på situasjoner du opplever som ubehagelige med din venn, og finn ut hvordan du kan løse disse på en god måte for begge.

Sett dine grenser på en empatisk måte. Tenk på at det er til det beste for dere begge. Å kutte ut kontakten vil ikke hjelpe deg på å bli bedre til å si i fra. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

jeg har bedt henne enkelte helger om å ikke ta kontakt, pga at jeg må få puste. har også bedt henne snakke med psykolog, noe hun gikk til før. hun er også klar over min sårbarhet, da hun har fått med seg min empati for et familiemedlem som ble syk.

det verste er hvordan hun får meg til å føle meg. hun latterliggjør meg mye, og behandler meg som er barn. opplevere henne som kontrollerende og dominerene, selv om det er gjort i beste mening.

men hva er best; konfrontasjon(som kommer til å tappe meg helt)eller å unngå henne? har jo prøvd det siste noen år...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vært ærlig og sagt: "Jeg er en introvert person som fort blir sliten. Selv om jeg synes det er kjekt å være med venner, så trenger jeg mye alenetid. Tid bare med meg, hvor jeg ikke er med noen, prater med noen i telefonen eller chatter med noen. Det er derfor jeg ikke svarer deg så ofte. Det stresser meg litt når du fortsetter å ringe og melde så ofte som du gjør, selv om jeg har tatt dette opp flere ganger."

Hvis det fortsatt ikke går inn, eller hun bare angriper deg uten å vise noen forståelse, så hadde jeg kuttet vennskapet. Sagt at vi er nok for forskjellige til at vennskap kan fungere, vi vil ha to helt ulike ting ut av dette og det ender jo bare med konflikter - så jeg ønsker deg lykke til videre og håper du finner noen som passer deg bedre.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Messenger trenger man ikke å svare på med en gang. Gjerne la det gå litt tid før du svarer og lær deg å ikke tenke så mye på meldingene før du er klar for å svare på de. 

Du trenger heller ikke å ta telefonen hver gang hun ringer. Da kan du enten ringe opp igjen senere eller skrive en melding om at du er litt travel og at du kan ringe i morgen/i slutten av uken/etc. Når du først snakker med henne kan du fint finne på en unnskyldning for å legge på (lage middag, oppgaveskriving, ringe en annen person, se på et TV-program etc). 

Anonymkode: 9011c...71e

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har bedt henne enkelte helger om å ikke ta kontakt, pga at jeg må få puste. har også bedt henne snakke med psykolog, noe hun gikk til før. hun er også klar over min sårbarhet, da hun har fått med seg min empati for et familiemedlem som ble syk.

det verste er hvordan hun får meg til å føle meg. hun latterliggjør meg mye, og behandler meg som er barn. opplevere henne som kontrollerende og dominerene, selv om det er gjort i beste mening.

men hva er best; konfrontasjon(som kommer til å tappe meg helt)eller å unngå henne? har jo prøvd det siste noen år...

Hvordan vet du at dette er gjort i beste mening? Hun tråkker på deg og trykker deg ned. Jeg ville brutt kontakten 100% med henne.

Anonymkode: eae39...1b8

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Du.. bare kutt henne ut når hun behandler deg sånn og får deg til å føle deg utslitt. Vennskap dør ut og dette er en helt innafor grunn til å kutte kontakt. Det er ikke ditt ansvar at hun er trist og ensom og hun har ingen grunn til å skyldfølelse. 

Anonymkode: 8d5ac...c13

• Liker 5
Skrevet

Livet er for kort til å bli herset med av energivampyrer.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Bor dere i Bergen og hennes navn begynner på S?

Anonymkode: 54918...e4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...