Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har satt meg som mål å lese minst 52 bøker i 2018. Har blandt annet meldt meg på en leseutfordring. Hvor man skal lese en bok innenfor et spesielt tema hver måned. Dette blir nok utfordrende for meg fordi jeg har aldri likt å bli fortalt hva jeg MÅ lese, men mange av kategoriene kjenner jeg at jeg gleder meg til!

Kategoriene er (tilfeldig rekkefølge):

- en bok utgitt det året du er født

- en bok utgitt det året du fylte 18

- en klassiker

- en bok med et dyr i en viktig rolle

- en bok som har vunnet Brageprisen (skjønnlitteratur for voksne)

- en bok oversatt fra et språk du ikke kan

- en bok med en handling i en annen verden enn vår

- en bok utgitt under pseudonym

- en bestselger fra 2017

- en bok med et jentenavn i tittelen

- en bok bassert på en sann historie

Noen som kunne tenke ser å bli med på dette? Eller komme med tips til gode bøker innenfor disse kategoriene. Jeg har startet året med kategorien "klassiker", og har begitt meg ut på "The great Gatsby" av F. Scott Fitzgerald. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte bare jeg kunne komme med noen forslag, jeg!

• Bok med dyr i viktig rolle: Paul Austers Timbuktu. Jeg-personen er en hund.
  • Pseudonym: Charlotte Brontës Jane Eyre, en av mine favorittbøker. Utgitt under navnet Currer Bell.
  • Jentenavn i tittelen: Daphne du Mauriers Rebecca. Jeg holder på med den nå, og med mindre den taper seg veldig utover, kan jeg varmt anbefale den.
  • En annen verden: Solaris av Stanisław Lem. Dersom en historie om en ekspedisjon til en fremmed planet oppfyller kriteriene.

Anonymkode: 84d9b...5e3

• Liker 1
Skrevet
På 3.1.2018 den 21.59, Ibsensrips skrev:

Hei! Jeg har satt meg som mål å lese minst 52 bøker i 2018. Har blandt annet meldt meg på en leseutfordring. Hvor man skal lese en bok innenfor et spesielt tema hver måned. Dette blir nok utfordrende for meg fordi jeg har aldri likt å bli fortalt hva jeg MÅ lese, men mange av kategoriene kjenner jeg at jeg gleder meg til!

Kategoriene er (tilfeldig rekkefølge):

- en bok utgitt det året du er født

- en bok utgitt det året du fylte 18

- en klassiker

- en bok som har vunnet Brageprisen (skjønnlitteratur for voksne)

- en bok oversatt fra et språk du ikke kan

- en bok med en handling i en annen verden enn vår

- en bok utgitt under pseudonym

- en bestselger fra 2017

- en bok med et jentenavn i tittelen

- en bok bassert på en sann historie

Noen som kunne tenke ser å bli med på dette? Eller komme med tips til gode bøker innenfor disse kategoriene. Jeg har startet året med kategorien "klassiker", og har begitt meg ut på "The great Gatsby" av F. Scott Fitzgerald. 

Jeg hater å bli fortalt hva jeg skal lese. Da mister jeg helt lysten på å lese. Min utfordring er å lese over 100 bøker i år, men av de bøkene jeg virkelig har lyst til å lese. Men kan gi deg tips, da. :jepp:

- en bok med et dyr i en viktig rolle: The Last Unicorn - Peter S. Beagle

- en bok med et jentenavn i tittelen: The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender - Leslye Walton :hjerte: 

- en bok utgitt under pseudonym: (riktignok et halv-pseudonym, men...): Harry Potter and the Goblet of Fire - J.K. Rowling

- en bok med en handling i en annen verden enn vår: The Lightning-Struck Heart - TJ Klune

- en bok basert på en sann historie: Memoirs of a Geisha - Arthur Golden

- en bestselger fra 2017: Oathbringer - Brandon Sanderson

Skrevet

Dette virket litt spennende🤗 Tror jeg hiver meg på🙌

Skrevet

Jeg er med! Jeg er allerede med på en lignende utfordring på Facebook, med en del lignende kategorier. Men er med her også, var noen nye kategorier her som kan bli spennende  :)

Jeg har allerede lest en bok; Dødsriket av Tom Kristensen (bok utgitt da jeg fylte 18).

Jeg må tenke på hvilke bøker jeg vil lese, men har noen klare:

Bok utgitt under pseudonym: Stormfulle høyder av Emily Brontë (alias Ellis Bell).

Bok med jentenavn: Kristin Lavransdatter av Sigrid Undset. 

Klassiker er vanskelig å velge. Men har veldig lyst å endelig lese Forbrytelse og straff av Dostojevski!  :)

Skrevet

Så gøy at folk vil bli med! Og tusen takk for mange gode tips! "Timbuktu" står på listen over potensielle bøker, da går jeg for den. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...