Gå til innhold

Mister matlysten av matprogram

Anbefalte innlegg

Gjest Tom Bäcker
Skrevet

Er det andre enn jeg som gjør dette? To grunner:

Noen av ingrediensene ser ut som gørr eller noe som har vært i folk tidligere. Kanskje de lukter vondt også?

Jeg får en følelse av at noen skjærer i meg, når jeg ser folk skjære i kjøtt. Det er verst når de deler kjøttet med saks, fordi jeg har sett lege kutte hud med (kirurgisk, riktignok) saks.

Anyone?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke matprogrammer er det du ser på? Jeg opplever ikke det samme. Men jeg synes ikke det er så mange matprogrammer som er lærerike lengre. De er blitt mer som underholdning. Som med alt annet så blir det bare dradd inn masse morsomheter, tull og fjas fremfor å faktisk vise matlaging og teknikker. Folk er rett og slett ikke nysgjerrige på nye nytt lengre og er ikke interessert i å lære noe nytt. Så selve maten havner på en andreprioritet i de programmene, og humoren på førsteprioritet. Så det gir meg verken bedre eller dårligere matlyst.

Jeg synes uansett det beste er å bruke nettsider hvis man trenger inspirasjon til matlaging. Da kan man følge ting i eget tempo. I de få TV-programmene som faktisk viser matlaging, så brukes det ofte veldig mye forskjellige ingredienser i små mengder, noe som blir umulig å gjøre i hverdagen. Man kan ikke drive på å kjøpe masse forskjellige friske urter bare for å ta ett blad fra den ene, en stilk fra den andre, en bit av den og den osv hvor resten til slutt må kastes, samtidig som man skitner til 10 forskjellige panner og 5 forskjellige kjøkkenmaskiner for å lage en liten jålete rett på størrelse med en forrett.

Anonymkode: a5eda...04b

AnonymBruker
Skrevet

Lol

Anonymkode: db23b...48f

AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg opplever ikke det av matprogrammer, men det er noen bloggere som jeg syns gjør all mat udelikat. Og det er toppbloggere som bruker mye tid på matlagning og tar mye bilder av mat. Det er noe med komposisjonen i bildene og at de er tatt så nærme som gjør at jeg syns det blir ekkelt. 

Anonymkode: 86c43...65c

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Kanskje du burde slutte å se på slike programmer og heller se noe annet, som du ikke reagerer så negativt på.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser aldri matprogram (selv om jeg kanskje burde!), men jeg opplever ofte at jeg blir uvel av kakeoppskrifter etc.

Jeg leser innholdsfortegnelsen og ser

'8 kg smør

5 kg sukker

2 pk Delfiafett

4 kokesjokolader

1 pakke Oreokjeks

Ostekrem

Dette knuses, smeltes og eltes. Og komprimeres. Oppskriften er til én kjeks. Enjoy'.

Jeg kjenner fettkvalmen kommer bare ved tanken. Kan godt spise kake med god samvittighet, men å lage dem.. Urk. Å lese ingredienslisten rekker. Da er jeg både kvalm og mett. :fnise:

Anonymkode: 17ff5...eee

Skrevet

Blir kvalm av sånn der ivrig matprat når jeg ikke er sulten, når man liksom blir tvunget til å leve seg inn i matlagingen og spisingen. Og når jeg er sulten spiser jeg jo heller enn å se matprogrammer på TV.

Type "erotisk matlaging" ala Nigella, evt. "erotisk kalvehjerneslurping" for de mer avanserte, er verst da... 

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg opplever ikke det av matprogrammer, men det er noen bloggere som jeg syns gjør all mat udelikat. Og det er toppbloggere som bruker mye tid på matlagning og tar mye bilder av mat. Det er noe med komposisjonen i bildene og at de er tatt så nærme som gjør at jeg syns det blir ekkelt. 

Anonymkode: 86c43...65c

Det er vel ikke snakk om "Mat fra bunnen" av T dette? :fnise: Bloggen det er en nesten 600 sider lang diskusjon om her på KG?

Tråden om MFB

Anonymkode: a5eda...04b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...