AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #1 Skrevet 3. januar 2018 Jeg jobber i en liten butikk, hvor det kun er 1 person på jobb om gangen. Jeg får betalt for åpningstidene, så hvis butikkens åpningstider er 10-18 får jeg betalt for det. Jeg må som regel likevel være der minst 15 minutter før åpning for å ordne med nettbestillinger og åpne kassen og gå over butikken, og gjerne være der minst 15 minutter etter stenging for å ta oppgjøret og stenge butikken. Dette får jeg ikke betalt for. Nå har sjefen sagt at jeg må begynne å støvsuge og ta pappen på morgenen/kvelden, noe som er greit hvis jeg får betalt for det, men det gjør jeg ikke. Jeg skal fremdeles få betalt for 10-18 og ikke et minutt lenger. Hvis jeg skal begynne med støvsuging og pappen (og annet søppel og sånn) så kommer dette til å gjøre at jeg hver morgen + kveld kan legge på 15 min ekstra, som tilsier at jeg blir på jobb tilsammen 1 time uten å få betalt hver vakt. Jeg skjønner selvfølgelig at dette er noe som må gjøres, og jeg gjør det gjerne, men da vil jeg ha betalt for dette. Jeg jobber kanskje 3-5 ganger i uken, som utgjør ganske mye penger tilsammen.. Og føler ikke at det er ok å kreve at noen skal jobbe gratis på denne måten. Hadde det vært en sjelden gang så er det selvfølgelig greit, men når det er snakk om hver gang så blir det litt dumt. Jeg har heller ikke overtidsbetaling, helgetillegg eller noe god lønn (130,-/timen). Er dette ok av sjefen, eller hva tenker dere? Anonymkode: b9784...640
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #2 Skrevet 3. januar 2018 Arbeidstilsynet!!!! Anonymkode: c903d...bcc 21
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #3 Skrevet 3. januar 2018 Dessverre slik det er i mange butikker, men det er selvfølgelig ikke noe arbeidsgiver kan kreve av deg. Anonymkode: fefd3...12a 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #4 Skrevet 3. januar 2018 Nei, dette er ikke ok. Du jobber allerede 30 min gratis for hver vakt. Jeg hadde ikke en gang giddet det Anonymkode: 362ca...fdb 15
jabx Skrevet 3. januar 2018 #5 Skrevet 3. januar 2018 Du skal selvsagt ha lønn for å jobbe. Dette er bare enda et eksempel på grådige gribber som stjeler fra arbeiderne. 11
Gubi Skrevet 3. januar 2018 #6 Skrevet 3. januar 2018 Nei, det er ikke ok å jobbe gratis! Synes heller ikke det er greit å ansette folk for å jobbe for seg og betale de 130,- kr timen. 7
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #7 Skrevet 3. januar 2018 De tingene du nevner som er ekstra bør enten kunne legges inn i arbeidstiden eller så må du få ekstra betalt. Her må du ta en prat med sjefen. Jeg hadde ikke møtt på jobb før kl. 10 om du ikke får betalt. Anonymkode: 0b9e8...e24 7
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #8 Skrevet 3. januar 2018 Jeg ville sagt tydelig i fra til sjefen at siden du kun får betalt fra 10-18 så kommer du til å møte på jobb kl. 10 og gå på slaget kl. 18. Du jobber ikke gratis. Anonymkode: 6e53b...ed3 10
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #9 Skrevet 3. januar 2018 Sånn er det her også. Og helvetes kjeft om gulvet ikke er vasket eller nøye nok støvsugd. Men å støvsuge eller vaske gulvet mellom beina på kunder i åpningstiden synes jeg er ekstremt ugreit. Så hver gang jeg stenger, må jeg vurdere om jeg vil by på et kvarter av min egen tid og vaske etter stengetid, eller gå hjem og få telefon neste morgen med ufin munnbruk. Jeg velger på langen å ikke bry meg veldig. Men det er jo ikke sånn det skal være. Anonymkode: 682e6...9d8 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #10 Skrevet 3. januar 2018 Dette minner meg om min første jobb jeg fikk som 19-åring etter VGS. Også butikk. Sjefen forventet at vi kom før butikken åpnet, gjorde klart til åpning og tok oppgjøret etter stengetid uten å få betalt for det. Jeg gjorde det også, siden jeg ikke visste bedre da, men angrer på at jeg ikke krevde betaling for det nå i ettertid. Det er ikke lov å ikke betale deg for de timene, du må ikke finne deg i det. Og i hvertfall ikke gjøre noe mer. Anonymkode: 2b114...029
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #11 Skrevet 3. januar 2018 Si du skal ha betalt. Og finn deg en annen jobb. Rimelig greit å finne ny jobb når du allerede har jobb 👍☺️ Anonymkode: 5e0de...bbf 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #12 Skrevet 3. januar 2018 Det er slik i vår butikk også. Det er ikke mulig for deg å gjøre de tingene før du stenger på kvelden og mens det er åpent på morgenen? Altså støvsuge mens det er lite kunder feks? Om ikke bør du kreve at du får betalt. Jeg kan feks klare å ta oppgjøret før vi stenger fordi det er såpass lite folk i butikken på kvelden, det gjør at jeg ikke er så lenge etter stengetid. Ellers anbefaler jeg deg å søke deg til en butikkjobb som har tariff, det lønner mye bedre samt at du får kveldsttillegg.. Anonymkode: 600fc...ed5 1
ÒranAbhainn Skrevet 3. januar 2018 #13 Skrevet 3. januar 2018 Det er i mot loven. Man skal ha betalt for all tid man er tilgengelig for arbeidsgiver. Ferdig snakka. Kontakt arbeidstilsynet om det arbeidsgiver fremdeles krever at du er på arbeidsstedet uten å betale lønn for tiden du er der. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #14 Skrevet 4. januar 2018 Du kan jo alltids si opp så kan han bruke gratis arbeidskraft fra navtiltak i stedet Anonymkode: e694f...572
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #15 Skrevet 4. januar 2018 Arbeidstid = den tiden du er tilgjengelig for arbeidsgiver. Dersom din arbeidstid er kontraktsfestet innenfor butikkens åpningstid, og det er denne tiden arbeidsgiver betaler deg for å jobbe, så er det den tiden arbeidsgiver kan pålegge deg arbeid. Arbeid ut over dette er mertid eller overtid. Ta opp dette med arbeidsgiver. Si ifra at du gjerne kan komme før og gjøre klart, samt å være tilstede etter arbeidstid for å avslutte, men at fra nå av så kommer du til å skrive timer på dette. (Altså rapportere det inn som mertid/overtid, og kreve betaling.) Dersom arbeidsgiver ikke ønsker å betale for tiden, gir du beskjed om at du heretter møter opp til arbeidstidens start, og går når arbeidstiden er slutt. Og kun utfører de arbeidsoppgaver som lar seg gjøre innenfor denne tiden. Et alternativ kan kanskje være at dere avtaler et "åpnetillegg" og et "stengetillegg" som den som åpner og stenger får, mot at de gjør de oppgavene som tillegges åpne/stenge rutinene. Så knytter dere ikke "ekstraarbeidet" til tid, men til hvilke oppgaver det er. Slik at du kan gå når du er ferdig om du er rask, uten at du da får mindre betalt. (Og arbeidsgiver slipper å betale en som er treg mer enn en som er rask.) Anonymkode: cd506...eb6 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #16 Skrevet 4. januar 2018 Dere kan f.eks endre kontrakten til å være normaltid kl. 9:30 - 18:30 slik at du får vasket/støvsuget/annet før og etter åpningstid. Anonymkode: 1cb94...205
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #17 Skrevet 4. januar 2018 Det er ikke uvanlig å vaske mellom bena på kundene, renhold kan man stort sett finne tid til i åpningstid. Men stenging og klargjøring skal du ha betalt for! Og uberettiget kjeft er ikke greit! Dette må du melde fra om, her er det tydelig en som er vandt med å kunne herse med unge usikre ansatte. Anonymkode: 0c758...915 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #18 Skrevet 4. januar 2018 Nei nei nei!! Ikke greit i det hele tatt. Dette er typisk arbeidsgivere i den bransjen der, de sniker seg unna der de kan og kaller folk for smålige om man protesterer. Ofte begynner de med hersketeknikker de prøver å få arbeidstakeren til å fremstå som urimelig, som feks: "bedriften har dårlig råd, vi må alle steppe litt ekstra inn." Ta det opp med leder, evt på et personalmøte. Det er ofte lettere når det er flere som står sammen om en ting. Hvis dette ikke bærer frem, kontakt arbeidstilsynet. Det ble gjort av en ansatt i på forrige arbeidsplass, hen var drittlei av å jobbe 9 timer i strekk uten å få spise. Arbeidstilsynet tok affære og arbeidsforholdene ble betraktelig bedre. Anonymkode: db632...06c
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #19 Skrevet 4. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei nei nei!! Ikke greit i det hele tatt. Dette er typisk arbeidsgivere i den bransjen der, de sniker seg unna der de kan og kaller folk for smålige om man protesterer. Ofte begynner de med hersketeknikker de prøver å få arbeidstakeren til å fremstå som urimelig, som feks: "bedriften har dårlig råd, vi må alle steppe litt ekstra inn." Ta det opp med leder, evt på et personalmøte. Det er ofte lettere når det er flere som står sammen om en ting. Hvis dette ikke bærer frem, kontakt arbeidstilsynet. Det ble gjort av en ansatt i på forrige arbeidsplass, hen var drittlei av å jobbe 9 timer i strekk uten å få spise. Arbeidstilsynet tok affære og arbeidsforholdene ble betraktelig bedre. Anonymkode: db632...06c Ops, snek seg inn en skrivefeil: på MIN forrige arbeidsplass. Anonymkode: db632...06c
Gjest making.a.mess Skrevet 4. januar 2018 #20 Skrevet 4. januar 2018 16 timer siden, Gubi skrev: Nei, det er ikke ok å jobbe gratis! Synes heller ikke det er greit å ansette folk for å jobbe for seg og betale de 130,- kr timen. Jeg har også jobbet i butikk og 130 kr timen er lønna til ekstrahjelper fra ungdomskole/vgs...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå