Gå til innhold

Har du meldt i fra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk du frem?

Hvorfor meldte du i fra? 

Hva skjedde i ettertid? 

Ønsker å melde om kritikkverdige forhold som går utover brukerne på institusjonen jeg jobber. Flere har tatt dette opp muntlig, men ingenging har skjedd. Jeg selv har også tatt det opp muntlig. Ønsker ikke å gå inn på hva, ifht mulighet for å bli gjenkjent. Men jeg mener med høy sannsynlighet at dette faktisk er kritikkverdige forhold, samt at fremstillingen av institusjonen (nettside osv) absolutt ikke samsvarer med realiteten. 

Anonymkode: ef102...4b0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med pasient- og brukerombudet. Mulig de kan hjelpe deg.

Evt kan du høre med foreningen eller verneombudet der du jobber.

Anonymkode: 65e30...89a

AnonymBruker
Skrevet

Skriv aviksmelding som leveres til leder/sjef. Tar ikke sjefen tak i det så går du videre til verneombud/tillitsvalgt. Fungerer ikke det så går du høyere i systemet. 

Anonymkode: 605cf...5c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde at en kollega ble seksuelt trakassert av en annen kollega. Sa fra til verneombudet. Vedkommende mistet jobben (han var nok ikke fast ansatt så deg gjorde saken enklere).

Ikke helt din type situasjon da.

Anonymkode: 683ba...bf4

AnonymBruker
Skrevet

Meldte anonymt arbeidstilsynet om uverdige forhold på jobben, som hadde blitt påpekt tidligere, ting ble ordnet men det ble spetakkel av det...

Anonymkode: 44d7b...71d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Hjelper ikke, det skjer uansett ikke en dritt. Den eneste måten å få gjennomslag på er med å være aggressiv, kjefet og generelt sett være den sterkestes. Sosialdarwinisme i praksis

Anonymkode: f2642...289

• Liker 1
Gjest moreno
Skrevet

Hvis det er en institusjon som fylkesmannen har tilsynsansvar med, så kan du tipse dem.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipset Arbeidstilsynet om arbeidsplassen min. Tok sin tid men de gjorde jobben sin til slutt. Har ikke fortalt noen at jeg tipset. Resultatet ble bøter og endringer (endelig!) og en god del baluba etter det. 

Anonymkode: 89ae3...8e1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har varslet om seksuell trakassering og andre kritikkverdige forhold. Varslet muntlig gjennom samtale med leder. Fikk lite konsekvenser. Jeg vet om kollegaer som også har opplevd seksuell trakassering fra samme person, men de tør ikke varsle om det da han har et tillitsverv bl.a. Jeg vet også om kollegaer som har observert lignende kritikkverdige forhold som meg, f. eks. hardhendthet mot brukere, men som ikke tør å varsle om det. Jeg mener man i hvertfall har plikt til å varsle når det går utover brukerne.

I ettertid ser jeg at det kunne vært lurt å melde avvik i «avviksprogrammet» vi bruker på nettet, men jeg visste ikke nok om det da.

Anonymkode: af44e...9c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gikk du frem?

Hvorfor meldte du i fra? 

Hva skjedde i ettertid? 

Ønsker å melde om kritikkverdige forhold som går utover brukerne på institusjonen jeg jobber. Flere har tatt dette opp muntlig, men ingenging har skjedd. Jeg selv har også tatt det opp muntlig. Ønsker ikke å gå inn på hva, ifht mulighet for å bli gjenkjent. Men jeg mener med høy sannsynlighet at dette faktisk er kritikkverdige forhold, samt at fremstillingen av institusjonen (nettside osv) absolutt ikke samsvarer med realiteten. 

Kontaktet høyeste ledelse innenfor den kjedebutikkene og forklarte skriftlig på mail veldig kritikkverdige forhold. Ved blant annet tvang til å selge til mindreårige, bildebevis av A4 ark hvor daglig leder presset ansatte til dette. 

Jeg sa opp etterpå av andre dårlige forhold, slike ting som går på psyken, men som ikke har noe med ulovligheter å gjøre. Jeg ble blant annet beskyldt for tyveri uten grunn, beskyldt for å lyve om beinbrudd, skjelt ut midt i butikken foran kunder og kollegaer. Slike ting tok jeg med i min forklaring om at daglig leder bør undersøkes, men at det mest kritikkverdige var salg av røyk til 14 åringer. Fordi sjefen/daglig leder syns penger var viktigere enn loven.

Hørte at en annen person sluttet 6 mnd etter meg og sa ifra om nøyaktige samme forhold. Fulgte ikke selv opp saken nøye, men la merke til at 6 mnd etter dette igjen så var hun fjernet fra butikken. Hun går nå på arbeidstrening ved nav og har vært plassert flere steder uten hell. 

Anonymkode: 8255f...f6e

Gjest padawan
Skrevet

Har gjort det en gang og da sendte jeg e-post til nærmeste direktør og HR-sjefen. Vedkommende mellomleder ble et par uker etter flyttet fra stillingen sin.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har meldt fra til HR-sjefen og CEO om at bedriften ikke følger arbeidsmiljøloven og ferieloven på opptil flere punkter. De dret langt i det, så kom ingen vei med den, gitt. Jeg valgte å slutte i jobben, ellers hadde jeg nok tatt det opp med fagforeningen. 

Anonymkode: 37619...7a0

Skrevet

Jeg meldte fra i en jobb jeg hadde for noen år siden. Først til nærmeste leder, deretter til den over, deretter eksternt. Jeg gjorde dette sammen med en kollega, og det var jo en trygghet å være to om det. Det skjedde ingenting, dvs. de nærmeste lederne avviste problemet og ble etter hvert svært kalde og avvisende overfor oss i møter, brukte hersketeknikker osv. Det skjedde heller ingenting da eksterne ble koblet inn. De andre kollegaene mine turte ikke å si noe, men syns det var like ille som oss som varslet, og resultatet ble en enorm utskiftning av ansatte på kort tid. Inkl. meg selv, da jeg ikke orket å jobbe med en sånn sjef. Men selv om det ikke skjedde noe der og da var det en god følelse å ha sagt noe. Og så ble varslene våre til den eksterne parten tatt fram igjen da andre kollegaer varslet om det samme et par år senere, og da bidro våre varsler til å styrke saken.

AnonymBruker
Skrevet

Denne typen saker tar du med fagforeningen din. 

Anonymkode: 619d0...17f

Skrevet (endret)

Jeg var midlertidlig ansatt. Jeg meldte i fra til HR, nærmeste leder og leder over det igjen. Ble mye styr for den det gjaldt, noe jeg ikke fikk vite hva innebar annet masse kursing og ny opplæring. Personen hadde jobbet der i nesten 20 år.

Jeg ble først spurt av nærmeste leder om å skrive under på ett papir som tilsa at det var mulig jeg hadde missforstått situasjonene og at vedkommende bare ble missforstått. Jeg nektet plent å skrive under på det skvipet. Flere kolleger snakket om at vedkommende hadde oppført seg likt mot mange andre nye, som sluttet eller fikk psykiske problemer.

Så det var en kjent situasjon. Men om noen oppfører seg slik mot meg så har de skrellt sin siste banan asså:fy_fy:

Ingen syntes jeg var urettferdig eller urimlig, tvert i mot. Jeg har reddet mang en ny vikar i denne personens sfære, for personen har lært, -tydelighvis. Det er jo det gode her. Jeg ser stadig denne personen så det er bare å være profesjonell. Jeg fikk fast ansettelse kort tid etter alt dette styret.

Endret av Wonders
Skrevet

Jeg meldte tidligere arbeidsplass til mattilsynet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne typen saker tar du med fagforeningen din. 

Anonymkode: 619d0...17f

Det er gjort. Men ingemting har skjedd. Synes det er rart da disse forholdene går på helsen løs til brukerne (og ansatte). 

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Endte opp med å bli trakassert av ledelsen og beskyldt for løgn, bli syk som følge av det, og si opp på grunn av uutholdelige forhold i etterkant. Hadde vært der halve livet..

Anonymkode: 126b8...e39

• 3 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2018 den 5.28):

Jeg tipset Arbeidstilsynet om arbeidsplassen min. Tok sin tid men de gjorde jobben sin til slutt. Har ikke fortalt noen at jeg tipset. Resultatet ble bøter og endringer (endelig!) og en god del baluba etter det. 

Anonymkode: 89ae3...8e1

Tipset du anonymt? 

Anonymkode: 3c77d...caa

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2018 den 15.22):

Ja. Endte opp med å bli trakassert av ledelsen og beskyldt for løgn, bli syk som følge av det, og si opp på grunn av uutholdelige forhold i etterkant. Hadde vært der halve livet..

Anonymkode: 126b8...e39

Hvordan går det nå? 

Anonymkode: 3c77d...caa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...