Gå til innhold

Arbeidsgiverperiode før sykemelding, hvilke dager regnes med?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Håper noen har kunnskap om / erfaring med egenmelding, arbeidsgiverperiode og sykemelding i IA-bedrift. 

Situasjonen er at jeg dessverre burde vært sykemeldt for flere uker siden, men ettersom jeg tidligere har vært sykemeldt (av annen årsak enn nå vel å merke), har jeg prøvd å vente med å bli sykemeldt til så lenge som mulig, for å opparbeide nye rettigheter først. Dessverre har dette ført til at jeg bare har blitt verre og verre, og nå har jeg begynt å å ta ut feriedager for å få det til å gå rundt frem til jeg har opparbeidet nye rettigheter, da jeg ikke er i stand til å gjøre jobben min uten at det går veldig utover helsen min. Etter 26 uker uten sykepenger fra nav har jeg nye rettigheter på sykepenger fra nav, men innenfor disse 26 ukene kan man ha arbeidsgiverperioden på 16 dager. Det er derfor viktig å vite hva som regnes som arbeidsgiverperiode og ikke.

Lurer derfor på om noen har svar på følgende spørsmål: 

Om man tar egenmelding f.eks uke 1: mandag-onsdag. Så jobber man vanlig fra torsdag til og med neste mandag (uke 2). Man bruker så egenmelding igjen tirsdag-torsdag (uke 2). Så blir man sykemeldt av lege. Hvor mange dager regnes det da at er brukt innenfor arbeidsgiverperioden på 16 dager før det utbetales sykepenger fra nav? Regnes det da fra mandag (uke 1) til torsdag (uke 2), altså at 11 dager av arbeidsgiverperioden er brukt? Man har jo maks 8 dager egenmelding, så jeg mener da at det ikke kan stemme? Man har jo vært arbeidsfør torsdag-søndag uke 1, så jeg mener da at disse dagene man har vært i arbeid ikke skal gjelde som at man har vært syk. Altså mener jeg at det skal bare regnes at det er brukt 6 dager av arbeidsgiverperioden (altså mandag, tirsdag og onsdag i uke 1, og tirsdag, onsdag og torsdag i uke 2), og at fredag uke 2 blir den 7. dagen av arbeidsgiverperioden. 

Hva er riktig? 

Anonymkode: 05475...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette er iallfall utrolig dårlig gjort ovenfor arbeidsgiver.

Anonymkode: b3ebb...4be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er iallfall utrolig dårlig gjort ovenfor arbeidsgiver.

Anonymkode: b3ebb...4be

Arbeidsgiver er fullt klar over situasjonen.

Ber om saklige svar fra nå av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kun de dagene du er fraværende pga. sykdom skal medberegnet i arbeidsgiverperioden. 

Anonymkode: aa45b...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er kun dager som du har vært fraværende, men husk at når du søker om sykepenger fra NAV på den 17. dagen så teller de fra første fraværsdag (dvs. den første dagen du har vært fraværende som vil være dag 1 og ikke den 17. dagen) ;) 

Anonymkode: 32005...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kun dager som du har vært fraværende, men husk at når du søker om sykepenger fra NAV på den 17. dagen så teller de fra første fraværsdag (dvs. den første dagen du har vært fraværende som vil være dag 1 og ikke den 17. dagen) ;) 

Synes noe av det du skriver er motsigende. Det er kun dager jeg har vært fraværende som teller som arbeidsgiverperiode, men så er det likevel ikke det, men alle dagene fra dag 1? :P Kan du spesifisere dette litt mer hva du mener? Takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg skjønner hva du mener. At av de 16 dagene med arbeidsgiverperiode, så teller også de dagene med egenmelding (f.eks 6 dager) før sykemeldingen fra lege med som de første 6 av de 16 dagene? Dette er jeg klar over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arbeidsgiver perioden regnes fea første fraværsdag og 16 kalenderdager frem. Om det er mindre enn 16 dager mellom fraværene legges periodene sammen.

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/8-19-beregning-av-arbeidsgiverperiode

En arbeidsgiverperiode regnes sammenhengende fra første hele fraværsdag som skyldes arbeidsuførhet og 16 kalenderdager fremover

Etter tredje ledd skal et nytt sykefravær regnes med i samme arbeidsgiverperiode som det forrige dersom det er mindre enn 16 kalenderdager siden forrige sykefravær.

Anonymkode: 42ad0...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver perioden regnes fea første fraværsdag og 16 kalenderdager frem. Om det er mindre enn 16 dager mellom fraværene legges periodene sammen.

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/8-19-beregning-av-arbeidsgiverperiode

En arbeidsgiverperiode regnes sammenhengende fra første hele fraværsdag som skyldes arbeidsuførhet og 16 kalenderdager fremover

Etter tredje ledd skal et nytt sykefravær regnes med i samme arbeidsgiverperiode som det forrige dersom det er mindre enn 16 kalenderdager siden forrige sykefravær.

Fraværene legges sammen ja, men teller da dagene mellom fraværene med, er det jeg lurer på. Altså f.eks 3 dager fravær, 4 dager på jobb, 3 dager fravær. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiverperioden avbrytes om du tar opp arbeidet igjen, men ikke dersom du blir syk igjen i løpet av 16 dager. Da regnes alle sykedager som en sammenhengende arbeidsgiverperiode.  Arbeidsføre dager regnes ikke med som sykedager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fraværene legges sammen ja, men teller da dagene mellom fraværene med, er det jeg lurer på. Altså f.eks 3 dager fravær, 4 dager på jobb, 3 dager fravær. 

TS

Ja dagene imellom telles med. 16 kalenderdager er nettopp det - 16 dager i kalenderen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arbeidsgiverperioden på 16 dager gjelder fra du blir sykemeldt, ikke fra du begynner å bruke egenmelding. De 16 dagene er kalenderdager forløpende.

Anonymkode: 65b56...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiverperioden på 16 dager gjelder fra du blir sykemeldt, ikke fra du begynner å bruke egenmelding. De 16 dagene er kalenderdager forløpende.

Anonymkode: 65b56...4ae

Nei dette er feil? Arbeidsgiverperioden gjelder fraværsdager arbeidstaker leverer egenmelding eller sykemelding for. Man kan ikke bruke egenmeldinger først, så sykemeldes og ha 16 arbeidsgiverdager. Egenmeldinger før sykemeldingen gjelder som del av arbeidsgiverperioden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
26 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Arbeidsgiverperioden avbrytes om du tar opp arbeidet igjen, men ikke dersom du blir syk igjen i løpet av 16 dager. Da regnes alle sykedager som en sammenhengende arbeidsgiverperiode.  Arbeidsføre dager regnes ikke med som sykedager. 

Altså vil f.eks 3 dager egenmelding, 4 dager på jobb, deretter 3 dager egenmelding bli bare 6 arbeidsgiverdager? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså vil f.eks 3 dager egenmelding, 4 dager på jobb, deretter 3 dager egenmelding bli bare 6 arbeidsgiverdager? :)

Nei, det blir 10 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde jo ikke vært ute i arbeid om du ikke klarer å arbeide og heller vil lure arbeidsgiver sånn.

Vurdert å finne deg annet arbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kanutte said:

Nei, det blir 10 dager.

Nei, det blir seks dager, og det å beregne dette feil er en helt typisk feil som gjøres. Det eldste fraværet legges til det nye fraværet, dersom nytt sykefravær skjer innen 16 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, Fireflies skrev:

Du burde jo ikke vært ute i arbeid om du ikke klarer å arbeide og heller vil lure arbeidsgiver sånn.

Vurdert å finne deg annet arbeid?

Nå er det mye som ikke står i hovedinnlegget som du ikke har kjennskap til, og det du skriver her er derfor irrelevant for min situasjon. Men skjønner at det er lett å tenke det ja. Arbeidsgiver blir ikke lurt, vedkommende har all kjennskap til situasjonen og vet hvorfor jeg nå tar ut feriedager før bi ser for oss at egenmelding og en delvis sykemelding høyst sannsynlig blir aktuelt. 

Kort fortalt: jeg har vært langtidssykemeldt på annen arbeidsplass hvor det ikke var mulig for meg å komme tilbake, og ble etter å selv be om det omplassert til nåværende arbeidsplass hvor jeg fungerer kjempebra. Nå har noe helt annet dukket opp og gjort meg arbeidsufør for en periode. Sykdomsårsakene da og nå er helt ulike. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...