Gå til innhold

Endret til skattetabell 7110 og formue på bil jeg ikke har

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I fjor ble jeg trukket etter tabell 7102, mens i år er det tabell 7110. Så ser jeg også at det står oppført at jeg har 34000kr på formue på motorkjøretøy, sikkert bilen min som ble skrotet i fjor og nå har jeg en mye billigere bil :cry3:. Jeg er engstelig for at de nå vil begynne å trekke mye mer skatt enn jeg egentlig skal betale, for jeg trenger pengene. Hva er forskjellen på tabell 7102 og 7110? Må jeg skatte ekstra for en formue jeg ikke lengre har?

Anonymkode: 8ac8a...f5e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis opplysningene ikke stemmer, må du logge deg inn å endre skattekortet ditt. 

Google tabell 7102 og 7110, og ta utgangspunkt i brutto mnd lønn, så ser du at den ene trekker mer skatt en den andre.

Anonymkode: 98a49...fdd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo bare sjekke tabellene opp mot brutto månedslønn? For meg ser det ut til at tabell 7110 har lavere skattetrekk enn 7102.

Anonymkode: 971d0...67d

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I fjor ble jeg trukket etter tabell 7102, mens i år er det tabell 7110. Så ser jeg også at det står oppført at jeg har 34000kr på formue på motorkjøretøy, sikkert bilen min som ble skrotet i fjor og nå har jeg en mye billigere bil :cry3:. Jeg er engstelig for at de nå vil begynne å trekke mye mer skatt enn jeg egentlig skal betale, for jeg trenger pengene. Hva er forskjellen på tabell 7102 og 7110? Må jeg skatte ekstra for en formue jeg ikke lengre har?

Nei du må nok ikke betale noe formue. Det er korrekt at du får oppgitt verdien på bilen du skrotet, siden den var registrert på deg 1-januar. Du må høyere opp i formue før du må skatte av det. 

Forskjellen på tabellnr er ikke sikkert det utgjør så mye i forskjell på trekk pr.mnd. Har selv undres over hvorfor, og hvor mye det utgjør, men det har ikke vært så store forskjellen når jeg har studert trekkene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Jeg skjønner faktisk ikke hvordan de vet om bilen en gang. Eller hva jeg betalte for den. Blir så lei. Jeg kjøpte den av bekjente og overførte penger direkte. Men så tror de at jeg har mer gjeld enn jeg faktisk har så da går det kanskje opp i opp!

Kan det stemme at jeg får utbetalt ca 700kr mer i måneden med den nye skattetabellen? Vanligvis når man får melding fra skattevesen, stat eller kommune så vil de ha noe, ikke gi noe.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg skjønner faktisk ikke hvordan de vet om bilen en gang. Eller hva jeg betalte for den. Blir så lei. Jeg kjøpte den av bekjente og overførte penger direkte. Men så tror de at jeg har mer gjeld enn jeg faktisk har så da går det kanskje opp i opp!

Kan det stemme at jeg får utbetalt ca 700kr mer i måneden med den nye skattetabellen? Vanligvis når man får melding fra skattevesen, stat eller kommune så vil de ha noe, ikke gi noe.

Var ikke bilen registrert da? 

Om skattekortet ikke stemmer så endrer du det jo bare.

Anonymkode: fb1ac...3c0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hos meg stod det verdien på en bil jeg solgte i 2016.
Solgte også den nye bilen med mye lavere verdi sommer 2017.
Jeg skrev bare bilformuen til 0 jeg , siden jeg ikke har noe bil i år 2018, var det feil?

Anonymkode: ce4f5...882

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var ikke bilen registrert da? 

Om skattekortet ikke stemmer så endrer du det jo bare.

Jeg vet ikke hvordan jeg gjør det, og da kommer de vel bare og skal ha masse dokumentasjon og styr. Men hvis det ikke spiller noe rolle så får det bare være. 

Skrevet

Nå har jeg sjekket litt og det ser ut som at de kanskje har trukket for mye skatt i fjor. :sinna: For det gamle skattekortet sa 44% og det nye sier 35% på overtidsbetaling, pluss at i følge tabellen så trekker de litt mindre. Så det må vel bety at de har gått ned i trekk fordi de vet at de trakk for mye i fjor og har justert det? Må jeg klage for å få de pengene tilbake eller ordner de det på skatteoppgjøret? Jeg har ikke fått sånt baksmellbrev der det står noe.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg sjekket litt og det ser ut som at de kanskje har trukket for mye skatt i fjor. :sinna: For det gamle skattekortet sa 44% og det nye sier 35% på overtidsbetaling, pluss at i følge tabellen så trekker de litt mindre. Så det må vel bety at de har gått ned i trekk fordi de vet at de trakk for mye i fjor og har justert det? Må jeg klage for å få de pengene tilbake eller ordner de det på skatteoppgjøret? Jeg har ikke fått sånt baksmellbrev der det står noe.

Var i fjor det første året du hadde inntekt?

• Liker 3
Skrevet

Nei har jobbet lenge og vært i samme jobb i snart 4 år. Med bare vanlig lønnsøkning.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei har jobbet lenge og vært i samme jobb i snart 4 år. Med bare vanlig lønnsøkning.

Da vet du da vel selv hvordan skattetrekk og skatt osv fungerer? 

• Liker 3
Skrevet

Dersom du skattet feil i fjor (2017), så skal det rettes opp i skattemeldingen du får i mars/april i år. Skattekortet for 2018 kan du endre allerede nå, slik at du skatter gjennom året.

Du er pliktig til å gi korrekt informasjon, slik at skatteoppgjøret blir riktig. Det er like greit å sette seg inn i skattesystemet først som sist.

• Liker 2
  • 5 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får tilbake pengene mine. Forsto det slik at de fleste får det i slutten av juni. Er det vanlig at de fleste "vanlige" folk får det i juni da? Eller er det kun de som har gjort endringer som kanskje må vente lengre?

De somler sikkert mer med å betale tilbake, enn de somler med å kreve inn baksmell fra de som har betalt for lite. Når de skal ha noe da er det korte tidsfrister og store mulkter om man ikke overholder. Men når de skal gi tilbake, da kan de tydeligvis drøye så lenge de måtte ønske.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får tilbake pengene mine. Forsto det slik at de fleste får det i slutten av juni. Er det vanlig at de fleste "vanlige" folk får det i juni da? Eller er det kun de som har gjort endringer som kanskje må vente lengre?

De somler sikkert mer med å betale tilbake, enn de somler med å kreve inn baksmell fra de som har betalt for lite. Når de skal ha noe da er det korte tidsfrister og store mulkter om man ikke overholder. Men når de skal gi tilbake, da kan de tydeligvis drøye så lenge de måtte ønske.

90 % av Norges befolkning får skatteoppgjøret i slutten av juni. De som får tilbake på skatten trenger ikke vente lenge før pengene er på konto. Selv om du har gjort endringer går det like kjapt. Får du baksmell, skal det betales tilbake 20 august.

Skrevet (endret)
På 11.1.2018 den 20.14, AnonymBruker skrev:

Utrolig at du faktisk har arbeidet, hevet lønn og skattet i fire år uten å lære noe som helst om hva slags skattesystem vi har i Norge.

JA, du får tilbake pengene året etter, hvis skatteetaten har trukket for mye skatt på deg året før! Du trenger ikke foreta deg noe annet enn å lese skattemeldingen på våren, gjøre eventuelle korrigeringer så alt er korrekt, og levere den innen fristen i slutten av april. Da blir riktig skatt regnet ut, og du enten betaler det du skylder, eller får tilbake penger du har betalt for mye året etter. Sånn er det det fungerer.

Endret av Million
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, Million skrev:

Utrolig at du faktisk har arbeidet, hevet lønn og skattet i fire år uten å lære noe som helst om hva slags skattesystem vi har i Norge.

JA, du får tilbake pengene året etter, hvis skatteetaten har trukket for mye skatt på deg året før! Du trenger ikke foreta deg noe annet enn å lese skattemeldingen på våren, gjøre eventuelle korrigeringer så alt er korrekt, og levere den innen fristen i slutten av april. Da blir riktig skatt regnet ut, og du enten betaler det du skylder, eller får tilbake penger du har betalt for mye året etter. Sånn er det det fungerer.

Jeg vet at man får tilbake det man betaler for mye inn. Men det var nytt det med formuen på bilen og at skattetabellen hadde endret nummeret. Så da trodde jeg kanskje at de ville trekke ekstra skatt for bilen (som jeg egentlig ikke skal betale), eller at den nye tabellen gjorde at de ville kreve mer skatt enn jeg skulle ha betalt (altså at jeg ville fått igjen mindre penger enn jeg hadde krav på, uavhengig av om det er betalt inn for mye eller for lite).

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at man får tilbake det man betaler for mye inn. Men det var nytt det med formuen på bilen og at skattetabellen hadde endret nummeret. Så da trodde jeg kanskje at de ville trekke ekstra skatt for bilen (som jeg egentlig ikke skal betale), eller at den nye tabellen gjorde at de ville kreve mer skatt enn jeg skulle ha betalt (altså at jeg ville fått igjen mindre penger enn jeg hadde krav på, uavhengig av om det er betalt inn for mye eller for lite).

Nå har jeg ikke dobbeltsjekket det, men grensen for formueskatt mener jeg å huske er 1,4 millioner. En vanlig bil vil derfor ikke slå ut på skatten.

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser du har fått svar over. Men formue mindre enn 1 480 000.- skattelegges ikke, så den bilen er ingenting å bekymre seg for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...