Gå til innhold

Hvilket servise samler du på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
19 minutter siden, Christiane_W said:

Om du planlegger å spare over tid og ikke har mulighet til å kjøpe det du ønsker i løpet av relativt kort tid anbefaler jeg å samle på en "klassiker" som har vært i salg i en årrekke.  De er det lang mindre sjans for at går ut av produksjon enn nylanserte serviser som gjerne forsvinner i løpet av to-tre år om de ikke selger som håpet (snakker av erfaring) - og de kan enklere suppleres med bruktkjøp.  Eksempler på det jeg anser som relativt trygge valg er:

• Musselmalet (riflet, hel- eller halvblonde) fra Royal Copenhagen
  • Hvit riflet, hel- eller halvblonde fra Royal Copenhagen (kan kombineres med Musselmalet)
  • Suomi fra Rosenthal
  • Swedish Grace fra Rörstrand
  • Ostindia fra Rörstrand
  • Edme fra Wedgwood
  • Cornucopia fra Wedgwood
  • Jasper Conran fra Wedgwood
  • Manoir fra Villeroy & Boch
  • Petite Fleur fra Villeroy & Boch
  • Vieux Luxembourg fra Villeroy & Boch
  • Cellini fra Villeroy & Boch
  • Gray Pearly fra Villeroy &Boch

Er Wik & Walsøes julemorgen "safe"? Dvs, har designet vært i produksjon lenge, og kan man forvente at det vil være det? Har ikke noe spesielt servise selv, men synes dette er veldig pent!

Anonymkode: 693f4...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Catalina Culès
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Navnet på servisen?

De har forskjellige navn selv i rosendahl serien :)

Anonymkode: 80313...570

Grand Cru men har litt fra soft serien også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alt fra Le Creuset i fargen cerise er så fint, men jeg har arvet alt jeg trenger av serviser så har ikke behov for noe mer. Tekannen derfra ønsker jeg meg da.

image.gif

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er Wik & Walsøes julemorgen "safe"? Dvs, har designet vært i produksjon lenge, og kan man forvente at det vil være det? Har ikke noe spesielt servise selv, men synes dette er veldig pent!

Wik & Walsøe er et ganske nytt designstudio i denne sammenhengen. Selv om de er både kjente og anerkjente er ingenting derfra i nærheten av like veletablert eller "sikkert" som de klassiske servisene fra produsenter som Wedgwood, Rosenthal, Royal Copenhagen eller Porsgrund. 

Anonymkode: 60cd3...f72

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 3.1.2018 den 19.22, AnonymBruker skrev:

Da har jeg (endelig?) kommet i den alderen at jeg har lyst til å begynne og samle på servise. Problemet er at det finnes så mye fint der ute, og har rett og slett ikke snøring på hvilket jeg ønsker å samle på. Derfor trenger jeg noen tips! Kom gjerne med forslag om hvilket servise dere samler på (gjerne med bilde, eller link til bilde).

Takk på forhånd :)

Anonymkode: 155f4...75d

Endelig? Ville heller sagt omsider. Kondolerer, det er hardt å bli 60 år.

Anonymkode: 177c1...3c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har snart alt jeg trenger i Alveskog fra Wik & Walsøe. 

Anonymkode: b66c7...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wik & Walsøe er et ganske nytt designstudio i denne sammenhengen. Selv om de er både kjente og anerkjente er ingenting derfra i nærheten av like veletablert eller "sikkert" som de klassiske servisene fra produsenter som Wedgwood, Rosenthal, Royal Copenhagen eller Porsgrund. 

Jeg synes Wik & Walsøe har noen merkelige greier gående, ikke noe servise på det viset. Ikke nok serveringsfat og boller i forskjellige størrelser f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg signerer dette svaret:

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv om Wiik & Walsøe har holdt på i noen år nå og har ett kjent merkenavn her til lands synes jeg ikke de kan sammenlignes med de «gode gamle» porselenspeodusentene Rörstrand, Villeroy & Boch, Wedgwood etc. Dette er leverandører med historie som gjerne strekker seg flere hundre år tilbake i tid. Wiik & Walsøe ble etablert i 2006.  Royal Copenhagen ble etablert i 1775 og har produsert klassikeren Musselmalet i riflet utførelse siden starten. Rörstrands historie strekker seg tilbake til 1726 og deres klassikere Ostindia og Swedish Grace har begge vært i produksjon siden 1930-tallet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har Antarktis fra Magnor (mannen sitt valg, ikke mitt...). Og Åsas Jul juleservise fra Firkløveren. Jeg skulle gjerne hatt Märtha servise fra Porsgrund, det er bare nydelig og helt min stil.

Anonymkode: d260e...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del fra Iittala taika og Iittala teema.  Går fint å mikse disse sammen. Elsker Iittala!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har Royal platinum til finservise og diverse greengate til hverdags. Av glass så samler vi på Vebjørn Sand sin Antarktis-serie. 

Jeg samler også på mummikopper, men der har jeg en regel om å ikke kjøpe selv, men får kopper når jeg gir blod. Har ei hylle i kjøkkenskapet stappfullt 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Swedish Grace fra Rørstrand bruker vi til daglig.

Har også begynt å spare på Maxistrå fra Porsgrund (i blått).

Har juleservise fra Firkløveren,Åsas jul.

Har samlet og fått i gaver over mange år. Kjøpt en del på salg og.

Anonymkode: 1a07b...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Endelig? Ville heller sagt omsider. Kondolerer, det er hardt å bli 60 år.

Anonymkode: 177c1...3c5

Hvorfor så spydig? Det er da bare en tråd om servise. 

Anonymkode: 3ae90...bc2

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååh dette har jeg såå lyst til!! Men jeg klarer ikke engang å holde liv i tallerknene fra IKEA.. så dette blir lenge til.

Hilsen småbarnsforelder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...