Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg som assisterende sjef og butikksjefen er begge nye i våre stillinger. Jeg har ikke fått jobben av henne, men av en Area Manager. Jeg er for tiden 50 % sykmeldt og idet jeg sendte inn de første to ukene med sykemelding , skiftet butikksjefen passordet til jobbmailen vår, som kun hun og jeg har tilgang til. Dette står ikke noen sted at det er vanlig å eliminere total inngang når en i lederstilling (ikke en gang vanlig medarbeiderstilling) blir 50 % sykmeldt. Jeg er tross alt 50% på jobb. 

Er dette riktig, eller galt ? 

Anonymkode: d5e54...bc6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke noen lover som regulerer dette. Kanskje regelverk i bedriften? 

Men det hindrer jo deg å gjøre jobben din, og det er vel neppe i butikkens interesse. 

Uansett er jo dette noe du sjefen og du bør kunne snakke om, og finne ut av. 

Gjest Citronella
Skrevet

Veldig spesielt, og bekrefter mitt inntrykk av en bransje som flotter seg med titler men driver på en råtten måte.

Er bedriften IA (neppe...)? Der er det særlige krav til sykemeldingsoppfølging. Det er forøvrig skjerpet sykemeldingsoppfølgingi bedrifter som ikke er IA også, for å ivareta både ansatt og bedriften. Be om at din arbeidsgiver kaller inn til oppfølgingsmøte med NAV-kontakt.

Og kontakt fagforeningskontakt/tillitsvalgt på arbeidsplassen din. Om de ikke har det, gå til verneombud. 

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, stan skrev:

Det er jo ikke noen lover som regulerer dette. Kanskje regelverk i bedriften? 

Men det hindrer jo deg å gjøre jobben din, og det er vel neppe i butikkens interesse. 

Uansett er jo dette noe du sjefen og du bør kunne snakke om, og finne ut av. 

Det er akkurat det. Jeg har snakket med sjefen men vurderer å ringe vår Area Manager (som ga oss jobbene våres) for å høre med henne om dette er berettiget. Er ikke det lurt da? 

38 minutter siden, Citronella skrev:

Veldig spesielt, og bekrefter mitt inntrykk av en bransje som flotter seg med titler men driver på en råtten måte.

Er bedriften IA (neppe...)? Der er det særlige krav til sykemeldingsoppfølging. Det er forøvrig skjerpet sykemeldingsoppfølgingi bedrifter som ikke er IA også, for å ivareta både ansatt og bedriften. Be om at din arbeidsgiver kaller inn til oppfølgingsmøte med NAV-kontakt.

Og kontakt fagforeningskontakt/tillitsvalgt på arbeidsplassen din. Om de ikke har det, gå til verneombud. 

Hva er IA? 

• Liker 1
Gjest Citronella
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat det. Jeg har snakket med sjefen men vurderer å ringe vår Area Manager (som ga oss jobbene våres) for å høre med henne om dette er berettiget. Er ikke det lurt da? 

Hva er IA? 

Inkluderende Arbeidsliv. Enhver oppegående bedrift bør være IA. https://www.regjeringen.no/no/tema/arbeidsliv/arbeidsmiljo-og-sikkerhet/inkluderende_arbeidsliv/ia-avtalen-2014-18/hva-er-ia/id2344635/

AnonymBruker
Skrevet

Om dette forhindrer deg fra å gjøre jobben din ville jeg tatt kontakt med sjefen over denne sjefen. Har din nærmeste sjef begrunnet hvorfor du ikke får passordet av henne? (Fortell gjerne hennes sjef igjen hva denne begrunnelsen er.)

Anonymkode: 26980...13d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om dette forhindrer deg fra å gjøre jobben din ville jeg tatt kontakt med sjefen over denne sjefen. Har din nærmeste sjef begrunnet hvorfor du ikke får passordet av henne? (Fortell gjerne hennes sjef igjen hva denne begrunnelsen er.)

Anonymkode: 26980...13d

Ja hun kom med to teite grunner

1. Lot være å svare på meld med vilje fordi det er ferie (Vi hadde AKKURAT vekslet meldinger for å snakke om salgstall kvelden før jul, derfor benyttet jeg meg av anledningen til å spørre om passord) Hun har jo ikke liv utenom jobb og er alltid tilgjengelig men plutselig bruker hun drt som unnskyldning. 

2. Fordi jeg er 50% sykmeldt mener hun at jeg ikke får tilgang. Om jeg er på mail hjemme betyr det at jeg kan jobbe sier hun. Det har ikke noe med saken å gjøre. Spesielt når det er røde / stengte dager. Er ikke god nok grunn.

Dette er bare barnslig. da skal jeg også bytte passord når hun sykmelder seg da. 

AnonymBruker
Skrevet

Ta dette opp med en sjef høyere opp i systemet 

Anonymkode: b5587...458

• Liker 2
Skrevet

Dette høres veldig merkelig ut. Behøver du tilgang til jobbmail for å få gjort jobben din? Ville ha kontaktet area manager, er jo greit å kunne oppdatere seg om hva som skjer på jobben selv om man er sykemeldt. Det er forskjell på å ligge syk i senga å lese/svare på en mail og det å faktisk være på jobb.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, ÒranAbhainn skrev:

Dette høres veldig merkelig ut. Behøver du tilgang til jobbmail for å få gjort jobben din? Ville ha kontaktet area manager, er jo greit å kunne oppdatere seg om hva som skjer på jobben selv om man er sykemeldt. Det er forskjell på å ligge syk i senga å lese/svare på en mail og det å faktisk være på jobb.

Det er akkurat det. Helt idiotisk forklaring fra henne. Hun vet jeg liker å holde meg oppdatert men det er ikke det samme som å være på jobb i god fysisk form.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat det. Helt idiotisk forklaring fra henne. Hun vet jeg liker å holde meg oppdatert men det er ikke det samme som å være på jobb i god fysisk form.

Det er jo bare til fordel for bedriften at du tar deg tid på fritiden til å oppdatere deg... Hele greia høres veldig merkelig ut.

AnonymBruker
Skrevet

Men er du sikker på at det er en sammenheng med sykemeldingen at passordet er skiftet?

Anonymkode: 86858...0c6

AnonymBruker
Skrevet

Ja. TS her. Jeg ringte Area Manager med en gang og på den mest vennlige positive tonen fikk jeg sagt at sjefen gjorde noe helt urimelig. Hun reagerte sterkt på dette og sa at ingen butikksjef har gjort dette før. Og at drt er feil. Jeg tipper at hun har snakket med sjefen om dette ...

Nå er jeg tilbake til vanlig turnus igjen. 

Jeg klarte ved feil å slette en egenmeldingsdag på en ansatt fordi hun skulle egentlig komme på jobb MEN HUN RINGTE INN SAMME DAG og sa at hun var syk. Jeg så ingen kommentar om at hun hadde egenmelding i vår vaktliste på mobilappen så jeg slettet vakten. Dette var rett før jul. 

Noen dager senere møter jeg butikksjefen og snakker med henne på kontoret. Jeg tar opp dette for å gi henne forklaring på hvorfor den er slettet. Hun forteller så at HR avdelingen tok kontakt fordi den ansatte nå ikke fikk betalt for den ene dagen i desember pga meg. Sjefen ringte så Area Manager sikkert for å sppørre om hjelp men samtidig sikkert tyste på at jeg gjorde feil. Dermed sier sjefen til meg at det ble «en minus strek i boken» fordi vakten ble fjernet. Jeg mistenker at dette var hevn fra sjefens side siden jeg tross alt ringte Area Manager ifm mine rettigheter...

Hvordan skal jeg tolke dette ?! Skal jeg se på «minus strek i boken» som ett steg nærmere til å få advarsel eller hva betyr dette i norsk arbeidsliv...? Er det kun et uttrykk som ikke er nødvendig å blåse opp..? 

Jeg setter jo så store krav til meg selv og vil være flink på alt og jeg hater når sånt skjer ... 😔

Anonymkode: 45cb9...58b

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarte ved feil å slette en egenmeldingsdag på en ansatt fordi hun skulle egentlig komme på jobb MEN HUN RINGTE INN SAMME DAG og sa at hun var syk. Jeg så ingen kommentar om at hun hadde egenmelding i vår vaktliste på mobilappen så jeg slettet vakten. Dette var rett før jul. 

Noen dager senere møter jeg butikksjefen og snakker med henne på kontoret. Jeg tar opp dette for å gi henne forklaring på hvorfor den er slettet. Hun forteller så at HR avdelingen tok kontakt fordi den ansatte nå ikke fikk betalt for den ene dagen i desember pga meg. Sjefen ringte så Area Manager sikkert for å sppørre om hjelp men samtidig sikkert tyste på at jeg gjorde feil. Dermed sier sjefen til meg at det ble «en minus strek i boken» fordi vakten ble fjernet. Jeg mistenker at dette var hevn fra sjefens side siden jeg tross alt ringte Area Manager ifm mine rettigheter...

Hvordan skal jeg tolke dette ?! Skal jeg se på «minus strek i boken» som ett steg nærmere til å få advarsel eller hva betyr dette i norsk arbeidsliv...? Er det kun et uttrykk som ikke er nødvendig å blåse opp..? 

Høres egentlig helt fjernt ut. Det er menneskelig å gjøre feil, og når man gjør feil så gjør man det man kan for å rette opp i det. Det er ikke verdens undergang at det har vært en misforståelse.

Ellers høres lederen din litt herskende ut. Det er mulig det er en hersketeknikk hun bruker for å få deg til å få dårlig samvittighet og føle at du gjør en dårlig jobb, slik at hun skal få overtaket. Slik skal det ikke være, og jeg ville ha prøvd å respondere på det på en saklig og oppegående måte som at "Minusstrek? Hvis det er gjort en feil så må vi selvsagt prøve å få rettet på det vel?". Istedenfor å legge meg flat med sånn "åja ånei uff dette var dumt av meg, jeg skjønner jeg har fucka opp nå, jeg skal prøve å aldri gjøre det igjen". Vis at du ikke lar deg påvirke av slikt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres egentlig helt fjernt ut. Det er menneskelig å gjøre feil, og når man gjør feil så gjør man det man kan for å rette opp i det. Det er ikke verdens undergang at det har vært en misforståelse.

Ellers høres lederen din litt herskende ut. Det er mulig det er en hersketeknikk hun bruker for å få deg til å få dårlig samvittighet og føle at du gjør en dårlig jobb, slik at hun skal få overtaket. Slik skal det ikke være, og jeg ville ha prøvd å respondere på det på en saklig og oppegående måte som at "Minusstrek? Hvis det er gjort en feil så må vi selvsagt prøve å få rettet på det vel?". Istedenfor å legge meg flat med sånn "åja ånei uff dette var dumt av meg, jeg skjønner jeg har fucka opp nå, jeg skal prøve å aldri gjøre det igjen". Vis at du ikke lar deg påvirke av slikt. 

Tusen takk for enda en god tilbakemelding. Blir så lettet når jeg blir forstått av oppegående mennesker. Misliker så sterkt folk som både er støttende og samtidig herskende. Refererer da til en av mine nærmeste i familien når jeg vil lufte tankene... får da støtte med en gang fordi jeg har virkelig rett i flere situasjoner men samtidig skal vedkommende prate hodeløst på meg om ting jeg må være obs på i fremtiden. Det er bare unødvendig utmattende. 

Anyways. Tilbake til saken. Du har rett i det du sier her om at hun har en tendens til å være herskende. Har kjørt alle scenene i hodet og det er det hun nettopp prøver seg på å være. Da hun sa «Minus i boken»  reagerte jeg heldigvis ikke på en svak måte men stirra bare på henne tilbake og sa»Åja.. okey....?» hun er jo humørsyk da. Aldri sender hun glisende smileys og idag sendte hun plutselig «heihei ! 😃» og så får jeg høre et kaldt «minus i boken» uten saklig grunn. . det er bare sykt. Spesielt når vi har hatt den dårlige tonen før og etter jul.... Hvorfor skal hun evenuelt snakke negativt om meg til Area Manageren som ga oss jobbene? Det er ikke sånn en bra sjef skal være... 

Men nå trenger jeg hjelp... jeg vil rense tankene mine nå.. Hvordan bør jeg forholde meg til en som prøver å være herskende? Det er jo helt menneskelig med misforståelser og det virker som at hun er ignorant til tross for at hun vet vi BEGGE er nye i våre stillinger .... 

Jeg satte jo henne ut med å si at begge oss som er ledelsen av butikken skal ha lik tilgang til mailen... og nå prøver hun å hevne seg med noe som lett kan løses pga enkel misforståelse og noe man lett kan gjøre feil på ... 

.... and guess what: Jeg er tilbake full turnus. Og jeg har enda ikke fått tilgang til mailen. 

AnonymBruker
Skrevet

Enda en grunn til hvorfor du sier stemmer er fordi under vår første  medarbeider samtale som nye skrøt hun megnoop i skyene (for bare 1 mnd siden i november) og jeg sa st jeg pleier høye krav til meg selv og idetbjef sa det blåste hun det høyt som f og bare «neeei det trenger du ikke gjøre, ta en ting av gangen det er det beste» 

o g jeg tenkte inni meg bare; jeg VET hvor mye lærdom jeg kan ta inn, ikke kom her og demp meg og mitt engasjement ... men ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Virker som en ganske irrasjonell handling.

Anonymkode: 73d5e...04c

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. TS her.

Sikker? Ikke samme AB-kode

Skrevet

For en suppe

AnonymBruker
Skrevet

TS har svart i både den andre tråden sin og denne i dag.  Med forskjellig AB kode i begge...🤔

Men om det virkelig er TS synes jeg særlig svaret i den andre tråden sier sitt om personen og jeg tviler sterkt på at h*n er egnet til en lederstilling... Det virker som h*n har veldig tanker om hvor mye makt h*n har og overvurderer hva en stilling som assisterende butikksjef egentlig innebærer.

Anonymkode: dbacf...12d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...