AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #1 Skrevet 3. januar 2018 Er det noen som har tenkt til å ha det? Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: c7aea...dd0
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #2 Skrevet 3. januar 2018 Jeg har det egentlig hele tiden. Kjøper kun ting som er absolutt nødvendige (nye sokker når de gamle er hullete feks). Jeg har nok ting. Dessuten skal jeg spare, å da er det egentlig dumt å bruke alle pengene på ting man «bare har lyst på» Anonymkode: edf68...ef3 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #3 Skrevet 3. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har det egentlig hele tiden. Kjøper kun ting som er absolutt nødvendige (nye sokker når de gamle er hullete feks). Jeg har nok ting. Dessuten skal jeg spare, å da er det egentlig dumt å bruke alle pengene på ting man «bare har lyst på» Anonymkode: edf68...ef3 Det er bra og høres fornuftig ut. Men jeg tenkte mer på de som ikke har gjort det tidligere, sløser bort mye penger og ikke tenker framtidig. Anonymkode: c7aea...dd0
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #4 Skrevet 3. januar 2018 Aldri i livet. Handler det jeg vil, når jeg vil. Skifter ut garderoben 2 ggr i året Anonymkode: 8d15b...043
Atea Skrevet 3. januar 2018 #5 Skrevet 3. januar 2018 Jeg er med på det, men jeg er ikke en som kjøper så mye fra før. Skal kjøpe nye vintersko, jakke og sette en stopp der.
applestories Skrevet 3. januar 2018 #6 Skrevet 3. januar 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er bra og høres fornuftig ut. Men jeg tenkte mer på de som ikke har gjort det tidligere, sløser bort mye penger og ikke tenker framtidig. Anonymkode: c7aea...dd0 Jeg tviler på at disse er de som seriøst vurderer kjøpestopp. For noen år siden oppdaget jeg at jeg ikke hadde kjøpt noe siden familien var på besøk - det var ett år tidligere. Tror ikke jeg er den som handler mest. Men planlegger å ha en kjøpestopp på matvarer - fryser og spiskammers er overfylt og det er på tide å bruke mer etterhvert som jeg kjøper. Jeg er ikke så opptatt av "best før" så det er nok på tide med en opprydding - og -spising. Endret 3. januar 2018 av applestories 1
jenta7 Skrevet 4. januar 2018 #7 Skrevet 4. januar 2018 Jeg skal ha det til en viss grad. 1. Har for mye klær. 2. Ønsker å kjøpe bare den mengden mat jeg klarer å spise. Først spise alt opp, etterpå kjøpe. 3. Ikke kjøpe mer pynteting. Har mer enn nok allerede. 2
TinyBean Skrevet 4. januar 2018 #8 Skrevet 4. januar 2018 (endret) Det eneste jeg har planlagt å kjøpe de nærmeste månedene er kjole til et bryllup. Regner med det går litt der, er visst skam å bruke lite på en sånn kjole Men ellers har jeg det jeg trenger og har lyst på, så har vel gitt meg selv automatisk og naturlig kjøpestopp for tiden. (Stopper ikke meg i å se etter billige kjoler uansett, har bare studielån å leve på fremover.) Endret 4. januar 2018 av TinyBean
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #9 Skrevet 4. januar 2018 Jeg har det hele tiden. Av økonomiske årsaker. Det går helt fint, jeg arver klær og hater shopping. Dessuten er jeg student, og jeg trenger egentlig ingenting heller. Anonymkode: 069fc...942
Ild Skrevet 4. januar 2018 #10 Skrevet 4. januar 2018 Jeg har gått fra storsløser/shopper til shoppestopp. Så det er mulig! Har ikke kjøpt noe til meg/mannen/barna/huset eller noen andre siden november (har kjøpt en julegave til hver av dem jeg pleier å kjøpe til, da, men ingenting bortsett fra det.) 1: Har fokusert på å spise opp det vi har i kjøleskap og matskap. Har mye i fryseren og på hytta som skal spises opp! Kaster mye mindre mat, men har fremdeles noe å gå på her. Sparer 4-5000kr per mnd bare på dette 2: Trenger ingen klær, smykker eller utstyr i overskuelig fremtid. Trenger jeg noe skal jeg ønske meg det til bursdag og jul. Har enorme mengder sminke og neglelakk. Tror jeg har nok balsam og hårkurer til 2025 hehe. Har til november aldri gått gjennom taxfree uten å kjøpe noen produkter, det er det helt slutt på. Nå kjøper jeg det jeg trenger når det er tomt, og det er leeeeeenge til. 3: Skal også kjøpe mindre klær til barna. De trenger nok ikke noe før tidligst til høsten (bortsett fra nye sko til våren). De trenger ikke så mange plagg som de har i dag fremover når de vokser ut av det de har. Husker ei steinrik jente i klassen min i oppveksten: hun hadde to bukser (en joggebukse og en ola-liknende). Vi skal også arve mer av hverandre internt i familien. Jeg har mange jakker av ulikt slag, både dun og skall-jakker. Eldstemann kan heller arve disse enn å kjøpe nye til han (de jeg tenker på er unisex i utseendet). Har feks to supervarme dunjakker, trenger det ikke. 4: skal ikke ha noe til huset. Hvor mange håndklær trenger man egentlig? Og sengesett. Jeg tenker at man trenger max 2 per familiemedlem, men vi har skapene fulle. 5; har sluttet å gå på kjøpesentre, for mange fristelser og ting jeg ikke trenger eller har liknende ting i skapet hjemme. 6; har noen av mine sko jeg skal få en skomaker til å se på, så har jeg dem lenger. Trenger nok ikke nye sko før om 3 år minst. Trenger antagelig ikke veske, skjerf eller liknende føt om 10 år eller mer. Ellers tar jeg gjerne imot tips om andre ting jeg bare ikke har tenkt på. Jeg føler meg som en hjernevasket materialist som er i ferd med å våkne, men som fremdeles har mange uvaner. 3
Tillion Skrevet 5. januar 2018 #11 Skrevet 5. januar 2018 Prøver heller å planlegge kjøp noen måneder i forveien enn sånn "av og på"-opplegg. Hvis jeg vet at jeg har alt jeg trenger blir det jo til at jeg kanskje ikke kjøper noe på flere måneder da, uten at jeg tenker så mye over det.
csb Skrevet 6. januar 2018 #12 Skrevet 6. januar 2018 Jeg sløser ikke, men er bevisst på at det faktum at folk bruker/redistribuerer pengene sine er det som faktisk får Norge til å gå rundt. Se finanskrisa i USA i 2008/2009. Alle råd var at amerikanerne måtte spare og slutte å bruke penger. Det ble en forsterkning av finanskrisa og enda flere bedrifter gikk overende fordi ingen handlet noe. Da var det flere som mistet jobben og flere som mistet husene sine. Ikke at vi er der her i Norge, men hele økonomien avhenger av redistrubusjon av pengene vi tjener. Jo mer vi sparer, handler fra utlandet og harryhandler, jo mindre blir Norge som økonomi stimulert og flere er arbeidsledige. De som jobber må dekke inn trygdeytelser til de som er arbeidsledige og på lang sikt kan det bli dyrt å spare.... 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå